Skip to main content

KPN TV+ Update april 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1

Wat zit er in?

Eindelijk is het zover! Vanaf deze update zijn de HD-zenders van de NPO, RTL en Talpa in hogere HD beeldkwaliteit op KPN TV+ te zien. Hiermee zetten we een grote stap om onze klanten de allerbeste kwaliteit te laten ervaren die ze van ons gewend zijn.

Deze kwaliteit - ook wel bekend als HD Glas - wordt toegevoegd op de kanalen 1 t/m 10. Deze kanalen worden voorzien van een hogere bandbreedte, waarmee je scherper beeld ervaart. De kanalen worden dus direct op positie 1 t/m 10 gezet, in tegenstelling tot de “HD Glas” kanalen op de iTV boxen die op positie 661 en verder zitten.

Beeldkwaliteit verhoogd

De HD-kwaliteit is verhoogd van de eerste 10 kanalen. De kwaliteit is nu gelijkgetrokken met de zogenaamde “HD Glas” zenders die glasvezelklanten kennen met iTV. 

Hoe kijk ik de HD-zenders in hogere kwaliteit?
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is via je menu: Instellingen - Informatie - Video Modus, het vinkje Automatisch beste kwaliteit te selecteren. 

Hoe zit het met mijn opnames?
Er verandert niets aan de opnames door deze wijziging. Oude opnames van de HD Glas kanalen kun je niet bekijken bij TV+.

Wordt de beeldkwaliteit van opnames hierdoor ook hoger?
Ja, ook opnames die, vanaf april, gemaakt worden op kanaal 1-10 kunnen in hogere kwaliteit worden bekeken op de TV+ ontvanger. 

Kan ik de opgenomen programma's van deze zenders ook bekijken via de KPN TV app?
Ja, dat kan.

HD+, HD Glas of gewoon verbeterde HD?
Vanuit KPN noemen we het gewoon “HD”. En die kwaliteit is nu verbeterd voor kanalen 1 t/m 10. We noemen het geen HD+ of HD Glas.

Komt deze betere kwaliteit ook bij iTV vanaf kanaal 1?
Deze aanpassing geldt op dit moment alleen voor TV+. We zijn er wel mee bezig, maar het is nog niet te zeggen wanneer dit komt. 

Vanaf welke internetsnelheid kan ik gebruik maken van deze kwaliteit?
45Mbit/s

Nog betere kwaliteit voor bestaande zenders?
En komen er op termijn nog meer zenders in deze hogere kwaliteit?

Het houdt hier niet op. We blijven werken aan het bieden van de beste tv kwaliteit in de markt. Zodra daar meer duidelijkheid over te geven is lees je dat hier op het Forum.

Verder verbeterd en opgelost:

• Vermindering audio dips na zappen
  • Geluidvertraging instelling nu 20ms mogelijk
  • Verbetering wanneer Passthrough audio mode is geselecteerd
  • Bugfix: geen geluid op Samsung UE55NU7021 televisie 
  • Bugfix: audio/video uit sync na aanzetten op Sony XR-55X94K 
  • Diverse verbeteringen in stabiliteit
  • Films en Series: In de detailpagina staan nu films en series die gerelateerd zijn aan de geselecteerde film of serie; zodat klanten makkelijk een volgende film of serie kunnen kiezen in hetzelfde genre
  • Voucher codes: aantal verbeteringen in het gebruik hiervan
  • Pin invoer: voorkomen dat de getallen die ingevoerd worden heel even zichtbaar zijn op het scherm
  • Erotiek: een gehuurde erotische film wordt nu verborgen als het erotiek filter aan staat
  • Lokale Radio kanalen: aantal kanalen waren nog niet aan te kiezen, dit is nu gecorrigeerd
  • Streaming Only: Sport menu-optie is nu zichtbaar, met daarin sport van Viaplay en de mogelijkheid om een wedstrijd te kopen van ESPN of Ziggo Sport

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 3 april in de loop van de dag
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 5 april in de loop van de dag

Heb je hem na 5 april nog niet, dan kun je de update zelf starten via 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates

Dit download en installeert de KPN TV+ firmware update. Daarna kun je vervolgens in hetzelfde menu via Controleren op KPN TV+ app updates de KPN TV+ app update downloaden.

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

Ik heb het gevoel dat de beeldkwaliteit nog niet hetzelfde is als met de oude glaskanalen. Sinds gisteren nu de box full time in gebruik. Nog maar eens wat langer de tijd geven denk ik.

Heb je ook de handmatige aanpassing gedaan zoals beschreven in deze product update?
Ik ben zeer te spreken over de beeldkwaliteit. Mijn inziens vergelijkbaar met de oude glas kanalen op de Arris.

Nog steeds kwakkelend geluid , rtl4 bijvoorbeeld . Pakketje geluid komt stotterend over .

synchroom lip is beter als beeld kwaliteit .

valt op als tv kast net aan staat aantal minuten 

Hier geen last van alles loopt synchroon en perfect geluid.

Heb hem wel nu op passthrough staan maat gister avond had ik het op automatisch staan en was ook prima.

