Skip to main content

KPN TV+ Update juli 2023 #3

KPN TV+ firmware 0.21.2

 

Wat zit er in?

 

HDMI-problemen

Sommige klanten ervaren problemen rondom HDMI. Dit kan zich uiten in een zwart of gekleurd scherm. Of meldingen op het scherm over geen signaal.

HDMI-problemen zijn lastig onder controle te krijgen. Dit omdat het gaat om communicatie tussen TV+ Box en de verschillende apparaten bij de klant thuis. En veel van die apparaten implementeren de HDMI-standaard net even anders. Wat de communicatie in de war kan schoppen omdat de verschillende apparaten dan verschillende verwachtingen van elkaar hebben.

 

In deze update zit een fix voor HDMI-problemen specifiek in combinatie met LG tv's.  Dus daarin verwachten we dat de problemen in de meeste gevallen opgelost zullen zijn.

Aan overige issues rondom HDMI met andere merken wordt nog gewerkt. Het team weet dat die issues er zijn. Hier wordt volop op ingezet om dit zo snel en zo goed mogelijk te kunnen verhelpen.

(tekst verduidelijkt 26-07)

 

Ondertiteling

Bij het zappen naar sommige kanalen bleef de ondertiteling van de vorige zender soms nog in beeld. Dit is verholpen.

 

Dolby geluid

Dolby Digital Plus geluid op de optische Toslink S/PDIF uitgang. Er zit een nieuwe optie in het menu hiervoor. Deze geeft aan dat je geluid wordt omgezet naar DDP als je dit aanzet. Dit geldt voor al het geluid. 

Daaraan gerelateerd, Dolby in het algemeen voor de unicast streams. Dit is aanstaande. Het zit inmiddels in de stream, nu moeten we nog even wat aanpassen in de TV+ Box zodat het ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Dit verwachten we in de komende update van de TV+ app. Houd de Product Updates in de gaten :)

(tekst verduidelijkt 26-07)

 

Tot slot

Het kon gebeuren dat de Google Voice Assistent niet wilde activeren als je Nederlands als taal hebt ingesteld en ingelogd bent met je Google account. Dit is verholpen.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 17 juli
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 19 juli

Heb je hem na 19 juli nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates 


 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Had deze even een 'beetje’ gemist. Maar ik heb al maanden Dolby op de Toslink. (anders zou radio het ook niet doen, wat ALLES is al maanden Dolby en geen pcm meer)

Verder

Dolby surround geluid op de optische Toslink S/PDIF uitgang.

Ik denk dat @Erik_  bedoeld Dolby Digital Plus is toegevoegd althans deze staat er opeens tussen.

Audio wordt omgezet in Dolby Digital Plus.


Bij mij was om 18:10 de update nog niet automatisch geïnstalleerd. Dit heb ik zojuist handmatig gedaan.

Het viel mij op dat ik de “update moest activeren” met een herstart. Was het met eerdere firmware-updates ook zo dat je de box moest herstarten?


@MennoG78  Wat is Dolby Digital plus?


Bij mij was om 18:10 de update nog niet automatisch geïnstalleerd. Dit heb ik zojuist handmatig gedaan.

Het viel mij op dat ik de “update moest activeren” met een herstart. Was het met eerdere firmware-updates ook zo dat je de box moest herstarten?

 

Dat klopt, hij doet het niet altijd automatisch.

Vandaar dat ik het voor de zekerheid altijd handmatig opnieuw laat opstarten. 

 


@MennoG78  Wat is Dolby Digital plus?

 

Via Google al gevonden:

 

Wat betekent Dolby Digital Plus?

E-AC3, beter bekend als Dolby Digital Plus, is een verbeterd codeersysteem gebaseerd op de AC3-codec. Het biedt verhoogde bitrates (tot 6.144 Mbit/s), ondersteuning voor meerdere audiokanalen (tot 13.1) en verbeterde coderingstechnieken om de compressie te vergroten.

 

Vraagje, ga ik hier nog iets van merken?

Mijn soundbar heeft geen Dolby Atmos (is al weer een oudje van Samsung, maar wel goed geluid 3.1 soundbar met subwoofer). 


