Skip to main content

KPN TV+ Update juni 2023 #2

KPN TV+ firmware 0.20.8

 

Wat zit er in?

Ondertiteling

De bug dat ondertiteling niet altijd direct in beeld komt bij live tv is verholpen. 

Geluid via Bluetooth

Een van de bekende bevindingen is dat er bij een via Bluetooth gekoppelde headsets of speaker alleen geluid is bij Terugkijken of Opnames. Bij live tv is er dan geen geluid. Dat is met deze update opgelost. 

Opstarten

Het kan bij opstarten voorkomen dat het KPN logo of de voortgangsbalk heel lang in beeld blijven. Dat is verholpen.

 

En verder?

Verder de eerste stap richting een regelmatig terugkomende wens. In deze update zit de eerste helft van het kunnen starten met live tv. 

Maar, let op: het is met deze update van de firmware nog niet voor jullie beschikbaar.

Om dat voor elkaar te krijgen moeten we namelijk ook de app aanpassen. Wat betekent dat de optie voor jullie beschikbaar zal zijn met een volgende update van de tv+ app software.  Houd de Product Updates in de gaten :)

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 26 juni
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 28 juni

Heb je hem na 28 juni nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

  @Chrizziey, ik heb dit nog even uit de vorige update gevist. Ervaar je dit nog steeds?

Deze update heeft bij mij ook de bug dat soms ongevraagd en random ondertiteling aanstaat op een willekeurige zender, dus niet eens op allemaal.

 

 

Ik neem aan dat de beveiligingsupdates voor Android wel ten alle tijden uitgerold worden. 

Zeker, veiligheid vinden we heel belangrijk.

Ik had eigenlijk niet anders verwacht! Just to be sure ☺️.


Ik zit nu al een hele tijd te wachten/hopen dat er een oplossing komt voor stotterend beeld met Netflix.

Als ik Netflix kijk heb ik een soort kleine hapering die het kijken vreselijk onrustig maakt. Als ik via mijn smart tv Netflix kijk heb ik nergens last van.


Ik zit nu al een hele tijd te wachten/hopen dat er een oplossing komt voor stotterend beeld met Netflix.

Als ik Netflix kijk heb ik een soort kleine hapering die het kijken vreselijk onrustig maakt. Als ik via mijn smart tv Netflix kijk heb ik nergens last van.

Ik ervaar dit met live TV kijken, zelfs in Unicast. Max een seconden hapert het scherm, maar wel regelmatig. Netwerk thuis is op orde, met de oude iTV kastjes nergens last van gehad.

Zal vandaag ook Netflix een uittesten.


Als ik Netflix kijk heb ik een soort kleine hapering die het kijken vreselijk onrustig maakt.

Klopt het dat die kleine haperingen heel regelmatig komen, alsof je de klok erop gelijk kunt zetten?


@Barthezz1985, het stotterend beeld hoort opgelost te zijn. Reset de ontvanger anders eens. Blijft het probleem dan? Dan wil ik je vragen een eigen topic aan te maken zodat we daar verder kunnen kijken naar een oplossing. 


Is het mogelijk om op te starten in de opnames?
Ik kijk namelijk bijna altijd alleen de opnames terug. Jammer genoeg zit er ook geen knop voor opnames op de afstandsbediening.


Ik zit nu al een hele tijd te wachten/hopen dat er een oplossing komt voor stotterend beeld met Netflix.

Als ik Netflix kijk heb ik een soort kleine hapering die het kijken vreselijk onrustig maakt. Als ik via mijn smart tv Netflix kijk heb ik nergens last van.

Dan heb je waarschijnlijk last van stutter.

Geef de TV+box  de schuld voor het niet implementeren van de mogelijkheid om van verversingsfrequentie te wisselen. De reden hiervoor is dat de meeste inhoud op Netflix draait op 24fps en dat werkt niet goed met 50 of 60hz. Daarvoor zou de TV+box  match frame rate moeten hebben en automatische verversingsfrequentiewisseling aanpast naar 23,976Hz.

 Helaas kunnen de meeste mensen het verschil niet zien tussen 60Hz en 23,976Hz, wat waarschijnlijk de reden is waarom dit geen prioriteit heeft om opgelost te worden. De juiste verversingsfrequentie om films zonder trillingen te bekijken is 23,976Hz. Jouw TV kan dat wel  automatisch en dan heb je er geen last van.

Je kan proberen om de TV+box op 24hz in te stellen en kijken of het dan minder is.


Waarschijnlijk de oplossing voor het “stotteren” van het beeld op Netflix gisteravond. Ik heb je top ter harte genomen en het aangepast. Nu even afwachten. 
 

Thanx


  @Chrizziey, ik heb dit nog even uit de vorige update gevist. Ervaar je dit nog steeds?

Deze update heeft bij mij ook de bug dat soms ongevraagd en random ondertiteling aanstaat op een willekeurige zender, dus niet eens op allemaal.

 

@Erik_ Nog te vroeg voor conclusies. Maar houd het komende dagen in de gaten. 


