Skip to main content

KPN TV+ Box: Update juni 2024

KPN TV+ Box app (launcher) versie 1.155.3
 

Wat zit er in?

 

EK in UHD

Dit jaar zenden we het EK weer uit in UHD. Je leest er alles over in ons aparte topic:

Op de TV+ Box kun je de UHD versie van NPO 1, tijdens het EK, gewoon bekijken op kanaal 1!

Je krijgt hiervoor, als het EK begint, een nieuw icoon in de infobalk. Hiermee heb je de optie om UHD aan, en ook weer uit, te zetten.

 

Bluetooth geluid bij opnames/Terugkijken

Bepaalde bluetooth geluidsapparatuur geeft sinds kort geen geluid bij opnames of het Terugkijken van programma's (unicast). Daarvoor hebben we in deze update een oplossing. 

Als er een bluetooth geluidsapparaat is aangesloten, en je kijkt via unicast, dan krijg je een extra optie in de infobalk.

Hiermee kun je het geluid omzetten naar Stereo, waarna je bluetooth apparaat weer geluid geeft. 

Heb je op deze manier Stereo ingesteld, dan blijft het icoon ook zichtbaar als je jouw bluetooth apparaat uitzet. Zodat je dan het geluid weer kunt aanpassen naar Dolby.

 

 Goed om te weten 

Tijdens het EK (14 juni t/m 14 juli 2024) zullen er geen updates zijn.
Uiteraard blijven wij achter de schermen hard werken aan nieuwe verbeteringen.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 6 juni
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 11-13 juni

Heb je hem na 13 juni nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Informatie > KPN TV+ app

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ launcher is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ launcher begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

Blij met wijziging om geluid aan te passen naar stereo waardoor Bluetooth speaker weer werkt bij opnames. Weet echter niet of het door deze versie komt, voorheen ging mijn Samsung tv automatisch naar juiste CEC HDMI-kanaal, maar die moet ik nu weer handmatig instellen.


@Danielthuis, hoe is jouw resolutie nu, speelt het terugvallen nog steeds, of heeft dit zichzelf opgelost? Ik heb het ondertussen namelijk ook even nagevraagd, en er zit niets in de update dat hiervoor kan zorgen. Maar, het werd wel herkend van een eerdere keer dat zoiets speelde. En in dat geval bleek dat er in de HDMI kabel een slecht contact zat. Dus, als het nog steeds speelt, twee vragen: Gebruik je wel de meegeleverde Ultra High Speed HDMI kabel? Zo niet, gebruik die eens. En als je die al wel gebruikt: heb je gelegenheid om met een andere te testen?

 

Hoi @Erik van KPN dank voor je bericht. Ik snap de vragen over kabels maar daar zit het hem niet bij mij. Handmatig vastzetten op resolutie heeft gelukkig wel gewerkt tot nu toe.

Groet


@Danielthuis, hoe is jouw resolutie nu, speelt het terugvallen nog steeds, of heeft dit zichzelf opgelost? Ik heb het ondertussen namelijk ook even nagevraagd, en er zit niets in de update dat hiervoor kan zorgen. Maar, het werd wel herkend van een eerdere keer dat zoiets speelde. En in dat geval bleek dat er in de HDMI kabel een slecht contact zat. Dus, als het nog steeds speelt, twee vragen: Gebruik je wel de meegeleverde Ultra High Speed HDMI kabel? Zo niet, gebruik die eens. En als je die al wel gebruikt: heb je gelegenheid om met een andere te testen?

 

Hoi @Erik van KPN dank voor je bericht. Ik snap de vragen over kabels maar daar zit het hem niet bij mij. Handmatig vastzetten op resolutie heeft gelukkig wel gewerkt tot nu toe.

Groet

Snap dat elke keer niet verhaal over de kabels voor wat deze box doet is het onnodig een kabel van 80 euro te gebruiken je zit nada verschil ook.

