Skip to main content

KPN TV+ Update december 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.25.0

 

Wat zit er in?

 

HDR Video

Goed nieuws waar veel om is gevraagd hier op het forum. De mogelijkheid voor ‘HDR Automatisch’ is met deze update beschikbaar. Je vindt de optie via Instellingen → Apparaat → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR instelling.

Ook zit er een oplossing in voor problemen met de helderheid. Met name witte kleuren waren te fel, dit is nu gecorrigeerd.

 

Geluid

  • Minder problemen met geluid door het uitzetten van Dolby MAT.
  • Dolby Atmos werkt in Passthrough modus (dit merk je bij apps als Netflix en bij gebruik van audio apparatuur dat Dolby Atmos ondersteunt).
     

Afstandsbediening

Grote pop-up wordt niet meer getoond als er even geen connectie is met de afstandsbediening. 

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 30 november
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 7 december

Heb je hem na 7 december nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates 
 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Zijn de berichten weg hier?


Zijn de berichten weg hier?

Nee, die zijn niet weg. Maar de laatste tijd zijn berichten soms onzichtbaar als je op de link in de mail hebt geklikt. Heb ik ook last van. Wat helpt, is dat je via het hoofdmenu naar het betreffende topic gaat. Dan zie je wel alle berichten.

@Erik_ Er gaat dus af en toe iets mis. Volgens mij is dat alleen in de Product Updates.


Oke, geen probleem. Doe ik dat. 👍🏼


Sorry, maar de automatische HDR instelling is er wel, maar is slecht uitgewerkt. 

Je moet nog steeds kiezen of je dan de voorkeur hebt voor of Dolby Vision, of voor HDR10???

Moet dus als ik van Netflix, welke veelal DV ondersteunt, wil wisselen naar bijvoorbeeld Prime (Amazon) Video welke de meeste content met HDR10 en of HDR10+ streamt dus steeds de boel in het menu omzetten?? 

Net getest met ESPN UHD welke met HLG werkt, zoals de tv zenders normaliter inzetten, en de intelling staat nog op automatisch maar nog met voorkeur DV, de tv dus niet omschakelt naar HLG. Moet ik weer het halve instellingen menu door om de voorkeur van DV om te stellen naar HDR. Op zich niet zo`n probleem als dan de ontvanger box weer compleet opgestart moet worden, en je dus zo weer een aantal minuten verder hebt, voordat je dan eindelijk weer beeld hebt. 

 

Graag dus bij de volgende update dus de mogelijkheid invoeren dat wanneer je de HDR in automatische modus kunt zetten, er ook automatisch de juiste keuze door de ontvanger zelft wordt gemaakt door zelf gelijk over te gaan naar of de Dolby Vision of de HDR modus. Dan pas kun je spreken van een automatische HDR instelling, nu is het een half bakken oplossing. 

 

Verder heb ik nu als de TV op een HDR instelling staat bij zowel Insight TV en of de ESPN UHD dat ik met geluid hick ups te maken heb. Audio staat op automatisch juiste volgen.  


Sorry, maar de automatische HDR instelling is er wel, maar is slecht uitgewerkt. 

Je moet nog steeds kiezen of je dan de voorkeur hebt voor of Dolby Vision, of voor HDR10???

Moet dus als ik van Netflix, welke veelal DV ondersteunt, wil wisselen naar bijvoorbeeld Prime (Amazon) Video welke de meeste content met HDR10 en of HDR10+ streamt dus steeds de boel in het menu omzetten?? 

Net getest met ESPN UHD welke met HLG werkt, zoals de tv zenders normaliter inzetten, en de intelling staat nog op automatisch maar nog met voorkeur DV, de tv dus niet omschakelt naar HLG. Moet ik weer het halve instellingen menu door om de voorkeur van DV om te stellen naar HDR. Op zich niet zo`n probleem als dan de ontvanger box weer compleet opgestart moet worden, en je dus zo weer een aantal minuten verder hebt, voordat je dan eindelijk weer beeld hebt. 

