Skip to main content

KPN TV+ Update mei 2023 #3

KPN TV+ app 1.105.0

 

Wat zit er in?

Een kleinere update, maar verbeteringen naar aanleiding van klantfeedback

  • Het seizoensnummer wordt getoond in het overzichtsscherm van de opnames
  • Verbetering in de Gids. Je kunt nu, als een programma waarvan een opname is ingepland, de opname starten vanuit de gids. Dit doe je door de OK-knop langer ingedrukt te houden. Dit kon eerst alleen vanuit het Opname menu zelf, nu ook vanuit de gids.
  • Nog een verbetering in de Gids: het opname icoon wordt nu voor de tekst geplaatst in plaats van erachter. Daardoor valt het icoontje niet meer buiten beeld bij programma's met een lange titel. 

Wanneer komt ‘ie?

  • Preselectie: 30 mei
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 01 juni

Heb je hem na 01 juni nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ app updates 
 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan.

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Hier is de synchronisatie ook een forse stap achteruit gegaan…. Ik heb het idee dat het per zender verschilt. NPO 1, 2 en 3 zijn okay; RTL 4 is echt uit sync! Is daar een verklaring voor?

Toch even een correctie/aanvulling: het wordt bij mij een stuk beter als ik Dolby Mat uitschakel! Misschien even goed om te controleren hoe dat bij jullie staat?


Maar dat is nou juist weer een perfecte oplossing voor het volume verschil tussen live en uitgesteld kijken. Met Dolby MAT ingeschakeld is het volume op beide wijzen gelijk. Dus het één uitschakelen om het ander op te lossen en dan weer met een ander probleem terug te krijgen vind ik ook geen oplossing als ik eerlijk ben. 


Tsja, keuzes….. Ik stoor mij persoonlijk veel meer aan slechte sync dan een ab pakken om het volume op te schroeven. Natuurlijk moeten beide items goed zijn!


Maar dat is nou juist weer een perfecte oplossing voor het volume verschil tussen live en uitgesteld kijken. Met Dolby MAT ingeschakeld is het volume op beide wijzen gelijk. Dus het één uitschakelen om het ander op te lossen en dan weer met een ander probleem terug te krijgen vind ik ook geen oplossing als ik eerlijk ben. 

Ik heb met aan of uit geen verschil in geluid en ook niets met lip sync blijf het ook wonderlijk vinden dat niet iedereen het heeft.

de ene heeft 0 problemen en de andere alleen maar toch raar met zelfde box


Dat verwonderd mij ook al tijden. Ik denk dat er diverse versie’s zijn met verschillende mobo’s (moederborden). 


Ik denk dat abonnees die het geluid op de TV+ op "stereo" ingesteld hebben weinig problemen ondervinden.


Ik denk dat abonnees die het geluid op de TV+ op "stereo" ingesteld hebben weinig problemen ondervinden.

Ik heb het getest op alles en op alles werkt het ook zonder lipsync en geluids verschil.

Komt dat omdat wij het op apart netwerk hebben?

Me vader was ik vanmorgen en die heeft het wel een beetje ook vanaf rtil 4 (v10a als modem en kabel rechtstreeks op modem)


Ik heb een V10 en beide bekabeld.

Ook bij ons is lipsync en geluid verschil groter geworden.

Ik laat hem op Dolby staan, we regelen gewoon het volume van de Soundbar (via de tv) iets harder of iets zachter.

Lipsync is soms wel heel erg irritant, maar het is niet bij alle zenders.


@MennoG78 schreef:

Komt dat omdat wij het op apart netwerk hebben?

Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat het afscheiden van de TV ontvangers op een apart vlan van invloed zou kunnen zijn op dit lipsync probleem. Ik zou verwachten dat beeld en geluid pas op de TV+ Box uit elkaar getrokken worden en daarvoor eigenlijk in dezelfde stream zitten. Maar goed, ik ken ook niet alle details van hoe TV streams gedistribueerd worden.


Ik heb een V10 en beide bekabeld.

Ook bij ons is lipsync en geluid verschil groter geworden.

Ik laat hem op Dolby staan, we regelen gewoon het volume van de Soundbar (via de tv) iets harder of iets zachter.

Lipsync is soms wel heel erg irritant, maar het is niet bij alle zenders.

ik klop het af ik heb het op me sonos nog niet mee gemaakt sinds de update.

 

Vanmorgen bij me vader wel was duidelijk zichtbaar zapt hij dan even heen en weer is het weer goed


Ik heb de Sonos ARC (nagelnieuw) hierop werkte de vorige versie perfect, maar nu soms weer sync-problemen. 


Sinds afgelopen donderdag of vrijdag doet mijn KPNTV+ afstandsbediening het niet (na een maand KPN te hebben). Inmiddels een nieuwe afstandsbediening gekregen maar deze functioneert ook niet. De harder/zachter, Geluid uit en Source knoppen doen het de overige niet ondanks tientallen keren koppelen en resetten. 

