Skip to main content

KPN TV+ Update april 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1

Wat zit er in?

Eindelijk is het zover! Vanaf deze update zijn de HD-zenders van de NPO, RTL en Talpa in hogere HD beeldkwaliteit op KPN TV+ te zien. Hiermee zetten we een grote stap om onze klanten de allerbeste kwaliteit te laten ervaren die ze van ons gewend zijn.

Deze kwaliteit - ook wel bekend als HD Glas - wordt toegevoegd op de kanalen 1 t/m 10. Deze kanalen worden voorzien van een hogere bandbreedte, waarmee je scherper beeld ervaart. De kanalen worden dus direct op positie 1 t/m 10 gezet, in tegenstelling tot de “HD Glas” kanalen op de iTV boxen die op positie 661 en verder zitten.

Beeldkwaliteit verhoogd

De HD-kwaliteit is verhoogd van de eerste 10 kanalen. De kwaliteit is nu gelijkgetrokken met de zogenaamde “HD Glas” zenders die glasvezelklanten kennen met iTV. 

Hoe kijk ik de HD-zenders in hogere kwaliteit?
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is via je menu: Instellingen - Informatie - Video Modus, het vinkje Automatisch beste kwaliteit te selecteren. 

Hoe zit het met mijn opnames?
Er verandert niets aan de opnames door deze wijziging. Oude opnames van de HD Glas kanalen kun je niet bekijken bij TV+.

Wordt de beeldkwaliteit van opnames hierdoor ook hoger?
Ja, ook opnames die, vanaf april, gemaakt worden op kanaal 1-10 kunnen in hogere kwaliteit worden bekeken op de TV+ ontvanger. 

Kan ik de opgenomen programma's van deze zenders ook bekijken via de KPN TV app?
Ja, dat kan.

HD+, HD Glas of gewoon verbeterde HD?
Vanuit KPN noemen we het gewoon “HD”. En die kwaliteit is nu verbeterd voor kanalen 1 t/m 10. We noemen het geen HD+ of HD Glas.

Komt deze betere kwaliteit ook bij iTV vanaf kanaal 1?
Deze aanpassing geldt op dit moment alleen voor TV+. We zijn er wel mee bezig, maar het is nog niet te zeggen wanneer dit komt. 

Vanaf welke internetsnelheid kan ik gebruik maken van deze kwaliteit?
45Mbit/s

Nog betere kwaliteit voor bestaande zenders?
En komen er op termijn nog meer zenders in deze hogere kwaliteit?

Het houdt hier niet op. We blijven werken aan het bieden van de beste tv kwaliteit in de markt. Zodra daar meer duidelijkheid over te geven is lees je dat hier op het Forum.

Verder verbeterd en opgelost:

• Vermindering audio dips na zappen
  • Geluidvertraging instelling nu 20ms mogelijk
  • Verbetering wanneer Passthrough audio mode is geselecteerd
  • Bugfix: geen geluid op Samsung UE55NU7021 televisie 
  • Bugfix: audio/video uit sync na aanzetten op Sony XR-55X94K 
  • Diverse verbeteringen in stabiliteit
  • Films en Series: In de detailpagina staan nu films en series die gerelateerd zijn aan de geselecteerde film of serie; zodat klanten makkelijk een volgende film of serie kunnen kiezen in hetzelfde genre
  • Voucher codes: aantal verbeteringen in het gebruik hiervan
  • Pin invoer: voorkomen dat de getallen die ingevoerd worden heel even zichtbaar zijn op het scherm
  • Erotiek: een gehuurde erotische film wordt nu verborgen als het erotiek filter aan staat
  • Lokale Radio kanalen: aantal kanalen waren nog niet aan te kiezen, dit is nu gecorrigeerd
  • Streaming Only: Sport menu-optie is nu zichtbaar, met daarin sport van Viaplay en de mogelijkheid om een wedstrijd te kopen van ESPN of Ziggo Sport

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 3 april in de loop van de dag
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 5 april in de loop van de dag

Heb je hem na 5 april nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. Daarna kun je vervolgens in hetzelfde menu via Controleren op KPN TV+ app updates de KPN TV+ app update downloaden.

