Skip to main content

KPN TV+ Update februari 2024 #1

Firmware 0.26.24

 

Wat zit er in?

Deze update is voor de firmware en staat in het teken van audio. Er zitten verschillende verbeteringen in voor de geluidservaring. We zijn superbenieuwd wat de ervaringen gaan zijn met deze update! 

 

Verbeteringen in het geluid

  • Voorkomen van problemen waar het geluid en het beeld niet gelijk lopen (lipsync problemen).
  • Beter volumeniveau van stereo
  • Het geluidsniveau tussen tv-zenders en apps zoals YouTube en Netflix is minder groot

 

Verder in deze update

  • Verbeteringen in de werking van HDMI CEC, met name bij LG televisies
  • Oplossing voor wegvallende radio bij gebruik van Toslink
  • Diverse andere bug fixes

 

Toevoeging 4 maart 2024:

Firmware 0.27.0

We zien dat de 0.26.24 firmware een bug kan veroorzaken waarbij je TV+ Box continu terugvalt naar unicast. Dit kan zorgen voor trager zappen en een andere beeldkwaliteit. Herstarten lost dit tijdelijk op. Om deze bug permanent te herstellen hebben we deze nieuwe update. Verder zitten hier geen aanpassingen in. Vandaar dat we hem invoegen bij deze Product Update in plaats van een nieuwe.

 

Wanneer komt ‘ie?

Firmware 0.26.24 > deze is volledig uitgerold

  • Preselectie: 15 februari
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 20, 21 en 22 februari

Heb je hem na 22 februari nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Firmware 0.27.0

  • Preselectie: 4 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 7 maart

Heb je hem na 7 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Hoe zie ik welke versie er geïnstalleerd is? 


Zit er in deze update ook de oplossing voor het automatisch oppakken van het hdmi kanaal. Bij iedere keer aanschakelen van de kpn plus box moet ik paar keer het hdmi kanaal wisselen voor ik beeld krijg. Bij mijn oude kastje pakte hij dat automatisch op. Nu loopt mijn kastje via een dolby surround versterker naar me tv. Dit is echt heel irritant dus hoop dat het met deze update verholpen is en anders hopelijk snel opgelost.


@Andre0511 

Maak hier een eigen nieuwe topic voor.

Dan kunnen we je daar verder helpen.

 

Deze topic gaat over de update. 


Hoe zie ik welke versie er geïnstalleerd is? 


 

moi Michiel,

Druk op het huisje op de afstandsbediening,

dan op pijltje omhoog, groene cursor streepje komt onder start.

Ga met de cursor naar tandwieltje rechts druk op oké ga in instellingen naar beneden naar informatie, druk op oke

Je ziet dan iets naar beneden kpntv+ firmware het nummer moet nu met nieuwe software 0.26.24 zijn.

Terug druk op pijltje retour naar nu op tv en op oké.


Ik heb even een paar berichten verwijderd. Een Product Update is niet bedoeld om in een individuele vraag te duiken. Het wordt dan snel onoverzichtelijk. @Andre0511, kan je een eigen topic aanmaken met je vraag (klik op de groene tekst)? Dan kan daar met je meegekeken worden.


Echt hè, ik zei het. Met “verbeteringen” krijg je andere problem terug. En ja hoor, geluid is nu in Netflix helemaal naar de vaantjes. Ik ben zo moe van alsmaar weer problemen aangeven. Wat een frutsysteem is dit.


Echt hè, ik zei het. Met “verbeteringen” krijg je andere problem terug. En ja hoor, geluid is nu in Netflix helemaal naar de vaantjes. Ik ben zo moe van alsmaar weer problemen aangeven. Wat een frutsysteem is dit.

Nu pass through aangezet en het is weer beter. Maar voor mensen zonder technische knobbel, die bovendien geen weet hebben van dit forum, is dit gewoon toch niet te doen!


Als je de box start of eigenlijk laat starten middels de tv knop werkt alles goed, als je dat doet met starten box die dan door HDMI cec de rest start heb ik geen geluid en moet dat handmatig starten.🥺

Was dit niet update gerelateerd dan?🥸

Nee, dit staat los van deze update. Vandaar ook het verzoek om een eigen topic hiervoor aan te maken zodat het hier overzichtelijk blijft. 


