Skip to main content

KPN TV+ Update december 2023 #1

KPN TV+ firmware 0.25.0

 

Wat zit er in?

 

HDR Video

Goed nieuws waar veel om is gevraagd hier op het forum. De mogelijkheid voor ‘HDR Automatisch’ is met deze update beschikbaar. Je vindt de optie via Instellingen → Apparaat → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR instelling.

Ook zit er een oplossing in voor problemen met de helderheid. Met name witte kleuren waren te fel, dit is nu gecorrigeerd.

 

Geluid

  • Minder problemen met geluid door het uitzetten van Dolby MAT.
  • Dolby Atmos werkt in Passthrough modus (dit merk je bij apps als Netflix en bij gebruik van audio apparatuur dat Dolby Atmos ondersteunt).
     

Afstandsbediening

Grote pop-up wordt niet meer getoond als er even geen connectie is met de afstandsbediening. 

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 30 november
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 7 december

Heb je hem na 7 december nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates 
 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Dolby Atmos is idd nú beschikbaarin Netflix  bij passthrough en HDR automatisch lijkt ook goed te werken 

Kan iemand mij vertellen hoe ik bij de instelling “passthrough” kan komen op de kpn box. Ik kan deze niet vinden :-(



Zeker, @Ossie79!
Tandwieltje --> Geluid --> Audio kwaliteit instellen --> Passthrough: Audio kwaliteit wordt ongewijzigd doorgegeven
 


Dolby Atmos is idd nú beschikbaarin Netflix  bij passthrough en HDR automatisch lijkt ook goed te werken 

Kan iemand mij vertellen hoe ik bij de instelling “passthrough” kan komen op de kpn box. Ik kan deze niet vinden :-(



Zeker, @Ossie79!
Tandwieltje --> Geluid --> Audio kwaliteit instellen --> Passthrough: Audio kwaliteit wordt ongewijzigd doorgegeven
 

Dankjewel maar op mijn kpn box heb ik de tandwieltjes - Geluid - Audio kwaliteit instellen - Niet! Het enige wat ik kan doen is Stereo, Dolby en Auto 

Auto zou Atmos doorgeven maar doet dat dus niet...


Hoi @Ossie79 
Heb jij wel de 7022 ontvanger?
Want het klopt precies zoals @Shyrin_  het verteld
Dit werkt niet met andere ontvangers alleen met de TV+ 7022 ontvanger


Ik heb hier ook even getest met dolby vision als prioriteit maar hier word gewoon geschakeld naar hdr als de content hdr is.


Ik heb hier ook even getest met dolby vision als prioriteit maar hier word gewoon geschakeld naar hdr als de content hdr is.

Dat zou ik ook verwachten.

Hoe heb je dit getest?

Ondersteunt jouw televisie Dolby Vision?


Ik heb de tv+ op hdr automatisch gezet met prioriteit dolby vision, bij een hdr film op disney zie ik gewoon hdr10 staan, en bij hbo staat er gewoon dolby vision bij de film. Mijn tv ondersteund dolby vision ja.


probleem is dat je met diverse HDR vormen, zoals HDR10(+), DV en ook HLG je nu contstant de instelling in jetv box moet omzetten, daar het niet automatisch tussen de verschillend gebruikte HDR vormen schakelt. Ik kijk naast Netfix, Disney ook veel Prime Video, en deze gebruikt hoofdzakelijk de HDR10+ vorm, en daar gaat de tv box dus dan niet automatisch naar toe, als je prio op DV hebt staan. 

Het is meer een definitieve keuze dan een automatische keuze instelling, daar komt het kort gezegd op neer. Staat genoeg op andere sub pagina`s hier ook voldoende op. 


@Tv-fans jij spreekt er over dat je het elke keer moet veranderen in de instellingen, ik heb hier dus geen last van.


probleem is dat je met diverse HDR vormen, zoals HDR10(+), DV en ook HLG je nu contstant de instelling in jetv box moet omzetten, daar het niet automatisch tussen de verschillend gebruikte HDR vormen schakelt. Ik kijk naast Netfix, Disney ook veel Prime Video, en deze gebruikt hoofdzakelijk de HDR10+ vorm, en daar gaat de tv box dus dan niet automatisch naar toe, als je prio op DV hebt staan. 