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

Mijn instellingen menu heeft geen mogelijkheid om firmware te updaten. Alleen informatie menu met html, dbl, nmc en rbl versienummers. Geen van deze nummers begint met 0 of 1.

Het systeem menu heeft ook geen mogelijkheid om firmware te updaten 

Het lijkt dat ik andere software heb dan gangbaar heb kpn tv+ ongeveer 3 maanden in huis.

???

In de link hier onder kun je stap voor stap volgen hoe je handmatig kunt updaten.
https://forum.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-149/de-kpn-tv-box-updaten-581945

Dat hoop ik met jullie mee. Dat gaat vast wel gebeuren, ergens in de komende maanden.

Maar ik verbaas me wel een beetje over het artikel van @TvG2016 op Totaal TV. 

KPN heeft deze week op zowel de oudere Interactieve TV (iTV) als TV+ bruikleendecoders de beeldkwaliteitvan de tien belangrijkste zenders van NPORTL Nederland en Talpa Network verbeterd. Dit betekent dat het door KPN geleverde aanvoersignaal van deze zenders onbewerkt aan klanten wordt doorgegeven. Dit gebeurt met een bandbreedte van 14,2Mbps. 

Kan de belangrijkste concurrent Ziggo op het tv-offensief van KPN reageren? Op dit moment levert Ziggo de tien belangrijkste zenders van Nederland met minder bandbreedte, namelijk afhankelijk van de zender tussen de 11 en 12,3Mbps.

Want er wordt gehint op het verschil tussen zeg 12,0 Mbps en 14,2 Mbps. Daarvoor gaan klanten echt niet overstappen. 12,0 Mbps is al prima.   

Ik kan het vergelijken. Op een grotere televisie is een verschil echt zichtbaar tussen KPN en Ziggo.

Ik vermoedde al zoiets, lekker dan.... Ga maar eens bellen met KPN na de pasen dan.

Dank voor jullie snelle reactie en fijne paasdagen!

Want er wordt gehint op het verschil tussen zeg 12,0 Mbps en 14,2 Mbps. Daarvoor gaan klanten echt niet overstappen. 12,0 Mbps is al prima.   

Ik kan het vergelijken. Op een grotere televisie is een verschil echt zichtbaar tussen KPN en Ziggo.

Ok duidelijk. Ik kan die vergelijking niet maken, want geen abonnement op Ziggo.  

Dat hoop ik met jullie mee. Dat gaat vast wel gebeuren, ergens in de komende maanden.

KPN heeft deze week op zowel de oudere Interactieve TV (iTV) als TV+ bruikleendecoders de beeldkwaliteitvan de tien belangrijkste zenders van NPORTL Nederland en Talpa Network verbeterd. Dit betekent dat het door KPN geleverde aanvoersignaal van deze zenders onbewerkt aan klanten wordt doorgegeven. Dit gebeurt met een bandbreedte van 14,2Mbps. 

Kan de belangrijkste concurrent Ziggo op het tv-offensief van KPN reageren? Op dit moment levert Ziggo de tien belangrijkste zenders van Nederland met minder bandbreedte, namelijk afhankelijk van de zender tussen de 11 en 12,3Mbps.

hier ook goed zichtbaar voor mij wint KPN het op de 65 inch met scherpte van het beeld.

De ziggo next box is niet mooi

Mijn instellingen menu heeft geen mogelijkheid om firmware te updaten. Alleen informatie menu met html, dbl, nmc en rbl versienummers. Geen van deze nummers begint met 0 of 1.

Het lijkt dat ik andere software heb dan gangbaar heb kpn tv+ ongeveer 3 maanden in huis.

???

Weet je wel zeker dat je op de KPN TV+ box kijkt?

Dit lijkt me eerder een oudere box omdat jij het heb over HTML,DBL en NMC dit zit namelijk niet op de KPN TV+ box (DIW7022)

..

