Skip to main content

KPN TV+ Box: Update juni 2024

KPN TV+ Box app (launcher) versie 1.155.3
 

Wat zit er in?

 

EK in UHD

Dit jaar zenden we het EK weer uit in UHD. Je leest er alles over in ons aparte topic:

Op de TV+ Box kun je de UHD versie van NPO 1, tijdens het EK, gewoon bekijken op kanaal 1!

Je krijgt hiervoor, als het EK begint, een nieuw icoon in de infobalk. Hiermee heb je de optie om UHD aan, en ook weer uit, te zetten.

 

Bluetooth geluid bij opnames/Terugkijken

Bepaalde bluetooth geluidsapparatuur geeft sinds kort geen geluid bij opnames of het Terugkijken van programma's (unicast). Daarvoor hebben we in deze update een oplossing. 

Als er een bluetooth geluidsapparaat is aangesloten, en je kijkt via unicast, dan krijg je een extra optie in de infobalk.

Hiermee kun je het geluid omzetten naar Stereo, waarna je bluetooth apparaat weer geluid geeft. 

Heb je op deze manier Stereo ingesteld, dan blijft het icoon ook zichtbaar als je jouw bluetooth apparaat uitzet. Zodat je dan het geluid weer kunt aanpassen naar Dolby.

 

 Goed om te weten 

Tijdens het EK (14 juni t/m 14 juli 2024) zullen er geen updates zijn.
Uiteraard blijven wij achter de schermen hard werken aan nieuwe verbeteringen.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 6 juni
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 11-13 juni

Heb je hem na 13 juni nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ app

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ launcher begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

Voor het gemak even, mochten jullie verder willen praten over dingen rondom EK in UHD, problemen, feedback, etc., dan is het handiger om dat in het aparte EK in UHD topic te doen. Dan blijft het voor ons wat overzichtelijker.

 

ik heb sinds de update constant stilstaand beeld. dit bedraad en draadloos ook al een aan uit reset uitgevoerd. om nu weer een paperclip reset uit te voeren kost weer veel tijd. 

dit lijkt bij mij elke keer te moeten na een softwareupdate. kan dit te maken hebben met de combi fritzbox ? verder geen switch of dergelijke voor de 7022 ,s zitten

 deze alleen bij de tv voor de nintendo en de overige 2 apparaten.

Zou niet moeten hoeven, Steffen. En FRITZ!Box zou ook niet moeten uitmaken. Maar ik heb het gevoel dat er bij jou rondom TV+ wel vaker dingen net niet lopen zoals normaal gebeurt. Aan/uit heb je al gedaan zeg je. Dat is echt herstart (door stroomloos of door KPN knop lang ingedrukt te houden en te kiezen voor herstart) en niet alleen op stand by en weer aan?


Erg mooi beeld. Een groot succes wat mij betreft dat UHD. Ik ben er. Mij mee. 


Goedendag,

 

Ook ik kreeg de vraag of ik het EK in 4k wilde kijken met ‘verbeterde’ kwaliteit. 

Ben ik dan echt de enige die merkt dat het contrast en de helderheid van het beeld na deze fantastische ‘4k EK’  update belabberd slecht wordt?  Ik heb 2 TV's van Samsung waarvan er een gloednieuw is dus daar mag het eigenlijk niet aan liggen.

Zodra ik bij NPO1 terugschakel onderin naar de oude normale stand wordt het beeld weer helder en iets minder scherp uiteraard. Maar als ik moet kiezen tussen 4k en een flets beeld zonder pit en 4k met een beeld alsof je het contrast en de helderheid op de helft zet dan kies ik gewoon weer voor de oude stand. Vanalles heb ik geprobeerd met de settings in de box om dit te testen maar het blijft zo.

Het lijkt alsof het gewoon in de uitzending zit, want als je in die 4k stand een andere zender kiest dan  is het beeld wel goed. 

Kan KPN nou niet eens eerst uitgebreid testen voordat ze dergelijk ‘updates’ uit rolt tijdens een EK?!? 

Marcel

 

Admin: quote(s) verwijderd i.v.m. leesbaarheid


Blijkbaar wel want als bij mij hij overschakelt naar UHD (begin wedstrijd) dan is het meteen super strak en helderder als daarvoor.

