Skip to main content

KPN TV+ Update december 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.25.0

 

Wat zit er in?

 

HDR Video

Goed nieuws waar veel om is gevraagd hier op het forum. De mogelijkheid voor ‘HDR Automatisch’ is met deze update beschikbaar. Je vindt de optie via Instellingen → Apparaat → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR instelling.

Ook zit er een oplossing in voor problemen met de helderheid. Met name witte kleuren waren te fel, dit is nu gecorrigeerd.

 

Geluid

  • Minder problemen met geluid door het uitzetten van Dolby MAT.
  • Dolby Atmos werkt in Passthrough modus (dit merk je bij apps als Netflix en bij gebruik van audio apparatuur dat Dolby Atmos ondersteunt).
     

Afstandsbediening

Grote pop-up wordt niet meer getoond als er even geen connectie is met de afstandsbediening. 

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 30 november
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 7 december

Heb je hem na 7 december nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates 
 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Nou hoor ik hier voor het eerst over automatisch HDR. Maar waar door veel mensen om gevraagd wordt (nl lysinc verbeteren) blijft nog steeds achterwege! Zeer irritant probleem. Misschien iets om aan Sinterklaas te vragen.

Nou... Het ontbreken van de Hdr auto was zeker wel een grote ergenis, waar iedereen met een Hdr tv last van had. Volgens mij wordt lipsync problemen nog slecht door een kleine groep ervaren. Ik heb er zelf met neutrale settings op tv en pass through op tv+ box bijna nooit last van. En die keren dat het wel mis is helpt van kanaal wisselen (en weer terug) meestal perfect.

En het mooie van deze update is dat atmos bij pass through doorgegeven wordt. Dat was namelijk een eventuele reden om Automatisch geluid te gebruiken, me een hoger risico op lipsync issue. 


Nou hoor ik hier voor het eerst over automatisch HDR. Maar waar door veel mensen om gevraagd wordt (nl lysinc verbeteren) blijft nog steeds achterwege! Zeer irritant probleem. Misschien iets om aan Sinterklaas te vragen.

Nou... Het ontbreken van de Hdr auto was zeker wel een grote ergenis, waar iedereen met een Hdr tv last van had. Volgens mij wordt lipsync problemen nog slecht door een kleine groep ervaren. Ik heb er zelf met neutrale settings op tv en pass through op tv+ box bijna nooit last van. En die keren dat het wel mis is helpt van kanaal wisselen (en weer terug) meestal perfect.

En het mooie van deze update is dat atmos bij pass through doorgegeven wordt. Dat was namelijk een eventuele reden om Automatisch geluid te gebruiken, me een hoger risico op lipsync issue. 

Niet iedereen had er dus last van ik heb met mijn TV totaal geen problemen zoals hier omschreven steeds wordt met HDR.


Nou hoor ik hier voor het eerst over automatisch HDR. Maar waar door veel mensen om gevraagd wordt (nl lysinc verbeteren) blijft nog steeds achterwege! Zeer irritant probleem. Misschien iets om aan Sinterklaas te vragen.

Jep. Hier ook nog steeds aanwezig.


Niet iedereen had er dus last van ik heb met mijn TV totaal geen problemen zoals hier omschreven steeds wordt met HDR.

Geen problemen as in beeld prima met HDR - continu aan, of prima met alles op SDR. Laatste bij mij ook, maar dat is de work-around. Het ging hier om het volledig ontbreken van een voor HDR essentiële feature, niet om het wel of niet ervaren van een probleem.


Volgens mij was er wel HDR bij HDR continu maar dan stond het ook aan bij programma’s zonder HDR ondersteuning en dat is niet de bedoeling. Bij de ene tv heeft dat meer last dan de andere. Tv’s die erg fel kunnen worden, worden op dat moment te fel. Bij SDR is HDR geheel afwezig.


Niet iedereen had er dus last van ik heb met mijn TV totaal geen problemen zoals hier omschreven steeds wordt met HDR.

Geen problemen as in beeld prima met HDR - continu aan, of prima met alles op SDR. Laatste bij mij ook, maar dat is de work-around. Het ging hier om het volledig ontbreken van een voor HDR essentiële feature, niet om het wel of niet ervaren van een probleem.

