Skip to main content

KPN TV+ Update juli 2023 #3

KPN TV+ firmware 0.21.2

 

Wat zit er in?

 

HDMI-problemen

Sommige klanten ervaren problemen rondom HDMI. Dit kan zich uiten in een zwart of gekleurd scherm. Of meldingen op het scherm over geen signaal.

HDMI-problemen zijn lastig onder controle te krijgen. Dit omdat het gaat om communicatie tussen TV+ Box en de verschillende apparaten bij de klant thuis. En veel van die apparaten implementeren de HDMI-standaard net even anders. Wat de communicatie in de war kan schoppen omdat de verschillende apparaten dan verschillende verwachtingen van elkaar hebben.

 

In deze update zit een fix voor HDMI-problemen specifiek in combinatie met LG tv's.  Dus daarin verwachten we dat de problemen in de meeste gevallen opgelost zullen zijn.

Aan overige issues rondom HDMI met andere merken wordt nog gewerkt. Het team weet dat die issues er zijn. Hier wordt volop op ingezet om dit zo snel en zo goed mogelijk te kunnen verhelpen.

(tekst verduidelijkt 26-07)

 

Ondertiteling

Bij het zappen naar sommige kanalen bleef de ondertiteling van de vorige zender soms nog in beeld. Dit is verholpen.

 

Dolby geluid

Dolby Digital Plus geluid op de optische Toslink S/PDIF uitgang. Er zit een nieuwe optie in het menu hiervoor. Deze geeft aan dat je geluid wordt omgezet naar DDP als je dit aanzet. Dit geldt voor al het geluid. 

Daaraan gerelateerd, Dolby in het algemeen voor de unicast streams. Dit is aanstaande. Het zit inmiddels in de stream, nu moeten we nog even wat aanpassen in de TV+ Box zodat het ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Dit verwachten we in de komende update van de TV+ app. Houd de Product Updates in de gaten :)

(tekst verduidelijkt 26-07)

 

Tot slot

Het kon gebeuren dat de Google Voice Assistent niet wilde activeren als je Nederlands als taal hebt ingesteld en ingelogd bent met je Google account. Dit is verholpen.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 17 juli
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 19 juli

Heb je hem na 19 juli nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates 


 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Dit is ontstaan na de laatste 2 updates

 

 graag wat behulpzaam heid, ik vraag sub een antwoord / reactie op mijn vraag audio 5.1 bij opnames ?

 en opstart haperingen eerste ruime  minuut


Daaraan gerelateerd, Dolby in het algemeen voor de unicast streams. Dit is aanstaande. Het zit inmiddels in de stream, nu moeten we nog even wat aanpassen in de TV+ Box zodat het ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Dit verwachten we in de komende update van de TV+ app. Houd de Product Updates in de gaten :)

Laat die update maar komen. Dolby is een groot gemis voor de opnames en on demand films en series. 


Ik had al een opname van BBC One, film Sully, die dolby 5.1 is. Heb 'm er nog op laten staan.

Ook via de smart-tv apps Tizen en Android-TV is deze dolby 5.1.


Dit is ontstaan na de laatste 2 updates

 

 graag wat behulpzaam heid, ik vraag sub een antwoord / reactie op mijn vraag audio 5.1 bij opnames ?

 en opstart haperingen eerste ruime  minuut

Check, dan kan het dus met de update te maken hebben. Maar dan zou ik in dit geval toch alsnog graag een eigen topic zien. Want dit is niet iets waar ik direct op kan zeggen dat het ook daadwerkelijk aan de update ligt. In de praktijk liggen haperingen vaak aan de thuissituatie. Dus om dat te kunnen uitsluiten hebben we meer informatie nodig, en dat is niet handig in een update topic. In een eigen topic kun je een uitgebreide probleembeschrijving geven, plus wat en hoe je dingen thuis aangesloten hebt, of er dingen veranderd zijn, wat je allemaal al geprobeerd hebt om het probleem op te lossen. En dan kunnen wij, en andere gebruikers met goede ideeën, in dat topic meedenken. 

