Skip to main content

KPN TV+ Update december 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.25.0

 

Wat zit er in?

 

HDR Video

Goed nieuws waar veel om is gevraagd hier op het forum. De mogelijkheid voor ‘HDR Automatisch’ is met deze update beschikbaar. Je vindt de optie via Instellingen → Apparaat → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR instelling.

Ook zit er een oplossing in voor problemen met de helderheid. Met name witte kleuren waren te fel, dit is nu gecorrigeerd.

 

Geluid

  • Minder problemen met geluid door het uitzetten van Dolby MAT.
  • Dolby Atmos werkt in Passthrough modus (dit merk je bij apps als Netflix en bij gebruik van audio apparatuur dat Dolby Atmos ondersteunt).
     

Afstandsbediening

Grote pop-up wordt niet meer getoond als er even geen connectie is met de afstandsbediening. 

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 30 november
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 7 december

Heb je hem na 7 december nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates 
 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Je hebt gelijk @Erik_  Na opnieuw opstarten heb ik de tijden weer, heel vreemd
Sorry voor de drukte


Ik heb nu plek geïnstalleerd op de TV+ box en het werkt fantastisch, maar ik wil er nog wel een kanttekening bij plaatsen. Als ik Dolby Vision als voorkeur inzet, dan zie je geen HDR(10) bij de films staan, slechts HD. Andersom is het ook het geval. Ik weet niet of dat nog als puntje meegenomen kan worden (prioriteit’-1) 😊, maar het zou wellicht nog mooier zijn dan. Maar jullie hebben deze TV+ box nu het label “Perfect” gegeven, want dat is hij nu ook. Rest mij toch een woord van dank voor de inzet. Ik weet dat er bij andere mensen problemen zijn, maar hier draait hij perfect nu. 


Ik heb nu plek geïnstalleerd op de TV+ box en het werkt fantastisch, maar ik wil er nog wel een kanttekening bij plaatsen. Als ik Dolby Vision als voorkeur inzet, dan zie je geen HDR(10) bij de films staan, slechts HD. Andersom is het ook het geval. Ik weet niet of dat nog als puntje meegenomen kan worden (prioriteit’-1) 😊, maar het zou wellicht nog mooier zijn dan. Maar jullie hebben deze TV+ box nu het label “Perfect” gegeven, want dat is hij nu ook. Rest mij toch een woord van dank voor de inzet. Ik weet dat er bij andere mensen problemen zijn, maar hier draait hij perfect nu. 

We missen uiteraard nog wel het één en ander hè! 😉


Ja ik weet het niet, bij mij draait alles zoals ik het graag zou willen. Er is niks wat het niet doet, beeld, geluid, synchronisatie, terugkijken etc. het werkt allemaal perfect. Als het niet zo was zou ik het absoluut hier neergezet hebben. Ik heb ook ergens in dit forum gelezen dat iemand vind dat hij teveel knoppen in moet drukken om ergens te komen, kijk dat zijn dingen die boeien mij niet. Ik vind dat totaal niet erg. Het instellingen menu mag wel wat duidelijk zodat bijvoorbeeld de beeld settings niet bij ‘informatie’ te vinden zijn, maar ach…als je dat eenmaal weet is dat ook weer duidelijk. Het spijt mij echt, ik heb best wat ongemakkelijkheden gedetecteerd in de loop der tijd l, maar die zijn wat mij betreft opgelost. 


@ronvmeijer  mooi dat het goed werkt, maar ik vermoed dat jij geen Amerikaanse series kijkt op Netflix.


Oh? Echt wel … wat is het probleem wat ik zou moeten ervaren dan?


Kijk maar eens de opening scène van Ozark seizoen 1 aflevering 3 en zie hoe het hapert als de vogels door het beeld vliegen.. op een 100hz scherm valt dit trouwens meer op dan op een 50hz scherm.

 Probleem is dat match framerate ontbreekt in Android tv 11, vandaag versie 12 is dit wel aanwezig.


Ik ga er straks eens naar kijken. 


Een ander voorbeeld is de film triple frontier en dan de scène vanaf 1:02:57


Ik heb een 100Hz TV dus zal het wel gaan zien dan. Ik merk inderdaad wel met sommige films dat er beelden zijn die schokken, maar dat gebeurd ook buiten de TV+ box om (rechtstreeks via gestreamde video). Ik ga het zometeen eens proberen. 


Dat schokken komt doordat de framerate van Amerikaanse films en series draait op 24hz of 23,976 hz. In Europa wordt alles afgespeeld op 25/50 hz dus je mist dan een paar frames.

Android 12 lost dit op door de optie match framerate toe te voegen waarbij de framerate automatisch gewijzigd wordt naar het beeldmateriaal dat wordt afgespeeld.

 


Ligt dit echt aan de box? of aan de app?

Ik heb namelijk de serie bekeken op me box via tivimate via IPTV en daar loopt het vloeiend op dezelfde box.


Dat ligt aan 100% de box omdat deze op Android 11 draait. Met de interne apps op de tv heb ik hier geen last van.