Als je de box start of eigenlijk laat starten middels de tv knop werkt alles goed, als je dat doet met starten box die dan door HDMI cec de rest start heb ik geen geluid en moet dat handmatig starten.🥺

Was dit niet update gerelateerd dan?🥸

Nee, dit staat los van deze update. Vandaar ook het verzoek van Jasper, en ook van mij, om een eigen topic hiervoor aan te maken zodat het hier overzichtelijk blijft. 

Heb op jullie aanraden een eigen topic gestart. Dank je wel!


Ik wil geen zwartkijker zijn, maar eerst zien, dan geloven. En mogelijk komen er dan weer andere problemen aan het licht.

Welkom terug @ArnoK (Polarmonk). Bloed gaat waar ‘t niet kruipen kan?😉 Maar terechte opmerking natuurlijk. Ik hoop dat de problemen met audio tot het verleden behoren voor je. 

Verder lees ik goede eerste geluiden (dat klinkt raar, maar goed). Dat is fijn.

zijn er testers met een hifi versterker erachter .?

 

Ik was er uit eigen beweging uitgestapt, kostte me teveel negativiteit. Ik probeer nu wat milder te zijn, maar dat valt niet mee. Het is en blijft een slecht systeem en ik vrees dat dat ook niet meer verandert. KPN heeft gegokt en laat de gebruikers achter met een kater door het “nieuwe” systeem.


Ja ArnoK

Censuur/ dictatuur is wat hier plaatsvind en niet verbazingwekkend, zelf account verwijderen duurt (te)  lang.

Zonder bericht te geven verdwijnen er berichten die je instuurt en er word gerommeld met de volgorde van de berichten in quotes wat een verkeerd beeld geeft. Gemakkelijk onder het mom van heeft niet met het onderwerp te maken , maak een eigen topic.

Mijn opmerking had mijns inziens alles met de nieuwe update van doen , maar ja oordeel van een moddereter  is heilig hè.


... er word gerommeld met de volgorde van de berichten in quotes wat een verkeerd beeld geeft. ...

Dat is niet mogelijk, de volgorde van berichten kan helemaal niet aangepast worden.


Dan laatste oproep zonder opnieuw berichten te verwijderen: Graag alleen feedback over de update hier. Als er individueel naar een probleem gekeken moet worden, maak dan een eigen topic aan. 
Als je het niet eens bent met het verwijderen van je berichten, dan kan dit ook in een eigen topic. 

We zetten de feedback hier door naar de ontwikkelaars en met alle off topic berichten wordt dat erg onoverzichtelijk. Dank!


Na de update een tijdje gebruikt te hebben trek ik de conclusie dat de problemen met het geluid na de opstart (in ieder geval bij de eco stand) verholpen lijkt. Staat niet bij de beschrijving van deze update. Hebben meer mensen deze ervaring of kan een moderator bevestigen dat dit ook aangepakt is met deze update?
 

Ik ben er zeker blij mee dat ik nu meteen stabiel geluid heb na opstarten. Dat was een beetje knullig.


Ik merk helaas geen verschil met het volume van het stereo geluid van de radio zenders. Zodra ik switch tussen tv zenders met Dolby Digital geluid en bijvoorbeeld Radio 10 (kanaal 813, stereo), moet ik mijn denon receiver 10 stappen terugzetten qua volume want anders kunnen de buren meegenieten. Dolby Digital geluid is veel zachter dan stereo. Ik heb de geluidsinstelling op passthrough staan. Als ik het op automatisch zet, worden de radio zenders ook in surround weergegeven en dat klinkt voor geen meter 😉


Jammer genoeg vanmiddag weer lipsync problemen bij uitgesteld kijken naar NPO1 (12 uur NOS Journaal).


Na de update een tijdje gebruikt te hebben trek ik de conclusie dat de problemen met het geluid na de opstart (in ieder geval bij de eco stand) verholpen lijkt. Staat niet bij de beschrijving van deze update. Hebben meer mensen deze ervaring of kan een moderator bevestigen dat dit ook aangepakt is met deze update?

Het staat niet expliciet als zodanig vermeld, @Roy74. We kunnen het wellicht even navragen. Fijn dat het opgelost is in ieder geval!

