Skip to main content

KPN TV+ Update februari 2024 #1

Firmware 0.26.24

 

Wat zit er in?

Deze update is voor de firmware en staat in het teken van audio. Er zitten verschillende verbeteringen in voor de geluidservaring. We zijn superbenieuwd wat de ervaringen gaan zijn met deze update! 

 

Verbeteringen in het geluid

  • Voorkomen van problemen waar het geluid en het beeld niet gelijk lopen (lipsync problemen).
  • Beter volumeniveau van stereo
  • Het geluidsniveau tussen tv-zenders en apps zoals YouTube en Netflix is minder groot

 

Verder in deze update

  • Verbeteringen in de werking van HDMI CEC, met name bij LG televisies
  • Oplossing voor wegvallende radio bij gebruik van Toslink
  • Diverse andere bug fixes

 

Toevoeging 4 maart 2024:

Firmware 0.27.0

We zien dat de 0.26.24 firmware een bug kan veroorzaken waarbij je TV+ Box continu terugvalt naar unicast. Dit kan zorgen voor trager zappen en een andere beeldkwaliteit. Herstarten lost dit tijdelijk op. Om deze bug permanent te herstellen hebben we deze nieuwe update. Verder zitten hier geen aanpassingen in. Vandaar dat we hem invoegen bij deze Product Update in plaats van een nieuwe.

 

Wanneer komt ‘ie?

Firmware 0.26.24 > deze is volledig uitgerold

  • Preselectie: 15 februari
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 20, 21 en 22 februari

Heb je hem na 22 februari nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Firmware 0.27.0

  • Preselectie: 4 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 7 maart

Heb je hem na 7 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Ik heb paar maanden geleden de geluid weergave op stereo gezet op aanraden van een reactie omdat ik steeds last had van lipsync. Moet ik na deze update de weergave op automatisch zetten?  Heb geen soundbar of wat dan ook. En waar vind ik ook alweer die optie?

Zodra je de update hebt, zou je het inderdaad kunnen testen. Graag zelfs.

Zie deze pagina:

 

Vraag mij af of deze update TV + Box verband houdt met wat mij overkomt. Op 6 Februari meldt KPN dat mijn tv-ontvanger aan vervanging toe is. De oude tv-ontvangers kunnen KPN's nieuwste software-updates met verbeteringen niet aan. Vanaf 19 maart 2024 werken deze niet meer. Ik volg het advies om die TV-ontvanger om te ruilen. Ik krijg een nieuwe ontvanger box plus bij behorende afstandsbediening thuis gestuurd. Die nieuwe afstandsbediening blijkt nu ineens niet meer met Infrarood, maar met Bluetooth te werken. Met als gevolg dat mijn Sonos soundbar die met mijn oude KPN IR afstandsbediening gewoon bediend kon worden, dat nu niet meer doet. KPN klantenservice gebeld en die bevestigen dit probleem en zeggen aan een oplossing te werken. Mijn vraag is dus of dit IR - Bluetooth probleem samenhangt met deze TV + Box update? 

Jij hebt dan als het goed is de 5202 ontvangen. Dat heeft verder niets met deze update te maken voor TV+. Maak vooral een eigen topic aan als je hulp wil hierbij. 


Vraag mij af of deze update TV + Box verband houdt met wat mij overkomt. Op 6 Februari meldt KPN dat mijn tv-ontvanger aan vervanging toe is. De oude tv-ontvangers kunnen KPN's nieuwste software-updates met verbeteringen niet aan. Vanaf 19 maart 2024 werken deze niet meer. Ik volg het advies om die TV-ontvanger om te ruilen.

Jij hebt waarschijnlijk een ZTE ZXV8001 en die gaan vervangen worden door de Arris VIP5202.

Dat heeft niets met de TV+ Box te maken.


Mooie update, ben benieuwd!

Heeft iemand al kunnen testen of de multicast streams indien gebruik wordt gemaakt van favorietenlijst weer op 14,5Mps staan ipv 7.2Mps?


Mooie update, ben benieuwd!

Heeft iemand al kunnen testen of de multicast streams indien gebruik wordt gemaakt van favorietenlijst weer op 14,5Mps staan ipv 7.2Mps?

Bij mij niet.