Lees ook dit maar eens

https://crast.net/366747/netflix-app-on-google-tv-now-supports-frame-rate-matching/


Sinds deze nieuwe update heb ik last van haperingen in het geluid. Dit bemerkte ik eerst op RTL4, maar sinds vanochtend (4/12) ook via NPO1. Hier had ik tot afgelopen week geen last van. 

Heb je er een externe audiobron op aangesloten? Zo ja wat?
Hier zijn er tot nu toe geen geluidsproblemen, 'heb er wel een soundbar op aangesloten, maar ook daarop is het ok.
Vertel je aansluitingen eens

Ik heb ook een soundbar, maar die heb ik al jaren, daar ligt het niet aan. Die deed het totdat ik de update naar firmware 0.25.0 heb gedaan. Inmiddels hapert het beeld ook. Er is qua aansluiting niets veranderd. Dit is alleen op de TV+ box. Als ik KPN via de Samsung tv app kijk doet alles vlekkeloos, zonder haperingen. 


@robdammers 

Wat je kan doen, doe ik ook altijd extra na de update, de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) even opnieuw opstarten.

Houd de kpn toets (rechtsboven op de KPN ab) ingedrukt totdat je een popup scherm krijgt.

Kies daarna voor opneiuw opstarten en laat hem rustig opnieuw opstarten.


Dat schokken komt doordat de framerate van Amerikaanse films en series draait op 24hz of 23,976 hz. In Europa wordt alles afgespeeld op 25/50 hz dus je mist dan een paar frames.

Android 12 lost dit op door de optie match framerate toe te voegen waarbij de framerate automatisch gewijzigd wordt naar het beeldmateriaal dat wordt afgespeeld.

 

Mooie bijdrage. In een paar zinnen maak je duidelijk waarom Android 12 een goed idee is. Het geeft ook een verklaring waarom er ook klanten zijn die zich niet herkennen in deze problematiek.


@pietheingrun Android 12 is geen eis om match frame rate te gebruiken. Android 11 heeft al een API om frame rate te veranderen, als ontwikkelaren willen kunnen ze ook doen. De function heet setFrameRate(), dwz ieder app kan de frame rate zelfs veranderen en hoeft geen ondersteuning van OS.

Een voorbeeld is nVidia Shield, heeft android 11 maar in instelling kan je "Match frame rate (beta)" instellen.


dat is ook de reden voor mij dat de box absoluut nog niet voldoet als alternatief om app zoals Netflix, Amazon prime e.d op te draaien


@G.H.M.Meuwissen Frame Rate maakt heel weinig zin bij een apparaat met alleen 2 instellingen 24Hz of 50Hz. Je kan beter Netflix Video met 24p op TV met 120Hz of 144Hz kijken, dan verliest je geen frames bij omrekenen. Als je 24p Video kijkt met box instelling 24hz verbonden met een TV van 50Hz/100Hz heeft je geen verbetering tegenover kijken met box instelling 50Hz. Moderne TV en smartphone hebben heel hoge refreshrate.


@G.H.M.Meuwissen Frame Rate maakt heel weinig zin bij een apparaat met alleen 2 instellingen 24Hz of 50Hz. Je kan beter Netflix Video met 24p op TV met 120Hz of 144Hz kijken, dan verliest je geen frames bij omrekenen. Als je 24p Video kijkt met box instelling 24hz verbonden met een TV van 50Hz/100Hz heeft je geen verbetering tegenover kijken met box instelling 50Hz. Moderne TV en smartphone hebben heel hoge refreshrate.

@TDN ik denk dat je heel even moeten teruglezen wat @pietheingrun schrijft en waarnaar hij verwijst. Het gaat om o.a amerikaanse content wat 23.976hz wordt gestreamd en  de frames die je daardoor gaat missen. Dit heeft niets met een hogere refreshrate te maken of een tv van 50hz/100hz.


@G.H.M.Meuwissen De frames is verloren bij omreken van 24hz naar 50Hz of 100Hz, bij omrekenen van 24Hz naar 120Hz of 144Hz verliest je geen


De frames is verloren bij omreken van 24hz naar 50Hz of 100Hz, bij omrekenen van 24Hz naar 120Hz of 144Hz verliest je geen

Bij het omrekenen van 24Hz naar 50Hz verlies je er geen twee maar worden er twee bij verzonnen en dat is daarom je die hickups dan ziet.


Kijk maar eens de opening scène van Ozark seizoen 1 aflevering 3 en zie hoe het hapert als de vogels door het beeld vliegen.. op een 100hz scherm valt dit trouwens meer op dan op een 50hz scherm.

 Probleem is dat match framerate ontbreekt in Android tv 11, vandaag versie 12 is dit wel aanwezig.

Ik heb het zojuist bekeken en alles loopt even soepel zoals het hoort. Het spijt me, maar ik zie geen enkel probleem. Ik heb een 100Hz scherm dus zou ik het volgens jou extra goed moeten kunnen zien. 


Het kan zijn dat jouw tv met bv een soort Motion plus dat corrigeert. Of je hebt de box standaard ingesteld op 24hz.