 

Graag dus bij de volgende update dus de mogelijkheid invoeren dat wanneer je de HDR in automatische modus kunt zetten, er ook automatisch de juiste keuze door de ontvanger zelft wordt gemaakt door zelf gelijk over te gaan naar of de Dolby Vision of de HDR modus. Dan pas kun je spreken van een automatische HDR instelling, nu is het een half bakken oplossing. 

 

Verder heb ik nu als de TV op een HDR instelling staat bij zowel Insight TV en of de ESPN UHD dat ik met geluid hick ups te maken heb. Audio staat op automatisch juiste volgen.  

 


Jammer, na deze update meer last van niet synchroon geluid (RTL4).


de firmware update net opgehaald kreeg hem niet automatisch.

ik had een lange opstarttijd met de apps. nu duurt het 7 a 8 seconden voordat de pagina met apps zichtbaar en bedienbaar wordt. erg traag geworden.  

Het is mij ook opgevallen dat dit steeds langer duurt. Dit is er langzaam ingeslopen na de laatste paar updates. Wat preciezer is dat het steeds langer duurt voordat je een app kan selecteren. Ik neem aan dat dit wel op de radar staat van de software ontwikkelaars. Dit kan beter.


de firmware update net opgehaald kreeg hem niet automatisch.

ik had een lange opstarttijd met de apps. nu duurt het 7 a 8 seconden voordat de pagina met apps zichtbaar en bedienbaar wordt. erg traag geworden.  

Het is mij ook opgevallen dat dit steeds langer duurt. Dit is er langzaam ingeslopen na de laatste paar updates. Wat preciezer is dat het steeds langer duurt voordat je een app kan selecteren. Ik neem aan dat dit wel op de radar staat van de software ontwikkelaars. Dit kan beter.

Ik ervaar geen problemen met het starten van apps, de snelheid is bij mij prima.

Ik vraag me dan ook af wat de oorzaak zou kunnen zijn van het feit dat jij en anderen zo'n enorm andere ervaring hebben.


Ik heb de update nog niet ontvangen en bij  handmatig binnen halen lukt het ook niet er staat dan dat ik de laaste update al heb


Ik heb de update nog niet ontvangen en bij  handmatig binnen halen lukt het ook niet er staat dan dat ik de laaste update al heb

Al geprobeerd je TV kastje een keer stroomloos te maken en dan kijken of je de update kunt binnenhalen?


de firmware update net opgehaald kreeg hem niet automatisch.

ik had een lange opstarttijd met de apps. nu duurt het 7 a 8 seconden voordat de pagina met apps zichtbaar en bedienbaar wordt. erg traag geworden.  

Het is mij ook opgevallen dat dit steeds langer duurt. Dit is er langzaam ingeslopen na de laatste paar updates. Wat preciezer is dat het steeds langer duurt voordat je een app kan selecteren. Ik neem aan dat dit wel op de radar staat van de software ontwikkelaars. Dit kan beter.

Ik ervaar geen problemen met het starten van apps, de snelheid is bij mij prima.

Ik vraag me dan ook af wat de oorzaak zou kunnen zijn van het feit dat jij en anderen zo'n enorm andere ervaring hebben.

wat ik vermoed: ik heb een complete fritz installatie. kpn concentreerd zich met testen op hun eigen apparatuur. dat merk ik wel vaker. maar fritz werkt juist super. alleen de tv+box wordt alleen geoptimaliseerd voor kpn apparatuur. bv de netwerkpoort blokeren op 100mbit.is al een ding. buffering werkt dan niet goed.   


de firmware update net opgehaald kreeg hem niet automatisch.

ik had een lange opstarttijd met de apps. nu duurt het 7 a 8 seconden voordat de pagina met apps zichtbaar en bedienbaar wordt. erg traag geworden.  

Het is mij ook opgevallen dat dit steeds langer duurt. Dit is er langzaam ingeslopen na de laatste paar updates. Wat preciezer is dat het steeds langer duurt voordat je een app kan selecteren. Ik neem aan dat dit wel op de radar staat van de software ontwikkelaars. Dit kan beter.