Eer gister bij Hello TV in Amsterdam een uitgebreide test gedaan met van allerlei kabels


Eigenlijk schandalig slecht het beeld. Wie durft dat UHD te noemen? Let wel, dat ligt niet aan KPN hoor. Als je dichtbij het toestel staat zie je hoe dubbel en wazig het feitelijk is. Als ik via YouTube een UHD stream bekijk snijdt dat bijna door je beeldscherm heen zo scherp is het, dat is echt UHD


Eigenlijk schandalig slecht het beeld. Wie durft dat UHD te noemen? Let wel, dat ligt niet aan KPN hoor. Als je dichtbij het toestel staat zie je hoe dubbel en wazig het feitelijk is. Als ik via YouTube een UHD stream bekijk snijdt dat bijna door je beeldscherm heen zo scherp is het, dat is echt UHD

Tja ik heb het hier super scherp beeld kon vanmiddag bij Oostenrijk die snorharen met gemak tellen zo scherp maar goed lijkt wel of het bij sommige gewoon goed is en bij andere weer niet.

Net zoals bij Ziggo zelfde verhaal

 


Ter info. Kastje aan op 902 Stingray oldies. 

Echter geluid RTV-7, die ik nooit aan heb.

Info balk gaf 902 aan, EK screensaver. 

Raar.

25/6, 12:27


Iemand een tip voor match frame rate op de kpn tv*+ box?

De content van de apps worden nu in 50 fps afgespeeld. Ook als deze maar 24 fps zijn.


Iemand een tip voor match frame rate op de kpn tv*+ box?

De content van de apps worden nu in 50 fps afgespeeld. Ook als deze maar 24 fps zijn.

​̶ ̶D̶a̶t̶ ̶d̶o̶e̶t̶ ̶i̶e̶ ̶n̶o̶r̶m̶a̶l̶i̶t̶e̶r̶ ̶a̶l̶l̶e̶m̶a̶a̶l̶ ̶a̶u̶t̶o̶m̶a̶t̶i̶s̶c̶h̶,̶ ̶@̶I̶ ̶A̶m̶ ̶G̶r̶o̶o̶t̶ ̶.̶ ̶ ̶ ̶​̶  Heb je zelf dingen aangepast in de beeldinstellingen van de box?

En over welke app heb je het? 


Erwin van KPN schreef:

Dat doet ie normaliter allemaal automatisch, @I Am Groot .

Sinds wanneer, heb ik wat gemist?


Erwin van KPN schreef:

Dat doet ie normaliter allemaal automatisch, @I Am Groot .

Sinds wanneer, heb ik wat gemist?

Dat was misschien een ongelukkige woordkeuze met aannames. 

Laat ik even overnieuw beginnen:  @I Am Groot   Ik snap eigenlijk niet wat je bedoelt.  Hoe en wat zie je precies?  Welke app hebben we het over? 


@Erwin van KPN  hbo max, disney+
Nee, niets aangepast. Zelfs de box is naar fabrieksinstellingen gezet. 
Het blijft 50 fps. Bij beeldinstellingen zie je

ook alleen 50 fps.

Android 12 past zichzelf aan naar de juiste fps. Maar 11 niet.

Op de tv zelf zie ik ook dat het 50fps is bij hbo max. De serie is 24 fps. 

Je ziet dus lichte haperingen schokjes in het beeld.

 


Hier ontstaat de verwarring denk ik.  Wat je daar ziet is de refresh rate. Dat staat los van FPS.

 

deze link legt het nader uit.

https://www.devion.nl/kennisbank/videobegrippen/wat-is-framerate/#:~:text=Framerate%20vs%20hz%20(en%20refresh%20rate)&text=Maar%20waar%20framerate%20vooral%20iets,van%20een%20weergever%20ververst%20worden.


Hier ontstaat de verwarring denk ik.  Wat je daar ziet is de refresh rate. Dat staat los van FPS.

 

deze link legt het nader uit.

https://www.devion.nl/kennisbank/videobegrippen/wat-is-framerate/#:~:text=Framerate%20vs%20hz%20(en%20refresh%20rate)&text=Maar%20waar%20framerate%20vooral%20iets,van%20een%20weergever%20ververst%20worden.

