Skip to main content

KPN TV+ Update april 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1

Wat zit er in?

Eindelijk is het zover! Vanaf deze update zijn de HD-zenders van de NPO, RTL en Talpa in hogere HD beeldkwaliteit op KPN TV+ te zien. Hiermee zetten we een grote stap om onze klanten de allerbeste kwaliteit te laten ervaren die ze van ons gewend zijn.

Deze kwaliteit - ook wel bekend als HD Glas - wordt toegevoegd op de kanalen 1 t/m 10. Deze kanalen worden voorzien van een hogere bandbreedte, waarmee je scherper beeld ervaart. De kanalen worden dus direct op positie 1 t/m 10 gezet, in tegenstelling tot de “HD Glas” kanalen op de iTV boxen die op positie 661 en verder zitten.

Beeldkwaliteit verhoogd

De HD-kwaliteit is verhoogd van de eerste 10 kanalen. De kwaliteit is nu gelijkgetrokken met de zogenaamde “HD Glas” zenders die glasvezelklanten kennen met iTV. 

Hoe kijk ik de HD-zenders in hogere kwaliteit?
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is via je menu: Instellingen - Informatie - Video Modus, het vinkje Automatisch beste kwaliteit te selecteren. 

Hoe zit het met mijn opnames?
Er verandert niets aan de opnames door deze wijziging. Oude opnames van de HD Glas kanalen kun je niet bekijken bij TV+.

Wordt de beeldkwaliteit van opnames hierdoor ook hoger?
Ja, ook opnames die, vanaf april, gemaakt worden op kanaal 1-10 kunnen in hogere kwaliteit worden bekeken op de TV+ ontvanger. 

Kan ik de opgenomen programma's van deze zenders ook bekijken via de KPN TV app?
Ja, dat kan.

HD+, HD Glas of gewoon verbeterde HD?
Vanuit KPN noemen we het gewoon “HD”. En die kwaliteit is nu verbeterd voor kanalen 1 t/m 10. We noemen het geen HD+ of HD Glas.

Komt deze betere kwaliteit ook bij iTV vanaf kanaal 1?
Deze aanpassing geldt op dit moment alleen voor TV+. We zijn er wel mee bezig, maar het is nog niet te zeggen wanneer dit komt. 

Vanaf welke internetsnelheid kan ik gebruik maken van deze kwaliteit?
45Mbit/s

Nog betere kwaliteit voor bestaande zenders?
En komen er op termijn nog meer zenders in deze hogere kwaliteit?

Het houdt hier niet op. We blijven werken aan het bieden van de beste tv kwaliteit in de markt. Zodra daar meer duidelijkheid over te geven is lees je dat hier op het Forum.

Verder verbeterd en opgelost:

• Vermindering audio dips na zappen
  • Geluidvertraging instelling nu 20ms mogelijk
  • Verbetering wanneer Passthrough audio mode is geselecteerd
  • Bugfix: geen geluid op Samsung UE55NU7021 televisie 
  • Bugfix: audio/video uit sync na aanzetten op Sony XR-55X94K 
  • Diverse verbeteringen in stabiliteit
  • Films en Series: In de detailpagina staan nu films en series die gerelateerd zijn aan de geselecteerde film of serie; zodat klanten makkelijk een volgende film of serie kunnen kiezen in hetzelfde genre
  • Voucher codes: aantal verbeteringen in het gebruik hiervan
  • Pin invoer: voorkomen dat de getallen die ingevoerd worden heel even zichtbaar zijn op het scherm
  • Erotiek: een gehuurde erotische film wordt nu verborgen als het erotiek filter aan staat
  • Lokale Radio kanalen: aantal kanalen waren nog niet aan te kiezen, dit is nu gecorrigeerd
  • Streaming Only: Sport menu-optie is nu zichtbaar, met daarin sport van Viaplay en de mogelijkheid om een wedstrijd te kopen van ESPN of Ziggo Sport

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 3 april in de loop van de dag
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 5 april in de loop van de dag

Heb je hem na 5 april nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. Daarna kun je vervolgens in hetzelfde menu via Controleren op KPN TV+ app updates de KPN TV+ app update downloaden.