Ik ervaar geen problemen met het starten van apps, de snelheid is bij mij prima.

Ik vraag me dan ook af wat de oorzaak zou kunnen zijn van het feit dat jij en anderen zo'n enorm andere ervaring hebben.

wat ik vermoed: ik heb een complete fritz installatie. kpn concentreerd zich met testen op hun eigen apparatuur. dat merk ik wel vaker. maar fritz werkt juist super. alleen de tv+box wordt alleen geoptimaliseerd voor kpn apparatuur. bv de netwerkpoort blokeren op 100mbit.is al een ding. buffering werkt dan niet goed.   

o ja alle drie de tv boxen hebben deze vertraging. dat is het vreemde. vanachtond 20sec. gewacht totdat ik npo kon openen


wat ik vermoed: ik heb een complete fritz installatie. kpn concentreerd zich met testen op hun eigen apparatuur. dat merk ik wel vaker. maar fritz werkt juist super. alleen de tv+box wordt alleen geoptimaliseerd voor kpn apparatuur. bv de netwerkpoort blokeren op 100mbit.is al een ding. buffering werkt dan niet goed.   

Er valt niets te optimaliseren voor alleen KPN apparatuur. De communicatie die door de TV+ Box gebruikt wordt voldoet gewoon aan de standaard.

Dat het limiteren van de LAN poort op 100Mbps zou leiden tot buffering problemen is pure onzin, de benodigde bandbreedte is veel lager dan die 100Mbps. Als dat een rol zou spelen dan zou ik daar ook last van moeten hebben en dat is niet het geval.

Overigens gebruik ook ik geen Experia/KPN Box maar een EdgeRouter.


Om een app te openen vanuit TV-zending heb ik hooguit 4s nodig


Ook iets wat me opvalt is dat wanneer ik de box aanzette (vanuit stand-by) en naar de gids ging, ik eerst een seconde of twee een tekst in beeld kreeg dat er een fout was. Nu met de laatste update geen last meer van, ik vermoed zelfs dat alles veel sneller is geworden. 
 

Of dit nou aan de laatste versie van de firmware of een software update ligt, geen idee maar het is wel een hele verbetering.  


  

 

@Erik_

Ik denk dat op dit punt de documentatie best nog wat duidelijker kan zijn op basis van bovenstaande posts.


Ik ben geen Erik, maar wil wel even zeggen dat wij het Kennisbank artikel nog eens gaan bekijken en daar nodig zullen updaten! Bedankt @Roy74: zo houden we samen alles zo up to date mogelijk!

Super fijn dat je er een apart topic voor aangemaakt hebt, @Sebas14: duidelijk uiteengezet ook! 🙏🏾
We geven jouw topic door aan het TV team! 

Trager openen van apps… Wat gaat er precies trager @steffen1 en @Sebas14?
Via het startscherm naar Apps → overzicht van alle apps: is dat trager? Of als je op de knop op de afstandsbediening drukt op Apps? Of als je in het overzicht van alle apps zit en je opent dan een app?

En is dit ook nog zo, na een herstart van de TV+ Box?
(tandwieltje → Instellingen → Herstart apparaat opnieuw)


Zijn de berichten weg hier?

Nee, die zijn niet weg. Maar de laatste tijd zijn berichten soms onzichtbaar als je op de link in de mail hebt geklikt. Heb ik ook last van. Wat helpt, is dat je via het hoofdmenu naar het betreffende topic gaat. Dan zie je wel alle berichten.

@Erik_ Er gaat dus af en toe iets mis. Volgens mij is dat alleen in de Product Updates.


En het valt mij op dat de likes in deze Product Update ook anders dan normaal uitgelijnd staan… Ik stuur een bericht naar mijn vrienden van dit platform. Bedankt voor dit signaal, @ronvmeijer en @Katana321


En je kunt je bericht niet meer bewerken. Iedereen maakt wel eens een tikfout die dat naderhand ziet. Als dat aangezet zou kunnen worden. 


Fijne update.

