Skip to main content

KPN TV+ Update mei 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.17.8 & KPN TV+ app 1.101.1

Wat zit er in?

KPN TV+ app 1.101.1

Deze update brengt vooral onder water verbeteringen. We hebben de software robuuster kunnen maken en verschillende fixes gedaan om de stabiliteit te verbeteren. Belangrijkste wat je daarvan als klant merkt: Als er nu een storing voorkomt aan de KPN kant, dan blijven apps van andere partijen wel gewoon werken.

Ook een leuke quality of life verbetering: je kunt de pincode nu ook invoeren met de cijfertoetsen van de afstandsbediening.

Firmware 0.17.8

Deze firmware komt alleen beschikbaar voor TV+ Boxen die nu firmware versie 16.4 hebben. Daardoor krijgen die TV+ Boxen ook de audio en video verbeteringen die in 17.4 zit. 

Als de TV+ Box nu al versie 17.4 heeft, dan zal dat zo blijven.

Dit heeft te maken met de foutmelding kbx-apk-1007-404 die nu speelt. Onderzoek naar de grondoorzaak loopt. 

Wanneer komt ‘ie?

• Preselectie: 1 mei
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 3 mei

Heb je hem na 3 mei nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

• Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

Heb alle babbels over de mail met de 1 juni datum verborgen. Kan ze helaas niet verplaatsen, maar voer het gesprek gerust opnieuw in het topic dat Dennis aanmaakte. Daarin heeft Jeroen al wat meer duidelijkheid over de hoe en de wat van die mail gegeven.

Nog meer mensen waarbij de firmware niet ge-update wordt? Ik blijf staan op 0.16.4 terwijl mijn tv-app wel geupdate wordt.

App en firmware update gaan niet per sé gelijk. Uitrol van de 1.10.1 is nu klaar hebben we bevestigd gekregen. Firmware nog niet. Je kunt proberen handmatig up te daten als de ontvanger het niet zelf pakt.

Nog meer mensen waarbij de firmware niet ge-update wordt? Ik blijf staan op 0.16.4 terwijl mijn tv-app wel geupdate wordt.

App en firmware update gaan niet per sé gelijk. Uitrol van de 1.10.1 is nu klaar hebben we bevestigd gekregen. Firmware nog niet. Je kunt proberen handmatig up te daten als de ontvanger het niet zelf pakt.

Handmatig updaten lukt niet. De ontvanger zegt dat het geen nieuwe updates heeft.

Maar dat beiden apart kwamen was mij niet duidelijk. Ik dacht dat alles gelijk ge-update werd. Ik wacht het af. Bedankt 👍🏻

Je kan het handmatig doen, zie start bericht. 

Je kan het handmatig doen, zie start bericht. 

Ja ik heb dat meerdere malen geprobeerd Joop. Maar de ontvanger geeft aan al up to date te zijn.

Wil je het nog eens proberen, @Muskito? Herstart de ontvangers van tevoren nog even 😎

Wil je het nog eens proberen, @Muskito? Herstart de ontvangers van tevoren nog even 😎

Ja nu lukt het wel! Beide ontvangers draaien de update.

Top! 👍🏻

Goedenavond,

sinds 2 dagen gaat mijn tv+ box bij het aanzetten opnieuw opstarten dat wil zeggen , Android opstarten , kpn tv+ opnieuw opstarten.

eerst was het altijd dat ik direct in het hoofdmenu kwam, maar nu dus niet meer.

verder werkt de HDMI cec niet meer, als ik de tv+ box aanzet ging de tv ook aan nu moet ik hem apart aanzetten.

Groet Biertie

Hoi @Biertie, je kunt hier het beste een nieuw topic voor aanmaken. Dit staat los van de update waar je op reageert, om het overzichtelijk te houden kan je je vraag het beste apart stellen.

Wat mij wel opvalt is dat tijdens het zappen, er een fade out in geluid zit. Net alsof je een plaat heel iets terugschuift.  Ook bij snel zappen staat in de mini gids bijvoorbeeld NPO2 en dan staat de stream nog kort op 3. 

0.17.8 is als ik het goed heb een tussendoor firmware update.

Is er al iets bekend wanneer er weer een nieuwe firmware update komt?

