Skip to main content

KPN TV+ Update maart 2023 #3

KPN TV+ firmware 0.16.4

 

Wat zit er in?

Verdere verbetering op het gebied van zappen. Dit zou nu gelijkwaardig moeten zijn aan de zaptijd op de 5202 ontvanger. 

Het kan nog steeds voorkomen dat je ergens een langere zap ervaart. Dit kan gebeuren als de verbinding tussen TV+ Box en het internet niet optimaal is. De ontvanger valt dan terug van multicast naar unicast. Daarbij wisselt de stream die je binnenkrijgt, dus die moet de ontvanger dan even binnenhalen. Maar ook dit zou niet meer dan 5 seconden moeten duren.

Daarnaast een stap in de fix voor lipsync. We hebben de mogelijkheid toegevoegd om audiovertraging in te stellen. Dit vind je via Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen

Dit lost niet voor iedereen de problemen op. Weet dat we met de hoogste prio doorwerken om de issues ook op te lossen voor degenen waarbij aanpassingen in dit menu niet helpen.

 

Verder hebben we aanpassingen gedaan in audiovolume zodat er minder verschil zit tussen live tv kijken en het kijken van gepauzeerde tv, Terugkijken, opnames en on demand films en series

 

Ook zit hier een update in voor de firmware van de afstandsbediening. Deze gaat naar versie 0265.02.02. Dit zorgt ervoor dat minder vaak de melding "verbinding verbroken" voorkomt. En zit er betere ondersteuning in voor Samsung televisies.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 17 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 20 maart in de loop van de dag

Heb je hem na 20 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. 

De afstandsbediening firmware zou automatisch moeten upgraden nadat je de tv+ box een minuut in stand-by hebt staan. Na uit stand-by halen heb je firmware 0.265.02.02 op de afstandsbediening staan.

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Update vandaag binnen gekregen en nog stond nog aan.

 

Voor zekerheid een herstart gegeven en wat dingen getest

- video op multicast  en geluid op auto

1) langzaam 1 voor 1 van kanaal zappen gaat nu goed en redelijk vlot. Geluid komt soms we, gelijk mee, maar in sommige gevallen blijft geluid ook afwezig. Dit kan ik dan herstellen door kanaal omhoog/omlaag of naar hoofdmenu te gaan

2) als ik bijvoorbeeld snel meerdere kanalen zap (van 7 naar 13) dan blijft beeld ongeveer 20 a 30 sec zwart en geeft vervolgens beeld. Geluid komt dan ongeveer 6 seconden later

 

- video op unicast en geluid auto

1) langzaam zappen van kanalen gaat net zo snel als in  multicast. Geluid komt met hele kleine vertraging goed mee

2) met snel zappen heb ik dezelfde resultaten als langzaam zappen. Beeld en geluid zijn snel gedaan zichtbaar/hoorbaar

 

- multicast en geluid op passthrough (zodat ik gebruik kan maken van dolby atmos bij Disney+)

1)  tv beeld gaat ged, maar gelijk is echt dramatisch haperingen, etcetera

2)  beeld duut soms wat langer, geluid lijkt wel gelijk te komen. Echter nu ook veel geluid issues

3) test DIsney+  beeld goed, geluid valt regelmatig weg en komt terug door bijvoorbeeld kort te pauzeren


Geluid was na de update erg zachtjes, ook DolbyD leek wel nog zachter te zijn dan het was. Maar na een reboot is het volume weer een stuk harder, zowel stereo alsook DolbyD.

Vreemd want na de reboot had ik al een reboot gehad ook.


 

Vreemd want na de reboot had ik al een reboot gehad ook.

Na de update al een reboot bedoel ik.


Valt mij 1 ding op dat er naar een update sommige ontvangers niet terug gaan naar stand-by:

  • In de huiskamer stond ie op stand-by, maar had de update niet opgehaald. Dit moest ik “handmatig” doen.
  • In mijn slaapkamer heeft ie de update gehad, maar is niet naar stand-by gegaan, lampje bleef groen.
  • In de slaapkamer van me moeder heeft ie de update gehad, maar daar is die wel naar stand-by gegaan. Lampje was rood.
  • In de serre heeft ie de update gehad, maar ook deze ontvanger ging niet naar stand-by. Lampje blijft groen.

Zou het tv team hier eens naar willen kijken? De tv’s gingen gelukkig niet aan omdat ik HDMI-CEC actief heb staan, maar zou fijn zijn als ze gewoon naar stand-by gaan. 😉👍🏼


@Erik_ 

Ook bij mij is de KPN TV+ Box niet terug naar standby gegaan, nadat de update geïnstalleerd.


Nou geluid is echt dramatisch alles stond goed en op 20 was het hard en hoe ik hem ook zet maakt geen verschil dus bespaar iedereen de moeite om dingen te veranderen want technisch ben ik wel maar het verschil in db is wel enorm graag als optie een functieknop ofzo om dit naar wens van de klant aan te passen want op al mijn andere apparatuur is 20 een prima volume dan is t net een discotheek op huisniveau maar een stelknop voor het aantal db is zeer wenselijk 


Fijne update!