Ik heb ook meerdere Samsung TV's in huis allebei strak beeld (waarvan 1 tv niet eens een 4K tv is maar wel overschakeld naar UHD is een tv uit 2012 zag ik gister is wel een Full HD)

 

Gister voetbal gekeken bij me ouders die ook een gloednieuwe Samsung hebben van dit jaar en super strak beeld als het inschakelt.


DIW7022 > informatie > KPNTV+ launcher 1.154.1

Controleer nu > OK > bij ons “geen nieuwe versie beschikbaar”.  Vraag; ‘ hoe kan dit?’

KPN TV+ Box app (launcher) versie 1.155.3

 

2: Te vaak bij opstarten application “Netflix” start film of serie is er geen geluid. Niets is mogelijk

dan alleen de power stekker er geheel uit trekken, na 10 tot 20sec de stekker er in zodat de android sw DIW7022 traaaaaaaaaag weer opstart. Er is weer geluid totdat het probleem zich later weer aandient. We zijn er klaar mee. KPN, graag een keer een oplossing?

PS: heb het ‘ forum’ DIW7022 zonder succes afgezocht.
 

 

 

Ook dit komt mij weer hééél bekend voor! Gelukkig ligt het dus tóch niet aan mij.  Verder dan ‘have you tried turning it off and on again ‘ komt de support helaas nooit. Ondertussen zit ik al meer dan een jaar constant met problemen met die DIW7022 dingen...


 

Ook ik kreeg de vraag of ik het EK in 4k wilde kijken met ‘verbeterde’ kwaliteit. 

Ben ik dan echt de enige die merkt dat het contrast en de helderheid van het beeld na deze fantastische ‘4k EK’  update belabberd slecht wordt?  Ik heb 2 TV's van Samsung waarvan er een gloednieuw is dus daar mag het eigenlijk niet aan liggen.

Zodra ik bij NPO1 terugschakel onderin naar de oude normale stand wordt het beeld weer helder en iets minder scherp uiteraard. Maar als ik moet kiezen tussen 4k en een flets beeld zonder pit en 4k met een beeld alsof je het contrast en de helderheid op de helft zet dan kies ik gewoon weer voor de oude stand. Vanalles heb ik geprobeerd met de settings in de box om dit te testen maar het blijft zo.

Het lijkt alsof het gewoon in de uitzending zit, want als je in die 4k stand een andere zender kiest dan  is het beeld wel goed. 

Kan KPN nou niet eens eerst uitgebreid testen voordat ze dergelijk ‘updates’ uit rolt tijdens een EK?!? 

Marcel

De STB vraagt niet of je “4k” wil kijken, maar “UHD”. En KPN houdt de, op z’n zachts gezegd, twijfelachtige UHD-definitie van de EBU aan, waarin geldt dat UHD dus ook FHD+HDR mag zijn. Dus je krijgt gewoon een 1080p50 HDR signaal.

Wij hebben ook twee Samsungs, eentje van minder dan een jaar (4k instapmodel 65”) en eentje van pakweg 4 jaar (duurdere serie 4k 55”). Beide zijn op papier geschikt voor HDR, maar in praktijk hebben ze daar veel te weinig contrast voor, zoals ongeveer 90% van alle IPS/VA-panel TV’s. Als je HDR kijkt op een dergelijk scherm, wordt het algehele contrast omlaag geschroefd om te zorgen dat je een zorg gesimuleerd HDR-effect krijgt bij een HDR stream. Een non-HDR stream is over het algemeen veel te donker. Daarom heb ik HDR uitstaan op al mijn devices. Dat levert in praktijk een veel contrastrijker beeld op zonder dat je de helderheid te veel moet opschroeven en zwart daardoor grijs wordt.


Om ook direct een antwoord te geven op jouw vraag: 
We maken het makkelijk: als je de wedstrijden in UHD zou willen bekijken, dan hoef je dat eenmalig in te stellen. Vervolgens zullen alle EK-wedstrijden op NPO1 in UHD worden uitgezonden. Andere programma's op NPO1 worden niet geleverd in de UHD kwaliteit en houden de huidige kwaliteit: de kwaliteit die je gewend bent! 

