Skip to main content

KPN TV+ Update maart 2023 #3

KPN TV+ firmware 0.16.4

 

Wat zit er in?

Verdere verbetering op het gebied van zappen. Dit zou nu gelijkwaardig moeten zijn aan de zaptijd op de 5202 ontvanger. 

Het kan nog steeds voorkomen dat je ergens een langere zap ervaart. Dit kan gebeuren als de verbinding tussen TV+ Box en het internet niet optimaal is. De ontvanger valt dan terug van multicast naar unicast. Daarbij wisselt de stream die je binnenkrijgt, dus die moet de ontvanger dan even binnenhalen. Maar ook dit zou niet meer dan 5 seconden moeten duren.

Daarnaast een stap in de fix voor lipsync. We hebben de mogelijkheid toegevoegd om audiovertraging in te stellen. Dit vind je via Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen

Dit lost niet voor iedereen de problemen op. Weet dat we met de hoogste prio doorwerken om de issues ook op te lossen voor degenen waarbij aanpassingen in dit menu niet helpen.

 

Verder hebben we aanpassingen gedaan in audiovolume zodat er minder verschil zit tussen live tv kijken en het kijken van gepauzeerde tv, Terugkijken, opnames en on demand films en series

 

Ook zit hier een update in voor de firmware van de afstandsbediening. Deze gaat naar versie 0265.02.02. Dit zorgt ervoor dat minder vaak de melding "verbinding verbroken" voorkomt. En zit er betere ondersteuning in voor Samsung televisies.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 17 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 20 maart in de loop van de dag

Heb je hem na 20 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. 

De afstandsbediening firmware zou automatisch moeten upgraden nadat je de tv+ box een minuut in stand-by hebt staan. Na uit stand-by halen heb je firmware 0.265.02.02 op de afstandsbediening staan.

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Maar wat houdt DIT dan in, Erik_ ?

Ook zit hier een update in voor de firmware van de afstandsbediening. Deze gaat naar versie 0265.02.02. Dit zorgt ervoor dat minder vaak de melding "verbinding verbroken" voorkomt. En zit er betere ondersteuning in voor Samsung televisies.

Met de Arris was volledige bediening met de Samsung afstandsbediening mogelijk. Nu met zelfs CEC helemaal … niets.

 

Nou, dit:

Dit,

Ook zit hier een update in voor de firmware van de afstandsbediening. Deze gaat naar versie 0265.02.02. Dit zorgt ervoor dat minder vaak de melding "verbinding verbroken" voorkomt. En zit er betere ondersteuning in voor Samsung televisies.

wil zeggen dat er verbeteringen zijn aangebracht in het afstemmen van een Samsung TV op onze afstandsbediening.

 

 

 

Ik kan hem via Google Home ook op 100% zetten en dat haalt helaas niks uit, waarschijnlijk alleen maar als je een analoge uitgang hebt. 

Een kleine indicatie: volume versterker nu op “50” terwijl normaliter 43 al hard was. Er zit geen ‘power’ in. Het is vele db’s te zacht. De audio staat op “Stereo Dolby audio wordt omgezet in stereo PCM”. Wanneer ik het op “Passtrough” zet, hoor ik krakende hele langzame audio en het beeld loopt dan ook in Slow Motion. Heel vreemd. 

Check. Passthrough zou ik hier ook niet voor gebruiken, dat is meer een optie die je wilt uitproberen als je met je geluidsapparatuur problemen ervaart. En niet voor volumeverschil. 

Dan heb ik op het moment geen andere suggesties voor je behalve afwachten. Volumeverschil is ook iets waar we nog mee bezig voor verdere verbetering.


TV-fans schrijft:

Even de HDMI kabel, c.q. stekker eruit halen, moet er een nieuwe "koppeling" tussen je Samsung en je KPN box gemaakt worden, goede kans dat het hierna wel werkt.

Inderdaad gedaan. Maar dan komen de knoppen voor de IR bediening van “kpn”. En IR ondersteund de DIW7022 niet.


 

Ik kan hem via Google Home ook op 100% zetten en dat haalt helaas niks uit, waarschijnlijk alleen maar als je een analoge uitgang hebt. 

