Skip to main content

KPN TV+ Update december 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.25.0

 

Wat zit er in?

 

HDR Video

Goed nieuws waar veel om is gevraagd hier op het forum. De mogelijkheid voor ‘HDR Automatisch’ is met deze update beschikbaar. Je vindt de optie via Instellingen → Apparaat → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR instelling.

Ook zit er een oplossing in voor problemen met de helderheid. Met name witte kleuren waren te fel, dit is nu gecorrigeerd.

 

Geluid

  • Minder problemen met geluid door het uitzetten van Dolby MAT.
  • Dolby Atmos werkt in Passthrough modus (dit merk je bij apps als Netflix en bij gebruik van audio apparatuur dat Dolby Atmos ondersteunt).
     

Afstandsbediening

Grote pop-up wordt niet meer getoond als er even geen connectie is met de afstandsbediening. 

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 30 november
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 7 december

Heb je hem na 7 december nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates 
 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Ps wat voor merk tv heb je? Ik weet dat Sony bv goede Motion handling heeft.


Ik heb een LG Nanocell en die geeft het perfect weer. 


Als je trumotion op je LG in je instelling uit zet, zie je het effect wat ik beschreef dan wel?


@pietheingrun Je schreef toch dat netflix frame matching ondersteunt, d.h. netflix kan zelf vragen welke framerates het apparaat heeft en actief kiezen (vanaf android 11) welke het best past bij zijn video. Auto frame matching (vanaf android 12) is voor apps de niet zelfs kiezen voor beste frame rate


Als je trumotion op je LG in je instelling uit zet, zie je het effect wat ik beschreef dan wel?

Erger nog, die stond uit. Ik heb wat jij bedoeld ook wel met sommige programma’s op TV. Railaway is er eentje van. Soms heb je van die schokkende beelden wanneer een camera de omgeving afzoekt (als je dat bedoeld). In dezelfde uitzending later weer niet. Meestal is dat een bepaalde camera. Dat valt mij dus ook vaak op. Daar is echt niet naar te kijken. 


Op tv zou je er juist geen last van moeten hebben. Dat is allemaal 50hz.


Op tv zou je er juist geen last van moeten hebben. Dat is allemaal 50hz.

En toch gebeurd het soms. Maar ik stream deze programma’s hoor. Ik kijk ze niet van TV zelf. 


@pietheingrun Je schreef toch dat netflix frame matching ondersteunt, d.h. netflix kan zelf vragen welke framerates het apparaat heeft en actief kiezen (vanaf android 11) welke het best past bij zijn video. Auto frame matching (vanaf android 12) is voor apps de niet zelfs kiezen voor beste frame rate

Netflix ondersteunt framerate matching op Android 12 , dat is wat anders dan dat Netflix het zelf aanpast.


Welke instelling gebruiken jullie “Dolby Vision” (wat geavanceerder is) of HDR(10)? Helaas moet je voor een van deze twee kiezen kiezen. 


Ik HDR10 maar dat is omdat Samsung geen dolby vision ondersteunt. Als de tv dolby Vision ondersteunt zou ik dat kiezen.


Ja dat heb ik nu ook gedaan vanwege een artikel wat ik gelezen heb dat Dolby Vision veel gecompliceerder in elkaar zit en de ‘decoders’ ook vrij duur zijn. Dank je voor het antwoord. 


Welke instelling gebruiken jullie “Dolby Vision” (wat geavanceerder is) of HDR(10)? Helaas moet je voor een van deze twee kiezen kiezen. 

Dolby Vision. Volgens mij is het ook niet zo dat je met die keuze HDR(10) blokkeert, maar als een film zowel in Dolby Vision als HDR{10) beschikbaar is dat dan de geselecteerde variant gekozen zal worden.


Zou heel goed kunnen. Ik ga daar eens naar zoeken. 


Wat wjb zegt dat klopt. Je tv schakelt automatisch terug naar hdr10 als deze geen dolby vision ondersteunt.