Als ik het goed begrijp kan ik bugs dus beter maar ook in een product update noemen, dus here goes: ondertiteling is incompleet.


Hier 20 juli 08:00 uur nog steeds de update niet binnen en ophalen kan ook niet, dan zegt dat ding U heeft de laatste software.


Hier 20 juli 08:00 uur nog steeds de update niet binnen en ophalen kan ook niet, dan zegt dat ding U heeft de laatste software.

hier stonden ze gister rond 14 uur op alle 3 de ontvangers al geinstalleerd.

En ontvanger was nog uit (rood lampje) dat gaat nu wel goed wordt stilletjes erop gezet.


Wat je met dat rode lampje bedoeld ontgaat me @MennoG78 


Hier 20 juli 08:00 uur nog steeds de update niet binnen en ophalen kan ook niet, dan zegt dat ding U heeft de laatste software.

hier stonden ze gister rond 14 uur op alle 3 de ontvangers al geinstalleerd.

En ontvanger was nog uit (rood lampje) dat gaat nu wel goed wordt stilletjes erop gezet.

Bij mij stond de ontvanger vanochtend aan (groen lampje) nadat afgelopen nacht de nieuwe firmware geïnstalleerd was. Dit lijkt dus nog steeds niet goed te gaan.


Wat je met dat rode lampje bedoeld ontgaat me @MennoG78 

dat hij standby staat ;)


Hier 20 juli 08:00 uur nog steeds de update niet binnen en ophalen kan ook niet, dan zegt dat ding U heeft de laatste software.

hier stonden ze gister rond 14 uur op alle 3 de ontvangers al geinstalleerd.

En ontvanger was nog uit (rood lampje) dat gaat nu wel goed wordt stilletjes erop gezet.

Bij mij stond de ontvanger vanochtend aan (groen lampje) nadat afgelopen nacht de nieuwe firmware geïnstalleerd was. Dit lijkt dus nog steeds niet goed te gaan.

Hier dit keer dan wel

bij me ouders inderdaad ook niet


Bij mij stond de ontvanger vanochtend aan (groen lampje) nadat afgelopen nacht de nieuwe firmware geïnstalleerd was. Dit lijkt dus nog steeds niet goed te gaan.

Wel gek, bij mij stonden de ontvangers beiden gisteren de hele dag op standby, zelfs nadat de nieuwe firmware geïnstalleerd was. 


De optie 'Dolby Digital Plus' kan toch helemaal niet goed werken via de optische uitgang. Of een hele hoop compressie.

Deze optie is er sinds deze update bijgekomen. Even getest via HDMI, maar de midden en achter speakers blijven stil. Zou ook wel raar zijn, want dat is geen echt Dolby geluid. Ga je kunstmatig iets omzetten.

Getest bij on demand films via de KPN TV+ app waar nog steeds alleen 'stereo' beschikbaar is en Dolby nog niet doorgegeven wordt.

 


Netflix maakt bij HD gebruik van DDP. Daarmee kun je het testen. Mits je geluidssysteem via hdmi het geluid kan binnen krijgen. Via optical wordt het weer gedowngrade naar DD 5.1.


Firmware 0.21.2 update (Audio wordt omgezet in Dolby Digital Plus) heeft er voor gezorgd dat nu via optical een 5.1 geluidsignaal uitgestuurd wordt. Echter dit heeft niet het gehele probleem opgelost. Het werkelijke geluid van bijvoorbeeld Prime Video is nog steeds stereo via de optical connectie.

Voor meer informatie zie:

Geen 5.1 geluid via optical op DIW7022 (KPN TV+) in plaats daarvan stereo | KPN Community


We kijken naar het nieuws op RTL4 tussen 19u30 en 20u00 op 20 juli, herstart de decoder spontaan en gaat dan weer verder op RTL4.☹️


@Erik_ HDMI problemen?

Ik neem aan dat men CEC issue bedoelt (handshake) communicatie tussen apparaten dus in dit geval tussen tv en STB veelal icm LG en Sony.

Gaat om de algehele communicatie, via HDMI, tussen tv en TV+ Box, en eventuele randapparatuur. Voornamelijk CEC issues inderdaad. 