Waarschijnlijk de oplossing voor het “stotteren” van het beeld op Netflix gisteravond. Ik heb je top ter harte genomen en het aangepast. Nu even afwachten. 

 

Wat heb je aangepast? Als je de TV+ Box op 24Hz ingesteld hebt, dan zal je weer mindere kwaliteit ervaren bij gewoon televisie kijken.

KPN moet gewoon punt 20 van de feature requests TV+ implementeren.


Ik zit nu al een hele tijd te wachten/hopen dat er een oplossing komt voor stotterend beeld met Netflix.

Als ik Netflix kijk heb ik een soort kleine hapering die het kijken vreselijk onrustig maakt. Als ik via mijn smart tv Netflix kijk heb ik nergens last van.

Dan heb je waarschijnlijk last van stutter.

Geef de TV+box  de schuld voor het niet implementeren van de mogelijkheid om van verversingsfrequentie te wisselen. De reden hiervoor is dat de meeste inhoud op Netflix draait op 24fps en dat werkt niet goed met 50 of 60hz. Daarvoor zou de TV+box  match frame rate moeten hebben en automatische verversingsfrequentiewisseling aanpast naar 23,976Hz.

 Helaas kunnen de meeste mensen het verschil niet zien tussen 60Hz en 23,976Hz, wat waarschijnlijk de reden is waarom dit geen prioriteit heeft om opgelost te worden. De juiste verversingsfrequentie om films zonder trillingen te bekijken is 23,976Hz. Jouw TV kan dat wel  automatisch en dan heb je er geen last van.

Je kan proberen om de TV+box op 24hz in te stellen en kijken of het dan minder is.

Ik kijk formule 1 via f1tv, als het goed is geven deze op 1080p 60 frames per seconde door.

Als ik dan instel op 23,976 hz heb ik toch kwaliteitsverlies?


Waarschijnlijk de oplossing voor het “stotteren” van het beeld op Netflix gisteravond. Ik heb je top ter harte genomen en het aangepast. Nu even afwachten. 

 

Wat heb je aangepast? Als je de TV+ Box op 24Hz ingesteld hebt, dan zal je weer mindere kwaliteit ervaren bij gewoon televisie kijken.

KPN moet gewoon punt 20 van de feature requests TV+ implementeren.

En wanneer je hem op “automatisch” zet? Pakt hij dan niet de refressings rate zoals die ‘gestreamt’ wordt op dat moment ?


ronvmeijer schreef:

En wanneer je hem op “automatisch” zet? Pakt hij dan niet de refressings rate zoals die ‘gestreamt’ wordt op dat moment ?

Nee, het enige dat hij dan doet is automatisch de best mogelijke instelling te bepalen tijdens het opstarten van de TV+ Box, niets meer en niets minder.


Zojuist TV aan gezet. Helaas zwart beeld met de tekst dat er geen bron aanwezig was terwijl de led van de Box+ gewoon groen brandde en de TV op de juiste HDMI ingang stond. Vreselijk moeten klooien om weer beeld te krijgen, maar helaas compleet out of sync. De OK toets op de afstandsbediening ingedrukt, toen stond alles stil, na een aantal seconden weer op OK gedrukt , zwart beeld voor een aantal seconden en toen liep alles weer goed. Dat ik geen beeld meer had is me nog niet eerder gebeurd, maar na de update dus wel. 

Vervelend genoeg nu weer hetzelfde euvel. Beeld zwart, TV geeft aan dat er geen signaal aanwezig is op de betreffende HDMI ingang, de enige optie is dus een koude herstart. Gisteren en vandaag gehad. Ik relateer dit beslist aan de laatste update, want hier is helemaal niks veranderd. 


Is het mogelijk om op te starten in de opnames?
Ik kijk namelijk bijna altijd alleen de opnames terug. Jammer genoeg zit er ook geen knop voor opnames op de afstandsbediening.

 

Je kan hiervoor eigenlijk beter een eigen topic starten.

Maar er zit een knop op de ab om te kunnen opnemen. 

De knop “REC”  Zit boven de ronde grijze cirkel.

Zie ook hier. 

 


Ik zit nu al een hele tijd te wachten/hopen dat er een oplossing komt voor stotterend beeld met Netflix.

Als ik Netflix kijk heb ik een soort kleine hapering die het kijken vreselijk onrustig maakt. Als ik via mijn smart tv Netflix kijk heb ik nergens last van.

Ik heb dit probleem zojuist ook met YouTube ervaren. Geluid loopt wel prima door alleen beeld hapert regelmatig, met max een seconden. Bij jou ook?


Ik zit nu al een hele tijd te wachten/hopen dat er een oplossing komt voor stotterend beeld met Netflix.

Als ik Netflix kijk heb ik een soort kleine hapering die het kijken vreselijk onrustig maakt. Als ik via mijn smart tv Netflix kijk heb ik nergens last van.

Ik heb dit probleem zojuist ook met YouTube ervaren. Geluid loopt wel prima door alleen beeld hapert regelmatig, met max een seconden. Bij jou ook?

