Skip to main content
Updates

TV Ontvanger: Update naar NMC 9.0.208_1 en HTML 6.205.202

Categorie:TV ontvangers
  • 2 december 2024
  • 108 reacties
  • 3875 keer bekeken
TV Ontvanger: Update naar NMC 9.0.208_1 en HTML 6.205.202
Toon eerste bericht

108 reacties

PeterG
Superuser
  • 60882 reacties
  • 22 december 2024

En is dat vanaf een iPhone of Android telefoon?

En tja. Ik zie niet wat kpn hierin kan betekenen. Dit gaat van YouTube app naar YouTube app. Kpn heeft de app ook niet gemaakt. Dat is Google zelf.

Zit de YouTube app niet ook gewoon in je smart-tv zelf? 

Ik heb de Linux apps in de Arris ontvangers nooit gebruikt. Geen enkele app. Alleen voor tv en radio aanbod kpn. Ik heb niet voor niks een smart tv gekocht tenslotte. 

Wat kijk je op YouTube. Vind het aanbod niet bijzonder. 

• Topper
  • 19 reacties
  • 22 december 2024

Ik heb het geprobeerd met twee iPhone's, een windows 11 computer en een iPad. Casten werkt met al die devices niet meer. En het probleem moet ergens liggen. Feit is wel dat de problemen zijn ontstaan sinds de nieuwe software-update die KPN heeft uitgerold. En die update was niet mals, want er heeft (dus) een migratie plaatsgevonden van een oud systeem naar een nieuw(er) systeem. Het is dus niet ondenkbaar dat dat tot problemen leidt. Niet voor niets heeft KPN ervoor gekozen om deze uitrol veel langzamer uit te rollen dan gebruikelijk is.

En de spontane reboots, als de tv-ontvanger op standby staat, zijn ook niet wenselijk natuurlijk. De reboots vinden plaats buiten het casten en de YouTube app om. Het probleem kan natuurlijk bij Google liggen, maar dan is het toch aan KPN om dat probleem met Google op te lossen. Als ik de keuze had, was ik teruggegaan naar de voorgaande software.

PeterG
Superuser
  • 60882 reacties
  • 22 december 2024

En het probleem moet ergens liggen.

Dat is waar. Maar bij Google/YouTube is vele malen waarschijnlijker.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2672 reacties
  • 22 december 2024
PeterG schreef:

En het probleem moet ergens liggen.

Dat is waar. Maar bij Google/YouTube is vele malen waarschijnlijker.

Ik heb hier op mijn 5202 nog niet de nieuwe software, maar ik hoef niet per se in te loggen met een google-account als ik vanaf mijn Android naar de 5202 stream. (Dat is trouwens ook zo bij mijn 2952.)

Is de conclusie dan niet gerechtvaardigd dat het toch aan de nieuwe kpn-software ligt?

• Topper
  • 19 reacties
  • 22 december 2024

Dank voor het uittesten ​@Katana321, zo was dat bij mij ook. Werkte prima altijd. Ik ben benieuwd wat KPN hiervan vindt.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7487 reacties
  • 22 december 2024
Grandmaster_E schreef:

Dank voor het uittesten ​@Katana321, zo was dat bij mij ook. Werkte prima altijd. Ik ben benieuwd wat KPN hiervan vindt.

Hier komen we van de week nog even bij je op terug ​@Grandmaster_E ! Ik durf dit zo niet te zeggen, dit is iets wat intern nagevraagd moet worden! 

PeterG
Superuser
  • 60882 reacties
  • 22 december 2024

Ik zeg dus YouTube is van Google. Dus probleem bij Google/YouTube in mijn optiek. 

Je hoeft inderdaad niet per se in te loggen op de YouTube app van de ontvanger. Maar als je toch een account hebt is het wel makkelijk. Dan hoef je helemaal niet te casten. 

wjb
Superuser
  • 74431 reacties
  • 22 december 2024
PeterG schreef:

Wat kijk je op YouTube. Vind het aanbod niet bijzonder. 

Ik snap de vraag niet helemaal, YouTube is een zeer veel gebruikt medium en heeft een gigantisch "aanbod" waar voor heel heel veel mensen wel iets tussen zit om te kijken.

wjb
Superuser
  • 74431 reacties
  • 22 december 2024

Als je wil gaan casten, zie je dan jouw 5202 nog tussen de lijst van casting decices staan of krijg je alleen nog maar de optie om te koppelen via het link met een TV-code.

En als je dan kiest voor Linken met tv-code, krijg je dan het onderstaande op jouw telefoon te zien…

...en moet je in YouTube op de 5202 naar "Instellingen -> Koppelen met tv-code"?

