Skip to main content

KPN TV+ Update februari 2024 #1

Firmware 0.26.24

 

Wat zit er in?

Deze update is voor de firmware en staat in het teken van audio. Er zitten verschillende verbeteringen in voor de geluidservaring. We zijn superbenieuwd wat de ervaringen gaan zijn met deze update! 

 

Verbeteringen in het geluid

  • Voorkomen van problemen waar het geluid en het beeld niet gelijk lopen (lipsync problemen).
  • Beter volumeniveau van stereo
  • Het geluidsniveau tussen tv-zenders en apps zoals YouTube en Netflix is minder groot

 

Verder in deze update

  • Verbeteringen in de werking van HDMI CEC, met name bij LG televisies
  • Oplossing voor wegvallende radio bij gebruik van Toslink
  • Diverse andere bug fixes

 

Toevoeging 4 maart 2024:

Firmware 0.27.0

We zien dat de 0.26.24 firmware een bug kan veroorzaken waarbij je TV+ Box continu terugvalt naar unicast. Dit kan zorgen voor trager zappen en een andere beeldkwaliteit. Herstarten lost dit tijdelijk op. Om deze bug permanent te herstellen hebben we deze nieuwe update. Verder zitten hier geen aanpassingen in. Vandaar dat we hem invoegen bij deze Product Update in plaats van een nieuwe.

 

Wanneer komt ‘ie?

Firmware 0.26.24 > deze is volledig uitgerold

  • Preselectie: 15 februari
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 20, 21 en 22 februari

Heb je hem na 22 februari nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Firmware 0.27.0

  • Preselectie: 4 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 7 maart

Heb je hem na 7 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Ik zit al sinds het begin in de preselect groep van de updates, met één van mijn twee boxen. 

ik weet dat het een groep is die vanaf dag 1 erin zitten. het is gekoppeld aan het kastje(7022) dus hoopte op een eerlijk antwoord.. want er zijn veel mensen die gestopt zijn bij kpn om de reden dat het niet goed functioneerd. en lees alweer dat er maar een deel is opgelost.. ben benieuwd of het belangrijkste is opgelost. dus niet de fouten die gemaakt zijn bij elke update maar de fout die er vanaf dag 1 in zit. volume verschil tussen 7022 en blu ray nintendo enz. dat zit namelijk in de firmware. en weer wachten heb ik geen zin in.

 

die fout is er zeker uit schakelen tussen PS5 is nu geen discotheek stand meer

Nee echt, de totale audio wat uit de box komt is veel zachter dan bijvoorbeeld gestreamde audio. Dat scheelt nog enorm veel. Als ik een BlueRay disk aanzet dan moet ik m’n Sonos ARC aanzienlijk zachter zetten dan wanneer ik iets via de box kijk. De “master audio level” is dus nog echt te zacht. 

 

Ik vind het nauwelijks meer merkbaar heb vanmiddag via me PlayStation een blu-ray afgespeeld en daar naar weer naar tv moest hem 1 tikkie zachter doen dat is echt te verwaarlozen zoals ik lees zie ik toch verchillende ervaringen ben benieuwd als de uitrol er is wat er bij mij gebeurd. hoop dat ik dan veilig de B&w,s weer kan gebruiken. 


Volume van de TV/Box staat nu op 51 om een gewoon volume te krijgen, volume bij streamen van album 20! Dit is een lokale schaalverdeling en geeft natuurlijk niet het aantal Db’s aan, maar het is aanzienlijk zachter. 
 

Situatie: Box (audio en video) via HDMI naar TV, audio via HDMI-ARC (audio return channel) naar m’n Sonos ARC soundbar.  


Ik bedoel bij “volume van de tv/box” de volume stand op de Sonos ARC


Na een paar dagen gebruik van de box valt mij ook op dat de KPN TV+ app nog geen 1 keer opnieuw is opgestart. Dit gebeurde voor deze update regelmatig na het afsluiten van apps of na het snel schakelen tussen apps en de TV+ app.

Tot op heden geen lip sync problemen gehad bij de TV zenders (Audio kwaliteit: Automatisch)

Ik heb gisteren 1 keer gehad dat ik geen geluid had op de 4K zenders.
Na het wijzigen van 'Audio kwaliteit Automatisch naar Passthrough' kreeg ik geen enkele TV en radiozenders meer. Box schakelde van multicast automatisch naar unicast (zichtbaar LIVE naar Live), maar het beeld bleef zwart en geen geluid. 

Normaal opnieuw opstarten hielp niet, maar na een longpress powerknop en opnieuw opstarten was dit probleem verholpen (Audio kwaliteit weer naar Automatisch) Hopelijk een 1 malige vastloper. Mocht dit vaker voorkomen dan laat ik het weten.


Ik bedoel bij “volume van de tv/box” de volume stand op de Sonos ARC

Ja ik ook die heeft ik maar eentje naar beneden te zetten.

Ik test dit op een BEAM of RAY


Toch vreemd dat ik er wel last van heb en een ander niet. Ik begrijp hier werkelijk niks van. 


Toch vreemd dat ik er wel last van heb en een ander niet. Ik begrijp hier werkelijk niks van. 

ik had ook nooit lip sync en andere wel dus ook niet verklaarbaar


Dat is inderdaad ook merkwaardig te noemen. 


Voor de duidelijkheid: ik zie mensen praten over “lip sync”, maar het probleem is algeheel de audio-sync, en uiteraard niet alleen gesproken woorden. Het is zelfs nog veel hinderlijkER bij bv. een geluid van een harde klap waar het beeld duidelijk zichtbaar voor loopt op het geluid.


