Skip to main content
Update

TV Ontvanger: Update naar NMC 8.3.190_1 & HTML 5.192.201

  • 13 May 2024
  • 29 reacties
  • 1464 keer bekeken

Interactieve TV Update mei/juni 2024

NMC 8.3.190_1 & HTML 5.192.201

 

Wat zit er in?

Twee kleine updates waar je als klant weinig van merkt. Deze updates brengt aanpassingen onder water, in hoe de ontvanger communiceert met het tv platform voor bepaalde dingen. 

 

Wanneer komt ‘ie

NMC 8.3.190_1

  • Testgroep: 14 mei
  • Uitrol: 21 mei t/m 13 juni

HTML 5.192.201

  • Testgroep: 28 en 30 mei
  • Uitrol: 4 en 6 juni

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Nuttig om te weten: HTML versus NMC

De software van de tv-ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De NMC is degene met het versienummer dat begint met 8. De HTML begint met 5. 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig. 

Daarnaast is er de DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

 

Tekst aangevuld met de HTML update op 24-05-2024

Geweldig... Na alle "ellende met opnames, na een grote storing> zit ik nu ook nog eens in een testgroep…

Maar niet voor zowel de HTML als de NMC versie...

"Je merkt er als klant weinig van"... klopt vooralsnog, maar ik ervaar het niet als prettig, als ik  naar een opname zit te kijken afgelopen nacht> dat die wordt onderbroken door een update, omdat er nieuwe software wordt geinstalleerd, niet dat de ontvanger opnieuw opstart voor HTML-versie, maar je opname stopt wel en de tekst komt in beeld " er wordt een update geïnstalleerd, even wachten nog oid" 😶

Daarna is het weer zoeken "waar" in de opname, je gebleven was met kijken!

Er staat "het is niet mogelijk om mensen toe te voegen", jammer genoeg betekent dit ws dat het ook niet mogelijk is, niet in de testgroep te zitten...

Ben er niet blij mee, "proefkonijn te zijn" ...


Hi @Geen hier, we doen ons best om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van updates. Daarom doen we ze 's nachts, want ze moeten op een gegeven moment toch worden gedaan. Sorry voor het ongemak! Testgroepen worden willekeurig samengesteld, de kans is groot dat je bij een volgende update niet weer in een testgroep zit. 


Beide updates nu op mijn 5202 (NMC 8.3.190_1), en ervaar sinds 4 juni dagen problemen met Terugkijken en Opnames laden.

Na diverse herstarts (fritzbox en stb) geen verbetering. Zojuist (6 juni) tv online gekeken, en daarna  laden de Opnames wel en ook Terugkijken werkt op de STB.

Wel reageert de Gids erg traag op bladeren, en soms helemaal niet, Terugknop reageert wel meteen.

 


Lijkt erop of de update bij mij steeds mislukt. Downloaden en installeren lijkt gewoon te lukken gezien de voortgangsbalk, maar hij hangt steeds bij opnieuw opstarten 85% en vervolgens krijg ik foutcode 563 met alleen de optie om nieuwe software op te halen.

Van alles geprobeerd al, modem reset, ontvanger van het stroom. 

Ik heb vlg mij een redelijk recente Arris vip5202 ontvanger, ben nog geen jaar klant.


Volgens mij is de NMC 

8.3.190_1 @Erik van KPN . Er moet nog _1 achter in titel en start bericht. 

@erikhui 

Nog geen jaar? Dan zou je de Sagemcom DIW7022 (TV+) moeten hebben. Iedereen die vanaf 23 januari 2023 een abonnement heeft genomen krijgt die. Niet de 5202.  


Volgens mij is de NMC 

8.3.190_1 @Erik van KPN . Er moet nog _1 achter in titel en start bericht.  

Scherp! Ik heb het gelijk aangepast!😊


@erikhui

Nog geen jaar? Dan zou je de Sagemcom DIW7022 (TV+) moeten hebben. Iedereen die vanaf 23 januari 2023 een abonnement heeft genomen krijgt die. Niet de 5202.  