Welke instelling gebruiken jullie “Dolby Vision” (wat geavanceerder is) of HDR(10)? Helaas moet je voor een van deze twee kiezen kiezen. 

Dolby Vision. Volgens mij is het ook niet zo dat je met die keuze HDR(10) blokkeert, maar als een film zowel in Dolby Vision als HDR{10) beschikbaar is dat dan de geselecteerde variant gekozen zal worden.

Nu begrijp ik ook de naam van die setting:HDR prioriteit, met de nadruk op prioriteit.


Nou dat is eigenlijk wel zo. Wanneer ik via Plex een film in HDR wil streamen (omdat deze HDR is) zie ik dat niet staan en wordt het beeld dus donkerder etc. Bij Netflix zie ik nu ook staan dat er films in Dolby Vision aangeboden worden. 

 


 

Wanneer ik Netflix via m’n TV kijk zie ik HDR staan. Dus de HDR wordt wel degelijk uitgeschakeld wanneer je de prioriteit op Dolby Vision zet. Waarom zit die functie er eigenlijk op (de prioriteit)? Laat het het signaal bepalen, dat gaat op m’n TV ook helemaal goed. 

 

Admin: berichten samengevoegd


Zeer leerzaam deze bijdragen. Ik vind het best een verwarrende materie omdat HDR en de implementatie ervan HDR(10) heet. Naast Dolby Vision dat ook een implementatie variant is.

Bedankt allemaal voor de nuttige toevoegingen omdat ik me nu realiseer dat ik mogelijk niet altijd optimaal kijk. Mijn TV heeft alleen HDR10 ondersteuning en ik had vanwege de beperkte kennis op dit vlak de HDR prioriteit in tv+ op Dolby Vision staan. Ga ik toch nog eens mee spelen dankzij jullie toevoegingen.

@Erik_

Ik denk dat op dit punt de documentatie best nog wat duidelijker kan zijn op basis van bovenstaande posts.

In het zelfde document is na de laatste firmware update het deel over HDR ook niet meer actueel. Ik denk dat het advies moet zijn dat in de meeste gevallen HDR auto de juiste keus is. Hopelijk is dat ook de default bij nieuwe installaties. Ik hoop tevens dat mensen een trigger krijgen om deze setting op auto te zetten omdat ze mogelijk andere niet optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van tv+ en/of hun tv.

 


Er bestaat ook nog HDR10+ .. dit is echter niet beschikbaar op Netflix, wel op Amazon Prime. 
HDR10+ is vergelijkbaar met dolby vision, iets minder van kwaliteit maar niet veel.

meer info hierover op https://www.reliancedigital.in/solutionbox/hdr10-vs-hdr10-vs-dolby-vision-understanding-the-difference/#:~:text=HDR10%20aims%20to%20produce%201000,in%20mid%2Dhigh%20end%20TVs.


Welke instelling gebruiken jullie “Dolby Vision” (wat geavanceerder is) of HDR(10)? Helaas moet je voor een van deze twee kiezen kiezen. 

Ik heb over deze instelling even een aparte topic aangemaakt, omdat ik na testen wat vragen hebt hierover.
 

 


Is deze update nu al uitgerold?  Er was vanocthend geen updates beschikbaar.


Is deze update nu al uitgerold?  Er was vanochtend geen updates beschikbaar.

 

Updates worden altijd in de loop van de dag uitgerold.

Je kan hem straks hebben, maar ook pas aan het einde van de middag of vanavond.

Ik ga straks kijken of hij er al is.😉😊


En daar is 1.131.4. Ben benieuwd naar deze update


En daar is 1.131.4. Ben benieuwd naar deze update

Zie: 

 voor de details. :)


Ik heb hem handmatig binnengehaald en op HDR automatisch gezet.

Ben super tevreden.


de firmware update net opgehaald kreeg hem niet automatisch.

ik had een lange opstarttijd met de apps. nu duurt het 7 a 8 seconden voordat de pagina met apps zichtbaar en bedienbaar wordt. erg traag geworden.