Zappen gaat nu vlot (multicast); hooguit 2 seconden ongeacht publieke/commerciële zender. Geluidsissues had ik al niet, dus voor mij is deze update een grote stap vooruit, goed werk KPN!

Ben dan stiekem wel benieuwd welke aanpassing is gedaan dat het zappen nu veel sneller gaat, maar dat zal ongetwijfeld een technisch verhaal zijn, dat mijn pet te boven gaat :) 


Sinds de update van gisteren, hoor je bij het wisselen van zenders, een krakend geluid. Te vergelijking met als je aan een tulp stekker draait van een oude verstreker, kan het ook zo kraken.

Nu hoor ik regelmatig bij het zappen 1x z'n kraak.

Na het zappen, komt het beeld redelijk snel in beeld, mag wat mij betreft sneller, maar het geluid, blijft achter en komt dan een paar seconden later.

Dit zijn nog 2 zaken die nu opvallen sinds deze update, #opnaarbeter, dat kan kpn 😉


Ik ervaar in deze update nog steeds wel enorm geluidsverschil, verschil tussen SBS en SlamTV is behoorlijk. Ook nog wel veel lipsync issues bij SlamTV. Leuk die slider voor lip sync, maar dat is algemeen en daarnaast met die 8/9 stappen die je steeds moet nemen om het afstellen goed te krijgen.  
 

Ga er verder geen eigen topic aan wijden. Ik neem aan en vertrouw er op dat het binnenkort opgelost gaat worden. 😉


Volgens mij was de sider voor Lip sync stap 1 wat ik uit de update opmaakt, dus dit zal naar mijn verwachting beter worden 


@Chrizziey ik ervaar dat ook, vooral als ik dan naar On Demand ga. Als ik naar Netflix en/of naar NLZiet kijk moet ik de volume behoorlijk wat harder zetten, maar moet er wel rekening mee houden dat als ik terug ga naar tv kijken dat ik eerst de volume zachter zet. Hopelijk wordt deze issue snel opgelost. 


Sinds de update start mijn kpn + kastje alleen maar op ket geluid en geen beeld. Ik moet dan de stekker in en uit trekken zodat het gereset wordt en dan wel met beeld opstart.

Zijn hier meer mensen die daar last van hebben?

 


Het zappen is nu echt goed in deze update.   Hiervoor had ik ook 6-7 sec   Nu in 2.  En geen zwart beeld meer tussen het zappen door.  
 

het geluid is nog steeds heel slecht bij de radio zenders.  Als dat verbeterd wordt is het helemaal top.  


Ik krijg geen geluid meer op mijn Bluetooth koptelefoon(s) Koppelen duurt ook veel langer dan normaal. Hebben meer mensen hier last van? Heb met de desk verschillende opties doorgenomen. Het geluid was hiervoor niet met de afstandsbediening te regelen maar deed dit via de hoofdtelefoon of via Google TV app. Nu is het erg stil. Gelukkig is het zappen probleem opgelost. Dus maar even wachten op de volgende update?

Jammer dat de desk niet op de hoogte is van het feit dat geluid via Bluetooth oortjes wel werkt als je de live stream even pauzeert. 


Het zappen gaat razendsnel en is niet irritant langzaam meer.

Dat tijdens het zappen het geluid even wegvalt is nog wel ok, maar dat het geluid wegvalt als je gewoon naar de tv-gids gaat en het kanaal feitelijk gewoon 'doorgaat' in rechterbovenhoek is ronduit irritant. Daardoor kan je niet even kijken naar de gids en tegelijk doorkijken/luisteren naar de zender waar je op dat moment nog zit. Natuurlijk hoor je na een seconde of 3 tot 4 wel weer wat, maar dat maakt dat je toch een deel van bijvoorbeeld een conversatie mist. Dan kan je net zo goed dat hele beeld ook niet laten zien in de tv-gids…..

Ik neem aan dat dat nog op de to-do list staat?


Ik krijg geen geluid meer op mijn Bluetooth koptelefoon(s) Koppelen duurt ook veel langer dan normaal. Hebben meer mensen hier last van? Heb met de desk verschillende opties doorgenomen. Het geluid was hiervoor niet met de afstandsbediening te regelen maar deed dit via de hoofdtelefoon of via Google TV app. Nu is het erg stil. Gelukkig is het zappen probleem opgelost. Dus maar even wachten op de volgende update?

Jammer dat de desk niet op de hoogte is van het feit dat geluid via Bluetooth oortjes wel werkt als je de live stream even pauzeert. 

Dit is inderdaad net zo’n work around die je net moet weten, maar geen algemene kennis is. Zodra de stream op unicast zit werkt de audio wel.

 

Het zappen gaat razendsnel en is niet irritant langzaam meer.