Het zijn bij mij echt hele kleine haperingen, geen seconde maar wel zeer storend


Bij mij incidenteel ook. Vanmiddag toevallig twee keer achter elkaar. 


Ik zit nu al een hele tijd te wachten/hopen dat er een oplossing komt voor stotterend beeld met Netflix.

Als ik Netflix kijk heb ik een soort kleine hapering die het kijken vreselijk onrustig maakt. Als ik via mijn smart tv Netflix kijk heb ik nergens last van.

Ik heb dit probleem zojuist ook met YouTube ervaren. Geluid loopt wel prima door alleen beeld hapert regelmatig, met max een seconden. Bij jou ook?

Het zijn bij mij echt hele kleine haperingen, geen seconde maar wel zeer storend

Hier een voorbeeld van mijn ervaring, na 3 seconden zichtbaar. Ook via de KIJK app.
 

 


@Barthezz1985, het stotterend beeld hoort opgelost te zijn. Reset de ontvanger anders eens. Blijft het probleem dan? Dan wil ik je vragen een eigen topic aan te maken zodat we daar verder kunnen kijken naar een oplossing. 

Hier gelukkig nooit gehad wordt hier elke dag Netflix gekeken.

 

me ouders hadden het wel maar is nu opgelost moesten inderdaad wel keer de box resetten


MennoG78 schreef:

Hier gelukkig nooit gehad wordt hier elke dag Netflix gekeken.

Maar jij hebt vast en zeker wel last van stutter bij het kijken van Netflix. Dat is vooral goed zichtbaar bij rustige horizontal panning. Zolang de TV+ Box geen Dynamic Frame Rates ondersteunt zal dat helaas zo blijven.


MennoG78 schreef:

Hier gelukkig nooit gehad wordt hier elke dag Netflix gekeken.

Maar jij hebt vast en zeker wel last van stutter bij het kijken van Netflix. Dat is vooral goed zichtbaar bij rustige horizontal panning. Zolang de TV+ Box geen Dynamic Frame Rates ondersteunt zal dat helaas zo blijven.

ik zie niks echt trillen ofzo.

als ik de app die op de TV zelf zit start zien in geen verschil of ik zie het gewoon niet ;)

 

Maar mijn zoontje en vrouw kijken veel netflix en mijn vrouw zegt net ik zie niks


Ik zit nu al een hele tijd te wachten/hopen dat er een oplossing komt voor stotterend beeld met Netflix.

Als ik Netflix kijk heb ik een soort kleine hapering die het kijken vreselijk onrustig maakt. Als ik via mijn smart tv Netflix kijk heb ik nergens last van.

Dan heb je waarschijnlijk last van stutter.

Geef de TV+box  de schuld voor het niet implementeren van de mogelijkheid om van verversingsfrequentie te wisselen. De reden hiervoor is dat de meeste inhoud op Netflix draait op 24fps en dat werkt niet goed met 50 of 60hz. Daarvoor zou de TV+box  match frame rate moeten hebben en automatische verversingsfrequentiewisseling aanpast naar 23,976Hz.

 Helaas kunnen de meeste mensen het verschil niet zien tussen 60Hz en 23,976Hz, wat waarschijnlijk de reden is waarom dit geen prioriteit heeft om opgelost te worden. De juiste verversingsfrequentie om films zonder trillingen te bekijken is 23,976Hz. Jouw TV kan dat wel  automatisch en dan heb je er geen last van.

Je kan proberen om de TV+box op 24hz in te stellen en kijken of het dan minder is.

Idd op de 23,976 frequentie geen last van stotteren met Netflix.

Zet de frequentie dan wel handmatig hoog als ik F1 tv ga kijken om wel de beste kwaliteit te krijgen.

Ik hoop wel dat dit probleem bij toekomstige updates aangepakt gaat worden.

 


MennoG78 schreef:

ik zie niks echt trillen ofzo.

als ik de app die op de TV zelf zit start zien in geen verschil of ik zie het gewoon niet ;)

 

Maar mijn zoontje en vrouw kijken veel netflix en mijn vrouw zegt net ik zie niks

Dan moeten juliie toch maar eens heel goed kijken naar bijvoorbeeld een natuurdocumentaire waarin rustig horizontaal gepanned wordt om het landschap in beeld te brengen. Je ziet dan met regelmatige tussenpozen micro haperingen. Bij snel bewegende beelden zal je dat inderdaad niet zien. Helaas lijkt het erop dat KPN dat voldoende vindt want wie heeft daar in deze "snelle tijd" immers nog last van. Welnu, de abonnee, zoals ik, die graag naar rustige natuurdocumentaires kijkt.


Mij valt het juist heel erg op. Het beeld is gewoon schokkerig en ik maar denken dat ik de enige was die dit zag. Ook wanneer ik naar bijvoorbeeld “Railaway” kijk en men brengt al rijdend de rails in beeld met al die bielzen die voorbij razen, er komen dan allerlei artefacts in beeld voorbij.