Skip to main content

KPN TV+ Update april 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1

Wat zit er in?

Eindelijk is het zover! Vanaf deze update zijn de HD-zenders van de NPO, RTL en Talpa in hogere HD beeldkwaliteit op KPN TV+ te zien. Hiermee zetten we een grote stap om onze klanten de allerbeste kwaliteit te laten ervaren die ze van ons gewend zijn.

Deze kwaliteit - ook wel bekend als HD Glas - wordt toegevoegd op de kanalen 1 t/m 10. Deze kanalen worden voorzien van een hogere bandbreedte, waarmee je scherper beeld ervaart. De kanalen worden dus direct op positie 1 t/m 10 gezet, in tegenstelling tot de “HD Glas” kanalen op de iTV boxen die op positie 661 en verder zitten.

Beeldkwaliteit verhoogd

De HD-kwaliteit is verhoogd van de eerste 10 kanalen. De kwaliteit is nu gelijkgetrokken met de zogenaamde “HD Glas” zenders die glasvezelklanten kennen met iTV. 

Hoe kijk ik de HD-zenders in hogere kwaliteit?
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is via je menu: Instellingen - Informatie - Video Modus, het vinkje Automatisch beste kwaliteit te selecteren. 

Hoe zit het met mijn opnames?
Er verandert niets aan de opnames door deze wijziging. Oude opnames van de HD Glas kanalen kun je niet bekijken bij TV+.

Wordt de beeldkwaliteit van opnames hierdoor ook hoger?
Ja, ook opnames die, vanaf april, gemaakt worden op kanaal 1-10 kunnen in hogere kwaliteit worden bekeken op de TV+ ontvanger. 

Kan ik de opgenomen programma's van deze zenders ook bekijken via de KPN TV app?
Ja, dat kan.

HD+, HD Glas of gewoon verbeterde HD?
Vanuit KPN noemen we het gewoon “HD”. En die kwaliteit is nu verbeterd voor kanalen 1 t/m 10. We noemen het geen HD+ of HD Glas.

Komt deze betere kwaliteit ook bij iTV vanaf kanaal 1?
Deze aanpassing geldt op dit moment alleen voor TV+. We zijn er wel mee bezig, maar het is nog niet te zeggen wanneer dit komt. 

Vanaf welke internetsnelheid kan ik gebruik maken van deze kwaliteit?
45Mbit/s

Nog betere kwaliteit voor bestaande zenders?
En komen er op termijn nog meer zenders in deze hogere kwaliteit?

Het houdt hier niet op. We blijven werken aan het bieden van de beste tv kwaliteit in de markt. Zodra daar meer duidelijkheid over te geven is lees je dat hier op het Forum.

Verder verbeterd en opgelost:

• Vermindering audio dips na zappen
  • Geluidvertraging instelling nu 20ms mogelijk
  • Verbetering wanneer Passthrough audio mode is geselecteerd
  • Bugfix: geen geluid op Samsung UE55NU7021 televisie 
  • Bugfix: audio/video uit sync na aanzetten op Sony XR-55X94K 
  • Diverse verbeteringen in stabiliteit
  • Films en Series: In de detailpagina staan nu films en series die gerelateerd zijn aan de geselecteerde film of serie; zodat klanten makkelijk een volgende film of serie kunnen kiezen in hetzelfde genre
  • Voucher codes: aantal verbeteringen in het gebruik hiervan
  • Pin invoer: voorkomen dat de getallen die ingevoerd worden heel even zichtbaar zijn op het scherm
  • Erotiek: een gehuurde erotische film wordt nu verborgen als het erotiek filter aan staat
  • Lokale Radio kanalen: aantal kanalen waren nog niet aan te kiezen, dit is nu gecorrigeerd
  • Streaming Only: Sport menu-optie is nu zichtbaar, met daarin sport van Viaplay en de mogelijkheid om een wedstrijd te kopen van ESPN of Ziggo Sport

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 3 april in de loop van de dag
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 5 april in de loop van de dag

Heb je hem na 5 april nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. Daarna kun je vervolgens in hetzelfde menu via Controleren op KPN TV+ app updates de KPN TV+ app update downloaden.