 

Dat laatste is bij mij dus niet zo, NPO 1 verandert bij mij op BEIDE ( 1 wat ouder en  1 gloednieuwe)  Samsung TV's in een veel te flets en contrastloos beeld zodra je die UHD instelling aan zet, de rest van de zenders zijn wel normaal beeld. Het is reproduceerbaar, als ik onder in beeld bij NPO1 schakel tussen UHD uit/aan dan wordt het beeld helder en contrastrijk of flets… Het zorgt ervoor dat je overdag als het vrij licht is gewoon geen prettig beeld hebt om het EK te kijken, het ziet er uit alsof ik de ECO stand van de TV aan heb staan die zorgt dat er minder lichtopbrengst is van het beeld. Ik geef dan echt de voorkeur aan de oude stand, ook al is UHD wel scherper, je wilt toch ook mooie kleuren en helderheid?


Dat laatste is bij mij dus niet zo, NPO 1 verandert bij mij op BEIDE ( 1 wat ouder en  1 gloednieuwe)  Samsung TV's in een veel te flets en contrastloos beeld zodra je die UHD instelling aan zet, de rest van de zenders zijn wel normaal beeld. Het is reproduceerbaar, als ik onder in beeld bij NPO1 schakel tussen UHD uit/aan dan wordt het beeld helder en contrastrijk of flets… Het zorgt ervoor dat je overdag als het vrij licht is gewoon geen prettig beeld hebt om het EK te kijken, het ziet er uit alsof ik de ECO stand van de TV aan heb staan die zorgt dat er minder lichtopbrengst is van het beeld. Ik geef dan echt de voorkeur aan de oude stand, ook al is UHD wel scherper, je wilt toch ook mooie kleuren en helderheid?

Ja dat is wel vreemd dan ook omdat bij mij de kleuren er echt uitspringen meteen als ik UHD uit zet vind ik het minder mooi.

Ik snap dat je er dan niet blij mee bent maar hier juist weer wel.


De STB vraagt niet of je “4k” wil kijken, maar “UHD”. En KPN houdt de, op z’n zachts gezegd, twijfelachtige UHD-definitie van de EBU aan, waarin geldt dat UHD dus ook FHD+HDR mag zijn. Dus je krijgt gewoon een 1080p50 HDR signaal.

Wij hebben ook twee Samsungs, eentje van minder dan een jaar (4k instapmodel 65”) en eentje van pakweg 4 jaar (duurdere serie 4k 55”). Beide zijn op papier geschikt voor HDR, maar in praktijk hebben ze daar veel te weinig contrast voor, zoals ongeveer 90% van alle IPS/VA-panel TV’s. Als je HDR kijkt op een dergelijk scherm, wordt het algehele contrast omlaag geschroefd om te zorgen dat je een zorg gesimuleerd HDR-effect krijgt bij een HDR stream. Een non-HDR stream is over het algemeen veel te donker. Daarom heb ik HDR uitstaan op al mijn devices. Dat levert in praktijk een veel contrastrijker beeld op zonder dat je de helderheid te veel moet opschroeven en zwart daardoor grijs wordt.

Hmmm het komt er dus op neer dat je in feite dan waarschijnlijk wéér een nieuwe TV van 3000 euro zou moeten aanschaffen om echt te kunnen genieten van het EK in UHD….
Een ‘instapmodel’ kan die 4k in de praktijk dus helemaal niet echt aan, dat zou toch absurd zijn?  😂


Hoi @ThedudeNL, je kunt de instellingen van tv ook bekijken, en bij de weergave/schermresolutie instellingen de volgende dingen instellen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Als het daarmee niet beter wordt kan je er het beste een eigen topic voor aanmaken. Dit is niet wenselijk voor een Product Update omdat het onoverzichtelijk wordt.


Kijk of alle instellingen op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) goed staan.

 

Het volgende moet aan staan of aangevinkt zijn.

