Skip to main content
UPDATE

Update 08.62.04: TV+ App voor Smart TV voor Android

Categorie:TV+ Smart TV App
  • 31 januari 2025
  • 43 reacties
  • 2157 keer bekeken
Update 08.62.04: TV+ App voor Smart TV voor Android
Jasper van KPN
Moderator

Op de valreep van januari is het tijd voor de de tweede update voor de TV+ Smart TV app voor Android TV.

Wat zit er in?

• Verbeteringen voor het beeld
    De oplossing voor het zwarte beeld op Philips tv’s en het groene beeld op TCL tv’s is volledig geïmplementeerd.
  • Aanpassen profielnaam 
    Je kunt nu de naam van je profiel aanpassen voor een persoonlijkere ervaring.

Wie krijgt de update en wanneer?

De uitrol van de update 08.62.02 is gestart, en heeft app nu versienummer 08.62.04.

Let op: Deze update wordt geleidelijk uitgerold en zal niet direct voor iedereen beschikbaar zijn. De komende tijd zal de update voor iedereen beschikbaar worden, we verwachten dat de app medio februari voor alle apparaten beschikbaar is. Met het geleidelijk uitrollen verandert het versienummer tot 08.62.05, inhoudelijk zijn die versies gelijk.

Als je de app al geïnstalleerd hebt zal deze automatisch bijgewerkt worden. Als je de app nog niet hebt, zal die beschikbaar worden voor jouw apparaat.

Automatische Updates en Versie-informatie voor de KPN TV+ App
Als automatische updates aanstaat op je TV, wordt de nieuwste versie van de app automatisch geïnstalleerd zodra deze beschikbaar is.

Hoe zie ik welke versie ik heb?
Om te controleren welke versie je van de app hebt, klik je op je profiel in de linker bovenhoek van het scherm. Het versienummer wordt dan linksonder op het scherm weergegeven. Zo kun je altijd gemakkelijk zien of je de nieuwste versie van de app hebt!  

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen over deze update.
Heb je andere vragen of lukt het niet om je probleem op te lossen? Maak dan een eigen topic aan. 

43 reacties

PeterG
Superuser
  • 60955 reacties
  • 31 januari 2025

In de app store van de Chromecast Google-TV ✅ zie ik 'm weer beschikbaar. 

Nog niet in de Nokia streamingbox ❌, maar hier heb ik 'm gelukkig wel op staan van voor 17 januari.

Sagemcom DIW7022. ❌

• Helper
  • 53 reacties
  • 31 januari 2025

Dus nog steeds niet voor de Sony tv begrijp ik.

PeterG
Superuser
  • 60955 reacties
  • 31 januari 2025
Ria66 schreef:

Dus nog steeds niet voor de Sony tv begrijp ik.

Dat zou je zelf even moeten kijken ​@Ria66 . Ik heb geen Sony Smart-tv.

Nouja. Een heel oude uit 2016. Daar kan die app sowieso niet op. Daar hangt m'n Chromecast Google-TV aan.

Jasper van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 16111 reacties
  • 31 januari 2025

Ik heb zelf een Sony, ik had al getest of wij er onder vallen. Nog niet ​@Ria66, het wordt geleidelijk weer beschikbaar voor alle apparaten zoals in het startbericht aangegeven. 

• Helper
  • 53 reacties
  • 31 januari 2025
Jasper van KPN schreef:

Ik heb zelf een Sony, ik had al getest of wij er onder vallen. Nog niet ​@Ria66, het wordt geleidelijk weer beschikbaar voor alle apparaten zoals in het startbericht aangegeven. 

Sja, wat is geleidelijk.

Duurt nu al bijna twee weken.

Jasper van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 16111 reacties
  • 31 januari 2025

Dat zijn verschillende dingen. De app was tijdelijk niet beschikbaar (behalve voor TCL en Philips tv's), en in die tijd is hard gewerkt om een update te maken die voor alle apparaten werkt. Dat is deze update, en die wordt dus geleidelijk beschikbaar. Medio februari zal die zoals gezegd voor iedereen beschikbaar zijn.

wjb
Superuser
  • 74441 reacties
  • 31 januari 2025

Wat is de reden om de uitrol van deze (in mijn ogen) "hotfix" geleidelijk te doen?

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 31 januari 2025

Bij mij draait deze laatste update al meer als een uur op een sony tv. Hoe draai ik dit weer terug. Was ik maar nooit overgestapt op kpn tv+

wjb
Superuser
  • 74441 reacties
  • 31 januari 2025
Djenze schreef:

Bij mij draait deze laatste update al meer als een uur op een sony tv.

Een update hoort in een paar seconden klaar te zijn.