 

Betreffende Dolby bij unicast (dat zijn Opnames en Terugkijken), heb ik net een reactie over geschreven:

Daaraan gerelateerd, Dolby in het algemeen voor de unicast streams. Dit is aanstaande. Het zit inmiddels in de stream, nu moeten we nog even wat aanpassen in de TV+ Box zodat het ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Dit verwachten we in de komende update van de TV+ app. Houd de Product Updates in de gaten :)

 


Hi Menno, hanteer dit ook niet als keiharde regel.

Er komt niet een update om zomaar een update te komen, maar wanneer die ook daadwerkelijk gereed is. Hopelijk klinkt dat logisch. 

Zodra er een komt, dan wordt dat uiteraard weer gemeld. 

 Die is helder dank je.

alleen collega’s van jou hebben dat toen wel geroepen vandaar dat ik de vraag ook stelde.

 

Hallo @MennoG78 , het is nu ook vakantietijd, hoogseizoen, dus als de helft van het personeel aanwezig is mag je al blij zijn denk ik.

 

Vakantietijd is inderdaad een factor. Maar wat nog meer een factor is, is het WK damesvoetbal dat loopt t/m 20 augustus. En gedurende die periode doen we geen software updates voor TV. 


Hi Menno, hanteer dit ook niet als keiharde regel.

Er komt niet een update om zomaar een update te komen, maar wanneer die ook daadwerkelijk gereed is. Hopelijk klinkt dat logisch. 

Zodra er een komt, dan wordt dat uiteraard weer gemeld. 

 Die is helder dank je.

alleen collega’s van jou hebben dat toen wel geroepen vandaar dat ik de vraag ook stelde.

 

Hallo @MennoG78 , het is nu ook vakantietijd, hoogseizoen, dus als de helft van het personeel aanwezig is mag je al blij zijn denk ik.

 

Vakantietijd is inderdaad een factor. Maar wat nog meer een factor is, is het WK damesvoetbal dat loopt t/m 20 augustus. En gedurende die periode doen we geen software updates voor TV. 

Zeg dan beter in de vakantie ligt het stil dat is te snappen ;)

 

Maar het WK vrouwen voetbal is een slecht excuus om achter te verschuilen.

Vorige keer met andere belangrijke evenementen hadden jullie daar ook laks aan ;)


Is geen excuus. Grote evenementen, zoals het WK damesvoetbal, zorgen voor een software freeze. Er mogen dan geen updates en aanverwante zaken gedaan worden die van impact kunnen zijn op onze klanten als er iets mis zou gaan. En juist met evenementen waar tv kijken een groot onderdeel is, doen we dus ook geen tv updates.

Once in a blue moon, zoals de Engelstaligen dat zeggen, kan daar van afgeweken worden. Maar dat is dan echt als er een groter probleem zou ontstaan als we niet een update o.i.d. zou doen, versus als we het wel doen en dat zou een probleem veroorzaken. 


Na de update heb ik het volgende:

  • Na de snelle start krijg ik keurig de laatst bekeken zender. Kies ik vervolgens de Home Knop dan zie ik een zwart scherm met alleen de bovenste regel met start tot instellingen. Ik kan dan niets meer kiezen, op dit zwarte scherm doet niets het meer maar moet ik vervolgens uitschakelen (dat lukt wel via de ab). Dat zelfde euvel, na een snelle opstart, gebeurt bij het kiezen van de gids, geen info maar het zwarte scherm met alleen de bovenste regel. Opnieuw opstarten biedt geen soelaas want hetzelfde euvel is er weer. Pas na een stroomloos maken en opnieuw opstarten functioneert het weer zoals het hoort. Ik heb dit nu iedere dag! Resetten helpt ook niet!

