Skip to main content

KPN TV+ Update februari 2024 #1

Firmware 0.26.24

 

Wat zit er in?

Deze update is voor de firmware en staat in het teken van audio. Er zitten verschillende verbeteringen in voor de geluidservaring. We zijn superbenieuwd wat de ervaringen gaan zijn met deze update! 

 

Verbeteringen in het geluid

  • Voorkomen van problemen waar het geluid en het beeld niet gelijk lopen (lipsync problemen).
  • Beter volumeniveau van stereo
  • Het geluidsniveau tussen tv-zenders en apps zoals YouTube en Netflix is minder groot

 

Verder in deze update

  • Verbeteringen in de werking van HDMI CEC, met name bij LG televisies
  • Oplossing voor wegvallende radio bij gebruik van Toslink
  • Diverse andere bug fixes

 

Toevoeging 4 maart 2024:

Firmware 0.27.0

We zien dat de 0.26.24 firmware een bug kan veroorzaken waarbij je TV+ Box continu terugvalt naar unicast. Dit kan zorgen voor trager zappen en een andere beeldkwaliteit. Herstarten lost dit tijdelijk op. Om deze bug permanent te herstellen hebben we deze nieuwe update. Verder zitten hier geen aanpassingen in. Vandaar dat we hem invoegen bij deze Product Update in plaats van een nieuwe.

 

Wanneer komt ‘ie?

Firmware 0.26.24 > deze is volledig uitgerold

  • Preselectie: 15 februari
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 20, 21 en 22 februari

Heb je hem na 22 februari nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Firmware 0.27.0

  • Preselectie: 4 maart
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de verdere uitrol.
  • Uitrol: 7 maart

Heb je hem na 7 maart nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 

 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+? Herstart dan altijd eerst de TV+ Box. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.
  • Helpt dit niet, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Lipsync is nog steeds een groot probleem. Varieert bij mij van 100 ms vertraging tot 280 ms vertraging. Iedere dag weer anders. Je blijft "schroeven". Om gek van te worden. 0.26.24 / 1.136.5

Heb jij jouw TV+ Box herstart nadat de update geinstalleerd was?

Het zou natuurlijk niet nodig moeten zijn maar toch blijkt helaas maar al te vaak dat een herstart "wonderen" kan doen.

Als dat dan nog altijd geen verbetering geeft dan ben ik benieuwd of en zo ja wat voor een geluidssysteem je gebruikt en hoe deze aangesloten is.


Ja, doe altijd voor de zekerheid een herstart. Net op NPO 1 lipsync van 120 ms naar 280 ms moeten zetten. Herstart maakt niets uit. Heb dit bij niet één kastje ooit meegemaakt! Heb er toch al meerdere gehad over de jaren heen. Bij iedere update wordt er weer beloofd dat het opgelost is. Wordt er troest van.


Ja, doe altijd voor de zekerheid een herstart. Net op NPO 1 lipsync van 120 ms naar 280 ms moeten zetten. Herstart maakt niets uit. Heb dit bij niet één kastje ooit meegemaakt! Heb er toch al meerdere gehad over de jaren heen. Bij iedere update wordt er weer beloofd dat het opgelost is. Wordt er troest van.

En de andere vraag dit ik gesteld had?


Dat loopt enorm uit elkaar bij jou inderdaad. Heb je ook eigen audio apparatuur aangesloten, of dat niet? Als je dat hebt zou je de instellingen daarvan voor de zekerheid langs kunnen lopen: 


Als dat geen verbetering geeft of als je geen andere audio apparatuur heeft kan je het beste een eigen topic aanmaken. Dan kunnen we daar verder met je meekijken. Dat is niet handig in een Product Update, daar wordt het snel onoverzichtelijk van.