Toch is het zo...contract is 31-okt ingegaan. Bellen en vragen om een nieuwe of is er een andere oplossing?


Ik zou maar eens bellen, ja. Waarom je ondanks de startdatum toch geen TV+ box DIW7022 hebt.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.


Ik zou maar eens bellen, ja. Waarom je ondanks de startdatum toch geen TV+ box DIW7022 hebt.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.

Volgens de dame van de klantenservice hoort die TV+ bij een ander (duurder) abbo. Ik heb blijkbaar interactieve TV (35 p/mnd actie tarief alles-in-1). Nieuwe ontvanger kan ik niet krijgen bij dit abbo.

Kreeg advies om de update te proberen rechtstreeks aan modem (ipv via switch) gekoppeld of modem desnoods een harde reset te geven :(
Ik zal iig dat eerste vanavond even proberen, maar heb er weinig vertrouwen in dat dat gaat helpen.


Ik zou maar eens bellen, ja. Waarom je ondanks de startdatum toch geen TV+ box DIW7022 hebt.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.

Volgens de dame van de klantenservice hoort die TV+ bij een ander (duurder) abbo. Ik heb blijkbaar interactieve TV (35 p/mnd actie tarief alles-in-1). Nieuwe ontvanger kan ik niet krijgen bij dit abbo.

Kreeg advies om de update te proberen rechtstreeks aan modem (ipv via switch) gekoppeld of modem desnoods een harde reset te geven :(
Ik zal iig dat eerste vanavond even proberen, maar heb er weinig vertrouwen in dat dat gaat helpen.

Als je de ontvanger rechtstreeks op de modem hebt aangesloten, en mocht de update niet lukken, geef hem dan een frisse start


Ik zou maar eens bellen, ja. Waarom je ondanks de startdatum toch geen TV+ box DIW7022 hebt.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.

Volgens de dame van de klantenservice hoort die TV+ bij een ander (duurder) abbo. Ik heb blijkbaar interactieve TV (35 p/mnd actie tarief alles-in-1). Nieuwe ontvanger kan ik niet krijgen bij dit abbo.

Kreeg advies om de update te proberen rechtstreeks aan modem (ipv via switch) gekoppeld of modem desnoods een harde reset te geven :(
Ik zal iig dat eerste vanavond even proberen, maar heb er weinig vertrouwen in dat dat gaat helpen.

Als je de ontvanger rechtstreeks op de modem hebt aangesloten, en mocht de update niet lukken, geef hem dan een frisse start

Helaas, nog steeds niet. Heb ook de diagnose tests gedraaid vanuit het boot menu en die geeft 1 failed test aan: platform verbindings test: provider is niet bereikbaar. 


@erikhui 

Heb je het modem van kpn of een eigen in gebruik?


@erikhui

Heb je het modem van kpn of een eigen in gebruik?

KPN modem gewoon.


Na nieuwe herstart modem net eindelijk toch gelukt 😅

Dank voor het meedenken iig!


Wanneer je een opname terug kijkt of een programma vanaf het begin (groene knop), bestaat deze schijnbaar uit een aantal blokken. Tijdens het terugkijken wordt dan automatisch het volgende blok geladen tijdens het tonen van een “blue screen”. Wanneer je echter met teletext ondertiteling het programma bekijkt (pagina 888 of 150), staat na het laden van het volgende blok de ondertiteling weer uit. Dit is erg onhandig.


Goed om te horen dat het toch gelukt is, @erikhui

 

Wanneer je een opname terug kijkt of een programma vanaf het begin (groene knop), bestaat deze schijnbaar uit een aantal blokken. Tijdens het terugkijken wordt dan automatisch het volgende blok geladen tijdens het tonen van een “blue screen”. Wanneer je echter met teletext ondertiteling het programma bekijkt (pagina 888 of 150), staat na het laden van het volgende blok de ondertiteling weer uit. Dit is erg onhandig.

Goede feedback dit. Neem ik mee!


Beide updates nu op mijn 5202 (NMC 8.3.190_1), en ervaar sinds 4 juni dagen problemen met Terugkijken en Opnames laden.