 


Ik ben sinds de laatste firmware update de volgende dingen tegen gekomen waar ik mij als gebruiker mateloos aan irriteer en hoop dat dit wordt opgelost in de komende update(s):
- Als je een opname opstart op de tv+ box, kan het soms wel 10 seconden of langer een zwart scherm geven alvorens de opname wordt opgestart (als je geluk hebt)

-----

- Soms na afsluiten van de opname gaat die terug naar live-tv in plaats van de opname lijst

-----

- Soms wanneer je een opname terugkijkt, slaat die een seconde over. Dit gebeurd zowel tijdens het kijken via de tv+ box als ook op tv.kpn.com. Waardoor ik denk dat er iets verkeerds gaat wanneer er iets wordt opgenomen.

-----

-  Het kan soms gebeuren dat wanneer je aan het doorspoelen bent dat de opname dan vastloopt en dat dan of de tv+ box wordt herstart of opeens in beperkte modus gaat.

-----

- Soms als je een opname wilt openen loopt die vast (dus blijf je de openen/verwijderen pagina zien van die opname). En dan gebeurd er één van deze dingen: 1. tv+ box wordt herstart, 2. gaat in beperkte modus, 3. opent een willekeurige app (bij mij werd er de HBO Max app geopend waar ik nooit gebruik van maak).

-----

- Als je op de tv+ box bij instellingen en dan startscherm de optie "Direct Live TV-kijken of radio luisteren" aan vinkt en later de tv aanzet, en dan op het huisje op de afstandsbediening drukt, springt die naar het hoofdscherm op NPO1 in plaats van op de zender waar die op stond toen je de box aan deed. Dit gebeurd voor zowel tv áls radio.


Na de update heb ik het volgende:

  • Na de snelle start krijg ik keurig de laatst bekeken zender. Kies ik vervolgens de Home Knop dan zie ik een zwart scherm met alleen de bovenste regel met start tot instellingen. Ik kan dan niets meer kiezen, op dit zwarte scherm doet niets het meer maar moet ik vervolgens uitschakelen (dat lukt wel via de ab). Dat zelfde euvel, na een snelle opstart, gebeurt bij het kiezen van de gids, geen info maar het zwarte scherm met alleen de bovenste regel. Opnieuw opstarten biedt geen soelaas want hetzelfde euvel is er weer. Pas na een stroomloos maken en opnieuw opstarten functioneert het weer zoals het hoort. Ik heb dit nu iedere dag! Resetten helpt ook niet!

Hmmm, da's wel gek @0011. Vooral ook dat een reset niet helpt. Hoe heb je de reset gedaan? 

 

Ik ben sinds de laatste firmware update de volgende dingen tegen gekomen waar ik mij als gebruiker mateloos aan irriteer en hoop dat dit wordt opgelost in de komende update(s):
- Als je een opname opstart op de tv+ box, kan het soms wel 10 seconden of langer een zwart scherm geven alvorens de opname wordt opgestart (als je geluk hebt)

 

Dit is bekend dingetje op het moment, wordt binnen enkele weken opgelost. In dit topic lees je er meer over.

 

- Soms na afsluiten van de opname gaat die terug naar live-tv in plaats van de opname lijst

 

Deze herken ik niet direct. Zie je hier ook een patroon in? Als in, zit er een regelmaat in wanneer hij teruggaat naar live tv, of lijkt het random te zijn?

 

- Soms wanneer je een opname terugkijkt, slaat die een seconde over. Dit gebeurd zowel tijdens het kijken via de tv+ box als ook op tv.kpn.com. Waardoor ik denk dat er iets verkeerds gaat wanneer er iets wordt opgenomen.

-  Het kan soms gebeuren dat wanneer je aan het doorspoelen bent dat de opname dan vastloopt en dat dan of de tv+ box wordt herstart of opeens in beperkte modus gaat.

- Soms als je een opname wilt openen loopt die vast (dus blijf je de openen/verwijderen pagina zien van die opname). En dan gebeurd er één van deze dingen: 1. tv+ box wordt herstart, 2. gaat in beperkte modus, 3. opent een willekeurige app (bij mij werd er de HBO Max app geopend waar ik nooit gebruik van maak).