Het is meer een definitieve keuze dan een automatische keuze instelling, daar komt het kort gezegd op neer. Staat genoeg op andere sub pagina`s hier ook voldoende op. 

Ik heb precies hetzelfde probleem, op m’n nvidia shield schakelt alles probleemloos over, op de tv+ box niet.


Als ik Dolby Vision selecteer kan ik maximaal 4K op 25Hz krijgen. Bij HDR kan ik wel tot 4K 50Hz komen. Klopt dit?


Ik heb de tv+ op hdr automatisch gezet met prioriteit dolby vision, bij een hdr film op disney zie ik gewoon hdr10 staan, en bij hbo staat er gewoon dolby vision bij de film. Mijn tv ondersteund dolby vision ja.

Ik heb toch nog even een vraag. Heb je het getest door een film of serie te starten die in HDR10 wordt uitgezonden? Mijn tv ondersteund ook Dolby Vision, als ik een film of serie start zie ik boven in beeld de melding Dolby Vision staan. Bij Disney zie ik ook HDR10 staan, maar als ik hier een film of serie start zie ik niet staan dat deze ook wordt uitgezonden in HDR10. Wordt het bij jou dan wel uitgezonden in HDR10?


Hier zie ik bij hdr10 ook staan dat die in die kwaliteit afspeelt, moet er wel bij zeggen dat ik verschillende hdmi poorten heb geprobeerd, in het begin had ik op disney+ namelijk helemaal geen 4k na het wisselen van hdmi wel.


Hier zie ik bij hdr10 ook staan dat die in die kwaliteit afspeelt, moet er wel bij zeggen dat ik verschillende hdmi poorten heb geprobeerd, in het begin had ik op disney+ namelijk helemaal geen 4k na het wisselen van hdmi wel.

Oke, bedankt voor je antwoord ik ga verder puzzelen. Tot nu toe werkt het niet. Wel Dolby Vision maar nog steeds geen HDR ( bij instelling “voorkeur Dolby Vision” ).


Hier zie ik bij hdr10 ook staan dat die in die kwaliteit afspeelt, moet er wel bij zeggen dat ik verschillende hdmi poorten heb geprobeerd, in het begin had ik op disney+ namelijk helemaal geen 4k na het wisselen van hdmi wel.

Oke, bedankt voor je antwoord ik ga verder puzzelen. Tot nu toe werkt het niet. Wel Dolby Vision maar nog steeds geen HDR ( bij instelling “voorkeur Dolby Vision” ).

Blijf het opzich wel een vreemde optie vinden die prioriteit instelling, was makkelijker geweest als hij alles automatisch doet, en misschien is het ook wel een bug zoals eerder in het topic is gemeld.


Zoals al eerder hier door meerderen is opgemerkt, en ook in het aparte “HDR” topic kan de box geen HDR 10 switch maken indien het in je menu van de box op Dolby Vision staat. In principe is de basis van DV ook een HDR10. Dat is een nodig op te lossen bug in het systeem. KPN noemt het eigenlijk ook een verkeerde instelling, i.p.v. “automatisch HDR” hadden ze het beter dan ook zoals het nu werkt beter gewoon “HDR” kunnen noemen, er gaat geen automatische omschakeling plaats vinden. 

Het is zoals het nu is een vaste insstelling zover je tv de HDR herkent. 

 

zie volgende link waar het goed toegelicht wordt, met foto`s en al 

Instelling HDR10 / Dolby Vision TV+ box | KPN Community


Jammer dat het niet automatisch van hdr naar dolby vision gaat zoals bij de afstandsbediening van LG. Je moet nu alsnog terug naar het menu om als je hdr hebt ingesteld en er is een film in dolby vision moet je dit weer apart instellen. Ik ga er vanuit dat dit ook in een volgende update gerealiseerd kan worden. 


probleem is dat je met diverse HDR vormen, zoals HDR10(+), DV en ook HLG je nu contstant de instelling in jetv box moet omzetten, daar het niet automatisch tussen de verschillend gebruikte HDR vormen schakelt. Ik kijk naast Netfix, Disney ook veel Prime Video, en deze gebruikt hoofdzakelijk de HDR10+ vorm, en daar gaat de tv box dus dan niet automatisch naar toe, als je prio op DV hebt staan. 