MarkH73
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 21 reacties
  • 31 januari 2025

Helaas nog niet beschikbaar voor mijn Google TV streamer 4K (OS-versie 14 Google TV)

Jasper van KPN
Moderator
  • Auteur
  • Moderator
  • 16111 reacties
  • 31 januari 2025
Djenze schreef:

Bij mij draait deze laatste update al meer als een uur op een sony tv. Hoe draai ik dit weer terug. Was ik maar nooit overgestapt op kpn tv+

Dat is niet normaal inderdaad ​@Djenze. Bij het opstarten van de app zie je over het algemeen ook geen Android TV logo. Weet je zeker dat het de Smart TV app is, en niet de TV+ Box?

MarkH73 schreef:

Helaas nog niet beschikbaar voor mijn Google TV streamer 4K (OS-versie 14 Google TV)

Dat kan, zoals in het startbericht wordt uitgelegd wordt het geleidelijk beschikbaar gemaakt voor meer apparaten.

• Topper
  • 18 reacties
  • 31 januari 2025

@Jasper van KPN Zojuist de laatste release (getest op mijn Philips 32PFS6402/12, android 7.1.2). De beeldkwaliteit lijkt enigszins verbeterd, maar blijft nog steeds haperen. Het geluid loopt nu wel door.

Vervolgens heb ik in het menu bij Device settings de optie Mediatunneling aangezet wat zou helpen in geval van “stotterend beeld”, echter wordt het beeld daarna compleet zwart en speelt er niks meer.

Helaas is dit nog steeds niet de release die het probleem definitief heeft opgelost.

PeterG
Superuser
  • 60955 reacties
  • 31 januari 2025
Bob.K schreef:

Vervolgens heb ik in het menu bij Device settings de optie Mediatunneling aangezet wat zou helpen in geval van “stotterend beeld”, echter wordt het beeld daarna compleet zwart en speelt er niks meer.

Klopt ​@Bob.K . De mediatunneling veroorzaakte nou juist het probleem op Philips (zwart beeld) en TCL (groen verstoord beeld). Daarom staat het standaard uit in de nieuwe versie. op jouw Philips moet je dat dus inderdaad juist uit laten.

Toch jammer dat jou ervaring niet positief is. Op alle 3 mijn apparaten is de beeldkwaliteit zichtbaar beter dan de oude app. Enige wat ik met de huidige (nog) heb is:

mini gids, om met afstandsbediening zonder P en cijfertoetsen makkelijk naar een andere zender te gaan

opname starten terwijl programma loopt (knop ontbreekt nog bij de voortgangsbalk)

• Helper
  • 31 reacties
  • 1 februari 2025

Goedemorgen op deze mistige morgen,
Heb vanochtend even snel gekeken, bij mij is de app automatisch en netjes ge-updated.
Versie check gedaan en gekeken waar de mogelijkheid zit om profielnaam aan te passen.
Denk dat we een positief gevoel kunnen hebben over deze KPN update, denk ook dat er dynamiek zit bij het team dat deze app onderhoudt.
Het is mogelijk ook een Win-Win situatie voor KPN zelf om deze app te perfectioneren, want als de app alles in zich heeft en op veel apparaten funktioneert, wat is dan nog de noodzaak om ook de Android box te blijven handhaven met dezelfde funktionaliteit?
Bij ons zijn alle TV /stream apps op Google Chromecast ondergebracht, niet allemaal actief, maar wel overzichtelijk.
Persoonlijk twijfel ik of je ook al die SMART TV’s moet ondersteunen, je hebt namelijk geen invloed op de TV manufacturers. Mijn ervaring is, dat bij de TV SMART applicatie 5 jaar na aankoop veel waarde verloren is gegaan.  Zo'n support beslissing is overigens aan het KPN management.
Ook goed te melden is, dat er een history van de KPN app is opgeschreven, we weten nu wat er in deze app is aangepast.
Binnen een aantal dagen ga ik de app opnieuw testen.
mvg,
Geros

wjb
Superuser
  • 74441 reacties
  • 1 februari 2025
GeOs schreef:

Het is mogelijk ook een Win-Win situatie voor KPN zelf om deze app te perfectioneren, want als de app alles in zich heeft en op veel apparaten funktioneert, wat is dan nog de noodzaak om ook de Android box te blijven handhaven met dezelfde funktionaliteit?

Beeldkwaliteit en operationele kosten.

De beeldkwaliteit van de TV+ Box is veel hoger dan die van de smart-TV+ app terwijl tegelijkertijd de belasting van het centrale TV platform veel lager is en er dus ook veel minder server capaciteit benodigd is en daardoor de operationele kosten ook lager zullen zijn. Het toverwoord in deze is multicasting en dat is iets wat de smart-TV+ app niet zal kunnen.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 1 februari 2025
wjb schreef:

De beeldkwaliteit van de TV+ Box is veel hoger dan die van de smart-TV+ app terwijl tegelijkertijd de belasting van het centrale TV platform veel lager is en er dus ook veel minder server capaciteit benodigd is en daardoor de operationele kosten ook lager zullen zijn. Het toverwoord in deze is multicasting en dat is iets wat de smart-TV+ app niet zal kunnen.