 

Haperingen tijdens het kijken, of dit nu live of uitgesteld is, kunnen voorkomen. Vastlopers tijdens spoelen zouden eigenlijk niet meer moeten voorkomen. En ook vastlopen bij openen niet. Plus het feit dat hij dan bij jou in beperkte modus kan springen doet mij toch denken dat er bij jou mogelijk iets met de verbinding niet helemaal lekker zit. Ik raad je dan ook aan om een eigen topic aan te maken hiervoor. Dan kunnen we beter troubleshooten.

 

- Als je op de tv+ box bij instellingen en dan startscherm de optie "Direct Live TV-kijken of radio luisteren" aan vinkt en later de tv aanzet, en dan op het huisje op de afstandsbediening drukt, springt die naar het hoofdscherm op NPO1 in plaats van op de zender waar die op stond toen je de box aan deed. Dit gebeurd voor zowel tv áls radio.

Normaal is het zo dat Huisje je op het hoofdscherm brengt met de zender waar je naar keek voorgeselecteerd. En als je dan nog een keer op Huisje drukt, dan springt dit naar NPO 1. Voor de zekerheid: je weet zeker dat je niet de knop net wat te lang ingedrukt houdt? De Box kan dit interpreteren als een 2x klik en je daarom op NPO1 zetten.


 

- Soms na afsluiten van de opname gaat die terug naar live-tv in plaats van de opname lijst

Deze herken ik niet direct. Zie je hier ook een patroon in? Als in, zit er een regelmaat in wanneer hij teruggaat naar live tv, of lijkt het random te zijn?

 

Er zijn momenten dat het enkele keren achter elkaar gebeurd, maar ook soms dat het af en toe gebeurd. Kan niet echt een patroon er in vinden of waarom of wanneer het precies gebeurd.

 

- Soms wanneer je een opname terugkijkt, slaat die een seconde over. Dit gebeurd zowel tijdens het kijken via de tv+ box als ook op tv.kpn.com. Waardoor ik denk dat er iets verkeerds gaat wanneer er iets wordt opgenomen.

-  Het kan soms gebeuren dat wanneer je aan het doorspoelen bent dat de opname dan vastloopt en dat dan of de tv+ box wordt herstart of opeens in beperkte modus gaat.

- Soms als je een opname wilt openen loopt die vast (dus blijf je de openen/verwijderen pagina zien van die opname). En dan gebeurd er één van deze dingen: 1. tv+ box wordt herstart, 2. gaat in beperkte modus, 3. opent een willekeurige app (bij mij werd er de HBO Max app geopend waar ik nooit gebruik van maak).

 

Haperingen tijdens het kijken, of dit nu live of uitgesteld is, kunnen voorkomen. Vastlopers tijdens spoelen zouden eigenlijk niet meer moeten voorkomen. En ook vastlopen bij openen niet. Plus het feit dat hij dan bij jou in beperkte modus kan springen doet mij toch denken dat er bij jou mogelijk iets met de verbinding niet helemaal lekker zit. Ik raad je dan ook aan om een eigen topic aan te maken hiervoor. Dan kunnen we beter troubleshooten.

 

Toen ik nog de oude media-box had, heb ik nog nooit het probleem gehad dat er secondes worden overgeslagen tijdens het terugkijken van opnames, vandaar dat ik dit als niet prettig ervaar.

Het is zowel met bekabeld internet voorgekomen als ook met draadloze verbinding van de t-box, en dus ook als ik online op de pc de opname(s) bekijk. Dus geen idee wat de exacte oorzaak van kan zijn. Is het nog steeds aangeraden om een eigen topic hierover te plaatsen?

 

- Als je op de tv+ box bij instellingen en dan startscherm de optie "Direct Live TV-kijken of radio luisteren" aan vinkt en later de tv aanzet, en dan op het huisje op de afstandsbediening drukt, springt die naar het hoofdscherm op NPO1 in plaats van op de zender waar die op stond toen je de box aan deed. Dit gebeurd voor zowel tv áls radio.