Een kleine indicatie: volume versterker nu op “50” terwijl normaliter 43 al hard was. Er zit geen ‘power’ in. Het is vele db’s te zacht. De audio staat op “Stereo Dolby audio wordt omgezet in stereo PCM”. Wanneer ik het op “Passtrough” zet, hoor ik krakende hele langzame audio en het beeld loopt dan ook in Slow Motion. Heel vreemd. 

Check. Passthrough zou ik hier ook niet voor gebruiken, dat is meer een optie die je wilt uitproberen als je met je geluidsapparatuur problemen ervaart. En niet voor volumeverschil. 

Dan heb ik op het moment geen andere suggesties voor je behalve afwachten. Volumeverschil is ook iets waar we nog mee bezig voor verdere verbetering.

Oké, we wachten het wederom rustig af. 
Dank voor je reactie 


MennoG78 schrijft: 

Wat mis jij als ik vragen mag?

Ik kan me TV uitzetten en aanzetten en ook ingangen bedienen.

En hij gaat met CEC ook vanzelf aan en uit.

De Arris VIP2952 kon (kan) ik volledig bedienen met met de Samsung afstandsbediening. Die van kpn zelf kon zelfs terzijde.

Op dit moment gaan inderdaad de Box en TV (Samsung) samen uit en aan. Door CEC. Maar dat is dan ook het enige. En niet fijn met radio luisteren via de versterker.
Zelfs zappen met de Samsung afstandsbediening, wat nog ging maanden terug tijdens de test, werkt niet.

Ah zo.

Ik heb zoon zilveren AB van samsung die zou ik niet eens willen gebruiken.

Ik bedien alles met de witte AB van KPN werkt perfect voor wat ik wil doen.

Apps op me tv gebruik ik niet meer doe ik nu via de box


Ik heb zoon zilveren AB van samsung die zou ik niet eens willen gebruiken.

@MennoG78 . Ja, dat Samsung zo'n ding durft te leveren. Ik heb deze (er zijn diverse modelletjes).

Maar i.c.m. de Arris speciaal een Samsung afstandsbediening met cijfers (en directe bron knop) gekocht. Kon ik tv kijken via de Arris én alle apps (in de tv) gebruiken met één afstandsbediening.

Nu gebruik ik de tv alleen nog voor de internet-browser. Alle andere apps in de TV+ box inderdaad.


Wat is deze update een uitkomst! Zappen gaat een stuk sneller, erg fijn is dit! 👌👍🏼


Ik krijg geen geluid meer op mijn Bluetooth koptelefoon(s) Koppelen duurt ook veel langer dan normaal. Hebben meer mensen hier last van? Heb met de desk verschillende opties doorgenomen. Het geluid was hiervoor niet met de afstandsbediening te regelen maar deed dit via de hoofdtelefoon of via Google TV app. Nu is het erg stil. Gelukkig is het zappen probleem opgelost. Dus maar even wachten op de volgende update?


Update gedaan naar 0.16.4. 
zappen blijft een drama, per keer 6 à 7 seconden. 
 

Iemand suggesties? Heb de boel al een keer opnieuw opgestart en de stroom er even afgehaald. 


Update gehad en het zappen is echt knettersnel. Ongeveer een seconde tussen de commerciële kanalen. Top! 


Ik krijg geen geluid meer op mijn Bluetooth koptelefoon(s) Koppelen duurt ook veel langer dan normaal. Hebben meer mensen hier last van? Heb met de desk verschillende opties doorgenomen. Het geluid was hiervoor niet met de afstandsbediening te regelen maar deed dit via de hoofdtelefoon of via Google TV app. Nu is het erg stil. Gelukkig is het zappen probleem opgelost. Dus maar even wachten op de volgende update?

Geen geluid bij bluetooth headset is een bekende bevinding, @JBoCo. Wordt aan gewerkt,

 

Update gedaan naar 0.16.4. 
zappen blijft een drama, per keer 6 à 7 seconden. 
 

Iemand suggesties? Heb de boel al een keer opnieuw opgestart en de stroom er even afgehaald. 