Wel een geluidsissue bij terugkijken/begin gemist van uitzendingen. Dan is lipsync niet correct loopt beeld voor. 

Alle instellingen op passthrough en bekabeld aangesloten op snelle verbinding.

#lipsync


En je kunt je bericht niet meer bewerken. Iedereen maakt wel eens een tikfout die dat naderhand ziet. Als dat aangezet zou kunnen worden. 

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat in dit forum de ‘Product Updates’ in gebruik zijn genomen, terwijl er best nog wel het een en ander aan mankeert. Waarom wordt dit niet eerst goed getest?


Bij elke update wordt weer een stukje verbeterd @Katana321 
En dat wordt door een willekeurige groep getest .
Zo komen we steeds dichterbij de perfectie.


Dolby Atmos is idd nú beschikbaarin Netflix  bij passthrough en HDR automatisch lijkt ook goed te werken 

Kan iemand mij vertellen hoe ik bij de instelling “passthrough” kan komen op de kpn box. Ik kan deze niet vinden :-(


En je kunt je bericht niet meer bewerken. Iedereen maakt wel eens een tikfout die dat naderhand ziet. Als dat aangezet zou kunnen worden. 

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat in dit forum de ‘Product Updates’ in gebruik zijn genomen, terwijl er best nog wel het een en ander aan mankeert. Waarom wordt dit niet eerst goed getest?

Er zijn zoveel verschillende resultaten die gemeld worden. Ik heb echt werkelijk nergens last van, de box draait als een zonnetje en alles werkt en si snel. Ik had denk ik overal wel een keer last van, maar nu echt niet meer…


  Trager openen van apps… Wat gaat er precies trager @steffen1 en @Sebas14?
Via het startscherm naar Apps → overzicht van alle apps: is dat trager? Of als je op de knop op de afstandsbediening drukt op Apps? Of als je in het overzicht van alle apps zit en je opent dan een app?

En is dit ook nog zo, na een herstart van de TV+ Box?
(tandwieltje → Instellingen → Herstart apparaat opnieuw)

Via het startscherm naar Apps laad de pagina zelf snel, alleen je kan pas na 4 seconden een app aanklikken. De app opent dan wel gewoon zoals het hoort. 

Navigeren naar andere opties in het startmenu gaat prima. Het is alleen de Apps pagina. Ik merk wel op nadat ik ‘Mijn favoriete apps' verwijderd hebt en opnieuw heb ingedeeld dat de tijd korter is geworden naar ongeveer 4 seconden. Dit was 7 seconden.

Het maakt geen verschil of je de knop 'apps' indrukt op de afstandsbediening of via het startscherm.
De TV+ box herstart ik regelmatig en dat maakt ook geen verschil.

 

Hieronder zie je een voorbeeld. Je ziet de apps knipperen na 4 seconden, dan komt het witte randje om Netflix heen. Daarna kan je apps selecteren.

 

Je kan pas na 4 seconden een app selecteren

 


En je kunt je bericht niet meer bewerken. Iedereen maakt wel eens een tikfout die dat naderhand ziet. Als dat aangezet zou kunnen worden. 

Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat in dit forum de ‘Product Updates’ in gebruik zijn genomen, terwijl er best nog wel het een en ander aan mankeert. Waarom wordt dit niet eerst goed getest?


Ondanks dat er een aantal zaken zijn die nog aandacht behoeven - inderdaad ook het bewerken van reacties, @ronvmeijer, zijn wij blij met de Product Updates.

Onze forumleverancier was ervan overtuigd dat de nieuwe functies klaar waren voor gebruik, maar in de praktijk kunnen er altijd onvoorziene problemen optreden. Testen is een cruciale stap, maar zelfs dan kunnen sommige problemen pas aan het licht komen wanneer de functies in een echte omgeving worden gebruikt door een groot aantal mensen.

Dit topic is niet bedoeld voor verbeteringen/ feedback over het platform, maar ook deze feedback vanuit jullie is waardevol… We staan open voor input: is een apart topic over wensen/ feedback mbt het platform wenselijk? Een like = Ja!