Skip to main content

KPN TV+ Update maart 2023 #3

KPN TV+ firmware 0.16.4

 

Wat zit er in?

Verdere verbetering op het gebied van zappen. Dit zou nu gelijkwaardig moeten zijn aan de zaptijd op de 5202 ontvanger. 

Het kan nog steeds voorkomen dat je ergens een langere zap ervaart. Dit kan gebeuren als de verbinding tussen TV+ Box en het internet niet optimaal is. De ontvanger valt dan terug van multicast naar unicast. Daarbij wisselt de stream die je binnenkrijgt, dus die moet de ontvanger dan even binnenhalen. Maar ook dit zou niet meer dan 5 seconden moeten duren.

Daarnaast een stap in de fix voor lipsync. We hebben de mogelijkheid toegevoegd om audiovertraging in te stellen. Dit vind je via Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen

Dit lost niet voor iedereen de problemen op. Weet dat we met de hoogste prio doorwerken om de issues ook op te lossen voor degenen waarbij aanpassingen in dit menu niet helpen.

 

Verder hebben we aanpassingen gedaan in audiovolume zodat er minder verschil zit tussen live tv kijken en het kijken van gepauzeerde tv, Terugkijken, opnames en on demand films en series

 

Ook zit hier een update in voor de firmware van de afstandsbediening. Deze gaat naar versie 0265.02.02. Dit zorgt ervoor dat minder vaak de melding "verbinding verbroken" voorkomt. En zit er betere ondersteuning in voor Samsung televisies.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 17 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 20 maart in de loop van de dag

Heb je hem na 20 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. 

De afstandsbediening firmware zou automatisch moeten upgraden nadat je de tv+ box een minuut in stand-by hebt staan. Na uit stand-by halen heb je firmware 0.265.02.02 op de afstandsbediening staan.

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Ik zat net al te kijken maar kan het niet vinden bij de experiabox v10

 

Ik heb geen switch dus volgens mij is het voor mij dan niet van toepassing


Ik heb zelf een v10a en igmp snooping is daar een wlan setting voor het draadloze gedeelte. In mijn switch is het een optie als ik bedraad aansluit. Ik heb geen idee of dit in de v10 een optie is. Wellicht is dat gewoon standaard in de modem. Wellicht kan iemand dat hier aangeven.


Kijk eens hier

Het is dus standaard al geregeld als je bedraad aansluit op je Experia. Zit er een switch tussen dan moet je dat daar logisch ook aan zetten. En wireless moet je ook zo configureren, dat is in de v10a onder wlan een optie.


Ik herken me totaal niet in het toch wel negatieve sentiment. Ok, er waren wat ergernisjes maar ik ben echt blij met de geleverde hardware en functionaliteit. Ik ben me echt aan het afvragen wat er anders is bij anderen. Want als zo veel mensen hun ongenoegen uiten zal er toch wel iets niet helemaal goed gaan.

Ook ik ondervind weinig (technische) problemen maar qua gebruiksgemak heb ik wel zo mijn bedenkingen. 

Tel bijvoorbeeld eens het aantal klikjes om vanaf het drukken op het vergrootglas naar de pagina met opnames te gaan.

  1. Vergrootglas (Startpagina met recente zoekopdrachten wordt geopend)
  2. Pijltje omhoog (Vergrootglas wordt actief)
  3. Pijltje naar rechts (Start wordt actief)
  4. Pijltje naar rechts (Nu op TV wordt actief)
  5. Pijltje naar rechts (Gids wordt actief)
  6. Pijltjes naar rechts (Opgeslagen wordt actief)
  7. OK (Pagina met opnames wordt geopend)

En als je dan ook nog een redelijk aantal opnames hebt dan ben je ook nog een flink aantal kliks kwijt om de juiste opname te selecteren.


Ik herken me totaal niet in het toch wel negatieve sentiment. Ok, er waren wat ergernisjes maar ik ben echt blij met de geleverde hardware en functionaliteit. Ik ben me echt aan het afvragen wat er anders is bij anderen. Want als zo veel mensen hun ongenoegen uiten zal er toch wel iets niet helemaal goed gaan.