  1. Multicast
  2. Beste Beeldinstellingen (vinkje aanzetten)
  3. HDR op automatisch.
  4. HDR10 als voorkeur 

Hoi @ThedudeNL, je kunt de instellingen van tv ook bekijken, en bij de weergave/schermresolutie instellingen de volgende dingen instellen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Als het daarmee niet beter wordt kan je er het beste een eigen topic voor aanmaken. Dit is niet wenselijk voor een Product Update omdat het onoverzichtelijk wordt.

 

De naam prioriteit is onjuist, want hij kies niet de andere als die er is.

Wat eigenlijk wel zou moeten.

Nu moet je hem op HDR10 zetten, omdat het beeld op Ned.1 anders niet goed is.

 

Wat eigenlijk zou moeten, is dat hij dan ook Dolby Vision kiest als HDR10 er niet is.

Of andersom, als je Dolby Vision (is mooier) als prioriteit kiest, dan zou hij HDR10 moeten nemen als Dolby Vision niet beschikbaar is.

Mijn LG Oled tv doet dat (bij streamingdiensten) 

Nu doe ik alles via de DIW7022 en dit mis ik.

Hopelijk wordt dit bij een update snel opgelost.


Hoi @ThedudeNL, je kunt de instellingen van tv ook bekijken, en bij de weergave/schermresolutie instellingen de volgende dingen instellen:

Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

Als het daarmee niet beter wordt kan je er het beste een eigen topic voor aanmaken. Dit is niet wenselijk voor een Product Update omdat het onoverzichtelijk wordt.

je hoeft toch niet HDR10 aan te zetten want is bij mij op Dolby Vision ook mooi beeld en als ik hem omzet is het niet anders. 

 


ThedudeNL schreef:

Dat laatste is bij mij dus niet zo, NPO 1 verandert bij mij op BEIDE ( 1 wat ouder en  1 gloednieuwe)  Samsung TV's in een veel te flets en contrastloos beeld zodra je die UHD instelling aan zet, de rest van de zenders zijn wel normaal beeld.

Dat is een bekend issue waar heel veel mensen last van hebben. Ook hier op mijn Sony televisies (KD-43XD8305 en KDL-42W705B) geen NPO 1 UHD en wel om de onderstaande redenen:

1) Donker en flets beeld.

2) Als absolute voetbalhater kijk ik toch al niet naar het EK. 😉


Zins een week of twee moet ik bij opstart van mijn KPN TV box aangeven welke wifi hij moet gebruiken i.p.v. dat dit automatische gaat. Daar voor was er geen enkel probleem.

Iemand een idee?

Vast bedankt.

George Nadort


Hmmm het komt er dus op neer dat je in feite dan waarschijnlijk wéér een nieuwe TV van 3000 euro zou moeten aanschaffen om echt te kunnen genieten van het EK in UHD….
Een ‘instapmodel’ kan die 4k in de praktijk dus helemaal niet echt aan, dat zou toch absurd zijn?  😂

Je gooit twee dingen door elkaar.,, 4k is niet HDR en HDR is niet 4k.

Dus 4k is geen probleem op 4k TV’s. Goede HDR, dat is wél een probleem.
Ik kijk best veel 2160p materiaal via een Google TV 4k, maar die heb ik ingesteld op SDR. Dan heb je wél 4k, voldoende helder en contrastrijk beeld, maar uiteraard geen HDR.

 


Hmmm het komt er dus op neer dat je in feite dan waarschijnlijk wéér een nieuwe TV van 3000 euro zou moeten aanschaffen om echt te kunnen genieten van het EK in UHD….
Een ‘instapmodel’ kan die 4k in de praktijk dus helemaal niet echt aan, dat zou toch absurd zijn?  😂

Je gooit twee dingen door elkaar.,, 4k is niet HDR en HDR is niet 4k.

Dus 4k is geen probleem op 4k TV’s. Goede HDR, dat is wél een probleem.
Ik kijk best veel 2160p materiaal via een Google TV 4k, maar die heb ik ingesteld op SDR. Dan heb je wél 4k, voldoende helder en contrastrijk beeld, maar uiteraard geen HDR.

 

Dat weet ik, maar als de enige mogelijkheid om UHD te kijken is met HDR, dan komt het toch wel op hetzelfde neer? Kan ik ergens die HDR uitzetten dan en toch 4k kwaliteit behouden?