“Als de TV+ Box nu al versie 17.4 heeft, dan zal dat zo blijven.

Dit heeft te maken met de foutmelding kbx apk 1007 404 die nu speelt. Onderzoek naar de grondoorzaak loopt. “

Ik heb die foutmelding ook gehad toen mijn V12 een update kreeg met de nieuwe software

welke ik nog op het randje zelf kon aanvragen voor deze tijdelijk werd gesloten

Dus weet nu niet of jullie bedoelen dat mensen met 17.4 krijgen deze melding of mensen met 16.4.
Ik zat/zit op 17.4 toen ik deze melding kreeg tijdens/na de update van de V12 vorige week.

Geen idee of dat ermee te maken kan hebben die software update voor de V12 die ook niet iedereen heeft omdat die nog in ontwikkeling is.

Hoe heb ik die melding weggekregen?
Glasvezel in de meterkast van de stroom af voor 10 minuten en daarna modem herstarten via de software aangezien deze niet herstartte door glasvezel in de meterkast van de stroom te halen wat voorheen wel werkte op de oude software van de V12, is ook gemeld door mij in aanmelden voor de v12 update topic.

Alles bij elkaar een uur bezig geweest toen om alles weer werkend te krijgen.

Hoe ziet bij ons de aansluiting eruit en hoe zit het aangesloten:

Glasvezel in meterkast, kabel naar modem in de woonkamer, modem in woonkamer bij pc in het zicht dus zien de lampjes die nu nonstop branden en niet meer knipperen, daarop zitten 3 apparaten met kabel voor TV+ Box, en 2 pc's, op de wifi6 2 mobiels.

Dat was het, simpeler kan niet en altijd zo gehad. Begane grond zorg/aanleunwoning alles gelijkvloers natuurlijk.

Wilde dit toch even als info erbij zetten, wie weet dat het helpt of een idee geeft waar te zoeken.
Heb geen idee of nieuwe updates ook zonder problemen zullen lopen nu we nieuwe software op modem hebben.
Heb nog geen update gehad voor de TV+ Box

Ik had de.storing ook met de 17.4 versie dus weet niet waarom ze.melden dat hetnin die versie niet voor kwam. Het lijkt overigens wel.opgelost.

Wat mij wel opvalt is dat tijdens het zappen, er een fade out in geluid zit. Net alsof je een plaat heel iets terugschuift.  Ook bij snel zappen staat in de mini gids bijvoorbeeld NPO2 en dan staat de stream nog kort op 3. 

Vreemd! Ik geef het in ieder geval even door. 

0.17.8 is als ik het goed heb een tussendoor firmware update.

Is er al iets bekend wanneer er weer een nieuwe firmware update komt?

Wanneer dat bekend is, zullen we weer een nieuwe product update maken. 

Hi allemaal, ik heb de reacties die niet on-topic zijn hier verwijderd in verband met de leesbaarheid van het topic. 

Hi allemaal, ik heb de reacties die niet on-topic zijn hier verwijderd in verband met de leesbaarheid van het topic. 

Alex, even in het algemeen, maar waarom worden sommigen steeds monddood gemaakt? Ik stel een hele normale vraag en deze wordt ook gewoon verwijderd. Heeft niks met off-topic te maken. 

Het is zeker niet monddood maken, het is alleen niet de juiste plek om dat soort discussies te voeren. Voor leden die hier komen om te lezen over de update is het niet fijn om door te moeten scrollen door reacties die niets met de update te maken hebben, het leest nou eenmaal niet zo lekker. 

Na de extra update die ik had gedaan, lopen de opnames perfect.

Beeld is ook heel erg mooi, vooral de eerste 10 zenders.

Ik ben dik tevreden. 

@joop2011 schreef:

Beeld is ook heel erg mooi, vooral de eerste 10 zenders.

Ook als je even gepauzeerd hebt of een programma aan het terugkijken bent? 😖

En wat met het geluid, mis jij geen Dolby 5.1 als je een programma even gepauzeerd hebt of aan het terugkijken bent?

Waar zijn de mensen die kunnen meten in bitstream bij opnames en live kijken.