Dat tijdens het zappen het geluid even wegvalt is nog wel ok, maar dat het geluid wegvalt als je gewoon naar de tv-gids gaat en het kanaal feitelijk gewoon 'doorgaat' in rechterbovenhoek is ronduit irritant. Daardoor kan je niet even kijken naar de gids en tegelijk doorkijken/luisteren naar de zender waar je op dat moment nog zit. Natuurlijk hoor je na een seconde of 3 tot 4 wel weer wat, maar dat maakt dat je toch een deel van bijvoorbeeld een conversatie mist. Dan kan je net zo goed dat hele beeld ook niet laten zien in de tv-gids…..

Ik neem aan dat dat nog op de to-do list staat?

Ik ben het met je eens Raver. Had ik ook al navraag over gedaan. Staat wel op de “to do lijst”, maar zoals je wellicht begrijpt niet bovenaan. Het vereist namelijk ook een flinke aanpassing in de architectuur heb ik mij laten vertellen.


Sinds de update start mijn kpn + kastje alleen maar op ket geluid en geen beeld. Ik moet dan de stekker in en uit trekken zodat het gereset wordt en dan wel met beeld opstart.

Zijn hier meer mensen die daar last van hebben?

Hi @William 1. Dit hoort natuurlijk niet zo. Je kunt de TV+ Box een keertje resetten. Helpt dat niet? Maak dan een eigen topic aan.


Oh, @wjb, voor dit specifieke geval:

wjb schreef:
Tel bijvoorbeeld eens het aantal klikjes om vanaf het drukken op het vergrootglas naar de pagina met opnames te gaan.

Vergrootglas (Startpagina met recente zoekopdrachten wordt geopend)
Pijltje omhoog (Vergrootglas wordt actief)
Pijltje naar rechts (Start wordt actief)
Pijltje naar rechts (Nu op TV wordt actief)
Pijltje naar rechts (Gids wordt actief)
Pijltjes naar rechts (Opgeslagen wordt actief)
OK (Pagina met opnames wordt geopend)
En als je dan ook nog een redelijk aantal opnames hebt dan ben je ook nog een flink aantal kliks kwijt om de juiste opname te selecteren.
 

ik was je stappen aan het volgen en merkte (per ongeluk) het volgende:

Als je vergrootglas drukt en die pagina opent, dan kom je daarna met 1 druk op de rechterpijl uit op het menu-item Opgeslagen!​


Oh, @wjb, voor dit specifieke geval:

wjb schreef:
Tel bijvoorbeeld eens het aantal klikjes om vanaf het drukken op het vergrootglas naar de pagina met opnames te gaan.

Vergrootglas (Startpagina met recente zoekopdrachten wordt geopend)
Pijltje omhoog (Vergrootglas wordt actief)
Pijltje naar rechts (Start wordt actief)
Pijltje naar rechts (Nu op TV wordt actief)
Pijltje naar rechts (Gids wordt actief)
Pijltjes naar rechts (Opgeslagen wordt actief)
OK (Pagina met opnames wordt geopend)
En als je dan ook nog een redelijk aantal opnames hebt dan ben je ook nog een flink aantal kliks kwijt om de juiste opname te selecteren.
 

ik was je stappen aan het volgen en merkte (per ongeluk) het volgende:

Als je vergrootglas drukt en die pagina opent, dan kom je daarna met 1 druk op de rechterpijl uit op het menu-item Opgeslagen!​

Zie je nu wat voor een beroerde user interface dit is!

Je moet dus eerst gaan "zoeken" om sneller naar opnames te gaan.

Dat heeft voor mij toch echt een groot gehalte van "leuker kunnen we het maken, begrijpelijker niet".


Toen ik thuis kwam stond de TV+ Box opnieuw aan (groen ledje).

Opnieuw is de TV+ Box na de update niet uitgezet.

Hier heeft het team een ticket voor aangemaakt, gaan ze uitzoeken, @wjb, @Dennis Schreve, en anderen die dit merkten.


Toen ik thuis kwam stond de TV+ Box opnieuw aan (groen ledje).

Opnieuw is de TV+ Box na de update niet uitgezet.

Hier heeft het team een ticket voor aangemaakt, gaan ze uitzoeken, @wjb@Dennis Schreve, en anderen die dit merkten.

Even nog een toevoeging @Erik_, moet de tv box herstarten als die na de update op groen blijft branden. Ik kan op het knopje van de tv box drukken maar geeft geen reactie om naar “stand-by” te gaan. 


Even nog een toevoeging @Erik_, moet de tv box herstarten als die na de update op groen blijft branden. Ik kan op het knopje van de tv box drukken maar geeft geen reactie om naar “stand-by” te gaan. 

Dat is bij mij niet zo, hij staat gewoon aan. Zodra ik de televisie aanzet kijg ik het "standby-scherm" met de tijd te zien.


En wat is nou het beste na elke update herstarten?

Firmware snap ik wel maar app update?

Ik doe het persoonlijk altijd wel omdat dit met de test fase werd aangeraden.

Maar is dit nog steeds noodzakelijk na de app update?


En wat is nou het beste na elke update herstarten?

Een herstart zou nooit nodig moeten zijn.


En wat is nou het beste na elke update herstarten?

Een herstart zou nooit nodig moeten zijn.

omdat van de week na de herstart me geluid opeens stuk harder ging en nog steeds zo is.

vandaar de vraag