Skip to main content

KPN TV+ Update oktober 2023 #2

KPN TV+ firmware 0.24.24

 

Wat zit er in?

 

Toegankelijkheid: Talkback activatie

We hebben Talkback onder de toegankelijkheidsopties zitten. Dat is een functie voor slechtzienden waarbij navigatie door de menu's wordt uitgesproken. 

Vanaf deze firmwareversie kun je Talkback activeren, en ook weer uitzetten, door de cijferknop 5 langer ingedrukt te houden (longpress).

 

Toegankelijkheid: Ondertiteling

Verder nog wat aanpassingen bij ondertiteling op live tv om te voorkomen dat tekst wegvalt. En ook volgt de lettergrootte nu de instellingen. Dus als je graag kleinere of grotere letters wilt dan werkt dat nu.

 

Verder

  • Bugfixes om te voorkomen dat er beeld- en/of audioverstoringen zijn als er (op de achtergrond) een nieuwe versie van de KPN TV+ app wordt gedownload.
  • Het kwam voor dat de TV+ Box na een update niet weer op standby ging, dat is met deze update verholpen.
  • Verbeteringen in het updateproces als dit handmatig gestart wordt vanuit een notificatiebericht. Aanvulling: dit zorgt ervoor dat de update niet meer herhaaldelijk uitgevoerd wordt als je deze start vanuit het notificatiebericht
  • Aanpassingen in de menuteksten van de geluidsinstellingen onder Apparaatvoorkeuren zodat deze overeenkomen met de teksten onder Instellingen > Geluid.
  • Soms kan het voorkomen dat de box in Android Recovery modus terechtkomt. In de meeste gevallen is dat op te lossen door de box opnieuw op te starten. We hebben nu de teksten op dat scherm aangepast om dit duidelijker te maken.

 

Android Recovery modus

 

Wanneer komt ‘ie?

Stukje uitstel. Deze update stond gepland voor volledige uitrol op 16 oktober. Echter kwamen we erachter dat, in uitzonderingssituaties, deze versie na een herstart kan vastlopen. Waarbij dan een reset nodig is om hem weer aan de praat te krijgen. Dat willen we natuurlijk niet, ook al komt het bijna niet voor. Dus dit zijn we aan het verhelpen. Hierdoor gaat de verdere uitrol met wat vertraging, en verandert het versienummer een beetje van 0.24.18 naar 0.24.24. 

  • Preselectie: 9 oktober (0.24.18) & 23 oktober (0.24.24)
    Deze groep bestaat uit een willekeurige groep klanten. Als alles goed gaat, gaan we door met de uitrol.
  • Uitrol: 30 oktober

Heb je hem na 30 oktober nog niet, dan kun je de update zelf starten via: 

Menu > instellingen (wieltje) > Open algemene instellingen > Apparaatvoorkeuren > Over > Controleren op KPN TV+ firmware updates 


 

Meer informatie of hulp nodig met TV+?

  • Heb je feedback of vragen over deze update, dan kun je dat in dit topic kwijt.
  • Ervaar je een probleem met TV+, check dan de KPN TV+ Kennisbank.
  • Lukt het niet je probleem op te lossen met de kennisbank artikelen? Maak dan een eigen topic aan. 

 

Nuttig om te weten: versienummers

De software van de TV+ Box bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De KPN TV+ firmware is de kern. De KPN TV+ app is de jas daar omheen. Dit is wat je ziet als je de TV+ Box opstart en gebruikt. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De KPN TV+ firmware is degene met het versienummer dat begint met 0. Dit zal over het algemeen maandelijks een update krijgen.
  • KPN TV+ app begint met 1. Hier verwachten we ruwweg om de twee weken een update.

Daarnaast is er de Android OS versie. Dit is de kern van de kern, waarop de firmware verder bouwt. Op dit moment is dit Android OS versie 11. Dit zal bijna niet wijzigen.

 

Zijn de reacties hier verdwenen?


Ah ze zijn er weer.
Hier ook nog geen updates  @MennoG78 
En ook nog geen bericht van toekomstige updates


Bij ons komt hij meestal eind van de middag. 


Bij ons komt hij meestal eind van de middag. 

Hier is hij altijd rond de middag tussen 11 en 13 uur geweest.