Via favorieten lijst is het 7,2 

Favoriet uit weer 14,2


Na update problemen met Multicast kwam pas na een 2e herstart weer goed.

Hij schakelde namelijk meteen naar Live met kleine letters na installatie.

Na herstart werkt het weer maar hen nu op alle zenders dat er LIVE staat.

voorbeelden kanaal 14 en 538 en 25 even snel gekeken staat over LIVE

 

Het schakelen tussen netflix en vidoeland en weer terug naar TV is een verademing!

geen Discotheek meer

dus de audio update werkt? staat bij U de instelling op stereo?


Na update problemen met Multicast kwam pas na een 2e herstart weer goed.

Hij schakelde namelijk meteen naar Live met kleine letters na installatie.

Na herstart werkt het weer maar hen nu op alle zenders dat er LIVE staat.

voorbeelden kanaal 14 en 538 en 25 even snel gekeken staat over LIVE

 

Het schakelen tussen netflix en vidoeland en weer terug naar TV is een verademing!

geen Discotheek meer

dus de audio update werkt? staat bij U de instelling op stereo?

Nee op automatisch.

En daar had ik al de problemen mee met geluids verschil en nu niet meer 


gekke vraag : krijgen altijd dezelfde personen de eerste keer de update voor het testen? 

Nee

Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten.

zo7 wel eens mooi zijn dat de mensen die de klachten hebben waarvoor de oplossing is ook eens eerst aan bod komen om het te testen. ik merk dat na dat de definitiefe uitrol weer hier een klachtenregen komt . wat ik altijd vreemd vind. wat mij handig lijkt: selecteer mensen die een ,moeilijke, setup hebben. tussen de random mensen. 


Kan jij eens een screenshot plaatsen van de data monitor op jouw FRITZ!Box terwijl je radio luistert?

Probeer daarbij zo weinig mogelijk andere dingen te doen.

@wjb Bovenste stream is NPO Radio 2 en bij de onderste streams staat het erboven. Zoals je ziet is Radio Veronica wel multicast (geworden enige tijd geleden en niks met deze update te maken heeft) en de rest van alle radiozenders zijn nog unicast.

 

Nu stop ik ermee, anders krijg ik op me kop van de moderators dat dit afwijkt van het topic 🫣


gekke vraag : krijgen altijd dezelfde personen de eerste keer de update voor het testen? 

Nee

Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten.

zo7 wel eens mooi zijn dat de mensen die de klachten hebben waarvoor de oplossing is ook eens eerst aan bod komen om het te testen. ik merk dat na dat de definitiefe uitrol weer hier een klachtenregen komt . wat ik altijd vreemd vind. wat mij handig lijkt: selecteer mensen die een ,moeilijke, setup hebben. tussen de random mensen. 

Zal best moeilijk zijn denk ik aangezien maar een handje vol mensen zich echt meldt hier. En het gros van de mensen nooit wat meld


Kan jij eens een screenshot plaatsen van de data monitor op jouw FRITZ!Box terwijl je radio luistert?

Probeer daarbij zo weinig mogelijk andere dingen te doen.

@wjb Bovenste stream is NPO Radio 2 en bij de onderste streams staat het erboven. Zoals je ziet is Radio Veronica wel multicast (geworden enige tijd geleden en niks met deze update te maken heeft) en de rest van alle radiozenders zijn nog unicast.

 

Nu stop ik ermee, anders krijg ik op me kop van de moderators dat dit afwijkt van het topic 🫣

Nou @wjb hier bij mij staat bij Veronica LIVE en bij alle overige inderdaad Live en ik ervaar dit ook.

Dus hier kan je het ook zien met Live of LIVE

 


gekke vraag : krijgen altijd dezelfde personen de eerste keer de update voor het testen? 

Nee

Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten.

zo7 wel eens mooi zijn dat de mensen die de klachten 

Zal best moeilijk zijn denk ik aangezien maar een handje vol mensen zich echt meldt hier. En het gros van de mensen nooit wat meld

daarom dacht ik: kies eens de mensen die hier reageren, lijkt mij slim ivm de feedback. een test  met random mensen is leuk maar.. in deze fase met alle problemen lijkt mij persoonlijk eens slim om de mensen te beteekken die hier alle moeite doen. niet bedoeld om eerst de update te krijgen😏maar dacht dat dat wel eens een hulp kan zijn


Ik heb paar maanden geleden de geluid weergave op stereo gezet op aanraden van een reactie omdat ik steeds last had van lipsync. Moet ik na deze update de weergave op automatisch zetten?  Heb geen soundbar of wat dan ook. En waar vind ik ook alweer die optie?