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

Ik was hoopvol maar ook na de update nog steeds last van flinke audio dips na het zappen. Geluid blijft eerste 10-15 seconden weg. Erg vervelend!

Ik was hoopvol maar ook na de update nog steeds last van flinke audio dips na het zappen. Geluid blijft eerste 10-15 seconden weg. Erg vervelend!

Dan heb je naar mijn mening toch echt een kapotte box of er klopt iets niet met je eigen apparatuur en/of bekabeling. 

Zodra ik van zender wissel komt tegelijkertijd beeld en geluid. 

Dan heb je naar mijn mening toch echt een kapotte box of er klopt iets niet met je eigen apparatuur en/of bekabeling. 

In de testfase nooit last van gehad, maar pas sinds een maandje of 1,5-2. Factory reset al geprobeerd maar dat biedt helaas niet de oplossing.

@Katana321@Calispera

....

Calispera, ik zie dat bij jou het ook zo is dat je maximaal 2 ontvangers kunt, waarvan 1 in HD. Je was tester, en je hebt ook nog een andere Box thuis. Als je die op HD hebt staan, dan zal de TV+ Box op unicast blijven. Je kunt testen, als je die andere ontvanger via de beeldscherminstellingen op SD zet, dan verwacht ik dat je TV+ Box wel weer multicast doet.

...

En dat was bij mij dus precies niet zo @Erik_ . Zelf met mijn oude box op SD kon ik mijn (test) TV+ box vanaf een bepaalde update (waarschijnlijk die, waar jullie onder water iets ingeschakeld hebben)  niet meer op multicast krijgen. Sterker nog: ik kon niet eens die oude box weer op HD gaan zetten. Pas als ik die TV+ box terug gestuurd had en jullie deze uit het systeem gehaald hebben kon ik die oude box weer op HD zetten. Dus blijkbaar gaat bij die automatische proces 'onder water' nog wel eens iets mis.

In de testfase nooit last van gehad, maar pas sinds een maandje of 1,5-2. Factory reset al geprobeerd maar dat biedt helaas niet de oplossing.

In de testfase werkte de box ook op unicast met stereo geluid en niet zoals nu op multicast met 5.1 geluid. Dan heeft je apparatuur/ bekabeling blijkbaar moeite met 5.1 geluid. 

Volgens TotaalTV de 1e 10 zenders nu op volle bandbreedte.

KPN verbetert beeldkwaliteit HD-zenders op alle decoders | Totaal TV

Volgens TotaalTV de 1e 10 zenders nu op volle bandbreedte.

KPN verbetert beeldkwaliteit HD-zenders op alle decoders | Totaal TV

Ja, ik had dat artikel hier ook al voorbij zien komen. Maar let wel, eigenlijk gaat dat artikel vooral over de “oude” tv-ontvangers. Ik ben benieuwd of dit nieuws door een moderator bevestigd kan worden. 

Ik ben benieuwd of dit nieuws door een moderator bevestigd kan worden. 

Meten is weten (Klik).

Mijn problemen met Netflix zijn zojuist met de tips van Emre van KPN opgelost, blij mee! 😄

En wat waren die tips want misschien hebben anderen er ook wat aan.

Ik kijk via m’n zwager, die is van Ziggo naar tMobile gegaan met tv en internet, en heeft nu dus een ander e-mailadres, maar zolang je met het oude e-mailadres ingelogd bleef werkte het gewoon, maar met opnieuw inloggen op de nieuwe TVBox+ dus niet meer.

Knullig eigenlijk, had dus niets te maken met KPN/Netflix.

Help.. Update uitgevoerd nu heb ik de eerste 11 kanalen geluid en de anderen kanalen  heb ik geen geluid. Graag een oplossing . Ik heb al een resetten gedaan maar helpt niks.

