Skip to main content

KPN TV+ Update maart 2023 #3

KPN TV+ firmware 0.16.4

 

Wat zit er in?

Verdere verbetering op het gebied van zappen. Dit zou nu gelijkwaardig moeten zijn aan de zaptijd op de 5202 ontvanger. 

Het kan nog steeds voorkomen dat je ergens een langere zap ervaart. Dit kan gebeuren als de verbinding tussen TV+ Box en het internet niet optimaal is. De ontvanger valt dan terug van multicast naar unicast. Daarbij wisselt de stream die je binnenkrijgt, dus die moet de ontvanger dan even binnenhalen. Maar ook dit zou niet meer dan 5 seconden moeten duren.

Daarnaast een stap in de fix voor lipsync. We hebben de mogelijkheid toegevoegd om audiovertraging in te stellen. Dit vind je via Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Geavanceerde geluidsinstellingen

Dit lost niet voor iedereen de problemen op. Weet dat we met de hoogste prio doorwerken om de issues ook op te lossen voor degenen waarbij aanpassingen in dit menu niet helpen.

 

Verder hebben we aanpassingen gedaan in audiovolume zodat er minder verschil zit tussen live tv kijken en het kijken van gepauzeerde tv, Terugkijken, opnames en on demand films en series

 

Ook zit hier een update in voor de firmware van de afstandsbediening. Deze gaat naar versie 0265.02.02. Dit zorgt ervoor dat minder vaak de melding "verbinding verbroken" voorkomt. En zit er betere ondersteuning in voor Samsung televisies.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 17 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 20 maart in de loop van de dag

Heb je hem na 20 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. 

De afstandsbediening firmware zou automatisch moeten upgraden nadat je de tv+ box een minuut in stand-by hebt staan. Na uit stand-by halen heb je firmware 0.265.02.02 op de afstandsbediening staan.

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

En wat is nou het beste na elke update herstarten?

Een herstart zou nooit nodig moeten zijn.

omdat van de week na de herstart me geluid opeens stuk harder ging en nog steeds zo is.

vandaar de vraag

Ik snap de vraag maar ik heb mijn TV+ Box één keer een reset gegeven en ik heb hem nog nooit hoeven herstarten.

Herstarten zou ook nooit nodig moeten zijn want dan zou er iets mis zijn met de update procedure. Als een herstart noodzakelijk is dan moet de updat procedure die herstart maar uitvoeren. Denk daarbij maar aan de update procedure van Windows, die doet dat ook.


Enig idee wanneer:

  1. Dd+ bij de zenders actief is ipv stereo
  2. automatisch geschakeld wordt tussen sdr en hdr mogelijkheid 
  3. eigen zenderlijst samengesteld kan worden
  4. apple tv app beschikbaar is op de box

We hebben hier geen concrete informatie over, @Pvdh14! Je leest het natuurlijk in een nieuwe product update als er een nieuwe update komt!


  1. Dd+ bij de zenders actief is ipv stereo

Er is Dolby Digital 5.1 bij deze live zenders. Of bedoel je ook juist opnames/terugkijken/begin-gemist? @Pvdh14 .

Als je live geen Dolby 5.1 hebt bij de zenders...: is je box soms met wifi van een v10 verbonden?

 

Dolby Digital Plus (7.1) heeft o.a. Netflix. Dat moet je gewoon kunnen krijgen nu.


@PeterG nee, via utp. Tv+ box staat bij sound op “automatisch”.


@PeterG heb het nu op passthrough gezet. Alleen dan klinkt het af en toe robotachtig of blikkerig.


Hier ook blikkerig op passthrough. 

Prima op automatisch. Live zenders hier Dolby 5.1. 

Overigens kun je testen of je echt de multicast streams met Dolby krijgt. Als je tijdens live weergave op de ring op het bovenste pijltje drukt en je krijgt de voortgangsbalk dan heb je juist de unicast stream met pcm stereo geluid. 

Gebeurt er niks met het bovenste pijltje dan heb je de multicast stream met Dolby. 

Nota bene 

Staat video modus op multicast dan kan het ook de unicast zijn.

Staat het op unicast dan kan het alleen de unicast streams zijn.


Hier ook blikkerig op passthrough. 

Prima op automatisch. Live zenders hier Dolby 5.1. 