Ook ik ondervind weinig (technische) problemen maar qua gebruiksgemak heb ik wel zo mijn bedenkingen. 

Tel bijvoorbeeld eens het aantal klikjes om vanaf het drukken op het vergrootglas naar de pagina met opnames te gaan.

  1. Vergrootglas (Startpagina met recente zoekopdrachten wordt geopend)
  2. Pijltje omhoog (Vergrootglas wordt actief)
  3. Pijltje naar rechts (Start wordt actief)
  4. Pijltje naar rechts (Nu op TV wordt actief)
  5. Pijltje naar rechts (Gids wordt actief)
  6. Pijltjes naar rechts (Opgeslagen wordt actief)
  7. OK (Pagina met opnames wordt geopend)

En als je dan ook nog een redelijk aantal opnames hebt dan ben je ook nog een flink aantal kliks kwijt om de juiste opname te selecteren.

Dat ben ik wel met je eens. Maar hier moet ik wel op zeggen dat ik niet zo’n heavy gebruiker ben. Ik zap niet heel veel en in de interface ben ik iemand die niet veel eisen stelt. Maar als je dat wel doet, dan kan ik me voorstellen dat je graag wat aandacht wilt hiervoor. Maar ik schat in dat de prioriteit momenteel niet ligt in het functionele gebruiksgemak.


Overigens krijg ik maar op 1 tv+ de nieuwste update gepushed. Op de andere tv+ handmatig gezocht maar daar moet ik ook tot maandag wachten. Kennelijk gaat de push naar een kleine selectie klanten per ontvanger en niet per klantnummer.


Ik moet blijkbaar nog een paar dagen wachten…😄

Hier zitten een hoop mensen op te wachten. Ik ben lijkt het ook de vervelende klikjes in het geluid kwijt na het zappen naar een andere zender. Hopelijk is de ergste storm nu voorbij voor velen. Ik was al tevreden en hier wordt ik helemaal blij van.

Heb je ook geen last van haperend-uitvallend geluid?☺️

Het probleem met het haperende en wegvallende geluid had ik eerst icm een soundbar. Geen idee of dat ermee te maken had. 

De oplossing voor mij was om naar instellingen te gaan, beeld en geluid, dan heb je een optie met automatisch/passthrough en nog iets. 

Het heeft mij geholpen om 1 van die 3 opties te kiezen. (Sorry, ben niet thuis en weet het menu niet uit mijn hoofd).


Ik moet blijkbaar nog een paar dagen wachten…😄

Hier zitten een hoop mensen op te wachten. Ik ben lijkt het ook de vervelende klikjes in het geluid kwijt na het zappen naar een andere zender. Hopelijk is de ergste storm nu voorbij voor velen. Ik was al tevreden en hier wordt ik helemaal blij van.

Heb je ook geen last van haperend-uitvallend geluid?☺️

Het probleem met het haperende en wegvallende geluid had ik eerst icm een soundbar. Geen idee of dat ermee te maken had. 

De oplossing voor mij was om naar instellingen te gaan, beeld en geluid, dan heb je een optie met automatisch/passthrough en nog iets. 

Het heeft mij geholpen om 1 van die 3 opties te kiezen. (Sorry, ben niet thuis en weet het menu niet uit mijn hoofd).

Bij mij was dit weg door audio terug op automatisch te zetten waar het standaard op staat als je ontvanger krijgt.

 

dan is het haperen weg met passtrough hapert alles 


Ik moet blijkbaar nog een paar dagen wachten…😄

Hier zitten een hoop mensen op te wachten. Ik ben lijkt het ook de vervelende klikjes in het geluid kwijt na het zappen naar een andere zender. Hopelijk is de ergste storm nu voorbij voor velen. Ik was al tevreden en hier wordt ik helemaal blij van.

Heb je ook geen last van haperend-uitvallend geluid?☺️

Het probleem met het haperende en wegvallende geluid had ik eerst icm een soundbar. Geen idee of dat ermee te maken had. 

De oplossing voor mij was om naar instellingen te gaan, beeld en geluid, dan heb je een optie met automatisch/passthrough en nog iets. 