@Calispera, over jullie multicas/unicast: het is tegenwoordig zo dat TV+ boxen die op een SD profiel zitten automatisch op unicast worden gezet. En zo'n SD profiel is iets dat onder water bepaald wordt gebaseerd op een samenspel tussen beschikbare bandbreedte en aantal ontvangers in je abonnement.  Wat ik nog wel even ga navragen is hoe het precies zit met de zichtbaarheid van de multicast optie. Want als dit het geval is, dan zou je hem ook niet moeten zien. 

Calispera, ik zie dat bij jou het ook zo is dat je maximaal 2 ontvangers kunt, waarvan 1 in HD. Je was tester, en je hebt ook nog een andere Box thuis. Als je die op HD hebt staan, dan zal de TV+ Box op unicast blijven. Je kunt testen, als je die andere ontvanger via de beeldscherminstellingen op SD zet, dan verwacht ik dat je TV+ Box wel weer multicast doet.

…….

@Erik_  De HBM2260 is momenteel niet in gebruik, heb hem aangeslingerd en het blijkt dat deze blijkbaar automatisch al op SD staat en die kan ik ook niet (meer) wijzigen naar HD. Wederom de diw7022 opgestart en kan nog steeds niet wijzigen naar Multicast. Er is toch iets anders loos.
Waarom een SD profiel. Ik heb weliswaar 50/5 abo maar dan zou toch ook 2 ontvangers HD aan moeten kunnen.  En op Multicast zal dit beter gaan dan via Unicast.
Maar goed, het gaat mij niet om 2 ontvangers maar om 1 op maximale kwaliteit (14mb).   

Check, dank voor het nakijken @Calispera. Zou je hiervoor een apart eigen topic willen aanmaken? Dan kunnen we dit verder troubleshooten en nakijken. @Katana321, als mijn aanpassing van gisteravond niet heeft geholpen, zou jij je dan ook in dat nieuwe topic willen melden? 

Dank voor jouw aanvulling, ook, @Joris62.

Heeft iemand anders ook dat de box soms geen signaal meer geeft via HDMI (geen audio en geen video, helemaal niets) als je hem vanuit standby opstart?

De enige mogelijkheid is iedere keer de stekker eruit te trekken, en daar word ik wat moedeloos van. Plus constant klachten uit het gezin krijgen van "dat waardeloos rot ding, bla bla bla".

Ik dacht ik vraag het even, en wellicht is er een "tijdelijke" oplossing?

Ja, dit heb ik soms ook. Het lijkt wel of het apparaat dan niet het juiste signaal aan de tv doorgeeft. 
Wat op die momenten bij mij helpt is om met de “source” knop op de afstandbediening het juiste HDMI kanaal kiezen.

Maar vervelend is het wel. 

Lijkt mij wellicht een instelling op de tv. Ik heb een Philips en die weet, zie ik in menu van de tv, dat er een setop box is gekoppeld. Die blijft dan ook geselecteerd tenzij ik zelf een andere bron kies of een ander gekoppeld device start. Ik denk niet dat het met “dat waardeloze ding” te maken heeft 😁

Hier na de update precies het zelfde probleem. Box in aangesloten op HDMI ARC voor de update kon ik de tv inschakelen via de box. Na de update gaat bij inschakelen van de box de TV wel aan maar geeft tv aan geen input te hebben. Schakelen van input heeft geen zin. Alleen na een harde reboot (stroom er af) werkt de box weer. Dit probleem doet zich na uitschakeling altijd voor.

Omdat een video meer zegt dan 1000? woorden (tip doe audio uit, vreselijk achtergrond muziek om originele audio te verwijderen :P): 

<filmpje>

We zien af en toe wat HDMI gerelateerde dingen voorbij komen. Waaronder zwart beeld bij het opstarten. Of dit dan helemaal hetzelfde is…. Maar wat we vanuit bestaande meldingen zien is dat deze update dingen beter maakt bij een deel. En dat ecostand aanzetten kan helpen. Dus dat laatste zou ik aanraden om te proberen. Blijft het probleem bestaan, maak dan een eigen topic aan zodat we kunnen troubleshooten.

Zelfde verzoek voor jou, @Stephen1eigen topic graag, dat maakt troubleshooten en uitzoeken veel makkelijker.