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

Dat beeld en geluid niet gelijk lopen óf haperingen in het beeld, wordt nog steeds aan gewerkt.

……..

Nu met deze update, is het zo dat waar ik de box ook op zet (alleen multicast of multicast+automatisch beste kwaliteit), dat de box toch op unicast blijft staan. Ik vermoed dat dit te maken heeft met mijn abo van 50/5, want ook bekabeld blijft de box “unicast” aangeven, ondank dat ik instelling multicast kies.

Ik heb sinds vandaag ook de update binnen en loop tegen hetzelfde punt aan. De beeldkwaliteit is niet zichtbaar veranderd. Wat ik wel constateer is dat voor de update kon ik switchen tussen Multicast en unicast. Na de update staat de videomode standaard op unicast. De automatische stand kan ik niet selecteren. Kan wel Multicast selecteren maar deze wordt blijkbaar niet opgeslagen. Heb hem bekabeld aangesloten en heb alleen wel maar een 50/5 aansluiting.

Gebruik deze box sinds de testperiode en heb tot op heden weinig problemen gehad. De grootste issue was het geluidsniveauverschil tussen live en terugkijken/opname. Veel van de andere problemen heb ik niet gehad. Met mijn oude box HBM2260 had ik veel meer storingen dan ik met deze box ooit gehad heb. Maar het zou wel zeer jammer zijn als ik geen Multicast en hogere bitrate kan krijgen.

@Katana321 en @Calispera jullie vinken dus multicast aan en slaan dit op, maar vervolgens zien jullie nog steeds unicast staan? Dat is vreemd en geef ik zeker door! 

Goedemorgen,

Bij 1 TV+ ontvanger gaat het (automatisch) updaten vaak niet goed.

Het update proces stopt en zie een zwart scherm met de melding Android error. (of iets in die trant)

Ik heb helaas geen foto ervan gemaakt. Ik had dit moeten doen maar mogelijk weten sommige(n) over welk (bootloader) scherm ik het heb. 

Er staat een keuze voor een system reboot maar ik kan deze niet selecteren met de afstandsbediening. Ledje afstandsbediening knippert blauw)

Ik trek de stekker er maar uit en de ontvanger start opnieuw op. De TV+ firmware heeft wel de nieuwe software maar de TV+App heeft nog niet de bijgewerkte versie.

Deze doe ik dan handmatig selecteren en wordt uitgevoerd. 

Na de uitvoering controleer ik opnieuw op nieuwe updates en de ontvanger begint weer met updaten (90% gereed wordt meteen weergegeven).

Indien ik herstarten selecteer en de ontvanger is opnieuw opgestart ziet het ernaar uit dat de ontvanger volledig ge-updated is.

Deze TV+ ontvanger is aangesloten op een Experia WiFi (zwart) en deze is vervolgens direct aangesloten op de V10 Experiabox. 

Met de andere ontvanger die ik in de woonkamer heb staan gaat updaten wel (automatisch) goed.

Deze ontvanger is aangesloten op een Netgear Switch welke aangesloten is op de V10. 

@Theo v H wil jij een eigen topic aanmaken met deze vraag? De community helpt je graag verder!

……..

Nu met deze update, is het zo dat waar ik de box ook op zet (alleen multicast of multicast+automatisch beste kwaliteit), dat de box toch op unicast blijft staan. Ik vermoed dat dit te maken heeft met mijn abo van 50/5, want ook bekabeld blijft de box “unicast” aangeven, ondank dat ik instelling multicast kies.

