Skip to main content

TV+ Box: Update naar KPN TV+ Box versie 1.155.3

  • 2 June 2024
  • 125 reacties
  • 6876 keer bekeken

KPN TV+ Box: Update juni 2024

KPN TV+ Box app (launcher) versie 1.155.3
 

Wat zit er in?

 

EK in UHD

Dit jaar zenden we het EK weer uit in UHD. Je leest er alles over in ons aparte topic:

Op de TV+ Box kun je de UHD versie van NPO 1, tijdens het EK, gewoon bekijken op kanaal 1!

Je krijgt hiervoor, als het EK begint, een nieuw icoon in de infobalk. Hiermee heb je de optie om UHD aan, en ook weer uit, te zetten.

 

Bluetooth geluid bij opnames/Terugkijken

Bepaalde bluetooth geluidsapparatuur geeft sinds kort geen geluid bij opnames of het Terugkijken van programma's (unicast). Daarvoor hebben we in deze update een oplossing. 

Als er een bluetooth geluidsapparaat is aangesloten, en je kijkt via unicast, dan krijg je een extra optie in de infobalk.

Hiermee kun je het geluid omzetten naar Stereo, waarna je bluetooth apparaat weer geluid geeft. 

Heb je op deze manier Stereo ingesteld, dan blijft het icoon ook zichtbaar als je jouw bluetooth apparaat uitzet. Zodat je dan het geluid weer kunt aanpassen naar Dolby.

 

 Goed om te weten 

Tijdens het EK (14 juni t/m 14 juli 2024) zullen er geen updates zijn.
Uiteraard blijven wij achter de schermen hard werken aan nieuwe verbeteringen.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 6 juni
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 11-13 juni

Heb je hem na 13 juni nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ app

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ launcher begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

Ik ben benieuwd of andere gebruikers dit ook meemaken. Je hebt de ontvanger ook even 10 seconden stroomloos gemaakt voor de zekerheid? 

Ik heb de opstartoptie gedaan en dan gaat het vooralsnog goed, ga straks nog even de deur uit en ben benieuwd of hij de goede instelling nog steeds vasthoud als ik dan alles weer aanzet. @Alex van KPN 

Top!

Goedemorgen, zojuist de tv even aangezet uit nieuwsgierigheid, en wéér 1920x1080, nu ga ik dan ook de stroom zoals beschreven maar eens van het kastje halen, kijken of dat dan de oplossing bied.


10 seconde spanningsloos (volksmond stroomloos) is wel heel erg kort.

Ik adviseer minimaal 1 minuut, maar liefst 2 minuten. Zodat alle condensatoren goed kunnen ontladen.

 

Wat je het beste als eerste kan doen, denk ik, is om de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) opnieuw op te starten, meestal is dat al voldoende.

Houd de kpn toets rechtsboven op de KPN ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten. 

Ik heb de opstartoptie gedaan en dan gaat het vooralsnog goed, ga straks nog even de deur uit en ben benieuwd of hij de goede instelling nog steeds vasthoud als ik dan alles weer aanzet. @Alex van KPN 

Goedemorgen, zojuist de tv even aangezet uit nieuwsgierigheid, en wéér 1920x1080, nu ga ik dan ook de stroom zoals beschreven maar eens van het kastje halen, kijken of dat dan de oplossing bied.

Nou dat heeft dus ook niets geholpen, heel vervelend dat ik de tv nu steeds handmatig op de goede resolutie moet zetten. 😏


@RuudDelft, Wat moet je dan telkens opnieuw instellen?

Wat voor een merk en type televisie heb je?

Ik neem aan dat je weet dat NPO 1 UHD ook "gewoon" 1920x1080 is.


@RuudDelft, Wat moet je dan telkens opnieuw instellen?

Wat voor een merk en type televisie heb je?

Ik neem aan dat je weet dat NPO 1 UHD ook "gewoon" 1920x1080 is.

Heb een Samsung 65 inch van nog geen jaar oud, stond altijd netjes op 3840x2160 maar springt nu dus steeds terug, zet ik alleen de tv uit en weer aan dan blijft hij op de goede resolutie, zet ik de box uit en weer aan dan springt hij naar de lage, dat heb ik voorheen nooit meegemaakt, moet haast wel van de laatste update (voor iedereen dus) komen.


@RuudDelft, Wat moet je dan telkens opnieuw instellen?

Wat voor een merk en type televisie heb je?

Ik neem aan dat je weet dat NPO 1 UHD ook "gewoon" 1920x1080 is.

Heb een Samsung 65 inch van nog geen jaar oud, stond altijd netjes op 3840x2160 maar springt nu dus steeds terug, zet ik alleen de tv uit en weer aan dan blijft hij op de goede resolutie, zet ik de box uit en weer aan dan springt hij naar de lage, dat heb ik voorheen nooit meegemaakt, moet haast wel van de laatste update (voor iedereen dus) komen.