Overigens kun je testen of je echt de multicast streams met Dolby krijgt. Als je tijdens live weergave op de ring op het bovenste pijltje drukt en je krijgt de voortgangsbalk dan heb je juist de unicast stream met pcm stereo geluid. 

Gebeurt er niks met het bovenste pijltje dan heb je de multicast stream met Dolby. 

Nota bene 

Staat video modus op multicast dan kan het ook de unicast zijn.

Staat het op unicast dan kan het alleen de unicast streams zijn.

Hier op automatisch ook goed geluid (wel pas na laatste update van van de week nu is het tussen de zenders en apps gewoon goed)


@PeterG als ik hem op automatisch zet en op het pijltje naar boven druk gebeurt er niets. Ik krijg pas dd te zien op de tv als ik passthrough aanzet. Ik maak geen gebruik van soundbar etc.  De tv zelf is normaal al voorzien van goed geluid.

Ik heb helaas de vip ontvangers niet meer.

Daar had ik wel gelijk dd op.

Op automatisch zou dan ook dd gelijk beschikbaar zijn op de multicast stream?


als ik hem op automatisch zet en op het pijltje naar boven druk gebeurt er niets.

Dan krijg je op dat moment dus de multicast stream en die is sowieso van DD voorzien.

→ Maar je hebt mijns inziens sowieso niks aan DD als je alleen de (2) speakers van de tv gebruikt. Dan vind ik juist pcm stereo beter klinken.

Op automatisch zou dan ook dd gelijk beschikbaar zijn op de multicast stream?

Ja. Hier heb ik ook DD i.c.m. multicast streams LIVE kijken. Met “geluid automatisch”.

En sowieso DD bij Netflix.


@PeterG ik heb meerdere speakers en subwoofer in de tv zelf zitten. 
kan het nog met dsl stream te maken hebben ipv glasvezel?


ik heb meerdere speakers en subwoofer in de tv zelf zitten. 

@Pvdh14 . Oh aha! Maar eh, Philips tv??? Mijn nu 10 jaar oude tv herkent geen DD van externe bronnen. Moest bij die dus de surroundset optisch met een box verbinden. TV zelf bleef hardnekkig “stereo” aangeven en via optical ook zo doorgeven. 
Via interne tuner was het wel DD. Maar daar heb je bij kpn niks aan.

In de woonkamer nu een Samsung tv.


kan het nog met dsl stream te maken hebben ipv glasvezel?

Nee. glasvezel of dsl maakt niks uit voor multicast. Je krijgt wél de multicast stream (Live) met dus ook DD op het kastje binnen.


@PeterG ik een 2 jaar oude sony tv. Sluit ik een ziggo next box aan, dan heb ik gelijk dolby digitaal plus. Dit was ook met de vip5202.

Alleen deze box vertikt het op automatisch. Wel op passthrough, maar ja. Dan is het geluid niet om aan te horen.


@Pvdh14 schrijft: 

Sluit ik een ziggo next box aan, dan heb ik gelijk dolby digitaal plus. Dit was ook met de vip5202.

Alleen deze box vertikt het op automatisch. Wel op passthrough, maar ja. Dan is het geluid niet om aan te horen

Dan communiceert er toch iets niet heel lekker. Of van het platform naar de box of van box naar tv….

Moderator @Sanne_M zit momenteel ook in een vergelijkbaar topic. Misschien dat ze het jouw issue hier, wat volgens mij hetzelde is, hier even in mee wil nemen.

 


Ik weet niet of meer mensen er last van hebben. Maar sinds de update is het geluid veel zachter geworden. Kan je dat ergens aanpassen?


Hoi @Tanja vD 

Druk op de Google knop en spreek in "volume maximaal". Dan hoeft waarschijnlijk je volume knop wat minder ver.


Verder hebben we aanpassingen gedaan in audiovolume zodat er minder verschil zit tussen live tv kijken en het kijken van gepauzeerde tv, Terugkijken, opnames en on demand films en series

Hier nog even op aanhaken, ik merk echt een verslechtering hierin, heb op veel kanalen waar het geluid echt goed hard staat op volume 18. Maar als ik naar bijvoorbeeld National Geo ga dan moet ik van volume 18 naar 31, dat is echt een wezenlijk verschil. Daarna moet je niet vergeten om zachter te zetten want je knalt van de bank van schrik anders 😉
Ook als ik van TV naar streaming ga merk ik ook een groot verschil in volume.