Wat de TV+ Box doet is die 24fps ombouwen naar 50fps en dat moet hij dus niet doen, dan moet hij overlaten aan de televisie zelf. En nee, je ziet daar niet de refreshrate maar de framerate. Het staat er ook letterlijk.

Zie punt 20 van de feature requests TV+ Box.


@Erwin van KPN nope, is 50 fps. Alleen de tv zet er hz neer. Dat is een bugje denk ik.

En dan wat @wjb schrijft ben ik het mee eens.

Dan staat er bij mij 24hz op de tv😉


Dan vrees ik dat het voorlopig is wat het is, @I Am Groot  :-(    Ik heb wel even nagezocht en het development team is hier naar aan het kijken. Maar volgens mij is het niet zo eenvoudig dat het er een, twee drie ingebouwd kan worden. 


@Erwin van KPN naar android 12 updaten zal het verhelpen lijkt mij. We wachten het af.


Ik kijk Netflix via de app in mijn smart-tv. Die heb ik indertijd tenslotte speciaal voor de apps gekocht 😉. Die doet wel 24 frames. @I Am Groot 

Zolang de Sagemcom Android-TV OS 11 heeft beschikt ie niet over variabele frame rate. @Erwin van KPN 

Een maand of 4 geleden is mijn Nokia 8000 tot mijn verrassing van Android-TV OS 10 naar Android-TV OS 12 gegaan.


@Erwin van KPN naar android 12 updaten zal het verhelpen lijkt mij. We wachten het af.

Mits de app het ook ondersteunt en de TV+ Box ingesteld staat om de framerate gelijk te houden aan die van de content.

 


@PeterG ja klopt. Die gebruik ik ook. Maar het is meer dat ik het “krom” vind dat ze geen rekening hiermee gehouden hebben met het uitbrengen van deze tv+ box. Dan had ik net zo goed de vip5202 kunnen houden. Ik zou zo terug willen hiernaar 😁


March frame rate zou de grooste update zijn. Nvidia had dit in oudere android tv versies zelf ingebouwd in hun shield. Voordat Android 12 tv werd gereleased. Het kan dus wel.

 

Liniair tv is nu goed. Zapsnelheid, hdr schakeling, kwaliteit/bitrate en geluid. Ik zou niet meer terugwillen naar de oude decoder. Wat ik wel minder fijn vindt is de informatie direct op beeld. Je zou eigenlijk net zoals bij de oude decoders of bij ziggo, info moeten krijgen welk programma hierna komt. Nu kan je een mini gids menu oproepen, maar in één ogenopslag is altijd comfortabeler en prettiger. Dit gaat eigenlijk op alle itv decoders zo. Odido zit nog in een vroege android tv fase die hebben dit al wel.


Hi all, interessante discussie over de grootte van de televisie en de kwaliteit. Een vriendelijk verzoek om het hier on-topic te houden over de update, anders wordt het iets te onoverzichtelijk. Voel je wel vrij om een topic aan te maken om dit onderwerp voort te zetten. 


Allen, ik heb zojuist vriendelijk verzocht om het hier te hebben over het onderwerp van het topic: de update. Daarom heb ik de laatste reacties verwijderd.


@Alex van KPN    en wat kunnen we morgen na 4 weken updates uitstel verwachten?

En tijdens de Olympische spelen ook 3-4 weken geen updates?


@Alex van KPN    en wat kunnen we morgen na 4 weken updates uitstel verwachten?

En tijdens de Olympische spelen ook 3-4 weken geen updates?

Dat was ook aangekondigd @Oberon 5 , tijdens de oranjeweken geen updates voor de tv-decoders, vanaf 15 juli 2024 gaat KPN weer met de uitrol van de updates aan de slag.

 

 


@Alex van KPN    en wat kunnen we morgen na 4 weken updates uitstel verwachten?

En tijdens de Olympische spelen ook 3-4 weken geen updates?

Dit. :)  En inderdaad, tijdens de Olympische Spelen ook geen updates.