Bij mij werkt het met de update voor het eerst goed op automatisch.


Ik luister nooit radio via de TV+ Box maar ik had verwacht dat bij de introductie van multicast (lang terug) alle radiozenders, net als op de "oude" TV ontvangers, ook Multicast zouden zijn geworden.

Blijkbaar is dat dus nog niet het geval.


Mooie update, zie hem graag tegemoet.


De update blijft hangen op 45%.

 


Pas na het volledig uit en weer aan zetten van de TV+ Box liep de download van de update weer verder.


Audio-sync problemen zie ik op alle KPN apps, of het nu op TV+ is, of op de apps op iOS, Android, Tizen of tv.kpn.com. Op die laatste is het wel het beste, maar het beeld loopt nog steeds enkele millisecondes voor op het geluid. Dat zou je kunnen corrigeren met een negatieve waarde voor audio-sync, maar dat ondersteunent de app momenteel niet… Als ik Netflix, HBO+, Viaplay e.d. kijk via de verschillende OS-en (of lokale content via Kodi e.d.), dan zie ik daar géén problemen. Het lijkt er op of de streams die van het backend komen, al niet 100% synchroon lopen. Vreemd genoeg heb ik dit op de VIP5202 nooit kunnen ontdekken, maar ik weet niet of het oude iTV hetzelfde backend is of een ander.

Overigens zijn de sync-problemen op de TV+ kastjes met afstand het ergst, soms wel tot 500 ms. Vooral als je een live-uitzending even een stukje terug zet gaat het vaak fout. Even 10 s verder terug lost het meestal deels op (los van de al aanwezige kleine afwijking van enkele ms).

Ik hoop dat deze update in elke geval de “grote” sync-problemen gaat oplossen. Ben benieuwd...


Al drie dagen achtereen dat de box lukraak opstart. Niet alleen de tv app, maar ook de Android software. Prut weer.


Al drie dagen achtereen dat de box lukraak opstart. Niet alleen de tv app, maar ook de Android software. Prut weer.

Goed om hiervoor een eigen topic te maken dit staat namelijk los van deze update.


Ik wil geen zwartkijker zijn, maar eerst zien, dan geloven. En mogelijk komen er dan weer andere problemen aan het licht.


Volgens mij is probleem van de korte geluidsonderbrekingen na het aanzetten vanuit de energie zuinige mode ook opgelost.

 

Ik had vanmiddag de update geïnstalleerd en de ontvanger uitgezet. Aantal uren later weer aangezet, en dus geen haperingen in het geluid.

PS: Ik zit altijd in de groep die al eerste de update krijgt en dat op beide ontvangers, dus in hoeverre het willekeurig is…...

Donald


Ik zou ook altijd in de eerste groep zit


Ik wil geen zwartkijker zijn, maar eerst zien, dan geloven. En mogelijk komen er dan weer andere problemen aan het licht.

Welkom terug @ArnoK (Polarmonk). Bloed gaat waar ‘t niet kruipen kan?😉 Maar terechte opmerking natuurlijk. Ik hoop dat de problemen met audio tot het verleden behoren voor je. 

Verder lees ik goede eerste geluiden (dat klinkt raar, maar goed). Dat is fijn.


Ik wil geen zwartkijker zijn, maar eerst zien, dan geloven. En mogelijk komen er dan weer andere problemen aan het licht.

Welkom terug @ArnoK (Polarmonk). Bloed gaat waar ‘t niet kruipen kan?😉 Maar terechte opmerking natuurlijk. Ik hoop dat de problemen met audio tot het verleden behoren voor je. 

Verder lees ik goede eerste geluiden (dat klinkt raar, maar goed). Dat is fijn.

zijn er testers met een hifi versterker erachter .?

 


zijn er testers met een hifi versterker erachter .?

 

Ik gebruik een hifi receiver, maar heb al geen geluid probleem sinds begin met instelling passthrough