Ik dacht echt een paar dagen maar sinds deze update is direct de opname kwaliteit gelijk aan de live feed of te wel perfect beeld voor de eerste 10 zenders. ( de rest niet getest)

hopelijk blijft dit zo want dan is dit het beste beeld op de markt, en de meeste kuren zijn er wel uit.

Merk alleen dat de 4K zenders wat langer zap tijden hebben als je van de eerste 10 naar de 691 4K zenders gaat , meestal een paar seconden en soms gaan ze schokken

opnieuw wisselen van zender binnen 4K helpt dan.

Kortom meten is weten, maar de ogen liegen niet beeld ziet er nu live & met opnames super uit.

Blijft alleen de audio 2.0 zaken nog

complimenten tot nu toe, neem aan dat ander dit ook opvalt die kwaliteit verbetering

@Fast Peter71 schreef:

Waar zijn de mensen die kunnen meten in bitstream bij opnames en live kijken.

Onderstaand de bitrate na even pauzeren van de uitzending op NPO 1.

Gemiddeld is dit een kleine 8Mbps. Dat is beter dan dat het een tijdje terug was maar het is nog altijd lang niet de bitrate die bij live televisie op kanaal 1 t/m 10 geleverd wordt mits je in "multicast mode met automatisch de beste kwaliteit" kijkt. Deze bitrate komt overeen met de bitrate van de "gewone" streams die op alle HD kanalen beschikbaar is.

Bedankt voor je reactie

ik kijk live , heb pauze niet  getest of terug kijken maar puur opnames die we gepland hadden een ook de oudere opnames zijn nu wat ik zag 1 op 1 met live

Zal straks nog eens testen 

kan zijn bij pauzeren of terug kijken dat dit een anderen stream kwaliteit is.

Kwaliteit staat wel idd op de beste

Laten we rustig de volgende update(s) afwachten.

Ik verwacht dat zowel geluid als beeld voor alle HD kanalen live en opname straks allemaal goed zijn.

Ik heb er wel vertrouwen in.

Ook zappen gaat bij mij heel erg snel.

Firmware: 0.17.8

KPN tv+ app:  1.101.1

@Fast Peter71 schreef:

kan zijn bij pauzeren of terug kijken dat dit een anderen stream kwaliteit is.

Voor uitgesteld kijken (na pauzeren, bij terugkijken en bij opnames) wordt dezelfde stream gebruikt. Het enige is dat het ditributiepatroon anders is. Bij opnames gebeurt dat in veel kortere en grotere bursts.

Ik verwacht dat zowel geluid als beeld voor alle HD kanalen live en opname straks allemaal goed zijn.

Ik ben bang het best nog lang kan gaan duren alvorens uitgesteld kijken op kanaal 1 t/m 10 in dezelfde kwaliteit zal zijn als bij live televisie.

Het online TV platform van KPN heeft momenteel immers helemaal geen toegang tot die kwaliteit streams en aangezien de TV+ Box, in tegenstelling tot de "oude" TV ontvangers, bij uitgesteld kijken gebruik maakt van het online TV platform zal dat dus aangepast moeten worden. Dat is een behoorlijke I greep die ook grote impact kan/zal hebben op de (netwerk) belasting van het online TV platform terwijl die het regelmatig al zo zwaar voor zijn kiezen krijgt.

Ik heb het vaker gezegd maar ik denk nog steeds dat KPN er verstandig aan doet om de TV+ Box, net als de "oude" TV ontvangers, ook voor uitgesteld kijken een connectie te laten maken met het "gewone" TV platform op vlan 4, in ieder geval als de TV+ Box op "multicast mode" ingesteld staat.

@wjb 

Bedankt voor je reactie.

Dan wordt het hoog tijd dat KPN dat met spoed gaat oppakken en gaat aanpassen.

Kwaliteit staat toch voorop lijkt mij zo.

kpn dit gaat de verkeerde kant op.

ik ben er nu achter waarom mijn receiver niet te bedienen was via de tv hdmi(cec)

dit gebeurd elke keer na een update van de tv+ box. een punt om mee op te letten.

nu is het geluidsprobleem niet aangepakt , wel zijn de apps weer op een harder geluidsniveau.

aub kpn het is simpel om volume goed te krijgen .

deze update is erg leuk maar totaal niet duidelijk waarvoor deze is.

aub maak de basis fouten in de box eerst in orde.