Help.. Update uitgevoerd nu heb ik de eerste 11 kanalen geluid en de anderen kanalen  heb ik geen geluid. Graag een oplossing . Ik heb al een resetten gedaan maar helpt niks.

En voor jou, @pinkypink, als je echt een volledige reset hebt gedaan en dit helpt niet, maak een eigen topic aan :)

@Katana321@Calispera, over jullie multicas/unicast: het is tegenwoordig zo dat TV+ boxen die op een SD profiel zitten automatisch op unicast worden gezet. En zo'n SD profiel is iets dat onder water bepaald wordt gebaseerd op een samenspel tussen beschikbare bandbreedte en aantal ontvangers in je abonnement.  Wat ik nog wel even ga navragen is hoe het precies zit met de zichtbaarheid van de multicast optie. Want als dit het geval is, dan zou je hem ook niet moeten zien. 

---

Katana, jij bent echter een ander verhaal. Je hebt weliswaar een 50 Mbit abonnement, maar er is 2x zoveel haalbaar op jouw adres. Jij kunt dan ook maximaal 6 ontvangers aansluiten, en ook allemaal in HD als je zou willen. Maar ik zie hier wel dat HD uitstaat op je TV+ Box. Ik heb dat nu hier aangepast, wil je kijken of het nu wel weer multicast is?

---

@Erik_   Nee, jouw aanpassing heeft niet geholpen. Ik kan 'm dus nog steeds niet op “multicast” zetten. D.w.z. ik kan “multicast” wel aanvinken, maar hij houdt deze instelling niet vast. Als @Calispera een nieuw topic heeft aangemaakt (zoals je vraagt in jouw andere post) dan zal ik daarin verder gaan.

@MennoG78 Zijn dat ook zenders die je volgens het overzicht regionale zenders zou moeten ontvangen? 

Voorheen op de oude Arris kreeg ik volgens mij zowat alle regionale zenders. Vond het vanuit Limburg best eens leuk om te zien wat er in Drenthe allemaal gaande was. Bedankt voor de link, nu weet ik dat we ze niet allemaal meer ontvangen. De lijst bij mijn postcode klopt in ieder geval met de werkelijkheid bij mij.

Ja vind het jammer dat ze niet meer alles doorgeven overal vond ik juist leuk.

Vanuit Noord Holland limburgs nieuws kijken omdat schoonvaders daar woont..

Ik sloot net me Arris 5202 aan en staat ze wel op erg vreemd eigenlijk

Ik ben het met je eens. Sommige regionale zenders halen best een aardig niveau en het is leuk om eens te zien wat er speelt in een heel andere regio. Ik betreur dit ook. Dit is off topic, wellicht start ik eens een topic om te vragen wat hier voor een gedacht achter zit. Kennelijk nog wel te zien via een oude Arris.

---

Als @Calispera een nieuw topic heeft aangemaakt (zoals je vraagt in jouw andere post) dan zal ik daarin verder gaan.

Dit gaat verder in dit topic: 

Bij het opstarten (standby) pakt hij niet automatisch de soundbar mee maar alleen de luidsprekers van de tv ( samsung tv + soundbar. Bij de oude box ging dat wel goed. 

Hier knalt elke opname Eruit na een minuut of 10. Dan gaat de box kortstondig herstarten en komt dan terug in het hoofdmenu. Kan dus niks meer met mijn opnamens.

Hier knalt elke opname Eruit na een minuut of 10. Dan gaat de box kortstondig herstarten en komt dan terug in het hoofdmenu. Kan dus niks meer met mijn opnamens.

Die snap ik niet. Je plant een opname in die vervolgens in de cloud wordt opgeslagen. Dat staat toch los van de tv box verder?
Verder niet leuk om te horen dat tv+ nog niet werkt zoals gewenst. Ik herken deze ervaring niet. Volgens mij herstart de KPN bij jou als ik het zo lees. Heb je de laatste versie van firmware EN app ingezet?