 

Op onze twee Arris VIP2952 kastjes hebben we sinds kort ook continu problemen bij het terugkijken van TV programma’s (via zowel gids als groene knop) en bij het afspelen van opnames.

De eerste minuten lopen beeld en geluid goed maar dan loopt het opeens vast en wordt het afspelen na een aantal seconden afgekapt. Het lijkt wat veranderlijk te zijn na hoeveel minuten het precies gebeurt maar het gebeurt wel bij elke opname of programma dat we terugkijken. Het programma/opname moet weer opnieuw gestart worden om verder te kunnen kijken.

Bij live TV kijken hebben we dit probleem (gelukkig) niet.

Beide kastjes draaien op de laatste software (NMC 8.3.190_1 en HTML 5.192.201), mogelijk dat dit er iets mee te maken heeft. Ze zijn inmiddels meerdere keren opnieuw opgestart etc. maar het probleem blijft helaas.

Alvast bedankt voor het onderzoeken.


Beide updates nu op mijn 5202 (NMC 8.3.190_1), en ervaar sinds 4 juni dagen problemen met Terugkijken en Opnames laden.

 

Op onze twee Arris VIP2952 kastjes hebben we sinds kort ook continu problemen bij het terugkijken van TV programma’s (via zowel gids als groene knop) en bij het afspelen van opnames.

De eerste minuten lopen beeld en geluid goed maar dan loopt het opeens vast en wordt het afspelen na een aantal seconden afgekapt. Het lijkt wat veranderlijk te zijn na hoeveel minuten het precies gebeurt maar het gebeurt wel bij elke opname of programma dat we terugkijken. Het programma/opname moet weer opnieuw gestart worden om verder te kunnen kijken.

Bij live TV kijken hebben we dit probleem (gelukkig) niet.

Beide kastjes draaien op de laatste software (NMC 8.3.190_1 en HTML 5.192.201), mogelijk dat dit er iets mee te maken heeft. Ze zijn inmiddels meerdere keren opnieuw opgestart etc. maar het probleem blijft helaas.

Alvast bedankt voor het onderzoeken.

Heb je de tv ontvanger ook al eens een frisse start gegeven @P.Janssen?


...

Heb je de tv ontvanger ook al eens een frisse start gegeven @P.Janssen?

Ik meen van wel, maar zal het voor alle zekerheid nog eens proberen en de uitkomst hier weer terugkoppelen.


Ik heb de ontvangers een frisse start gegeven maar dat lijkt niets opgeleverd te hebben helaas.

Wat programma's op NPO1 en RTL4 geprobeerd terug te kijken (kanalen 661 en 664) maar die liepen helaas toch weer vast na zo'n 10-15 minuten kijken en sprongen daarna weer terug naar de live uitzending. Als ik de programma's opnieuw deed terugkijken kon ik verder kijken vanaf waar het programma eerder was vastgelopen. Ik heb ivm tijd niet gekeken of het programma daarna weer zou vastlopen; kon in ieder geval meerdere minuten verder kijken totdat ik zelf het terugkijken stopte.

Het zou fijn zijn als dit zsm wordt opgelost want zo is terugkijken of opnames helaas niet doen.


@P.Janssen Dat klinkt niet helemaal zoals het hoort nee. Ik neem je signaal mee, hoewel dit niet specifiek met de update te maken lijkt te hebben. Maak voor de zekerheid even een eigen topic aan hierover. Op die manier houden we dit update topic overzichtelijk en kunnen we in je eigen topic beter met je meedenken. Je kunt voor snellere hulp ook bellen met onze klantenservice via 0800-0402.


vanmorgen html 5.193.201 nmc 8.3.194_1 binnen gekregen🤔klopt dit?


vanmorgen html 5.193.201 nmc 8.3.194_1 binnen gekregen🤔klopt dit?

Ik weet het niet, maar je bent niet alleen, ik kreeg zojuist ook deze update binnen.


@Jan van KPN Kun jij ons meer vertellen over deze nieuwe versie? Wat is er veranderd, merkbaar en niet merkbaar?


Ik zal eens even navraag doen @j3roentje. We komen er op terug!