• Topper
  • 19 reacties
  • 22 december 2024

Ik zie de VIP 5202 niet meer in de lijst van devices staan ​@wjb, maar dus wel de optie om de tv-ontvanger met een code te linken, net als op jouw eerste schermafbeelding. En de rest van de procedure gaat precies zoals op jouw andere schermafbeeldingen. Dat werkt dus.

Ik ben zojuist even de deur uitgegaan en ik had de tv-ontvanger op standby gezet. Bij thuiskomst pakte ik mijn telefoon, ging ik naar de YouTube-app en drukte ik op casten naar de VIP 5202, die waarschijnlijk nog was gelinkt via de code. De tv-ontvanger ging aan, en daardoor ook automatisch mijn televisie, en de YouTube-app op de tv-ontvanger ging verder met de video waar ik was gebleven. De afstandsbediening van de tv-ontvanger deed helemaal niets. Een paar keer de batterijen eruit gehaald, maar dat werkte ook niet meer. En via mijn telefoon kon ik geen andere YouTube-video's meer kiezen. Dus ik moest de spanning weer van de VIP 5202 afhalen. Toen werkte de afstandsbediening weer. Casten werkte niet, de VIP 5202 kwam weer niet in de lijst voor. Linken via een code werkte weer wel. Het blijft dus een kwestie van niet rechtstreeks kunnen casten, vastlopers, spontane reboots en noodzakelijke handmatige reboots.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28326 reacties
  • 23 december 2024

Dit ligt bij YouTube. Zij zijn bezig met het invoeren van een nieuwe inlogmethode.

Ik moest even zoeken waar ik het ook al weer eerder genoemd had, maar ik heb het gevonden. Dat was in een eerdere Product Update van de TV+ Box (op de 2e pagina), waar ik het als een soort van vooraankondiging heb genoemd. Maar omdat wij daar verder niets mee van doen hebben, is dat ook door ons hier ook niet verder meer genoemd. Ik kopieer het ook naar hier:

In dit stuk heb ik het expliciet over de TV+ Box, en Android boxen in het algemeen, maar blijkbaar is dit ook van toepassing bij casten naar de app in de oudere ontvangers. Ik verwacht dat wij daar verder niets aan kunnen doen, maar ik geef het wel even door naar het tv team.

Erik van KPN schreef:

Iets anders waar we over zijn geïnformeerd: het inloggen op YouTube op de TV+ Box (en Android tv boxen in het algemeen) gaat veranderen.

YouTube is bezig met migreren naar onderstaande manier van inloggen. Mensen met Google TV zal dit niet onbekend vookomen.

Zodra deze manier van inloggen op de TV+ Box YouTube app wordt ingevoerd, wordt je uitgelogd bij YouTube en moet je eenmalig opnieuw inloggen.

Daarnaast wordt ook de aparte YouTube Kids app uitgefaseerd. Google gaat dit samenvoegen met de algemene YouTube app. Dit gebeurt nadat ze klaar zijn met de migratie naar de nieuwe manier van inloggen. Als dit is doorgevoerd, is de losse YouTube Kids app niet meer te gebruiken.

• Topper
  • 19 reacties
  • 23 december 2024

Dag ​@Erik van KPN, ik denk dat dat twee verschillende dingen zijn. Voorheen kon je ook al op de tv-ontvanger inloggen met een Google-account in de YouTube-app. Dat dat nu anders gaat, daar is niets mis mee. En die (nieuwe) manier van inloggen werkt dus ook gewoon goed. Maar casten is iets anders dan inloggen, dat moet werken zonder ingelogd te zijn. Elk device dat op hetzelfde netwerk zit, zou moeten kunnen casten, zonder in te loggen.

En dan zijn er nog de vastlopers en de spontane en noodzakelijke handmatige reboots. Misschien ligt de oorzaak daarvan wel bij YouTube, maar dat maakt het vastlopen van de VIP 5202 niet acceptabel.

wjb
Superuser
  • 74431 reacties
  • 23 december 2024

@Erik van KPN , Met alle respect maar dat is heel iets anders dan het Inloggen met een tv-code.

Je ziet ook dat het screenshot dat ik gepost heb er heel anders uitziet dan dat wat jij hier aangeeft.

Daarnaast heeft ​@Grandmaster_E er last van dat hij elke keer​​​ opnieuw die tv-code moet invoeren en dat is mijns inziens ook absoluut niet de bedoeling. Ik ben er nog niet van overtuigd dat de 5202 hier niet ook zelf een rol in heeft. Als bij het afsluiten van de app de gegevens daarvan niet veilig gesteld worden of verwijderd worden dan krijg je precies wat ​@Grandmaster_E ervaart.

Daarnaast zou de 5202 gewoon zichtbaar moeten zijn als casting device want anders zou Google haar eigen glazen behoorlijk ingooien en ik denk niet dat Google "zo dom" is.