@MennoG78 Zijn dat ook zenders die je volgens het overzicht regionale zenders zou moeten ontvangen? 

Voorheen op de oude Arris kreeg ik volgens mij zowat alle regionale zenders. Vond het vanuit Limburg best eens leuk om te zien wat er in Drenthe allemaal gaande was. Bedankt voor de link, nu weet ik dat we ze niet allemaal meer ontvangen. De lijst bij mijn postcode klopt in ieder geval met de werkelijkheid bij mij.

Heeft iemand anders ook dat de box soms geen signaal meer geeft via HDMI (geen audio en geen video, helemaal niets) als je hem vanuit standby opstart?

De enige mogelijkheid is iedere keer de stekker eruit te trekken, en daar word ik wat moedeloos van. Plus constant klachten uit het gezin krijgen van "dat waardeloos rot ding, bla bla bla".

Ik dacht ik vraag het even, en wellicht is er een "tijdelijke" oplossing?

Ja, dit heb ik soms ook. Het lijkt wel of het apparaat dan niet het juiste signaal aan de tv doorgeeft. 
Wat op die momenten bij mij helpt is om met de “source” knop op de afstandbediening het juiste HDMI kanaal kiezen.

Maar vervelend is het wel. 

Lijkt mij wellicht een instelling op de tv. Ik heb een Philips en die weet, zie ik in menu van de tv, dat er een setop box is gekoppeld. Die blijft dan ook geselecteerd tenzij ik zelf een andere bron kies of een ander gekoppeld device start. Ik denk niet dat het met “dat waardeloze ding” te maken heeft 😁

Ook hier nu zo'n 14,5Mbps ol NPO 1, 2 en 3.

Dit geldt overigens ook voor kanaal 661, 662 en 663 op de "oude" TV ontvangers.

Ja dat wou ik ook net zeggen…

Stiekem komen we er wel :P

Ik wacht alleen nog steeds opdat de beste HD kwaliteit ook op de "oude" TV ontvangers vanaf kanaal 1 zal komen.

Ook laat uitgesteld kijken op de TV+ Box nog sterk te wensen over want daarbij wordt die bitrate bij lange na niet gehaald.

Tevens blijft, zoals uit de onderstaande meting blijkt, de kwaliteit van unicast sterk achter op die van multicast.

Dit is precies wat ik ook verwacht had.

Geweldig dat jullie dat even meten. Want meten is weten 😁

KPN heeft aan de knopjes gezeten na de “genadeloze” meting van een paar daagjes terug haha. De rook uit het datacenter zal onder controle zijn.

Positief dat KPN actief aan het tunen is voor de strakke plaatjes van de tv+ bezitters. We moesten even door de zure appel heen bijten maar langzaam begint het zoet te komen.

Ook hier nu zo'n 14,5Mbps ol NPO 1, 2 en 3

Ik wacht alleen nog steeds opdat de beste HD kwaliteit ook op de "oude" TV ontvangers vanaf kanaal 1 zal komen.

Ook laat uitgesteld kijken op de TV+ Box nog sterk te wensen over want daarbij wordt die bitrate bij lange na niet gehaald

Bedoel je met uitgesteld kijken een opname of de functie dat je later begint met kijken? Kan ik straks eens testen of ik het kan zien op basis van je meting.

Bedoel je met uitgesteld kijken een opname of de functie dat je later begint met kijken? Kan ik straks eens testen of ik het kan zien op basis van je meting.

Met uitgesteld kijken bedoel ik

• Kijken na pauzeren.
  • Kijken via begin gemist.
  • Kijken van een opname.

@MennoG78 Zijn dat ook zenders die je volgens het overzicht regionale zenders zou moeten ontvangen? 

Voorheen op de oude Arris kreeg ik volgens mij zowat alle regionale zenders. Vond het vanuit Limburg best eens leuk om te zien wat er in Drenthe allemaal gaande was. Bedankt voor de link, nu weet ik dat we ze niet allemaal meer ontvangen. De lijst bij mijn postcode klopt in ieder geval met de werkelijkheid bij mij.

Ja vind het jammer dat ze niet meer alles doorgeven overal vond ik juist leuk.

Vanuit Noord Holland limburgs nieuws kijken omdat schoonvaders daar woont..

Ik sloot net me Arris 5202 aan en staat ze wel op erg vreemd eigenlijk

@Katana321 en @Calispera jullie vinken dus multicast aan en slaan dit op, maar vervolgens zien jullie nog steeds unicast staan? Dat is vreemd en geef ik zeker door! 

@Marcia_  Dat klopt. Als ik Unicast aanpas naar Multicast dan staat deze bij terugkeer weer op Unicast. Daarnaast wordt de optie “automatisch” wel getoond maar kan ik deze niet selecteren. Heb de box meerdere keren herstart zonder resultaat.

Ik geef dit door! @Roy74 bij jou staat multicast nu ook wél goed aangevinkt?

Ik heb het gevoel dat de beeldkwaliteit nog niet hetzelfde is als met de oude glaskanalen. Sinds gisteren nu de box full time in gebruik. Nog maar eens wat langer de tijd geven denk ik.