Die snap ik niet. Je plant een opname in die vervolgens in de cloud wordt opgeslagen. Dat staat toch los van de tv box verder?
Verder niet leuk om te horen dat tv+ nog niet werkt zoals gewenst. Ik herken deze ervaring niet. Volgens mij herstart de KPN bij jou als ik het zo lees. Heb je de laatste versie van firmware EN app ingezet?

Als ik een opname terugkijk dan stopt de stream ermee. Vervolgens gaat de box resetten maar niet zoals "normaal". Hij zegt resetten met kpn resetlogo maar schiet vervolgens naar het hoofdmenu. Bij terugkijken ook al 2x gehad van de 3x terugkijken. Ja alles is geüpdate. Geen idee waardoor het komt maar had het voor de update niet. Maar voor de update was er ook niet naar te kijken door de enorme motion judder bij opnames.

Dat klinkt erg vreemd en niet @beekp als je het mij vraagt. Ik wil je vragen hier een eigen topic over te maken. Dan kunnen wij daar verder op dit onderwerp duiken. Dit is niet te juiste plek om naar een oplossing te kijken, dan wordt het onoverzichtelijk. 

???

Dit lijkt me eerder een oudere box omdat jij het heb over HTML,DBL en NMC dit zit namelijk niet op de KPN TV+ box (DIW7022)

Dat hadden we al vast gesteld idd, maar die berichten zijn verwijderd.

???

Dat hadden we al vast gesteld idd, maar die berichten zijn verwijderd.

wou al zeggen want die box was er nog geen 3 maanden (of hij moet tester geweest zijn dan wel maar dat maakte ik er niet uit op)

Hoi @Arno21 

Jij hebt een Arris of Arcadyan decoder. Daarvan staat de laatste update hier.

Goede dag,

Ik had (de ijdele) hoop dat de problemen met de ondertiteling opgelost waren met deze laatste update. Ondertitels lopen soms seconden out of sync, blijven hangen (zelfs opname opnieuw opstarten of tussen zenders switchen werkt niet). Soms wil de ondertiteling zelfs niet opstarten.

Mijn vrouw is slechthorend en verlangd terug naar “het oude kastje” dat gewoon met teletekst deed wat die moest doen. Achteraf gezien gold hier ook: als het niet kapot is, niet repareren.

De volgende problemen komen ook nog steeds voor:

1. geluidsdips/wegvallen
  2. geluid toch niet altijd synchroon (waarom optie om handmatig te synchen niet in menu na naar beneden klikken?) Dan kun je per zender ff de boel goed zetten.
  3. spontane resets
  4. opnames die soms(!) niet goed gelopen zijn

De mensen voor wie ondertitels erg belangrijk zijn, zou ik aan raden om (voorlopig?) de overstap zéker niet te maken,.

Hi @Bertje9999! Zou je hier een eigen topic voor aan willen maken? Dan houden we het hier overzichtelijk en kan het in je eigen topic met je opgepakt worden. 🙂

Heb nu voor de derde keer op de slaapkamer dat de tv+ box op zwart blijft staan op tv, beneden nog nooit gehad. Heb nu de kabel achter even eruit gehad en start dan vervolgens wel op. Mijn afstandsbediening werkt er nu echter niet op en als ik druk brand er telkens het rechter blauwe lampje en als laatste brand het onderste groene lampje maar kan er vervolgens niets mee… is ook dit een bekend issue of heeft hier iemand last van, of gehad?

Dit heeft niet specifiek met deze update te maken, @Mario27. Verzoek om dit soort dingen te doen in je al bestaande topic(s), of een aparte aan te maken. Troubleshooten in een Product Update is niet handig :)

Ik heb sinds deze update problemen met dolby digital op de soundbar. Het geluid van een aantal zenders/programma’s klinken heel blikkerig. Het geluid staat op aanbevolen of op passthrough. Aansluiting is zoals voorheen toen dit wel werkte, met hdmi arm (48gbps) audioquest bekabeling. Nu heb ik de box een reset gegeven, maar blijkt dit een multicast issue te zijn. Op unicast heb ik er geen last van, wel ingesteld op dolby digital. Is dit bekend onder gebruikers en community?

Op unicast heb ik er geen last van, wel ingesteld op dolby digital.