Erik van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 28326 reacties
  • 23 december 2024

Oh, right. Er zat nog een stuk conversatie voor die ik even miste. De hele cast-optie zie je niet meer. Ga ik navragen, maar ik weet niet hoe snel ik daar dan een reactie op heb gezien de tijd van het jaar. 

Overige vastlopers die je noemt, Grandmaster, en het niet onthouden van je ingelogd zijn kan ook met elkaar verband houden. Reset had niet geholpen gaf je aan. Ik denk dat het dan handiger is om daarvoor een eigen topic aan te maken. Dan kunnen we daar ongestoord met je meedenken en kijken wat er verder nog kan meespelen qua oorzaak. 

Het verschil, trouwens, tussen de eerdere software verwijderen optie en een reset is dat bij de eerste alleen de software opnieuw werd geïnstalleerd. En bij een reset worden alle instellingen (geluid, beeld, inloggegevens van apps) ook teruggezet naar de fabriekswaarde.

• Topper
  • 19 reacties
  • 23 december 2024

Dag ​@Erik van KPN, bedankt voor je reactie. Ik wacht je reactie even af. Ik heb alles gedaan wat ik had kunnen doen. En een eigen topic vind ik prima, als de problemen blijven, maar in mijn geval zijn de problemen begonnen sinds ik de nieuwe software heb gekregen. Dus het heeft (mogelijk) ook te maken met het huidige topic. Als over een tijdje elke tv-ontvanger (of elke VIP 5202) de nieuwe software heeft, dan zal ook duidelijk worden of meer mensen dezelfde problemen ervaren.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 2 januari 2025

Kan het zijn dat het door de update veel langer duurt voordat de KPN service is opgestart op mijn TV? Waar het eerst een fractie van een paar seconden was, is het nu ongeveer een minuut. De instelling staat nog steeds op 'Snelle start’. Is hier wat aan te doen, want ik vind het mega storend.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7436 reacties
  • 2 januari 2025

Hi ​@RNL86! De snelle start is alleen een optie voor de TV+ Box, deze update gaat over de oudere ontvangers. 🙂 Mocht je inderdaad een TV+ Box hebben, herstart deze dan. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.

Mocht dat niet werken, maak dan een eigen topic aan. Dan helpen we je daar verder!

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 2 januari 2025
Sanne van KPN schreef:

Hi ​@RNL86! De snelle start is alleen een optie voor de TV+ Box, deze update gaat over de oudere ontvangers. 🙂 Mocht je inderdaad een TV+ Box hebben, herstart deze dan. Doe dit door de KPN-knop (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt te houden tot je een menu in beeld krijgt. Kies hier voor herstarten.

Mocht dat niet werken, maak dan een eigen topic aan. Dan helpen we je daar verder!

Bedankt Sanne -- dat heeft inderdaad geholpen! Ik heb inderdaad de TV+ Box. Begrijp nu dat dit topic over het updaten van een andere TV-ontvanger gaat. Excuses voor de verwarring.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7436 reacties
  • 2 januari 2025

Geen probleem, fijn dat het geholpen heeft! 😄

• 765 reacties
  • 2 januari 2025
Grandmaster_E schreef:

Ik zie de VIP 5202 niet meer in de lijst van devices staan ​@wjb, maar dus wel de optie om de tv-ontvanger met een code te linken, net als op jouw eerste schermafbeelding. En de rest van de procedure gaat precies zoals op jouw andere schermafbeeldingen. Dat werkt dus.

.

Dat je de Arris niet meer ziet is vreemd.

Ik heb een testje gedaan naar aanleiding van deze reacties de vip5202 staat op standby de eerste test is met mijn televisie.

Ik zie dit.

Met de bovenste methode werkt het zoals jij gewend bent op de TV wordt meteen de youtube app gestart (persoonlijk noem ik dat geen casten) en het werkt normaal. Met de andere methode moet ik eerst de app op mijn TV starten om de bediening te linken aan mij  tablet.

Zet ik de Arris aan zie ik deze verschijnen woonkamer 10.

Kies ik Woonkamer10 werkt het gewoon zoals ik verwacht.

Als ik op de Arris de youtube app start en linken met TV Code optie gebruik zie ik het volgende

Mijn tablet is dan blijkbaar niet verbonden met Geertruida 10 maar met TV2 een naam die ik nergens gebruik.

Ik heb hier nog niet de software die in dit topic wordt genoemd dus de kans dat dit KPN software gerelateerd is blijft aanwezig. Dat kan ik pas bevestigen als ik die nieuwe software heb.

@Grandmaster_E 

Ik ga ervanuit dat je apparaten wel in hetzelfde ip bereik zitten?