Ik vond zelfs SDR lelijk van kleur.

Maar benieuwd hoe het straks op automatisch is


MennoG78 schreef:

Ik vond zelfs SDR lelijk van kleur.

Maar benieuwd hoe het straks op automatisch is

Bij SDR uitzendingen zal dat geen verschil mogen maken en dus zal je erbij "gewoon" televisie heel weinig van merken. Alleen ESPN HDR en de twee 4K zenders zullen een beter beeld geven. Voor de OTT diensten is dit natuurlijk wel een grote verbetering.


MennoG78 schreef:

Ik vond zelfs SDR lelijk van kleur.

Maar benieuwd hoe het straks op automatisch is

Bij SDR uitzendingen zal dat geen verschil mogen maken en dus zal je erbij "gewoon" televisie heel weinig van merken. Alleen ESPN HDR en de twee 4K zenders zullen een beter beeld geven. Voor de OTT diensten is dit natuurlijk wel een grote verbetering.

Ik zag anders met SDR op NPO zenders en RTL wel degelijk verschil wat andere kleuren.

op HDR continu was het beeld voller van klaar op deze kanalen.

Ik wacht de 7e af wat dit doet.

ps HDR op me TV staat niet aan. 


MennoG78 schreef:

Ik zag anders met SDR op NPO zenders en RTL wel degelijk verschil wat andere kleuren.

op HDR continu was het beeld voller van klaar op deze kanalen.

Bij HDR automatisch zal een HDR uitzending in HDR doorgegeven worden en een SDR uitzending is SDR.

Dus geen gekunsteld HDR toevoegen want dat geeft naar mijn mening alleen maar ellende.


MennoG78 schreef:

Ik vond zelfs SDR lelijk van kleur.

Maar benieuwd hoe het straks op automatisch is

Bij SDR uitzendingen zal dat geen verschil mogen maken en dus zal je erbij "gewoon" televisie heel weinig van merken. Alleen ESPN HDR en de twee 4K zenders zullen een beter beeld geven. Voor de OTT diensten is dit natuurlijk wel een grote verbetering.

Ik ervaar exact dat @wjb zoals ik al eerder schreef in dit topic. Ik was al tevreden over de beeldkwaliteit, behalve bij ESPN. Na de update heb ik de automatisch HDR gekozen en ervaar ik een veel mooier beeld. Contrast en wit is nu echt prettiger om te zien. Bedoel je met de opmerking over ESPN HDR dat de HDR setting , ongeacht of die op auto of HDR continu staat, een beter beeld geven dan SDR. Of bedoel je met die zin dat de auto HDR setting een beter beeld zou moeten geven bij ESPN HDR dan bij de HDR continu setting? Ik zit niet zo in deze materie dus wellicht voor jou een no-brainer maar een korte toelichting stel ik op prijs. In iedere geval is ESPN er op vooruit gegaan bij mij maar je triggert me wel om morgen eens wat verschillende settings te vergelijken als ik je opmerking dan begrijp.


Omdat de ESPN HDR zender uit het "4K" pakket een zender met HDR is zal de zender het beste bekeken worden met HDR automatisch of HDR continue.

Als je kijkt naar NPO 1 dan is dat een zender zonder HDR en die zender kan dus het beste bekeken worden met SDR of HDR automatisch.

Wil je allebei de zenders dus goed kunnen bekijken dan is HDR automatisch dus de enig juiste instelling.


Omdat de ESPN HDR zender uit het "4K" pakket een zender met HDR is zal de zender het beste bekeken worden met HDR automatisch of HDR continue.

Als je kijkt naar NPO 1 dan is dat een zender zonder HDR en die zender kan dus het beste bekeken worden met SDR of HDR automatisch.

Wil je allebei de zenders dus goed kunnen bekijken dan is HDR automatisch dus de enig juiste instelling.