Oh ter aanvulling, zet ik hem op unicast en dan weer op multicast dan is het weer even goed, en herstart ik door de KPN knop enige seconden ingedrukt te houden helpt ook, maar uiteindelijk toch steeds weer 1920x1080, dat is toch niet goed, heb dan toch gewoon mindere beeldkwaliteit?


RuudDelft schreef:

maar uiteindelijk toch steeds weer 1920x1080, dat is toch niet goed, heb dan toch gewoon mindere beeldkwaliteit?

Nee, dat betekent niet dat je dan mindere beeldkwaliteit hebt immers de uitzending is sowieso "maar" 1920x1080 en de upscaling naar 3840x2160 wordt dan door jouw Samsung televisie gedaan i.p.v. de TV+ Box.

Hoe staat de beeldkwaliteit op jouw TV+ Box ingesteld?


Ik heb gelukkig geen probleem met terugval naar een lagere resolutie. Ik start mijn tv en tv+ apart op en dan krijg ik sinds kort het fenomeen dat ik de melding krijg dat mijn tv geen signaal krijgt. Het enige dat dan helpt is een herstart van de tv. Een herstart van tv+ lost dit niet op. Ik start de tv en tv+ gewoon handmatig op. Volgorde maakt niet uit. Vorig jaar heb ik dit ook al eens gehad maar dat loste zich, naar mijn beleving, spontaan op na een tv+ update.

De update is binnen dus het EK kan starten 😎


Jij hebt niet, @Roy74, dat als je de KPN knop op de afstandbediening gebruikt, je tv zichzelf daarna ook automatisch aanzet? Dat is wel wat in principe zou moeten gebeuren als de afstandbediening goed afgestemd is op de tv. Vice versa zou ook moeten werken (TV knop gebruiken en dat daarna de TV+ Box automatisch aangaat) als de CEC instellingen van de tv en box goed zijn. 


Jij hebt niet, @Roy74, dat als je de KPN knop op de afstandbediening gebruikt, je tv zichzelf daarna ook automatisch aanzet? Dat is wel wat in principe zou moeten gebeuren als de afstandbediening goed afgestemd is op de tv. Vice versa zou ook moeten werken (TV knop gebruiken en dat daarna de TV+ Box automatisch aangaat) als de CEC instellingen van de tv en box goed zijn. 

Dat is natuurlijk wel afhankelijk van het feit dat je zowel op de TV+ Box als op de televisie zelf de hdmi CEC instellingen goed hebt staan.

 

 


Jij hebt niet, @Roy74, dat als je de KPN knop op de afstandbediening gebruikt, je tv zichzelf daarna ook automatisch aanzet? Dat is wel wat in principe zou moeten gebeuren als de afstandbediening goed afgestemd is op de tv. Vice versa zou ook moeten werken (TV knop gebruiken en dat daarna de TV+ Box automatisch aangaat) als de CEC instellingen van de tv en box goed zijn. 

Nee, daar ben ik allergisch voor. @Erik van KPN, Ik zet dat soort zaken het liefst uit. Die opties die @wjb aangeeft staan uit. Maar hij triggert mij wel, ik duik nog eens het televisie menu in om daar te checken wat de instellingen zijn. In ieder geval is het apart dat er ook weken zijn dat ik er helemaal geen last van heb. Kan het daarom ook niet direct toewijzen aan een update.


RuudDelft schreef:

maar uiteindelijk toch steeds weer 1920x1080, dat is toch niet goed, heb dan toch gewoon mindere beeldkwaliteit?

Nee, dat betekent niet dat je dan mindere beeldkwaliteit hebt immers de uitze ding is sowieso "maar" 1920x1080 en de upscaling naar 3840x2160 wordt dan door jouw Samsung televisie gedaan i.p.v. de TV+ Box.

Hoe staat de beeldkwaliteit op jouw TV+ Box ingesteld?

Multicast en automatisch.


RuudDelft schreef:

maar uiteindelijk toch steeds weer 1920x1080, dat is toch niet goed, heb dan toch gewoon mindere beeldkwaliteit?

Nee, dat betekent niet dat je dan mindere beeldkwaliteit hebt immers de uitze ding is sowieso "maar" 1920x1080 en de upscaling naar 3840x2160 wordt dan door jouw Samsung televisie gedaan i.p.v. de TV+ Box.

Hoe staat de beeldkwaliteit op jouw TV+ Box ingesteld?

Multicast en automatisch.

Dus bij de schermresolutie heb jij "Automatisch beste resolutie" aan staan?

 


Jij hebt niet, @Roy74, dat als je de KPN knop op de afstandbediening gebruikt, je tv zichzelf daarna ook automatisch aanzet? Dat is wel wat in principe zou moeten gebeuren als de afstandbediening goed afgestemd is op de tv. Vice versa zou ook moeten werken (TV knop gebruiken en dat daarna de TV+ Box automatisch aangaat) als de CEC instellingen van de tv en box goed zijn. 