Maak even een eigen topic aan, @Niels_1. Dit klinkt alsof jouw verbinding niet optimaal is en dat je tijdens het zappen terugvalt op unicast. Dit kunnen we gaan troubleshooten, maar dat kan niet in dit topic. Geef in je nieuwe, eigen, topic dan even precies wat je hebt aan apparaten, hoe alles verbonden is, wat je precies ervaart, etc. 


Zappen is inderdaad merkbaar beter. Dat is top. Zelfs bij diverse TV zenders sneller beeld & geluid dan op de VIP5202.

Alleen nog wel 'dipjes' in het geluid aanwezig bij TV zenders met Dolby 5.1.

Dat varieert van 1 tot 3 'dipjes' van 1 a 2 seconden aan het begin als de TV zender net opstaat. Na 10 seconden beeld komt het niet meer voor.

Ik hoop dat er snel Dolby geluid komt voor de opnames/terugkijken/on demand films/series dan gaan we zeker de goede kant op.


 

Update gedaan naar 0.16.4. 
zappen blijft een drama, per keer 6 à 7 seconden. 
 

Iemand suggesties? Heb de boel al een keer opnieuw opgestart en de stroom er even afgehaald. 

Maak even een eigen topic aan, @Niels_1. Dit klinkt alsof jouw verbinding niet optimaal is en dat je tijdens het zappen terugvalt op unicast. Dit kunnen we gaan troubleshooten, maar dat kan niet in dit topic. Geef in je nieuwe, eigen, topic dan even precies wat je hebt aan apparaten, hoe alles verbonden is, wat je precies ervaart, etc. 

Thanks! Dat was de tip die ik nodig had. Stond inderdaad op unicast. Heb de box+ in hetzelfde vlan gehangen als de vip5202. Box+ staat nu op multicast en zappen gast inderdaad een stuk sneller. 
 


Ik heb zoon zilveren AB van samsung die zou ik niet eens willen gebruiken.

@MennoG78 . Ja, dat Samsung zo'n ding durft te leveren. Ik heb deze (er zijn diverse modelletjes).

Maar i.c.m. de Arris speciaal een Samsung afstandsbediening met cijfers (en directe bron knop) gekocht. Kon ik tv kijken via de Arris én alle apps (in de tv) gebruiken met één afstandsbediening.

Nu gebruik ik de tv alleen nog voor de internet-browser. Alle andere apps in de TV+ box inderdaad.

Ja die zilveren die jij heb heb ik ook maar dat vind ik een waardeloos ding is nog met IR.


Thanks! Dat was de tip die ik nodig had. Stond inderdaad op unicast. Heb de box+ in hetzelfde vlan gehangen als de vip5202. Box+ staat nu op multicast en zappen gast inderdaad een stuk sneller. 

Stond jouw TV+ Box op unicast ingesteld of stond deze op multicast ingesteld en kon hij niet niet met de IGMP proxy server verbinden omdat deze op een ander vlan stond?


Thanks! Dat was de tip die ik nodig had. Stond inderdaad op unicast. Heb de box+ in hetzelfde vlan gehangen als de vip5202. Box+ staat nu op multicast en zappen gast inderdaad een stuk sneller. 

Stond jouw TV+ Box op unicast ingesteld of stond deze op multicast ingesteld en kon hij niet niet met de IGMP proxy server verbinden omdat deze op een ander vlan stond?

Hij stond op unicast ingesteld. Zal vanavond nog eens proberen om ‘m terug te hangen in het andere vlan en dan eens kijken wat er precies fout gaat. Voor nu werkt het.


Thanks! Dat was de tip die ik nodig had. Stond inderdaad op unicast. Heb de box+ in hetzelfde vlan gehangen als de vip5202. Box+ staat nu op multicast en zappen gast inderdaad een stuk sneller. 

Stond jouw TV+ Box op unicast ingesteld of stond deze op multicast ingesteld en kon hij niet niet met de IGMP proxy server verbinden omdat deze op een ander vlan stond?

Hij stond op unicast ingesteld. Zal vanavond nog eens proberen om ‘m terug te hangen in het andere vlan en dan eens kijken wat er precies fout gaat. Voor nu werkt het.

Ik heb hem ook in een apart VLAN hangen speciaal voor TV anders werkt het bij mij ook niet met eigen apparatuur.