Bedankt voor de toelichting. Ik zag de 4K pakket relatie met ESPN HDR over het hoofd. Technisch inhoudelijk zag ik het al goed gelukkig. Het is in ieder geval mij helder dat de setting is HDR automatisch een prettig resultaat geeft voor niet HDR content. SDR is SDR zoals je eerder schreef. Eens.


Hee ik zag ineens een rood lichtje op de TV+ ontvanger, ik heb de nieuwe update gekregen de 0.25.0
Heb de HDR op automatisch gezet
Nu nog ff uitvogelen wat er nog meer veranderd is.

 

Update Dolby Atmos werkt prima


Ook hier is firmware versie 0.25.0 gisteren geïnstalleerd en dat is een week eerder dan dat ik had verwacht.


Ook hier is firmware versie 0.25.0 gisteren geïnstalleerd en dat is een week eerder dan dat ik had verwacht.

Zozo zit je tegenwoordig in de voorselectie gaan ze het opeens random doen


Hier staat firmware 0.25.0 er ook op. Goed moment om HDR en Dolby Atmos eens goed te testen.

Ik pleit zoiezo wel voor om klanten met meer technische kennis (die hier ook op het forum zitten) mee te laten doen met de eerste preselectie ronde.


Ik heb in het weekend wat kunnen uitproberen met de nieuwe firmware. De eerste ervaring was al positief en dat is nog steeds zo. Contrast, wit voldoen en de kleuren zien er natuurgetrouw uit.

Wel heb ik wat tweaks in mijn tv instellingen ongedaan gemaakt. Deze had ik gedaan omdat ESPN anders niet goed werd weergegeven door de HDR continu setting. Het gaat met name om de contrast setting van het video signaal (Philips tv). Die zat overigens goed verborgen.

Mijn tv geeft nu alleen bij HDR content, zoals met de HBO app, aan dat het om een HDR signaal gaat dus mijn conclusie is dat de update werkt zoals bedacht. Resultaat voor mij is dat ik zonder compromis of tweaks alles kan kijken in fijne kwaliteit.

Hopelijk gaat dit voor iedereen gelden. Op naar de volgende value update tv+ team 😎


Sinds deze nieuwe update heb ik last van haperingen in het geluid. Dit bemerkte ik eerst op RTL4, maar sinds vanochtend (4/12) ook via NPO1. Hier had ik tot afgelopen week geen last van. 


Heb je deze versie al wel @robdammers? Een kleine groep heeft deze nu, de rest volgt later deze week pas. Als je deze versie nog niet hebt kan je het beste even wachten tot je de update wel hebt. En als het dan nog is kan je een eigen topic aanmaken zodat we daar met je mee kunnen kijken.


Heb je deze versie al wel @robdammers? Een kleine groep heeft deze nu, de rest volgt later deze week pas. Als je deze versie nog niet hebt kan je het beste even wachten tot je de update wel hebt. En als het dan nog is kan je een eigen topic aanmaken zodat we daar met je mee kunnen kijken.

Ik heb, zoals je las de problemen juist sinds ‘deze’ nieuwe update. Inmiddels ook hoorbaar op andere zenders. Echt zwaar irritant. 


Sinds deze nieuwe update heb ik last van haperingen in het geluid. Dit bemerkte ik eerst op RTL4, maar sinds vanochtend (4/12) ook via NPO1. Hier had ik tot afgelopen week geen last van. 

Heb je er een externe audiobron op aangesloten? Zo ja wat?
Hier zijn er tot nu toe geen geluidsproblemen, 'heb er wel een soundbar op aangesloten, maar ook daarop is het ok.
Vertel je aansluitingen eens


Sinds deze nieuwste update missen we de juiste tijd wanneer het programma begint en dat is knap lastig.

Na de laatste update 0.25.0

Voor de update 0.25.0

 

Die tijdsbalk kun je niet precies zien wanneer het programma begint dus is een tijd wel erg prettig

 


Ik kan mijn bericht niet veranderen dus een update:
Dit is op alle programma's zoi


Ik kan dat hier niet reproduceren, Huistijger. Heb je dit op beide boxen? Helpt een herstart?


De ene heeft nog de oude software, de tweede met de nieuwste software van afgelopen donderdag de 0.25.0 die mist de tijden