Verder hebben we aanpassingen gedaan in audiovolume zodat er minder verschil zit tussen live tv kijken en het kijken van gepauzeerde tv, Terugkijken, opnames en on demand films en series

Hier nog even op aanhaken, ik merk echt een verslechtering hierin, heb op veel kanalen waar het geluid echt goed hard staat op volume 18. Maar als ik naar bijvoorbeeld National Geo ga dan moet ik van volume 18 naar 31, dat is echt een wezenlijk verschil. Daarna moet je niet vergeten om zachter te zetten want je knalt van de bank van schrik anders 😉
Ook als ik van TV naar streaming ga merk ik ook een groot verschil in volume.

Ook heeft niet iedereen dit dus weer dat is wel vaag.

Bij mij is het sinds de laatste firmware update juist nagenoeg gelijk alle kanalen en ook met de apps.

Ik hoef me volume op me Sonos niet meer terug te zetten sinds deze update.

Me vader ervaart met zijn denon versterker ook het zelfde nu


Hmm, bij mij is het volumeverschil tussen Dolby (5.1) kanalen en stereo (pcm en dolby 2.0) echt minder. En dus minder de volumeknop nodig.

Heb wel nog de gewoonte bij switchen van tv naar radio eerst het volume op de versterker met 10 dB (de mijne gaat in dB's) te verlagen. Maar dat was vaak dik 20 dB.


Ook heeft niet iedereen dit dus weer dat is wel vaag.

Bij mij is het sinds de laatste firmware update juist nagenoeg gelijk alle kanalen en ook met de apps.

Ik hoef me volume op me Sonos niet meer terug te zetten sinds deze update.

Me vader ervaart met zijn denon versterker ook het zelfde nu

Hoe heb jij het geluid lopen dan bijvoorbeeld? Ik ervaar dit op optical voornamelijk. Schiet alle kanten op. Maar een andere manier kan ik niet, want dan schakelt mijn soundbar terug naar stereo. 


Ook heeft niet iedereen dit dus weer dat is wel vaag.

Bij mij is het sinds de laatste firmware update juist nagenoeg gelijk alle kanalen en ook met de apps.

Ik hoef me volume op me Sonos niet meer terug te zetten sinds deze update.

Me vader ervaart met zijn denon versterker ook het zelfde nu

Hoe heb jij het geluid lopen dan bijvoorbeeld? Ik ervaar dit op optical voornamelijk. Schiet alle kanten op. Maar een andere manier kan ik niet, want dan schakelt mijn soundbar terug naar stereo. 

Mijn ontvanger zit op de HDM4/ARC port op me tv.

Me Sonos soundbar zit met optical aangesloten op me tv.

Ik ervaar hiermee geen lipsync of problemen met geluids niveaus.

Me vader heeft het gewoon op HDM1 1 van ze tv zitten en loopt voor de rest allemaal via ze Denon versterker. (die heeft ook na deze update nagenoeg geen geluids verschillen)


Wat ik nu irritant vind is dat de tv ontvanger zichzelf spontaan opnieuw opstart tijdens een willekeurig programma


Hoi Marjella, als je issues ervaart met je ontvanger en een reset dat niet oplost kun je hier het beste even eigen topic voor aanmaken, we helpen je daar graag verder!


Wat ik nu irritant vind is dat de tv ontvanger zichzelf spontaan opnieuw opstart tijdens een willekeurig programma

Fingers crossed maar sinds ik het netwerk van dhcp naar static heb ingesteld, zijn de herstart problemen weg betreft de app bij mij. Nu weet ik niet of dit werkt voor de hele ontvanger.


Wat ik nu irritant vind is dat de tv ontvanger zichzelf spontaan opnieuw opstart tijdens een willekeurig programma

Fingers crossed maar sinds ik het netwerk van dhcp naar static heb ingesteld, zijn de herstart problemen weg betreft de app bij mij. Nu weet ik niet of dit werkt voor de hele ontvanger.

Hier snap ik niks van en ik weet ook niet wat ik dan in moet vullen