 


@ThedudeNL 

Een nieuwe goede tv kost echt geen € 3000,--

Voor rond de € 1000,-- heb je een goede tv.

Verder s.v.p. op een eigen topic verder gaan.😉


Dat weet ik, maar als de enige mogelijkheid om UHD te kijken is met HDR, dan komt het toch wel op hetzelfde neer? Kan ik ergens die HDR uitzetten dan en toch 4k kwaliteit behouden?

Kan kan gewoon in de beeldinstellingen van Android.


 

 Zins een week of twee moet ik bij opstart van mijn KPN TV box aangeven welke wifi hij moet gebruiken i.p.v. dat dit automatische gaat. Daar voor was er geen enkel probleem.

Iemand een idee?

Vast bedankt.

George Nadort

Hoi @GeorgeNadort, wil je hier een eigen topic voor aanmaken? We denken graag even mee!

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor jullie @ThedudeNL en @KIkViAgEmNlRWAuT​​​​@joop2011 als jullie het over de TV willen hebben 😅, ik snap dat het gesprek deze kant op is gegaan maar we willen het hier graag inhoudelijk op de update hebben om het overzichtelijk te houden.

Alvast bedankt!


Hoi @GeorgeNadort, wil je hier een eigen topic voor aanmaken? We denken graag even mee!

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor jullie @ThedudeNL en @KIkViAgEmNlRWAuT​​​​@joop2011 als jullie het over de TV willen hebben 😅, ik snap dat het gesprek deze kant op is gegaan maar we willen het hier graag inhoudelijk op de update hebben om het overzichtelijk te houden.

Alvast bedankt!

Ik antwoord slechts op de vraag van een medegebruiker. Dat jullie forumsoftware niet in staat is om een topic af te splitsen is, botweg gezegd, treurig en niet mijn probleem.


 

 Zins een week of twee moet ik bij opstart van mijn KPN TV box aangeven welke wifi hij moet gebruiken i.p.v. dat dit automatische gaat. Daar voor was er geen enkel probleem.

Iemand een idee?

Vast bedankt.

George Nadort

Hoi @GeorgeNadort, wil je hier een eigen topic voor aanmaken? We denken graag even mee!

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor jullie @ThedudeNL en @KIkViAgEmNlRWAuT​​​​@joop2011 als jullie het over de TV willen hebben 😅, ik snap dat het gesprek deze kant op is gegaan maar we willen het hier graag inhoudelijk op de update hebben om het overzichtelijk te houden.

Alvast bedankt!

 

Het gaat hier toch niet over mijn TV, daar is niks mis mee, het gaat om een probleem dat veroorzaakt werd door jullie update, dus wel degelijk relevant lijkt mij, bot gezegd…. ;) 


@ThedudeNL, dat snap ik, maar we moeten toch specifiek bij jou bekijken. Dus zou je het topic alsnog willen aanmaken? 


ThedudeNL schreef:

Kan ik ergens die HDR uitzetten dan en toch 4k kwaliteit behouden?

NPO 1 UHD is geen 4K maar "gewoon" HD voorzien van HDR (HLG). Zet je HDR uit dan kies je dus voor de gewone NPO 1 zender.


@Danielthuis, hoe is jouw resolutie nu, speelt het terugvallen nog steeds, of heeft dit zichzelf opgelost? Ik heb het ondertussen namelijk ook even nagevraagd, en er zit niets in de update dat hiervoor kan zorgen. Maar, het werd wel herkend van een eerdere keer dat zoiets speelde. En in dat geval bleek dat er in de HDMI kabel een slecht contact zat. Dus, als het nog steeds speelt, twee vragen: Gebruik je wel de meegeleverde Ultra High Speed HDMI kabel? Zo niet, gebruik die eens. En als je die al wel gebruikt: heb je gelegenheid om met een andere te testen?

 

 

Verder, even een herhaling van mijn eerdere opmerking:

Voor het gemak even, mochten jullie verder willen praten over dingen rondom EK in UHD, problemen, feedback, etc., dan is het handiger om dat in het aparte EK in UHD topic te doen. Dan blijft het voor ons wat overzichtelijker.