 

Had deze even een 'beetje’ gemist. Maar ik heb al maanden Dolby op de Toslink. (anders zou radio het ook niet doen, wat ALLES is al maanden Dolby en geen pcm meer)

Verder

Dolby surround geluid op de optische Toslink S/PDIF uitgang.

Ik denk dat @Erik_  bedoeld Dolby Digital Plus is toegevoegd althans deze staat er opeens tussen.

Audio wordt omgezet in Dolby Digital Plus.

Inderdaad dit, heb ik even aangevuld in het startbericht.

 

Als ik het goed begrijp kan ik bugs dus beter maar ook in een product update noemen, dus here goes: ondertiteling is incompleet.

Dank je! Nemen we mee

 

Getest bij on demand films via de KPN TV+ app waar nog steeds alleen 'stereo' beschikbaar is en Dolby nog niet doorgegeven wordt.

Dit klopt ook. Alle on demand content (huurfilms, Terugkijken, opnames) is nog steeds stereo. Dat wordt niet aangepast met  Dit dient er vooral voor 

 

Firmware 0.21.2 update (Audio wordt omgezet in Dolby Digital Plus) heeft er voor gezorgd dat nu via optical een 5.1 geluidsignaal uitgestuurd wordt. Echter dit heeft niet het gehele probleem opgelost. Het werkelijke geluid van bijvoorbeeld Prime Video is nog steeds stereo via de optical connectie.

Voor meer informatie zie:

Geen 5.1 geluid via optical op DIW7022 (KPN TV+) in plaats daarvan stereo | KPN Community

Vooruitgang, dus 🙂 Dank voor de update, nemen we mee.


We kijken naar het nieuws op RTL4 tussen 19u30 en 20u00 op 20 juli, herstart de decoder spontaan en gaat dan weer verder op RTL4.☹️

Toch nog even een uitstapje terug naar de eerdere discussie over wat wel en niet in een Product Update thuishoort 🙂 

Dit is niet een melding die hier hoeft. Je ontvanger heeft iets geks gedaan. Dat is, begrijp me vooral niet verkeerd, heel irritant. En willen we ook natuurlijk liever niet dat het gebeurd. Maar, het blijft een soort computer die via het internet communiceert. Waarbij er dus veel factoren zijn die eventjes mis kunnen gaan. Dat kan leiden tot een hapering in je beeld of geluid. Of tot een ontvanger die zichzelf herstart. Als dat zo een keer gebeurd is er niet zoveel aan de hand. En hoeft dat hier ook niet gemeld te worden.

Het wordt een ander verhaal als je, sinds je de update kreeg, merkt dat je ontvanger zich om de twee uur ofzo gaat herstarten. Dan is er wél wat aan de hand, en ook iets dat eventueel gelinkt kan worden aan de update. Dus zoiets horen we hier juist wél graag. 


Ik probeer al 3 dagen de laatste update binnen te halen, maar geen succes tot nu toe


@huistijger waar loopt het spaak? 


Hoi @Bart_Z 
Handmatig updaten lukt niet dan zegt hij dat ik de nieuwste update heb, maat dat is 1.111.2
op beide ontvangers.
Opnieuw opstarten geeft niet, heb het glasvezel en het modem en de ontvangers al spanningsloos gemaakt en opnieuw opgestart, maar hij blijft het vertikken.


@huistijger ik denk dat je verkeerd kijk. Je haalt 2 dingen door elkaar.

De laatste versies:

KPN TV+ app 1.111.2

KPN TV+ firmware 0.21.2


Potdorie @Hoopvol je hebt gelijk!
Sorry @Bart_Z ik was dus met de apps en de firmware in de war, dan staat alles goed.
Met dank aan Hoopvol!👍


Sinds deze update krijg ik op de Sony als ik vanuit opnames kom en naar npo1 overschakel na enkele seconden een stilstaand beeld. Andere zenders werken gewoon maar npo 1 vertikt het. Ook bij op- en terugschakelen. Alleen opnieuw starten werkt dan. Ik was nog wel hoopvol na deze update.