Voor de duidelijkheid: ik zie mensen praten over “lip sync”, maar het probleem is algeheel de audio-sync, en uiteraard niet alleen gesproken woorden. Het is zelfs nog veel hinderlijk ER bij bv. een geluid van een harde klap waar het beeld duidelijk zichtbaar voor loopt op het geluid.

 

Wacht even op de update van vrijdag 23 februari.

Hopelijk is dan dit probleem ook verleden tijd.

En uiteraard als gesproken woord niet synchroon loopt, lopen de andere dingen ook niet synchroon. 


 

En uiteraard als gesproken woord niet synchroon loopt, lopen de andere dingen ook niet synchroon. 

Klopt, maar het gaat mij om het correct gebruik van terminologie om verwarring te voorkomen. Geluids/audi-synchronisatie is een setting in de meeste apparatuur. Voor lip-sync is er geen setting...


@pietheingrun vind je t goed om dit troubleshooten te doen in je eigen topic?  Volgens mij hoort dit gewoon goed te werken!


Ik heb de off-topic reacties toch even verwijderd @pietheingrun, het is écht handiger dat in je eigen topic te doen. Ook daar lezen wij mee en nemen we je feedback mee.


Ik heb de off-topic reacties toch even verwijderd @pietheingrun, het is écht handiger dat in je eigen topic te doen. Ook daar lezen wij mee en nemen we je feedback mee.

Het is heel erg jammer dat dergelijke valide reacties zomaar in de vuilnisbak gegooid worden.

Splits ze dan netjes af maar ik begrijp dat dat niet mogelijk is in topics binnen "product updates".

De oorzaak van het probleem dat @pietheingrun ervaart zou mijns inziens weldegelijk aan update van de firmware kunnen liggen en daarmee waren die reacties mijns inziens niet "off-topic".

Helaas zien we maar al te vaak dat een TV+ Box zich, na een update van de firmware en/of TV+ app, vreemd gaat gedragen en dat er soms een herstart of zelf een factory reset nodig is om hem in het gareel te krijgen. Het zou maar zo kunnen dat dat bij @pietheingrun ook het geval is.

 

P.S. Sla eens met een vuist op tafel bij Gainsight om de beheersmogelijkheden binnen "Product updates" te verbeteren.


Ik heb de off-topic reacties toch even verwijderd @pietheingrun, het is écht handiger dat in je eigen topic te doen. Ook daar lezen wij mee en nemen we je feedback mee.

 

 

P.S. Sla eens met een vuist op tafel bij Gainsight om de beheersmogelijkheden binnen "Product updates" te verbeteren.

Precies ik hoor al meer dan 2 jaar nu dat het in onderzoek is.

Lijkt me toch niet zo moeilijk


Dat dus, wellicht “terug naar de tekentafel” bij Gainsight om alle boxjes gelijk te krijgen. Inventariseren wie welke chip inside heeft en waar de problemen liggen. Een soort van enquete binnen de groep. Zeg waar iedereen zijn of haar box-gegevens kan vinden, maak er een soort van lijstje van wat je aan kunt vinken en niks anders. Dan hou je het overzichtelijk en komt de info juist door. 


@ronvmeijer, Gainsight heeft niets met die boxjes te maken, Gainsight is het bedrijf achter de software waar het forum op draait.

Laten we nu vooral weer on-topic gaan.


Sorry stom van mij, ik bedoel de fabrikant van de Box natuurlijk. 


Het zou echt een mooie mijlpaal zijn als de lipsync problematiek tot het verleden gaat behoren door deze firmware upgrade.

Inderdaad dat zou een hele verbetering zijn. Het is irritant als het geluid niet synchroon loopt met het beeld. Dit is niet alleen het probleem van de KPN tv- box. Bij Ziggo mediabox-next ondervond ik hetzelfde probleem.


Met deze laatste update is het probleem helemaal verholpen. Ook is inderdaad het stereo-geluid bijna net zo hard als wanneer je Dolby AC3 ingeschakeld hebt. 


Even een kleine update m.b.t. de uitrol van de firmware-update. De verdere uitrol wordt verspreid over vandaag, morgen en overmorgen. Niet heel spannend, maar goed om te weten.


Even een kleine update m.b.t. de uitrol van de firmware-update. De verdere uitrol wordt verspreid over vandaag, morgen en overmorgen. Niet heel spannend, maar goed om te weten.

Dat zal voor veel mensen waarschijnlijk als muziek in de oren klinken.


Even een kleine update m.b.t. de uitrol van de firmware-update. De verdere uitrol wordt verspreid over vandaag, morgen en overmorgen. Niet heel spannend, maar goed om te weten.

Meteen ff gecheckt, en hij is binnen hoor. 👍

Audio op automatisch gezet, geen verschil meer tussen niveau Netflix en tv+. Voorheen stond tv op stand 10 en Netflix op 20. Nu alles gelijk en bijna geen verschil meer. Blij mee. 👍🏆Verder zie ik ook geen lipsync probleem (meer). 


Krijg net de melding update beschikbaar op de tv, ben benieuwd.


hier de update binnengehaald. 

gelijk een test tov de nintendo switch:

1e en 2e foto de nintendo 3e en 4e de kpn 7022.

de versterker alles op standaard gezet. 

kpn you tube is harder als de tv+app. totaal is de 7022 nu harder als de rest.  🤣 maar 1000x beter dan het was.

ps heb alleen stereo speakers gebruikt dus beiden identiek  getest.