Het heeft mij geholpen om 1 van die 3 opties te kiezen. (Sorry, ben niet thuis en weet het menu niet uit mijn hoofd).

Bij mij was dit weg door audio terug op automatisch te zetten waar het standaard op staat als je ontvanger krijgt.

 

dan is het haperen weg met passtrough hapert alles 

Maar ik geloof dat het op automatisch moet staan dus werkt het in mijn ogen nog niet goed


Ik moet blijkbaar nog een paar dagen wachten…😄

Hier zitten een hoop mensen op te wachten. Ik ben lijkt het ook de vervelende klikjes in het geluid kwijt na het zappen naar een andere zender. Hopelijk is de ergste storm nu voorbij voor velen. Ik was al tevreden en hier wordt ik helemaal blij van.

Heb je ook geen last van haperend-uitvallend geluid?☺️

Het probleem met het haperende en wegvallende geluid had ik eerst icm een soundbar. Geen idee of dat ermee te maken had. 

De oplossing voor mij was om naar instellingen te gaan, beeld en geluid, dan heb je een optie met automatisch/passthrough en nog iets. 

Het heeft mij geholpen om 1 van die 3 opties te kiezen. (Sorry, ben niet thuis en weet het menu niet uit mijn hoofd).

Bij mij was dit weg door audio terug op automatisch te zetten waar het standaard op staat als je ontvanger krijgt.

 

dan is het haperen weg met passtrough hapert alles 

Maar ik geloof dat het op automatisch moet staan dus werkt het in mijn ogen nog niet goed

Volgens mij is dat ook nog niet opgelost en nog onder de aandacht bij het ontwikkel team.

lees ooK niet dat deze wel opgelost zou moeten zijn.


Op dit moment heb ik ook vrij weinig technische problemen, maar daar zijn wel TWEE instellingen voor vereist. Doe ik dat niet is het één grote doffe ellende. Het heeft ook enkele weken geduurd voor ik hier achter ben gekomen.

  • Indelingen selecteren: “Automatisch: Gebruikt de door je apparaat ondersteunde indelingen (aanbevolen)”
  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Uit”

Ik zou de instellingen graag anders configureren:

  • Indelingen selecteren: “Passthrough: Indeling wordt ongewijzigd doorgegeven”
    (gebrekkig vertaald uit het Engels: “Passthrough: According to the compatibility of sink device, keep the original format output”)
  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Aan”

Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren voordat deze problemen zijn opgelost. Gelukkig heb ik nu wel een werkende workaround gevonden.


Gisteren de ontvanger aangesloten... Wat een topproduct! Geen enkel probleem tegen gekomen.. Gaat zo voort KPN 👍


Op dit moment heb ik ook vrij weinig technische problemen, maar daar zijn wel TWEE instellingen voor vereist. Doe ik dat niet is het één grote doffe ellende. Het heeft ook enkele weken geduurd voor ik hier achter ben gekomen.

  • Indelingen selecteren: “Automatisch: Gebruikt de door je apparaat ondersteunde indelingen (aanbevolen)”
  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Uit”

Ik zou de instellingen graag anders configureren:

  • Indelingen selecteren: “Passthrough: Indeling wordt ongewijzigd doorgegeven”
    (gebrekkig vertaald uit het Engels: “Passthrough: According to the compatibility of sink device, keep the original format output”)
  • Schermresolutie: “Automatisch beste resolutie: Aan”

Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren voordat deze problemen zijn opgelost. Gelukkig heb ik nu wel een werkende workaround gevonden.

Voor het geluid heb ik ook de auto keuze. Voor de resolutie ook. Merk zelf geen verschil als ik dat anders doe. Maar volgens mij maakt het echt veel uit welke tv/apparatuur je aansluit. Zou voor de meerderheid echter wel goed moeten werken en ik lees dan toch wel veel problemen. Zonde, want als het wel werkt dan is het ook een fijne ontvanger. Deze firmware brengt met zappen wel de verbetering waar velen zoveel last van hebben.