Ik heb hem ook in een apart VLAN hangen speciaal voor TV anders werkt het bij mij ook niet met eigen apparatuur.

Niet echt iets om in dit topic te behandelen maar toch even een reactie.

Ik neem aan dat je de downstream interface van de IGMP proxy server alleen naar dat aparte vlan laat wijzen. Dan is het logisch dat multicast niet werkte op de TV+ Box toen deze nog niet op dat vlan aangesloten was.

Wat werkte er nog meer niet goed?


Ik heb hem ook in een apart VLAN hangen speciaal voor TV anders werkt het bij mij ook niet met eigen apparatuur.

Niet echt iets om in dit topic te behandelen maar toch even een reactie.

Ik neem aan dat je de downstream interface van de IGMP proxy server alleen naar dat aparte vlan laat wijzen. Dan is het logisch dat multicast niet werkte op de TV+ Box toen deze nog niet op dat vlan aangesloten was.

Wat werkte er nog meer niet goed?

Ik was te snel met op enter drukken en vergeten dat je hier niet kan aanpassen.

Ik heb er inderdaad voor gekozen dat helemaal apart te doen op me eigen netwerk was al zo met de VIP5202 en werkt voor mij perfect.


Ik heb er inderdaad voor gekozen dat helemaal apart te doen op me eigen netwerk was al zo met de VIP5202 en werkt voor mij perfect.

Ook ik heb vanaf dag 1 van de bèta test de TV+ Box op mijn vlan voor TV staan.

Vandaar dat ik benieuwd was naar wat er dan fout ging toen jij de TV+ Box niet op dat aparte vlan had staan.

Ik hoop dat je daar alsnog iets meer over kunt zeggen.


Ik heb er inderdaad voor gekozen dat helemaal apart te doen op me eigen netwerk was al zo met de VIP5202 en werkt voor mij perfect.

Ook ik heb vanaf dag 1 van de bèta test de TV+ Box op mijn vlan voor TV staan.

Vandaar dat ik benieuwd was naar wat er dan fout ging toen jij de TV+ Box niet op dat aparte vlan had staan.

Ik hoop dat je daar alsnog iets meer over kunt zeggen.

Ohja toen ging alles stotteren en haperen.

Alss ik hem dan op unicast aan zet draait het meteen weer normaal op dat moment.

 

Ik heb het ook met testen altijd al op aparte vlan gehad omdat ik van thuis front geen gezeur wil ;)


De hele tijd had ik geen probleem met beeld en geluid - tot ik vandaag deze update kreeg. Nu alleen nog ellende: haperend geluid, haperend beeld, gewoon niet te doen. 😭 Dus om te testen maar op unicast gezet: nog erger. Daar blijft het beeld/geluid helemaal staan. Pfff....


Ohja toen ging alles stotteren en haperen.

Alss ik hem dan op unicast aan zet draait het meteen weer normaal op dat moment.

Helder. Dat het met unicast wel goed werkte is dan wel logisch immers multicast was (waarschijnlijk) alleen beschikbaar op dat aparte vlan.


Toen ik thuis kwam stond de TV+ Box opnieuw aan (groen ledje).

Opnieuw is de TV+ Box na de update niet uitgezet.


De hele tijd had ik geen probleem met beeld en geluid - tot ik vandaag deze update kreeg. Nu alleen nog ellende: haperend geluid, haperend beeld, gewoon niet te doen. 😭 Dus om te testen maar op unicast gezet: nog erger. Daar blijft het beeld/geluid helemaal staan. Pfff....

Herstart, eventueel reset, misschien is er bij het updaten iets niet helemaal lekker gegaan. Als het aanhoudt, graag een eigen topic :)

 

Toen ik thuis kwam stond de TV+ Box opnieuw aan (groen ledje).

Opnieuw is de TV+ Box na de update niet uitgezet.

Nemen we mee. 


Ja die zilveren die jij heb heb ik ook maar dat vind ik een waardeloos ding is nog met IR.

Nee, die werkt al met BT op de Samsung. Zelfs als er 3 muren tussen zitten kan ik de tv nog ermee bedienen. @MennoG78 .