Ik heb sinds vandaag ook de update binnen en loop tegen hetzelfde punt aan. De beeldkwaliteit is niet zichtbaar veranderd. Wat ik wel constateer is dat voor de update kon ik switchen tussen Multicast en unicast. Na de update staat de videomode standaard op unicast. De automatische stand kan ik niet selecteren. Kan wel Multicast selecteren maar deze wordt blijkbaar niet opgeslagen. Heb hem bekabeld aangesloten en heb alleen wel maar een 50/5 aansluiting.

Gebruik deze box sinds de testperiode en heb tot op heden weinig problemen gehad. De grootste issue was het geluidsniveauverschil tussen live en terugkijken/opname. Veel van de andere problemen heb ik niet gehad. Met mijn oude box HBM2260 had ik veel meer storingen dan ik met deze box ooit

@Katana321 en @Calispera jullie vinken dus multicast aan en slaan dit op, maar vervolgens zien jullie nog steeds unicast staan? Dat is vreemd en geef ik zeker door! 

@Marcia_  Dat klopt. Als ik Unicast aanpas naar Multicast dan staat deze bij terugkeer weer op Unicast. Daarnaast wordt de optie “automatisch” wel getoond maar kan ik deze niet selecteren. Heb de box meerdere keren herstart zonder resultaat.

@Calispera ik had dat gisteravond ook op de tv boven die draadloos is aangesloten. Ondanks de volle snelheid met 100 Mbps abo over WiFi stond er bij mij n/a bij die optie in eerste instantie. Nu moet ik er wel bij vertellen dat er gisteravond wel wat storingen waren die ook werden getoond op het scherm. Pas na een aantal pogingen en herstarts kon ik de multicast en auto optie selecteren. Daarna werkte het gewoon correct.

Ik heb het gevoel dat de beeldkwaliteit nog niet hetzelfde is als met de oude glaskanalen. Sinds gisteren nu de box full time in gebruik. Nog maar eens wat langer de tijd geven denk ik.

@Calispera ik had dat gisteravond ook op de tv boven die draadloos is aangesloten. Ondanks de volle snelheid met 100 Mbps abo over WiFi stond er bij mij n/a bij die optie in eerste instantie. Nu moet ik er wel bij vertellen dat er gisteravond wel wat storingen waren die ook werden getoond op het scherm. Pas na een aantal pogingen en herstarts kon ik de multicast en auto optie selecteren. Daarna werkte het gewoon correct.

@Roy74 Die storingen had iid ook. Zelfde verhaal.  Alleen kan ik de videomodus nog steeds niet aanpassen. (bekabeld aangesloten)

@Katana321 en @Calispera jullie vinken dus multicast aan en slaan dit op, maar vervolgens zien jullie nog steeds unicast staan? Dat is vreemd en geef ik zeker door! 

@Marcia_  Dat klopt. Als ik Unicast aanpas naar Multicast dan staat deze bij terugkeer weer op Unicast. Daarnaast wordt de optie “automatisch” wel getoond maar kan ik deze niet selecteren. Heb de box meerdere keren herstart zonder resultaat.

Ik geef dit door! @Roy74 bij jou staat multicast nu ook wél goed aangevinkt?

Ik heb het gevoel dat de beeldkwaliteit nog niet hetzelfde is als met de oude glaskanalen. Sinds gisteren nu de box full time in gebruik. Nog maar eens wat langer de tijd geven denk ik.

Laat je bevindingen gerust weten, @Hartmanner 

Ik heb hier na deze update geen last meer van geluidsdips op passthrough.

Had dit even getest en werkt prima.

Ik mis trouwens wel regionale kanalen zoals TV Noord Holland, TV Limburg

Ik heb hier na deze update geen last meer van geluidsdips op passthrough.

Had dit even getest en werkt prima.

Hier ook, die zijn gelukkig weg!!. 

Bij mij  hetzelfde. Na selecteren van Multicast, is toch Unicast ingeschakeld.

Ik kan optie “automatisch” wel selecteren, maar ik weet nu niet of ie dan deze keuze ook vasthoudt. (Ik zit nu namelijk op mijn werk)

@Katana321 Zou je dat dan kunnen checken zodra je weer thuis bent? Dan nemen we dat er ook even bij mee.