Het is meer een definitieve keuze dan een automatische keuze instelling, daar komt het kort gezegd op neer. Staat genoeg op andere sub pagina`s hier ook voldoende op. 

Dit hebben we doorgegeven, gaan ze onderzoeken.


Sorry had dit nog niet gelezen,  maar ik begrijp nu dat ik niet de enige ben met dit  probleempje,  dan wachten we rustig af.


Jammer dat het niet automatisch van hdr naar dolby vision gaat zoals bij de afstandsbediening van LG. Je moet nu alsnog terug naar het menu om als je hdr hebt ingesteld en er is een film in dolby vision moet je dit weer apart instellen. Ik ga er vanuit dat dit ook in een volgende update gerealiseerd kan worden. 

??

Na deze update is dat mogelijk.

Je met het wel bij instellingen op HDR automatisch zetten.

Ik heb hem daarop gezet en beeld op automatisch en het werkt perfect. 

Als op HBO Max of Disney+ een 4K serie of film is, zie ik rechtsboven in het beeld “Dolby Vision” even verschijnen.

Werkt dus perfect.

 

P.S.

Ik heb ook Netflix, maar daar moet je belachelijk veel extra betalen voor 4K.


Bij mij werkt het omschakelen van sdr naar hdr / dolby vision niet goed met bijvoorbeeld apple tv+ op de kpn android tv+ box. 
zie eigen topic


We hebben ook het trage laden van de apps pagina doorgegeven. Dit lijkt alleen voor te komen als je extra apps hebt geïnstalleerd en/of een favorietenlijstje hebt. Komen we op terug als we meer weten.


Hier nog met enige regelmaat het kort wegvallen van het geluid tijdens het tv kijken.

En we hebben al vaker gehad dat als je uitgesteld kijkt (tv programma pauzeren en even later verderkijken) je als je bijna bij de live tijd bent (door reclames of andere dingen door te spoelen) de tv box herstart. Of als hij niet herstart je geluid stotterig is. Dit is te herstellen door naar een ander kanaal te gaan en terug, maar dan zit je weer op live tv.


Jammer dat het niet automatisch van hdr naar dolby vision gaat zoals bij de afstandsbediening van LG. Je moet nu alsnog terug naar het menu om als je hdr hebt ingesteld en er is een film in dolby vision moet je dit weer apart instellen. Ik ga er vanuit dat dit ook in een volgende update gerealiseerd kan worden. 

??

Na deze update is dat mogelijk.

Je met het wel bij instellingen op HDR automatisch zetten.

Ik heb hem daarop gezet en beeld op automatisch en het werkt perfect. 

Als op HBO Max of Disney+ een 4K serie of film is, zie ik rechtsboven in het beeld “Dolby Vision” even verschijnen.

Werkt dus perfect.

 

P.S.

Ik heb ook Netflix, maar daar moet je belachelijk veel extra betalen voor 4K.

Ik denk dat deze persoon de HDR auto optie aan heeft staan @joop2011 maar hij doelt op het schakelen van de HDR prioriteit schat ik zo in. Dat gaat nog niet altijd goed begreep ik uit het aparte topic hierover. Dat is doorgegeven aan het tv+ team en hopelijk volgt hiervoor nog een update voor de mensen die hier last van hebben.


Ik heb nog eens getest maar bij dolby vision is het beeld bij mij ook niet zo helder dan dat bij de kpn box op hdr staat . Dit heb ik bij HBO getest.  Dus is bij mij de hdr op dit moment het beste resultaat. 

Bij Ziggo had ik deze problemen niet,  verder zeer tevreden de box wordt telkens beter. 


Ik heb nog eens getest maar bij dolby vision is het beeld bij mij ook niet zo helder dan dat bij de kpn box op hdr staat . Dit heb ik bij HBO getest.  Dus is bij mij de hdr op dit moment het beste resultaat. 

Bij Ziggo had ik deze problemen niet,  verder zeer tevreden de box wordt telkens beter. 

Bedoel je de auto HDR keuze of HDR continu? Verwar niet met de HDR prioriteit.