Skip to main content

KPN TV+ Update februari 2024 #1

Firmware 0.26.24

 

Wat zit er in?

Deze update is voor de firmware en staat in het teken van audio. Er zitten verschillende verbeteringen in voor de geluidservaring. We zijn superbenieuwd wat de ervaringen gaan zijn met deze update! 

 

Verbeteringen in het geluid

  • Voorkomen van problemen waar het geluid en het beeld niet gelijk lopen (lipsync problemen).
  • Beter volumeniveau van stereo
  • Het geluidsniveau tussen tv-zenders en apps zoals YouTube en Netflix is minder groot

 

Verder in deze update

  • Verbeteringen in de werking van HDMI CEC, met name bij LG televisies
  • Oplossing voor wegvallende radio bij gebruik van Toslink
  • Diverse andere bug fixes

 

Toevoeging 4 maart 2024:

Firmware 0.27.0

We zien dat de 0.26.24 firmware een bug kan veroorzaken waarbij je TV+ Box continu terugvalt naar unicast. Dit kan zorgen voor trager zappen en een andere beeldkwaliteit. Herstarten lost dit tijdelijk op. Om deze bug permanent te herstellen hebben we deze nieuwe update. Verder zitten hier geen aanpassingen in. Vandaar dat we hem invoegen bij deze Product Update in plaats van een nieuwe.

 

Wanneer komt ‘ie?

Firmware 0.26.24 > deze is volledig uitgerold

  • Preselectie: 15 februari
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 20, 21 en 22 februari

Heb je hem na 22 februari nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Firmware 0.27.0

  • Preselectie: 4 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 7 maart

Heb je hem na 7 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Ik wil geen zwartkijker zijn, maar eerst zien, dan geloven. En mogelijk komen er dan weer andere problemen aan het licht.

Welkom terug @ArnoK (Polarmonk). Bloed gaat waar ‘t niet kruipen kan?😉 Maar terechte opmerking natuurlijk. Ik hoop dat de problemen met audio tot het verleden behoren voor je. 

Verder lees ik goede eerste geluiden (dat klinkt raar, maar goed). Dat is fijn.

zijn er testers met een hifi versterker erachter .?

 

Er zitten vele duizenden klanten in de pilotgroep. Dus dat lijkt me wel ja. Waarvan TDN dus 1 is blijkbaar. Maar genoeg over de pilotgroep en wie daar in zouden moeten zitten etc. Laten we het weer inhoudelijk over de update hebben.


Ik wil geen zwartkijker zijn, maar eerst zien, dan geloven. En mogelijk komen er dan weer andere problemen aan het licht.

Welkom terug @ArnoK (Polarmonk). Bloed gaat waar ‘t niet kruipen kan?😉 Maar terechte opmerking natuurlijk. Ik hoop dat de problemen met audio tot het verleden behoren voor je. 

Verder lees ik goede eerste geluiden (dat klinkt raar, maar goed). Dat is fijn.

zijn er testers met een hifi versterker erachter .?

 

Er zitten vele duizenden klanten in de pilotgroep. Dus dat lijkt me wel ja. Waarvan TDN dus 1 is blijkbaar. Maar genoeg over de pilotgroep en wie daar in zouden moeten zitten etc. Laten we het weer inhoudelijk over de update hebben.

doen we.👍 hoop hem snel te krijgen. 


Ik vind dit altijd zo’n rare tekst.

”Geen nieuwe versie beschikbaar”

”Je hebt al de laatste versie”

 

Er is dus wel een nieuwe versie, maar ik kom nog niet in aanmerking hiervoor.

 


Toch weer een hopeloze update. Nu kun je tot 5 seconden wachten op geluid nadat je van zender gewisseld hebt. ... Triest. 

Alles weer op unicast gezet en passthrough. Maar helaas. De ontvanger is op de box12 aangesloten met een cat5e snoer. 

 


Toch weer een hopeloze update. Nu kun je tot 5 seconden wachten op geluid nadat je van zender gewisseld hebt. ... Triest. 

Dat is geen generiek issue immers bij mij is het geluid bij het wisselen van zender direct weer actief.


Mooie update, ben benieuwd!

Heeft iemand al kunnen testen of de multicast streams indien gebruik wordt gemaakt van favorietenlijst weer op 14,5Mps staan ipv 7.2Mps?

Bij mij niet.

Via favorieten lijst is het 7,2 

Favoriet uit weer 14,2

Hoi @MennoG78 dank voor het testen. Dat is spijtig te horen zeg! Die favorietenfunctie is geweldig, alleen zo jammer dat beeldkwaliteit dan helft is... Hoop dat dit heel snel opgepakt wordt!


Mooie update, ben benieuwd!

Heeft iemand al kunnen testen of de multicast streams indien gebruik wordt gemaakt van favorietenlijst weer op 14,5Mps staan ipv 7.2Mps?

Bij mij niet.

Via favorieten lijst is het 7,2 

Favoriet uit weer 14,2

Hoi @MennoG78 dank voor het testen. Dat is spijtig te horen zeg! Die favorietenfunctie is geweldig, alleen zo jammer dat beeldkwaliteit dan helft is... Hoop dat dit heel snel opgepakt wordt!

Dit issue zit waarschijnlijk ook niet in de firmware maar in de TV+ (launcher) app. Het is voor een fix daarvan dus wachten op de volgende versie van de TV+ (launcher) app.


Toch weer een hopeloze update. Nu kun je tot 5 seconden wachten op geluid nadat je van zender gewisseld hebt. ... Triest. 

Alles weer op unicast gezet en passthrough. Maar helaas. De ontvanger is op de box12 aangesloten met een cat5e snoer. 