Gisteren de ontvanger aangesloten... Wat een topproduct! Geen enkel probleem tegen gekomen.. Gaat zo voort KPN 👍

Gelukkig en ook hier echt tevreden. Maar de nuance is toch dat velen echt de nodige problemen hebben. En dan niet kleine ergernissen. Je wilt wel een paar uur zonder zorgen tv kunnen kijken. Nou ja, het kan dus wel en hopelijk snel updates die voor de meerderheid ook die goede gebruikservaring gaat brengen.


Gisteren de ontvanger aangesloten... Wat een topproduct! Geen enkel probleem tegen gekomen.. Gaat zo voort KPN 👍

Gelukkig en ook hier echt tevreden. Maar de nuance is toch dat velen echt de nodige problemen hebben. En dan niet kleine ergernissen. Je wilt wel een paar uur zonder zorgen tv kunnen kijken. Nou ja, het kan dus wel en hopelijk snel updates die voor de meerderheid ook die goede gebruikservaring gaat brengen.

Ik hoop ook dat iedereen snel tevreden zal zijn. Aansluiten een fluitje van een cent en qua beeldkwaliteit ook super. Apps installeren en activeren was ook snel gedaan. Misschien heb ik mazzel, maar zag er vooraf wel tegenop toen ik allemaal berichten hier zag. 

Succes iedereen 👍


Ik hoop ook dat iedereen snel tevreden zal zijn. Aansluiten een fluitje van een cent en qua beeldkwaliteit ook super. Apps installeren en activeren was ook snel gedaan. Misschien heb ik mazzel, maar zag er vooraf wel tegenop toen ik allemaal berichten hier zag. 

Succes iedereen 👍

Dat komt @Flevodutch omdat alleen de mensen met klachten schrijven.
De tevreden mensen hoor je nooit. Nou ja, uitzonderingen daargelaten zoals jij dus😀
En als je weet hoeveel klanten de KPN heeft dan is dit rijtje klachten maar heel miniem.


Ik hoop ook dat iedereen snel tevreden zal zijn. Aansluiten een fluitje van een cent en qua beeldkwaliteit ook super. Apps installeren en activeren was ook snel gedaan. Misschien heb ik mazzel, maar zag er vooraf wel tegenop toen ik allemaal berichten hier zag. 

Succes iedereen 👍

Dat komt @Flevodutch omdat alleen de mensen met klachten schrijven.
De tevreden mensen hoor je nooit. Nou ja, uitzonderingen daargelaten zoals jij dus😀
En als je weet hoeveel klanten de KPN heeft dan is dit rijtje klachten maar heel miniem.

Mee eens dat over het algemeen mensen met klachten schrijven. Maar in dit geval vind ik dat veel mensen hun klachten ook echt serieus en goed onderbouwen. Het zijn er te veel om het te bagatelliseren als je het mij vraagt. Ik ben ook heel positief en blij met tv+. Ik zie soms reacties van mensen die de doos amper geopend hebben en al starten met klagen. Natuurlijk gevoed door wat kinderziektes die goed onderbouwd worden beschreven hier. Maar vervolgens is er thuis een beroerde infrastructuur en configureren ze matig en dan is alles ineens troep. Ik denk dat mensen een klein beetje respijt mogen geven aan KPN om de kinderziektes eruit te krijgen. Zoals met alles dat nieuw is komen er dan gelijk wat problemen mee. Over twee maanden hebben de tv+ instappers de juiste keus gemaakt denk ik. Geduld.


Ook ik ervaar weinig (technische) problemen maar heb wel een aantal feature requests.


---

Ik denk dat mensen een klein beetje respijt mogen geven aan KPN om de kinderziektes eruit te krijgen. Zoals met alles dat nieuw is komen er dan gelijk wat problemen mee. Over twee maanden hebben de tv+ instappers de juiste keus gemaakt denk ik. Geduld.

Daarom had kpn er misschien beter aan gedaan om de pilot een paar maanden langer te laten duren…

Dan zouden er nóg meer kinderziektes uitgehaald zijn vóór die uitrol.

 


---

Ik denk dat mensen een klein beetje respijt mogen geven aan KPN om de kinderziektes eruit te krijgen. Zoals met alles dat nieuw is komen er dan gelijk wat problemen mee. Over twee maanden hebben de tv+ instappers de juiste keus gemaakt denk ik. Geduld.