Normaal is het zo dat Huisje je op het hoofdscherm brengt met de zender waar je naar keek voorgeselecteerd. En als je dan nog een keer op Huisje drukt, dan springt dit naar NPO 1. Voor de zekerheid: je weet zeker dat je niet de knop net wat te lang ingedrukt houdt? De Box kan dit interpreteren als een 2x klik en je daarom op NPO1 zetten.

Toen ik dit probleem voor de 1ste keer had meegemaakt na het veranderen van de instelling heb ik dit meerdere malen uitgeprobeerd bij zowel de tv als ook de radio. Ook om zeker van te zijn dat dit echt een vaker voorkomend probleem is.

Ik tik heel snel op de huis-knop, en houdt het dus niet vast.

En als ik niet oppas met de knoppen waarop ik druk, moet ik alsnog steeds weer terug gaan naar de zender waar ik naar keek.


Hopelijk heb ik je verdere vragen beantwoord dat het iets duidelijker is.

Als er nog verdere vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag 😄


Ik heb net het hele kpn superwifi 2.0 plus kpn tv+ aangesloten en dus is dit dit eerste keer dat ik tv kijk met de tv+ box . Ben net over gestapt van ziggo met de next , maar als ik de beeld kwaliteit vergelijk van beide op mijn 55 inch 8 jaar oude samsung , is de beeldkwaliteit van de tv+ box vele malen beter . Nogmaals geen vergelijk met updates oid , maar puur tussen de next van ziggo en deze van kpn . Veel scherper beeld , veel meer detail , geen artifacts of andere vervelende zaken . Ik wist niet eens dat mijn tv deze kwaliteit kon leveren . Ik vind hem top , dus ik zeg niets meer aan doen ! 

Gr Wilco 


Uiteraard ben ik ook niet blij dat de ontwikkeling stilstaat, althans in de vorm van updates, maar begrijp heel erg goed dat tijdens een dergelijk evenement er geen updates gedaan worden. Stel dat het mis gaat, dan ik KPN de boosdoener en ook de gebeten hond, want men kan het toernooi niet meer zien. Ik hoop dat er op de achtergrond wel gewerkt wordt aan ...


Sinds een aantal maanden een nieuwe TV box. Het grote nadeel is dat je niet meer met 1 druk op de knop teletekst kunt kijken. Daar zou KPN echt iets aan moeten gaan doen. Mijn vrouw is namelijk doof en is teletekst heel belangrijk daar liep de ondertiteling bijna altijd gelijk met het beeld. Nu zeten we de ondertiteling aan en bij NPO 1, 2 en 3 loopt de ondertiteling goed mee bij de andere zenders loopt het gewoon ver achter. 


Uiteraard ben ik ook niet blij dat de ontwikkeling stilstaat, althans in de vorm van updates, maar begrijp heel erg goed dat tijdens een dergelijk evenement er geen updates gedaan worden. Stel dat het mis gaat, dan ik KPN de boosdoener en ook de gebeten hond, want men kan het toernooi niet meer zien. Ik hoop dat er op de achtergrond wel gewerkt wordt aan ...

Ja, hoor, er wordt op de achtergrond gewoon doorgewerkt :)

 

Sinds een aantal maanden een nieuwe TV box. Het grote nadeel is dat je niet meer met 1 druk op de knop teletekst kunt kijken. Daar zou KPN echt iets aan moeten gaan doen. Mijn vrouw is namelijk doof en is teletekst heel belangrijk daar liep de ondertiteling bijna altijd gelijk met het beeld. Nu zeten we de ondertiteling aan en bij NPO 1, 2 en 3 loopt de ondertiteling goed mee bij de andere zenders loopt het gewoon ver achter. 

Wordt aan gewerkt, @KBX-SOTA-E101. Zie ons overzicht van bekende bevindingen. We zien dat dit achterlopen grotendeels is opgelost. Dus jammer te horen dat dit bij jullie blijkbaar niet het geval is. Wel verwachten we hier later dit jaar nog aanvullende verbeteringen/oplossingen in. Wat je in de tussentijd kunt doen is even kort pauzeren (paar seconden is genoeg) en dan verder kijken. Ondertiteling blijft daarna meestal goed lopen.