Dag ​@Rowi., dankjewel voor het testen. Bij mij werkt het net zo. En al mijn apparaten bevinden zich in hetzelfde ip-bereik. Sterker nog, mijn thuisnetwerk is standaard ingesteld via de KPN Box 12.

Nu we inmiddels weer bijna twee weken verder zijn, heb ik ook een update.

Het rechtstreeks casten naar de VIP 5202 werkt wel, en op exact dezelfde manier als voorheen. Ik hoef dus niet de YouTube-app op de tv-ontvanger te linken met de zogenoemde ‘tv-code’. Mijns inziens is er dus helemaal niets veranderd, ook al geeft KPN aan dat YouTube het inloggen heeft gewijzigd.

Het probleem is echter dat de VIP 5202 regelmatig vastloopt en reboot. Blijkbaar duurt het na een reboot van de tv-ontvanger enige tijd voordat de devices op het netwerk de YouTube-app op de VIP 5202 kunnen vinden.

Ik was in de veronderstelling dat de tv-ontvanger 's nachts regelmatig reboot, dit lijkt echter niet zo te zijn. Wanneer de tv-ontvanger op standby staat en ik via de YouTube-app op een device de tv-ontvanger kies om naar te streamen, dan gaat de tv-ontvanger op zwart en gaat de VIP 5202 rebooten. Dus de tekst ‘Druk op (aan/uit-knop) om de TV-ontvanger weer aan te zetten.’ verdwijnt en het blauwe opstartscherm verschijnt. Daarna is casten dus enige tijd niet mogelijk. Ik ben daar pas nu achter gekomen, omdat ik nu eerst de tv zelf aanzet (en dus niet automatisch via HDMI CEC). Ik ga de komende tijd proberen of het altijd gebeurt vanuit standby, of pas als de tv-ontvanger lang op standby heeft gestaan. Het probleem lijkt zich in elk geval niet voor te doen als ik ga casten terwijl de tv-ontvanger aanstond en ik naar lineaire tv aan het kijken was.

Het probleem lijkt voor nu dus te zijn dat de VIP 5202 vanuit (al dan niet langdurig) standby staan van de VIP 5202 vastloopt en reboot als je naar de YouTube-app op de VIP 5202 gaat casten/streamen. Met de oude software werkte dit altijd vlekkeloos.

• 765 reacties
  • 3 januari 2025
Grandmaster_E schreef:

Dag ​@Rowi., dankjewel voor het testen. Bij mij werkt het net zo. En al mijn apparaten bevinden zich in hetzelfde ip-bereik. Sterker nog, mijn thuisnetwerk is standaard ingesteld via de KPN Box 12.

Nu we inmiddels weer bijna twee weken verder zijn, heb ik ook een update.

Het rechtstreeks casten naar de VIP 5202 werkt wel, en op exact dezelfde manier als voorheen. Ik hoef dus niet de YouTube-app op de tv-ontvanger te linken met de zogenoemde ‘tv-code’. Mijns inziens is er dus helemaal niets veranderd, ook al geeft KPN aan dat YouTube het inloggen heeft gewijzigd.

/knip

Het inloggen bij YouTube staat volledig buiten de 'cast' optie ik gebruik normaal geen enkele app op een mediabox dat doet mijn Smartv vele malen beter en daar heb ik die voor gekocht. Ik ben dan ook niet bij YouTube ingelogd op de vip5202 hooguit op mijn TV dat is handiger voor wat kanalen die ik daar kijk. Maar voor het casten is het niet nodig ook niet op een smartfoon of tablet.

Blijkens het start bericht draaien de apps al langer op dat nieuwe platform dus dan zou de huidige update iets anders te verstoren. 

Staat jouw box op de Eco mode dat is bij mij wel het geval mogelijk dat ik daarom de box bij mij niet zie als deze niet aanstaat.

Wanneer de tv-ontvanger op standby staat en ik via de YouTube-app op een device de tv-ontvanger kies om naar te streamen, dan gaat de tv-ontvanger op zwart en gaat de VIP 5202 rebooten. 

Dit lijkt hoe dan ook verkeerd gedrag.

Dag ​@Rowi., mijn VIP 5202 staat niet op eco-mode ingesteld.

• 765 reacties
  • 3 januari 2025
Grandmaster_E schreef:

Dag ​@Rowi., mijn VIP 5202 staat niet op eco-mode ingesteld.

Ik had nog wat toegevoegd mogelijk is het toch nuttig een apart topic te starten. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • 23271 reacties
  • 3 januari 2025

Hi ​@Grandmaster_E, ik denk dat het in dit geval toch handiger is om alsnog een eigen topic aan te maken. Ik sluit niet uit dat het door de update komt, maar dan blijft het hier overzichtelijk en kunnen we in een eigen topic uitgebreider aan de gang gaan. 

Reageer