Dat loopt enorm uit elkaar bij jou inderdaad. Heb je ook eigen audio apparatuur aangesloten, of dat niet? Als je dat hebt zou je de instellingen daarvan voor de zekerheid langs kunnen lopen: 


Als dat geen verbetering geeft of als je geen andere audio apparatuur heeft kan je het beste een eigen topic aanmaken. Dan kunnen we daar verder met je meekijken. Dat is niet handig in een Product Update, daar wordt het snel onoverzichtelijk van.

Ok ik maak een eigen topic.


Goedemiddag

Sinds de nieuwste update heb ik een bij kpn onbekende foutcode.

Er staat: 

Android recovery 11/RTT0.211009.001/0.26.24 user/release-keys Locale  : nl_NL

Druk op de standby-knop aan de bovenzijde van de kpn tv+ Box voor selecteren van het menu item. Gebruik voor navigeren de reset-knop aan de achterzijde van de kpn tv+ box.

Er is een fout opgetreden. KBX-FW-409

Kies hieronder eerst voor de optie “opnieuw opstarten”. Komt dit scherm een tweede keer terug, kies dan voor de optie “Ga terug naar fabrieksinstellingen”.

Dat heb ik meerdere keren geprobeerd maar, helaas, werkt niet. Het wordt opnieuw opgestart maar gaat gelijk weer naar hetzelfde scherm. 

Het begint met normaal opstarten maar dan wordt het woord AnroidTV grijs en gaat daarna weer terug naar hetzelfde scherm. 

Weet iemand hoe dit op te lossen is? 

Met vriendelijke groeten A.J Meijer.


Hi @Nina.M! Dank voor het melden. Als ook het terugzetten naar de fabrieksinstellingen niet heeft geholpen, maak dan een eigen topic aan hiervoor. Dan kunnen we het daar met je oppakken! 


Hi @Nina.M! Dank voor het melden. Als ook het terugzetten naar de fabrieksinstellingen niet heeft geholpen, maak dan een eigen topic aan hiervoor. Dan kunnen we het daar met je oppakken! 

Hoi @Sanne van KPN 

Nu net een nieuwe eigen topic aangemaakt. Ik ben benieuwd. 

Met vriendelijke groet Nina.M


Deze update heeft bij mij inderdaad het lipsync probleem opgelost. Bij de NPO zenders had ik daar al geen last van, maar nu ook niet meer bij bv de VRT en Eurosport.

Ik had wel de indruk dat dit probleem niet echt door KPN werd erkend en vaak de oorzaak bij de gebruiker werd gezocht. Niet altijd ten onrechte natuurlijk vanwege de verschillende manieren waarop apparatuur wordt aangesloten.

In elk geval voldoet TV+ nu aan mijn verwachtingen, alleen het UI is nog voor verbeteringen vatbaar.


Ik blijf even zeuren, maar er is geen specifiek lipsync probleem, want dat zou ook bijvoorbeeld ondertitels kunnen betreffen, want die kunnen ook out-of-sync zijn met de video. Er is een algemeen audiosync probleem, want het is niet alleen zichtbaar bij gesproken tekst maar bij alle audio. Laten we het alstublieft benoemen met de terminologie die correct is en niet slechts een deelbegrip.


Zo vervelend dat je je berichten niet kunt aanpassen, want nu kan ik mijn spelfout niet aanpassen. Welke forumsoftware biedt anno 2024 GEEN optie om berichten aan te passen? Jeetje zeg, dit lijkt qua mogelijkheden wel een BBS uit 1996...


Zo vervelend dat je je berichten niet kunt aanpassen, want nu kan ik mijn spelfout niet aanpassen. Welke forumsoftware biedt anno 2024 GEEN optie om berichten aan te passen? Jeetje zeg, dit lijkt qua mogelijkheden wel een BBS uit 1996...

Dat kan overal, behalve bij topics die door KPN medewerkers zijn aangemaakt.
Soms inderdaad wel irritant :P


Dat loopt enorm uit elkaar bij jou inderdaad. Heb je ook eigen audio apparatuur aangesloten, of dat niet? Als je dat hebt zou je de instellingen daarvan voor de zekerheid langs kunnen lopen: 


Als dat geen verbetering geeft of als je geen andere audio apparatuur heeft kan je het beste een eigen topic aanmaken. Dan kunnen we daar verder met je meekijken. Dat is niet handig in een Product Update, daar wordt het snel onoverzichtelijk van.