Op unicast wordt alleen nog maar stereo geluid aangeboden en nog geen Dolby.

Ah dat maakt het logisch. Is het goed dat ik nig even unicast gebruik? Het geluid van een film is misschien mooier met multicast, maar nos journaal geluid uit een blik is echt niet om aan te horen. Ik ga vandaag of morgen nog even de stand dolby digital+ vs dolby digital vergelijken. Misschien is dat een workaround voor nu. Anders blijf ik even op unicast.

Ah dat maakt het logisch. Is het goed dat ik nig even unicast gebruik? Het geluid van een film is misschien mooier met multicast, maar nos journaal geluid uit een blik is echt niet om aan te horen. Ik ga vandaag of morgen nog even de stand dolby digital+ vs dolby digital vergelijken. Misschien is dat een workaround voor nu. Anders blijf ik even op unicast.

Met unicast is ook de beeldkwaliteit veel minder, met name op kanaal 1 t/m 10. De gebruikte bitrate is maar zo'n 8,2Mbps terwijl de bitrate van kanaal 1 t/m 10 bij multicast zo'n 14,2Mbps is en dat zal je op een beetje televisie toch absoluut merken.

Je kunt overigens ook als tijdelijke "workaround" op de TV+ Box het geluid op stereo instellen en wel multicast gebruiken.

Met unicast is ook de beeldkwaliteit veel minder, met name op kanaal 1 t/m 10. De gebruikte bitrate is maar zo'n 8,2Mbps terwijl de bitrate van kanaal 1 t/m 10 bij multicast zo'n 14,2Mbps is en dat zal je op een beetje televisie toch absoluut merken.

Ik moet soms weleens lachen om dit soort opmerkingen over slechter beeld. Laten we het wel relativeren. Die 8,2Mbps die nu wordt aangeboden voor interactieve mogelijkheden als terugkijken van opgenomen programma’s, terugkijken via de tv-gids en live pauzeren is altijd nog hoger dan de 7,2 Mbps die KPN nu nog steeds voor de meeste HD-zenders gebruikt. (maar inderdaad minder dan de 14,2Mbps dan voor de eerste tien zenders bij TV+ en 661+ bij Interactieve TV).

Eigenlijk wordt hier dus gezegd dat de beeldkwaliteit die KPN bij de meeste HD-zenders op dit moment levert onvoldoende is. 

Je kunt overigens ook als tijdelijke "workaround" op de TV+ Box het geluid op stereo instellen en wel multicast gebruiken.

Bedankt voor de tip. Wat zou ik toch zijn zonder de community. Ik wil ook van multicast af omdat het voor iedereen de minste optie is. Wel fijn dat het er nog in zit voor ons early adaptors. Je kan er altijd op terugvallen mochten er problemen zijn. 

Als ik multicast selecteer komt er ook een mogelijkheid voor een vinkje automatisch. Standaard staat deze uit namelijk, dus vraag ik me af of het beter is aan of uit te zetten?

Eigenlijk wordt hier dus gezegd dat de beeldkwaliteit die KPN bij de meeste HD-zenders op dit moment levert onvoldoende is. 

Niemand die zegt dat de beeldkwaliteit onvoldoende is, je bent zelf degene die een dergelijke onterechte conclusie trekt. Wat wel gezegd wordt is dat de kwaliteit bij unicast minder is dan bij multicast en dan met name bij kanaal 1 t/m 10 en dat is gewoon een feit.

Ik wil ook van multicast af omdat het voor iedereen de minste optie is.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je van unicast af wilt want dat is toch echt mindere optie.

Als ik multicast selecteer komt er ook een mogelijkheid voor een vinkje automatisch. Standaard staat deze uit namelijk, dus vraag ik me af of het beter is aan of uit te zetten?

Die kan je het beste aan zetten.

@TvG2016, De bitrate van live televisie via unicast komt zelfs maar tot zo'n 4,2Mbps ...

...en dat is dus zelfs nog veel minder dan uitgesteld kijken na pauzeren (= unicast) terwijl de TV+ Box wel op multicast is ingesteld.