 

ik moest ook nog keer herstarten om dit euvel te verhelpen.

Lijkt met de update en daarna de herstart toch elke keer nog eentje nodig te zijn.


Ik hoop dat de update voor het geluid straks inderdaad beter wordt.

Sinds deze week heb ik via Bluetooth een Marshall luidspreker aangesloten, waarbij ik het volume van 0 tot 10 kan regelen en heb het volume meestal op 5 staan.

‘s Nachts gaat de stroom volledig van de DIW7022 af en als ik dan 's morgens de decoder aanzet om radio te luisteren via de Marshall, staat het geluid op maximaal, oorverdovend dus en weet ik niet hoe snel ik de DIW weer uit moet zetten.

Als ik de Marshall bekabeld aansluit op de digitale uitgang van de DIW heb ik hetzelfde effect.

Ik ga dan de DIW een volledige fabrieksreset geven en werkt het weer gewoon goed.


Toch weer een hopeloze update. Nu kun je tot 5 seconden wachten op geluid nadat je van zender gewisseld hebt. ... Triest. 

Alles weer op unicast gezet en passthrough. Maar helaas. De ontvanger is op de box12 aangesloten met een cat5e snoer. 

Vaak helpt het om hem opnieuw te laten opstarten.

 

@Ik tag je even

Hij is nog niet uit, alleen voor een kleine geselecteerde groep.


@joop2011 dat weet ik. Het gaat om de tekst.


 

Verder in deze update

  • Verbeteringen in de werking van HDMI CEC, met name bij LG televisies
 

Lost dit dan ook het probleem op dat er regelmatig geen geluid is als alles aangezet wordt? Vaak moet dan de tv herstart worden om weer geluid te krijgen namelijk.


@joop2011 dat weet ik. Het gaat om de tekst.

Niks mis met de tekst

je zit niet in de uitrol dus is het inderdaad de laatste versie


Wij hebben ook grote problemen met HDMI SEC. Niet onze Denon 2800 geluidsinstallatie start, maar altijd de Blu ray player. Je kunt niet instellen wat gestart moet worden. Functie dus maar uitgeschakeld. En onze TV is een LG c3 uit 2023.


 

Verder in deze update

  • Verbeteringen in de werking van HDMI CEC, met name bij LG televisies
 

Lost dit dan ook het probleem op dat er regelmatig geen geluid is als alles aangezet wordt? Vaak moet dan de tv herstart worden om weer geluid te krijgen namelijk.

We vernemen je ervaring met de nieuwe update graag! Vooral als het nog niet goed werkt, laat het gerust hier weten. 


Geweldige update tot dusver. Nu twee avonden volledig gekeken. Zowel tv, opnames en apps is de lipssync goed nu. 
NB: Ik zit al sinds het begin in de preselect groep van de updates, met één van mijn twee boxen. 


@robdammers  je andere box haalt waarschijnlijk de  update onder water ook binnen.. kijk maar eens bij info

 dat was bij mij ook zo.


Ik merkte wel verschil met het geluid. Vooral toen ik met de 10 a 30 sec deed door skippen. Eerst gewoon geluid en dan skip je 1 a 2 keer en opeens heel zacht geluid, skip je nog 1 a 2 keer is het geluid weer normaal.

Het geluid op mijn Samsung tv is wel echt ietsjes harder nu. Nog niet zo hard als bij andere dingen die ik op de tv kijk. 

Mijn salora tv is nog geen verschil, staat nog steeds sinds het nieuwe kastje het volume max.


@joop2011 dat weet ik. Het gaat om de tekst.

Niks mis met de tekst

je zit niet in de uitrol dus is het inderdaad de laatste versie

Ik zie liever een tekst als nieuwe update beschikbaar per “datum” en dan voor beschikt u over de laatste versie. Net zoals hier op het forum gecommuniceerd wordt. 


Toch weer een hopeloze update. Nu kun je tot 5 seconden wachten op geluid nadat je van zender gewisseld hebt. ... Triest. 

Alles weer op unicast gezet en passthrough. Maar helaas. De ontvanger is op de box12 aangesloten met een cat5e snoer. 

 

Ik denk dat je met je ‘hopeloze update’ wel heel kort door de bocht bent. Na 2 avonden heb ik juist positieve ervaringen met de update. Ik denk dat het afhankelijk is van de apparatuur die je erachter hebt hangen. 


Fijn dat je ervaringen zo positief zijn, @robdammers . Hopelijk gaat dat voor veel meer gebruikers gelden. 


@Shyrin van KPN is het geluid van on demand aanbod met deze update ook verbeterd van alleen stereo naar dolby? Of is het alleen lipsync wat is opgelost?


@Shyrin van KPN is het geluid van on demand aanbod met deze update ook verbeterd van alleen stereo naar dolby? Of is het alleen lipsync wat is opgelost?

 

Verbeteringen in het geluid

  • Voorkomen van problemen waar het geluid en het beeld niet gelijk lopen (lipsync problemen).
  • Beter volumeniveau van stereo
  • Het geluidsniveau tussen tv-zenders en apps zoals YouTube en Netflix is minder groot

 

Zo te lezen denk ik ook volumeniveau.

 

Wat bedoel met “on demand” aanbod?

App's van streamingdiensten of? 

 


Hoi @joop2011 

Er zouden meerdere bugfixes zijn opgrlost en het was firmware update van geluid. Daarom mijn vraag.…

Zie hier welk probleem

 

 


joop2011 schreef:

Wat bedoel met “on demand” aanbod?

Ik denk dat @Danielthuis daarmee films uit het pluspakket bedoelt waarbij er ook sprake was/is van het ontbreken van Dolby 5.1.