Ok ik maak een eigen topic.

Waarom is in godsnaam mijn topic gesloten en verwijderd als ik hier het verzoek krijg een eigen topic te maken! Is dat het meekijken en helpen?

Mijn topic


Ah sorry @FrankieV040. Joop gaf aan dat je vraag in een ander topic al liep, maar ik zie nu dat dat niet je eigen topic is. Ik heb je topic weer geopend! 


Dank je

Ah sorry @FrankieV040. Joop gaf aan dat je vraag in een ander topic al liep, maar ik zie nu dat dat niet je eigen topic is. Ik heb je topic weer geopend! 

Dank je.


Ik vind de lipsync bij espn nog tegenvallen. Daar valt nog verbetering te halen


@jvdiesen, heb jij dit specifiek op deze zenders of alle zenders? Het lukt mij hier niet om dit te reproduceren nu. Je kunt ook proberen om de geluidsinstellingen aan te passen. Gebruik je misschien een extern geluidssysteem/soundbar? Kijk even of het zonder wél lukt. Zo niet, maak dan alsjeblieft een eigen topic aan zodat het hier overzichtelijk blijft. 


@Alex van KPN ik had het voor de update op alle zenders. Nu alleen nog op espn hoewel het al wel een stuk beter is dan voor de update, maar het bakt nog steeds op


Na de update een tijdje gebruikt te hebben trek ik de conclusie dat de problemen met het geluid na de opstart (in ieder geval bij de eco stand) verholpen lijkt. Staat niet bij de beschrijving van deze update. Hebben meer mensen deze ervaring of kan een moderator bevestigen dat dit ook aangepakt is met deze update?

Het staat niet expliciet als zodanig vermeld, @Roy74. We kunnen het wellicht even navragen. Fijn dat het opgelost is in ieder geval!

 

Ik zou dat zeker even melden @Marcia van KPN. Dit was echt een “geluid” update en wellicht hebben de ontwikkelaars niet eens in de gaten dat ze dit probleem meteen ook hebben opgelost. Kan een aanwijzing zijn als je naar oorzaken aan het zoeken bent. Bij bevestiging kan dit issue ook van het lijstje met bekende problemen af.

Ik ben op beide ontvangers, waarvan 1 draadloos aangesloten, van dit vervelende probleem af in ieder geval. Op de draadloze aangesloten ontvanger had ik af en toe ook van die scherpe tonen, net of de buffer dan leeg was. Ook dat is helemaal verdwenen.

Deze update pakt voor mij in ieder geval erg goed uit na wat dagen actief te hebben.


Nog een kleine aanvulling.

Op de tv boven heb ik de voorkeur voor stereo geluid. Tot deze update was het geluid echter veel te zacht. Ook dit is voor mijn opstelling/configuratie in ieder geval opgelost.


Sinds de update last van lipsync.. ik dacht dat het juist opgelost was. Voor de update geen problemen.

 

Wel audio vertraging ingesteld nu. Probleem alleen is dat het wisselt qua ms. 


Sinds de update last van lipsync.. ik dacht dat het juist opgelost was. Voor de update geen problemen.

 

Wel audio vertraging ingesteld nu. Probleem alleen is dat het wisselt qua ms. 

Baal ik ook van, gisteren op ESPN de interviews gekeken na de wedstrijden, het leek wel een karatefilm uit de jaren 70, bizar en teleurstellend dat dat nu nog steeds niet opgelost is.


Ik heb sinds de laatste update het euvel dat het overschakelen naar een andere zender zo’n 5 seconden duurt, is daar een oplossing voor? Dit is bijzonder irritant, het ging hiervoor heel veel sneller!


Naar alle zenders of bepaalde zenders?


Op alle zenders duurt het veel langer nu.