Zenders 502, 503, 504, 506, 507, 508 en %14 missen nog Als regionale zenders deze waren paar updates terug er nog wel maar zijn nu weg.

@MennoG78 Zijn dat ook zenders die je volgens het overzicht regionale zenders zou moeten ontvangen? 

@MennoG78 Zijn dat ook zenders die je volgens het overzicht regionale zenders zou moeten ontvangen? 

Nee maar ik kon 2 weken terug nog alles kijken.

Zo staat het ook in het boekje wat jullie erbij leveren.

Op de Arris 502 box heb ik ze namelijk wel.

@MennoG78 Dan kan ik dat niet direct verklaren. Zolang je de zenders hebt uit de lijst die je krijgt als je hier jouw postcode invult dan klopt het wel. Mocht je daar verdere vragen over hebben dan zou ik je willen vragen om even een eigen topic aan te maken.

@Katana321 Zou je dat dan kunnen checken zodra je weer thuis bent? Dan nemen we dat er ook even bij mee.

@Remco_ Ben thuis nu.
Ik kan “multicast” selecteren en ook “automatisch beste kwaliteit". 

-”Automatisch beste kwaliteit” wordt wel vastgehouden. 

-”Multicast” houdt ie niet vast, hij blijft op “unicast” staan.

Heeft iemand anders ook dat de box soms geen signaal meer geeft via HDMI (geen audio en geen video, helemaal niets) als je hem vanuit standby opstart?

De enige mogelijkheid is iedere keer de stekker eruit te trekken, en daar word ik wat moedeloos van. Plus constant klachten uit het gezin krijgen van "dat waardeloos rot ding, bla bla bla".

Ik dacht ik vraag het even, en wellicht is er een "tijdelijke" oplossing?

Heeft iemand anders ook dat de box soms geen signaal meer geeft via HDMI (geen audio en geen video, helemaal niets) als je hem vanuit standby opstart?

De enige mogelijkheid is iedere keer de stekker eruit te trekken, en daar word ik wat moedeloos van. Plus constant klachten uit het gezin krijgen van "dat waardeloos rot ding, bla bla bla".

Vergete melden... de box zit direct op een LG OLED55B8PLA televisie aangesloten.

Ja, dit heb ik soms ook. Het lijkt wel of het apparaat dan niet het juiste signaal aan de tv doorgeeft. 
Wat op die momenten bij mij helpt is om met de “source” knop op de afstandbediening het juiste HDMI kanaal kiezen.

Maar vervelend is het wel. 

@wjb bij mij liep er net op NPO2 continu 15 Mbps ipv 12,5 Mbps en nu op RTL4 ook

@wjb bij mij liep er net op NPO2 continu 15 Mbps ipv 12,5 Mbps en nu op RTL4 ook

Inderdaad zie het nu ook. Bovenste plaatje is van gisteren onderste van nu net.

Ook hier nu zo'n 14,5Mbps ol NPO 1, 2 en 3.

Dit geldt overigens ook voor kanaal 661, 662 en 663 op de "oude" TV ontvangers.

Ook hier nu zo'n 14,5Mbps ol NPO 1, 2 en 3.

Dit geldt overigens ook voor kanaal 661, 662 en 663 op de "oude" TV ontvangers.

Ja dat wou ik ook net zeggen…

Stiekem komen we er wel :P

Nog steeds kwakkelend geluid , rtl4 bijvoorbeeld . Pakketje geluid komt stotterend over .

synchroom lip is beter als beeld kwaliteit .

valt op als tv kast net aan staat aantal minuten 

Staat de geluid instellingen ok ? 
Iets veranderen .

Gebruikers van iTV vragen al zeer lang om HD Glas op 1, nu blijkt dat HD+ voor TV+ vrij snel te realiseren was vraag ik mij af waarom het zo lang duurt?!