Niet uitgesteld, alleen wat later op de dag dan meestal. Hij is inmiddels beschikbaar voor iedereen :)


Heb hem nu op beide ontvangers binnen

 


Kunnen jullie laten weten met welke instellingen de ontwikkelaars de ondertiteling getests hebben, zodat gebruikers diezelfde instellingen kunnen gebruiken?


Kunnen jullie laten weten met welke instellingen de ontwikkelaars de ondertiteling getests hebben, zodat gebruikers diezelfde instellingen kunnen gebruiken?

Durf ik niet meteen te zeggen @Arjan van B, komen we nog even op terug!


Vanaf deze firmwareversie kun je Talkback activeren, en ook weer uitzetten, door de cijferknop 5 langer ingedrukt te houden (longpress).

 

Ik was benieuwd of Joop gelijk krijgt (en ik ben bang van wel, want ik heb dat ook gezien):
 

Ik weet nog van mijn schoonmoeder dat ze vaak een knop te lang ingedrukt hielt.

Ik hoop dat het voor sommige mensen dan ook geen probleem gaat geven als ze de 5 per ongeluk te lang ingedrukt houden. 

 

Maar: bij een test met 0.24.24/1.125.1 geeft vasthouden van de 5 (met afstandsbediening 0265.02.02) gewoon 5555 (en dan een lokale zender op 1323 omdat 5555 niet bestaat). Een week geleden heb ik wél een melding gezien na die knop; misschien is één keer uitzetten via de popup voor altijd uit? (Maar dat lijkt me sterk, want ik neem aan dat deze optie juist gemaakt is zodat iemand uit een gezin ‘m snel aan/uit kan zetten.)

Trouwens: als ik Talkback (via de instellingen) aanzet dan zijn de tijdbalk en Minigids maar moeilijk te bedienen. (Pijltje omlaag werkt dan niet; ik moet dan eerst OK drukken om de tijdbalk te zien. Eenmaal zichtbaar werkt dat pijltje omlaag ook meestal niet. Ik kom maar zelden tot “Alle zenders” en moet ook daar dan OK drukken. En dat allemaal, meestal, zonder iets voorgelezen te krijgen.) Geen idee of dat nieuw is; ik ken Talkback verder niet, dus niet onderzocht.


Vanaf deze firmwareversie kun je Talkback activeren, en ook weer uitzetten, door de cijferknop 5 langer ingedrukt te houden (longpress).

Maar: bij een test met 0.24.24/1.125.1 geeft vasthouden van de 5 (met afstandsbediening 0265.02.02) gewoon 5555 (en dan een lokale zender op 1323 omdat 5555 niet bestaat). Een week geleden heb ik wél een melding gezien na die knop; misschien is één keer uitzetten via de popup voor altijd uit? (Maar dat lijkt me sterk, want ik neem aan dat deze optie juist gemaakt is zodat iemand uit een gezin ‘m snel aan/uit kan zetten.)

 

Klopt (wat ik even dikgedrukt gemaakt heb), dat is inderdaad de bedoeling. Dus ik ben benieuwd of jij dit nog steeds ervaart als je de TV+ Box een keer herstart.

 

Trouwens: als ik Talkback (via de instellingen) aanzet dan zijn de tijdbalk en Minigids maar moeilijk te bedienen. (Pijltje omlaag werkt dan niet; ik moet dan eerst OK drukken om de tijdbalk te zien. Eenmaal zichtbaar werkt dat pijltje omlaag ook meestal niet. Ik kom maar zelden tot “Alle zenders” en moet ook daar dan OK drukken. En dat allemaal, meestal, zonder iets voorgelezen te krijgen.) Geen idee of dat nieuw is; ik ken Talkback verder niet, dus niet onderzocht.

Hiervoor is het advies voor nu om de gewone gids te gebruiken als je Talkback aan hebt staan. We gaan hier nog wel verder naar kijken. Maar andere zaken zijn nu eerst even (weer) aan de beurt.

 

 

Kunnen jullie laten weten met welke instellingen de ontwikkelaars de ondertiteling getests hebben, zodat gebruikers diezelfde instellingen kunnen gebruiken?