Daarom had kpn er misschien beter aan gedaan om de pilot een paar maanden langer te laten duren…

Dan zouden er nóg meer kinderziektes uitgehaald zijn vóór die uitrol.

 

Wellicht heb je daar een punt. Maar ja, we weten natuurlijk niet waarom er is gekozen voor een bepaalde datum om het product op de markt te zetten. Ik denk zelf dat de next mini van Ziggo daar een rol in speelt. KPN had nog geen draadloze optie en nu wel. En de markt vraagt dit gemak denk ik. Ik zat er stiekem ook op te wachten om boven draadloos aan te sluiten. En dat ze de draadloze optie nu gelijk combineren met een vernieuwde manier van media consumptie is gewaagd. Maar het levert wel een voorsprong op als het lukt. En zoals zo vaak moet je soms wat lef tonen en je nek uitsteken om boven het grijze gemiddelde aanbod uit te komen want daar is alleen de prijs een leidende factor. Ik houd wel van die mentaliteit van lef tonen. Ben het ook wel eens met het betoog van @wjb dat de functionele wensen en aanpassingen nu een beetje het ondergesneeuwde kindje lijken met als die technische uitdagingen.


---

En dat ze de draadloze optie nu gelijk combineren met een vernieuwde manier van media consumptie is gewaagd. Maar het levert wel een voorsprong op als het lukt. En zoals zo vaak moet je soms wat lef tonen en je nek uitsteken om boven het grijze gemiddelde aanbod uit te komen want daar is alleen de prijs een leidende factor. 

---

Eens. Maar kpn heeft het zich moeilijk gemaakt omdat niet elke configuratie het draadloze gebruik van de tv+ box ondersteunt. Zo heb ik hier de EB10. Als ik de tv+box draadloos aansluit en daarnaast op multicast zet, gaat het hopeloos mis.


Ik zat er stiekem ook op te wachten om boven draadloos aan te sluiten. En dat ze de draadloze optie nu gelijk combineren met een vernieuwde manier van media consumptie is gewaagd. Maar het levert wel een voorsprong op als het lukt.

Maar abonnees die geen V12 en/of "super"WiFi 2's gebruiken komen vaak van een koude kermis thuis omdat de kans groot is dat hun wifi apparatuur geen "multicast to unicast" ondersteunt en dat daarmee de TV+ Box terugvalt op unicast. Het gevolg is lagere beeld- en geluidskwaliteit.

Daarnaast snap ik niet waarom KPN gekozen heeft om unicasts via Internet (vlan 6) te distribueren en niet, zoals op de "oude" TV ontvangers, via het KPN TV netwerk (vlan 4). Ik vrees dat dit zal gaan leiden tot meer klachten t.a.v. haperend beeld omdat er geen QoS van toepassing is waarbij verkeer voor televisie voorrang krijgt op verkeer voor Internet.


Hallo @Katana321 als he onderstaand plaatje ziet, klopt dat dus precies:

De V10 is NIET geschikt voor draadloos, wordt niet ondersteund door KPN
 

 


@JanD Dat plaatje ken ik natuurlijk 😀

Maar juist dat plaatje illustreert naar mijn mening heel goed waarom er zo veel dingen misgaan. KPN kan zo'n plaatje wel ergens op de site geplaatst hebben, maar hoeveel mensen zien dat plaatje en begrijpen het?


@JanD Dat plaatje ken ik natuurlijk 😀

Maar juist dat plaatje illustreert naar mijn mening heel goed waarom er zo veel dingen misgaan. KPN kan zo'n plaatje wel ergens op de site geplaatst hebben, maar hoeveel mensen zien dat plaatje en begrijpen het?

Hallo @Katana321 , ik heb de installatie-handleiding er even op nagelezen.

KPN zou er goed aan doen genoemde tabel in de handleiding op te nemen, zodat iedere klant weet wat de (on)mogelijkheden zijn.

Dat e.e.a. op het forum staat is niet zaligmakend, want maar een klein deel van de klanten is  actief op het forum.

Dus KPN, pas de handleiding voor de DIW7022 aan met het bijbehorende tabelletje.!!!