Laat je bevindingen gerust weten, @Hartmanner 

@Marcia_ ja na een paar pogingen ging dat wel goed bij mij. Volgens mij was bij mij het probleem dat er net wat storingen waren aan KPN kant want de meldingen sprongen me om de oren 😅 Ik was niet de enige lees ik. Ik heb een 100Mbps abo en strakke superwifi performance. Ik voldoe dus ook aan de vereisten. Wat natuurlijk de achterliggende vraag is hoe KPN de 45Mbps vereiste voor de beste bitrate HD kwaliteit afdwingt. Als ik het verhaal van @Katana321 lees dan lijkt met deze firmware het erop dat er actief gecapt wordt maar op basis waarvan is niet helemaal helder. Ik denk echt op de gemeten snelheid in de tv box waarbij ik dan in potentie ook terug kan vallen als superwifi zou wegvallen. Beneden hangt tv+ aan de draad en werkt alles echt smooth, ook het instellen van deze setting.

Met uitgesteld kijken bedoel ik

• Kijken na pauzeren.
  • Kijken via begin gemist.
  • Kijken van een opname.

Bedankt voor de verduidelijking. Straks eens kijken of ik je meting kan zien op de tv met een uitgestelde kijk.

Ja vind het jammer dat ze niet meer alles doorgeven overal vond ik juist leuk.

Vanuit Noord Holland limburgs nieuws kijken omdat schoonvaders daar woont..

Ik sloot net me Arris 5202 aan en staat ze wel op erg vreemd eigenlijk

Ik ben het met je eens. Sommige regionale zenders halen best een aardig niveau en het is leuk om eens te zien wat er speelt in een heel andere regio. Ik betreur dit ook. Dit is off topic, wellicht start ik eens een topic om te vragen wat hier voor een gedacht achter zit. Kennelijk nog wel te zien via een oude Arris.

Ook laat uitgesteld kijken op de TV+ Box nog sterk te wensen over want daarbij wordt die bitrate bij lange na niet gehaald.

Tevens blijft, zoals uit de onderstaande meting blijkt, de kwaliteit van unicast sterk achter op die van multicast.

Dit is precies wat ik ook verwacht had.

Ik kijk nu rtl boulevard terug en is 14 Mbps 

Lijkt er dan op dat de persoon die aan de knopjes draait bij KPN hier mee leest en meteen tot actie overgaat 😀. Deze metingen houden KPN wel scherp.

De HD-"Glas" zenders op de "oude" TV ontvangers zijn weer terug bij 12,5Mbps. 😕

De HD-"Glas" zenders op de "oude" TV ontvangers zijn weer terug bij 12,5Mbps. 😕

Hier NPO1 nu 15,1 Mbps (heb op Ubiquity / unifi helaas geen mooie grafiekjes zoals jij heb)

En ook op RTL4 en 5 en SBS6 loopt er 15 Mbps

Vreemd want alleen de NPO zenders zijn zo'n 14Mbps en de andere Nederlandse zenders zijn 12,5Mbps.

Vreemd want alleen de NPO zenders zijn zo'n 14Mbps en de andere Nederlandse zenders zijn 12,5Mbps.

nu op SBS6 

Ik meet toch echt 15Mbps op de 1e 10 zenders

ja hier ook :D

ja hier ook :D

Is het een voorwaarde dat het TV+ kastje op de Experiabox is aangesloten om gebruik te kunnen maken van multicast? Ik heb alle instellingen goed staan, maar krijg met geen mogelijkheid meer dan 5 Mbs op 1-10. Het TV+ kastje verbindt nu met internet via de DMZ van de Experiabox.

Is het een voorwaarde dat het TV+ kastje op de Experiabox is aangesloten om gebruik te kunnen maken van multicast? Ik heb alle instellingen goed staan, maar krijg met geen mogelijkheid meer dan 5 Mbs op 1-10.

Als de TV+ Box via wifi aangesloten is dan moet het wifi toegangspunt "multicast to unicast" (een soort IGMP snooping voor wifi) ondersteunen en van de wifi apparatuur van KPN doen alleen de V12 en de "super"WiFi 2's dat. Bekabeld is multicast mogelijk mits de TV+ Box niet via een tweede router met de Experia/KPN Box verbonden is.

Het TV+ kastje verbindt nu met internet via de DMZ van de Experiabox.

Bedoel je hiermee dat je een tweede router achter jouw Experia/KPN Box hebt staan en dat de TV+ Box daar op aangesloten hebt?

Ik heb nog steeds lip sync problemen op een tv met een samsung soundbar.

Op mijn tv boven zonder soundbar werkt alles goed.

Het TV+ kastje verbindt nu met internet via de DMZ van de Experiabox.

Bedoel je hiermee dat je een tweede router achter jouw Experia/KPN Box hebt staan en dat de TV+ Box daar op aangesloten hebt?

Ja, ik heb een Unifi USG in de DMZ van de Experiabox staan. De TV+ Box verbindt met de buitenwereld via de USG.