Dat is natuurlijk wel afhankelijk van het feit dat je zowel op de TV+ Box als op de televisie zelf de hdmi CEC instellingen goed hebt staan.

 

Goed dat ik dit zie, dat stond bij mij allemaal uit, handig dat ik nu nog maar 1 knop nodig heb voor aan en uit zetten.


Dus als ik het goed begrijp, al staat mijn tv op 3840x2160, dan is het beeld toch maar 1920x1080? Waar heb ik zo’n mooie tv dan voor?

Sorry maar ben een beetje leek in deze materie.


Dus als ik het goed begrijp, al staat mijn tv op 3840x2160, dan is het beeld toch maar 1920x1080? Waar heb ik zo’n mooie tv dan voor?

Sorry maar ben een beetje leek in deze materie.

Dat is een goede vraag. Als jij geen 4K abonnement bij KPN hebt en geen 4K streamingdienst gecontracteerd hebt dan heeft een 4K televisie niet veel nut. Nu wil het feit wel dat zaken als HDR/HLG alleen op 4K televisies geïmplementeerd zijn en dat dat ook benodigd is voor NPO 1 UHD.


Dus als ik het goed begrijp, al staat mijn tv op 3840x2160, dan is het beeld toch maar 1920x1080? Waar heb ik zo’n mooie tv dan voor?

Sorry maar ben een beetje leek in deze materie.

Dat is een goede vraag. Als jij geen 4K abonnement bij KPN hebt en geen 4K streamingdienst gecontracteerd hebt dan heeft een 4K televisie niet veel nut. Nu wil het feit wel dat zaken als HDR/HLG alleen op 4K televisies geïmplementeerd zijn en dat dat ook benodigd is voor NPO 1 UHD.

Ik heb Netflix, Videoland, HBO Max en Amazon Prime, heb ik daar niet eens 4K op dan?

En ik heb nog nooit ervan gehoord dat je nog een speciaal 4K abonnement af kan sluiten bij KPN.


RuudDelft schreef:

maar uiteindelijk toch steeds weer 1920x1080, dat is toch niet goed, heb dan toch gewoon mindere beeldkwaliteit?

Nee, dat betekent niet dat je dan mindere beeldkwaliteit hebt immers de uitze ding is sowieso "maar" 1920x1080 en de upscaling naar 3840x2160 wordt dan door jouw Samsung televisie gedaan i.p.v. de TV+ Box.

Hoe staat de beeldkwaliteit op jouw TV+ Box ingesteld?

Multicast en automatisch.

Dus bij de schermresolutie heb jij "Automatisch beste resolutie" aan staan?

Ja dat klopt.


Niets aan veranderen, dat is dan prima.


Hier helaas ook terugval in resolutie, alleen tijdje stroomloos helpt maar dat is geen permanente oplossing.


Hier helaas ook terugval in resolutie, alleen tijdje stroomloos helpt maar dat is geen permanente oplossing.

Het formaat van de uitzending is sowieso 1920x1080 en jouw televisie doet de upscaling naar 3840x2160.

Dat is ook precies zoals je het mijns inziens het beste kunt instellen. 


Mijn resolutie gaat zelfs naar 480, dus echt korrelig 


Mijn resolutie gaat zelfs naar 480, dus echt korrelig 

Dat is uiteraard niet de bedoeling, hij moet wel minimaal 1080p50 blijven.

Kan ju de resolutie eens op "niet automatisch" 1080p50 instellen.


Heb jij het nu ook ingesteld staan op ‘automatisch, @Danielthuis? Zo ja, probeer dan inderdaad eens wat wjb aangeeft.

Kan jij de resolutie eens op "niet automatisch" 1080p50 instellen.

 

Als je nu niet automatisch gebruikt, wil je dan eerst eens ‘automatisch’ proberen?


Gebruik automatisch, zal het op handmatig zetten


Dus als ik het goed begrijp, al staat mijn tv op 3840x2160, dan is het beeld toch maar 1920x1080? Waar heb ik zo’n mooie tv dan voor?

Sorry maar ben een beetje leek in deze materie.

Dat is een goede vraag. Als jij geen 4K abonnement bij KPN hebt en geen 4K streamingdienst gecontracteerd hebt dan heeft een 4K televisie niet veel nut. Nu wil het feit wel dat zaken als HDR/HLG alleen op 4K televisies geïmplementeerd zijn en dat dat ook benodigd is voor NPO 1 UHD.

Ik heb Netflix, Videoland, HBO Max en Amazon Prime, heb ik daar niet eens 4K op dan?

En ik heb nog nooit ervan gehoord dat je nog een speciaal 4K abonnement af kan sluiten bij KPN.

Als het goed is zijn die wel 4K als je de instellingen goed heb staan.

hier kijk ik die wel zo in ieder geval.