Ik merk helaas geen verschil met het volume van het stereo geluid van de radio zenders. 

Dat is jammer! Kan je jouw TV+ Box eens resetten @FrancWest? Wordt het dan ook niet beter?

Jammer genoeg vanmiddag weer lipsync problemen bij uitgesteld kijken naar NPO1 (12 uur NOS Journaal).

En je hebt de nieuwe firmware wel, @OID? Vreemd! Wellicht goed om dit ook even in je eigen topic te melden. 


En je hebt de nieuwe firmware wel, @OID?

 

@Marcia van KPN:

Ja, firmware 0.26.24


Update is goed gegaan, al vind ik het beeld kwaliteit niet altijd even goed. Ook zojuist weer het vastlopen van de ontvanger gehad, stroom loskoppelen is de oplossing.


Hallo, ik had problemen m.b.t. HDMI-CEC. Ik heb een Samsung TV en als ik met mijn KPN afstandsbediening de TV+ box uitzette, bleef mijn TV aan staan (ging niet naar standby) Ook werd de TV  niet uit de standby gehaald bij aanzetten van de TV+ box. Dat laatste veroorzaakte ook dat ik steeds van de HDMI bron moest opzoeken, omdat steeds bij aanzetten naar het TV kanaal werd gesprongen.

Met deze firmware 0.26.24 update waren deze problemen opgelost en leek alles goed te werken. De TV volgde de KPN TV+ box en viceversa. Perfect!

Echter, vanwege problemen met het niet kunnen regelen van het volume met met de KPN afstandbediening, kreeg ik een nieuwe KPN afstandsbediening toegestuurd en tijdens het instellen van de nieuwe afstandsbediening bleek dat plots de fix voor het HDMI-CEC probloeem ongedaan is gemaakt!?? Ik ben dus weer terug bij af en de HDMI-CEC functie werkt niet meer, waardoor mijn TV de KPN TV+ box niet meer volgt. Super irritant dit, omdat ik steeds 2 afstandbedieningen nodig heb een hele riedel aan handelingen moet uitvoeren om gewoon TV te kunnen kijken.

Ik heb de TV en de KPN TV plus box beide zo ingesteld dat bij HDMI-CEC alles aan staat, dus daar ligt het niet aan. Hoe kan dit zomaar gebeuren en hoe kan dit worden gefixt?

Kan ik op de 1 of andere manier deze firmware update opnieuw uitvoeren? Kan de laatste firmware update ongedaan worden gemaakt, waarna ik deze weer kan installeren? Desnoods de fabrieksinstellingen terugzetten van de KPN TV+ box? Weliswaar verlies ik dan bepaalde instellingen, maar wordt dan deze firmware 0.26.24 update opnieuw uitgevoerd?

(Ik hoop dat dat de HDMI-CEC fix daarmee weer actief wordt)


@Adriaan2024 Als de update gedaan is kan je hemzelf helaas niet meer ongedaan maken. KPN is de enige partij die updates kan pushen. Je zou wel een fabrieksinstellingen van je Tv en de KPN TV+ box kunnen uitvoeren. Indien je meer support nodig hebt maak even je eigen topic aan, dit is officieel een feedback topic.


Lip Sync is nog steeds abominabel. Keek gisteren de opname van Arjen Lubach. Er zat zeker een halve seconde tussen. En ja, ik keek het bedraad en via glasvezel. 


@SaltyBart oké, die ik. Maak ik mijn eigen topic aan. Trouwens, ik ben ondertussen teruggegaan naar mijn fabrieksinstellingen. De hele riedel weer opnieuw, maar nog steeds werkt HDMI-CEC niet 😥


Lip Sync is nog steeds abominabel. Keek gisteren de opname van Arjen Lubach. Er zat zeker een halve seconde tussen. En ja, ik keek het bedraad en via glasvezel. 

Net gecheckt, geen lipsync (hooguit 0,0001s) probleem bij Arjan Lubach. Kan heel goed vergelijken als hij op de toeter drukt.


Lipsync is nog steeds een groot probleem. Varieert bij mij van 100 ms vertraging tot 280 ms vertraging. Iedere dag weer anders. Je blijft "schroeven". Om gek van te worden. 0.26.24 / 1.136.5