KPN Helpdesk gebeld zij geven aan dat ik de KPNTV ontvanger moest resetten met een tandestoker aan de achterkant van het apparaat. Echter nu blijft er bij het opnieuw opstarten Nederlands of Engels in beeld staan. Je kunt niets kiezen want de afstandsbediening reageert niet. Het enige wat de helpdesk kan doen is wederom een nieuwe afstandsbediening sturen. 

Dit heeft waarschijnlijk weinig nut want de afstandsbedieningen zijn gewoon goed. Een monteur sturen kost je (blijkbaar) geld wat natuurlijk belachelijk is! Ik heb 15 jaar Ziggo gehad en nog nooit problemen gehad. 

Voor ik het helemaal zat ben met KPN en de boel opzeg wie heeft er nog tips?

 

 


@Afstandsbediening01 erg lastig natuurlijk dit probleem. Zou je hiervoor een eigen los topic willen aanmaken? Dan kan het issue dat jij hebt opgepakt worden. 


@Afstandsbediening01 erg lastig natuurlijk dit probleem. Zou je hiervoor een eigen los topic willen aanmaken? Dan kan het issue dat jij hebt opgepakt worden. 

 

Jeroen_dB de oplossingen vliegen daar om je oren! NOT!

Ik heb ondertussen 3 afstandsbedieningen thuis liggen die allen geen koppeling maken met de KPNTV+ ontvanger.  

Is er iemand met een goede tip omtrent dit probleem? 


Dames, Heren technici...ga svp zo snel als het kan iets doen aan het lip-sync probleem. Het ziet er niet uit en met muziekprogramma’s (die ik nogal vaak kijk) ziet het er echt niet uit. Iedereen tik, speelt, zingt uit de maat. Het is sinds de laatste update weer terug. Laat daar nou geen twee weken overheen gaan, zo kun je niet met je klanten omgaan. Sorry als het onvriendelijk klinkt, maar dit slaat echt nergens op.


@ronvmeijer Ik heb al heel lang geen muziekprogramma's gekeken. Maar je triggert mij nu om dat wel te doen. 😁

Ik ben benieuwd.


@ronvmeijer Ik heb al heel lang geen muziekprogramma's gekeken. Maar je triggert mij nu om dat wel te doen. 😁

Ik ben benieuwd.

Heb net een paar muziekzenders bekeken, zowel pop als klassiek. Oei, dat is met het sync-probleem wel een heel bijzondere ervaring.

Bij popmuziek denk ik: wat kunnen die lui ontzettend slecht playbacken 😉

Bij een klassiek pianostuk krijg ik, door wat ik hoor en zie, kortsluiting in mijn hoofd… 🙃


Het valt mij op dat sinds deze update de zender NPO Politiek en Nieuws regelmatig vastloopt. Het beeld pauzeert en als je heen en weer zapt dan speelt die ineens de 20 seconden voor het vorige vastlopen af en dan gaat die even verder.  Er verschijnt ergens diep verstopt wel een rode balk maar dat is niet te lezen.

 


Dames, Heren technici...ga svp zo snel als het kan iets doen aan het lip-sync probleem. Het ziet er niet uit en met muziekprogramma’s (die ik nogal vaak kijk) ziet het er echt niet uit. Iedereen tik, speelt, zingt uit de maat. Het is sinds de laatste update weer terug. Laat daar nou geen twee weken overheen gaan, zo kun je niet met je klanten omgaan. Sorry als het onvriendelijk klinkt, maar dit slaat echt nergens op.

HI @ronvmeijer, je klinkt zeker niet onvriendelijk. Dit is bekend en ik kan je verzekeren dat het onder de aandacht is. Hier wordt hard aan gewerkt. 


Dank je wel Alex. Ik vertrouw erop. Ik had nooit problemen en was zeer tevreden (ben het nog wel hoor) , maar het is geen kijken zo. 
 

Dank voor je reactie. 


Enige wat ik heb na deze update is dat als bijvoorbeeld een programma af is en je dan reclame krijgt gaat opeens het geluid harder.

Dit ervaar ik op alle 3 me boxen sinds de laatste update.


Ha @MennoG78, je ervaart dit als je gewoon een programma live kijkt en die is afgelopen? De reclame die volgt is ineens harder?


Ik heb dat ook hoor. Maar dit is volgens mij geen KPN issue. Die TV-stations rotzooien maar wat aan. Er zit sowieso verschil in audio-level tussen programma’s en ook tussen de diverse aanbieders. Nogmaals, dit lijkt me geen probleem van KPN 


Ik heb dat ook hoor. Maar dit is volgens mij geen KPN issue. Die TV-stations rotzooien maar wat aan. Er zit sowieso verschil in audio-level tussen programma’s en ook tussen de diverse aanbieders. Nogmaals, dit lijkt me geen probleem van KPN 

Dit was nooit voor deze update hoorde me buurman er gister in de tuin ook over praten en heb net me ouders gebeld en die ervaarde hetzelfde was voor deze update niet


Ha @MennoG78, je ervaart dit als je gewoon een programma live kijkt en die is afgelopen? De reclame die volgt is ineens harder?

Yes heel vervelend is dat