Wat bedoel je hier precies mee, Arjan? De ontwikkelaars testen alle instellingen die in de Box aanwezig zijn.


want ik neem aan dat deze optie juist gemaakt is zodat iemand uit een gezin ‘m snel aan/uit kan zetten

Klopt t...] dat is inderdaad de bedoeling. Dus ik ben benieuwd of jij dit nog steeds ervaart als je de TV+ Box een keer herstart.

Niet verder getest (nog), want ik gebruik zelf geen TV+ maar probeer alleen anderen in mijn omgeving te helpen. Die gebruiken geen Talkback, maar ik ben wel bang dat iets te lang vasthouden van een knopje dit straks activeert.

 

Kunnen jullie laten weten met welke instellingen de ontwikkelaars de ondertiteling getests hebben, zodat gebruikers diezelfde instellingen kunnen gebruiken?

Wat bedoel je hier precies mee, Arjan? De ontwikkelaars testen alle instellingen die in de Box aanwezig zijn.

Jammer dat ze de ondertiteling niet testen en dat aan de gebruikers overlaten. Ik hoopte dat er instellingen waren (tekstgrootte of wat dan ook) waarmee de weergave van de ondertiteling wél goed is. Want ik heb echt niet hoeven zoeken om die enorme rij slechte voorbeelden te vinden. Het wordt langzaam beter, maar ik kan echt niet anders concluderen dan die ondertiteling keer op keer amper getest wordt voor een uitrol.


@Erik_ 
Afgelopen week vroeg ik in apart topic of de ondertiteling op een aanvaarbaar niveau was voor gehoorgestoorden. Peter zond mij 2 linkjes naar draadjes waar het mij aanvaardbaar leek. Gelukkig kwam er snel een bericht van iemand om toch maar even te wachten.

Toen ik de linkjes later aan een video deskundige liet zien begon die te lachen. “Als bij ons zo iets gepresenteerd wordt kan degene die verantwoordelijk hiervoor is een andere positie zoeken”, was het commentaar. 

Nu kijken we bijvoorbeeld Netflix echt niet via de 2260 maar rechtstreeks met de 1Gb lijn. Maar toch kan dit veel eenvoudiger ook voor ons.   


Wil jij zo vriendelijk zijn, dat als de ondertiteling op een aanvaarbaar niveau komt hier een apart topic van te maken.


Maar: bij een test met 0.24.24/1.125.1 geeft vasthouden van de 5 (met afstandsbediening 0265.02.02) gewoon 5555 (en dan een lokale zender op 1323 omdat 5555 niet bestaat). Een week geleden heb ik wél een melding gezien na die knop; misschien is één keer uitzetten via de popup voor altijd uit? (Maar dat lijkt me sterk, want ik neem aan dat deze optie juist gemaakt is zodat iemand uit een gezin ‘m snel aan/uit kan zetten.)

@Erik_, ik denk toch dat uitzetten in de allereerste popup permanent is. Op een andere TV+ Box inmiddels het volgende gezien, na vasthouden van de 5, wat na een seconde tot 5555 leidt, en iets later tot deze melding:

TV+ Box: snelkoppeling toegankelijkheid

 

Snelkoppeling Toegankelijkheid

Wanneer deze snelkoppeling is ingeschakeld, kun je een toegankelijkheidsfunctie starten door drie seconden op de nummer 5 knop te drukken.

De standaard service van de snelkoppeling is TalkBack.

Je kunt de snelkoppeling aanpassen via Instellingen > Toegankelijkheid

/INSCHAKELEN] EUITSCHAKELEN]

 

Ik denk dat ik eerder dus “Uitschakelen” gekozen heb. Dat bij die andere TV+ Box in ieder geval wél gedaan en daarna geen last van deze popup als je de 5 te lang indrukt. Er zijn vast instellingen waarmee je die keuze kunt veranderen, maar dat heb ik niet onderzocht.

(Het blijft voor sommige gebruikers trouwens irritant dat de auto-repeat zo snel is, en dat je bij iets te lang indrukken bijvoorbeeld meteen 5555 krijgt, of Apps als je iets te lang op Home drukt, enzovoort. Zeker als de TV+ Box niet direct reageert en je op visuele feedback wacht met loslaten, en dan blijkt dat je de knop te lang hebt ingedrukt.)