Ik meet nu op de kanalen 1 t/m 10 (TV+ Box) en op de kanalen 661 t/m 670 ("oude" TV ontvanger) zeer steady 14,2Mbps bij live televisie kijken o.b.v. multicast.

@wjb 

Heb je iets gemerkt van de verdere verhoging van 12,5 Mbps naar 14,2 Mbps? Ik bedoel daarmee: Zie je een duidelijke verbetering van de beeldkwaliteit? Ik kan mij zo voorstellen dat de stap van 7,5 Mbps naar 12,5 Mbps duidelijk merkbaar is. Maar dit gaat om een relatief kleinere stap. 

Wel mooi natuurlijk….. 

Heb je iets gemerkt van de verdere verhoging van 12,5 Mbps naar 14,2 Mbps? Ik bedoel daarmee: Zie je een duidelijke verbetering van de beeldkwaliteit? Ik kan mij zo voorstellen dat de stap van 7,5 Mbps naar 12,5 Mbps duidelijk merkbaar is. Maar dit gaat om een relatief kleinere stap. 

Wel mooi natuurlijk….. 

Dat verschil is inderdaad marginaal maar ik hoop dat hiermee de weg vrijkomt voor de introductie van "HD met de beste kwaliteit" vanaf kanaal 1 op de "oude" TV ontvangers en daarmee dus ook het kunnen kijken van opnames van die zenders via apps en site.

Dat hoop ik met jullie mee. Dat gaat vast wel gebeuren, ergens in de komende maanden.

Maar ik verbaas me wel een beetje over het artikel van @TvG2016 op Totaal TV. 

KPN heeft deze week op zowel de oudere Interactieve TV (iTV) als TV+ bruikleendecoders de beeldkwaliteitvan de tien belangrijkste zenders van NPORTL Nederland en Talpa Network verbeterd. Dit betekent dat het door KPN geleverde aanvoersignaal van deze zenders onbewerkt aan klanten wordt doorgegeven. Dit gebeurt met een bandbreedte van 14,2Mbps. 

Kan de belangrijkste concurrent Ziggo op het tv-offensief van KPN reageren? Op dit moment levert Ziggo de tien belangrijkste zenders van Nederland met minder bandbreedte, namelijk afhankelijk van de zender tussen de 11 en 12,3Mbps.

Want er wordt gehint op het verschil tussen zeg 12,0 Mbps en 14,2 Mbps. Daarvoor gaan klanten echt niet overstappen. 12,0 Mbps is al prima.   

Want er wordt gehint op het verschil tussen zeg 12,0 Mbps en 14,2 Mbps. Daarvoor gaan klanten echt niet overstappen. 12,0 Mbps is al prima.   

Zo werkt marketing niet. De meeste mensen denken nog altijd dat meer ook beter is. Of het verschil zichtbaar is doet eigenlijk niet terzake, het is immers meer en meer is ... juist ... beter.

Dit is hetzelfde bij de marketing rond downloadsnelheden. Nu is Delta gekomen met 2GB abonnementen want ... daar is ie weer ... meer is beter. Dat is echt volstrekte onzin voor (waarschijnlijk) zo'n 99,9% van de consumenten maar ja, weet die consument dat ook want die heeft veelal geen flauw benul van zijn/haar werkelijke verbruik.

@robdammers Er is op dit moment een storing gaande: we zijn druk bezig om deze zo snel mogelijk voor iedereen op te lossen. We plaatsen updates in het onderstaande topic en op kpn.com/storing

Jullie berichten heb ik verwijderd omdat deze storing los staat van onze product update van KPN TV+.

Mijn instellingen menu heeft geen mogelijkheid om firmware te updaten. Alleen informatie menu met html, dbl, nmc en rbl versienummers. Geen van deze nummers begint met 0 of 1.

Het systeem menu heeft ook geen mogelijkheid om firmware te updaten 

Het lijkt dat ik andere software heb dan gangbaar heb kpn tv+ ongeveer 3 maanden in huis.

???

@Arno21, Zie je geen 1tje bij het belletje rechtsboven in het menu? En welke versie heb je nu?