Waarom kan de TV+ app dat niet? Op die TV+ Box draait toch ook Android TV met een vergelijkbare KPN app?

Daarnaast vind ik het een twijfelachtige verklaring voor de relatief lage beeldkwaliteit van de TV+ app, aangezien de apps van andere streamingdiensten (bijv. Disney+) op dezelfde Android TV een veel hogere beeldkwaliteit hebben.

wjb
Superuser
  • 74441 reacties
  • 1 februari 2025

DaveR schreef:

Waarom kan de TV+ app dat niet? Op die TV+ Box draait toch ook Android TV met een vergelijkbare KPN app?

Als je naar de TV+ launcher op de TV+ Box kijkt dan zou je kunnen zeggen dat het een "vergelijkbare" app is. Het gaat hem echter om de laag daaronder. Wellicht ken je het onderscheid tussen de TV+ launcher en de TV+ firmware en laat het nu die laatste zijn waar de multicast functionaliteit in ondergebracht is, die zit standaard niet in Android/Google TV en daarom kan de smart-TV+ app van KPN dus ook geen multicasting bieden op andere apparaten.

DaveR schreef:

Daarnaast vind ik het een twijfelachtige verklaring voor de relatief lage beeldkwaliteit van de TV+ app, aangezien de apps van andere streamingdiensten (bijv. Disney+) op dezelfde Android TV een veel hogere beeldkwaliteit hebben.

Je kan en mag de distributie van lineaire televisie niet vergelijken met on-demand. Bij on-demand heeft de streamingdienst veel tijd gehad om de film optimaal te comprimeren terwijl dat bij lineaire televisie on-the-fly gedaan moet worden. Daarnaast is het aanbod van lineaire televisie vele malen groter dan dat wat je een streamingdienst levert en heeft de provider ook niet de mogelijkheid om de uitzendingen dichtbij de abonneee op te slaan immers zij krijgt die live aangeboden door de zenders. Je hebt bij live televisie dus één centrale bron terwijl je bij on-demand decentraliseerde opslag/servers kunt inzetten.

PeterG
Superuser
  • 60955 reacties
  • 1 februari 2025

Chromecast Google-TV 4k.

Versie 08.62.03 

Nog steeds zie ik bij favorieten, de bolletjes op de startpagina, de eveneens ingestelde regionale zender (NH) er niet bij na Ziggo Sport 6.

Op de mobiele wel.

Ook staat ie in de tv-app wel aangevinkt.

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 1 februari 2025
wjb schreef:

DaveR schreef:

Je mag en kan de distributie van lineaire televisie niet vergelijken met on-demand. Bij on-demand heeft de streamingdienst veel tijd gehad om de film optimaal te comprimeren terwijl dat bij lineaire televisie on-the-fly gedaan moet worden.

Anno 2025? In 1995 was real-time videocompressie een dingetje, maar nu toch niet meer?

Bovendien: waarom is de kwaliteit op de TV+ Box dan zoveel hoger? Daarvoor zou dan toch hetzelfde moeten gelden?

wjb schreef:

Daarnaast is het aanbod van de lineaire televisies vele malen groter dan dat wat je een streamingdienst levert en heeft de provider ook niet de mogelijkheid om de uitzendingen dichtbij de abonneee op te slaan immers zij krijgt die live aangeboden door de zenders. Je hebt bij live televisie dus één centrale bron terwijl je bij on-demand decentraliseerde opslag/servers kunt inzetten.

Ik betwijfel of het aanbod van lineaire TV vele malen hoger is. Het gaat om pak hem beet 100 kanalen die 7 dagen bewaard moeten worden. Dat lijkt me van vergelijkbare omvang als wat een streamingdienst aan catalogus heeft staan.

En wat dat laatste betreft: ik weet niet hoe streamingdiensten dat doen hoor, maar hebben Netflix of Disney+ servers verspreid over Nederland staan dan?

Ik ben dus nog niet erg overtuigd dat KPN geen betere beeldkwaliteit zou kunnen bieden bij de TV+ app…

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7469 reacties
  • 1 februari 2025

In dit topic verzamelen we feedback en meldingen over de update, dus bij verdere vragen over de beeldkwaliteit e.d. van de SmartTV+ app zelf graag een eigen topic aanmaken. Dan houden we het hier overzichtelijk. 🙂

• Helper
  • 31 reacties
  • 1 februari 2025

Hey forumleden,

Gebruikte een woord “geperfectioneerd”, en ook dynamiek, bedoelde daarmee te zeggen:

situatie is niet statisch, en waarschijnlijk is alles nog niet “geperfectioneerd”.
Met Win-Win dacht ik eerder in de richting dat we juist minder servers(hardware) nodig zouden hebben, als we alleen de app zouden gebruiken, maar ook dacht dat er minder kosten zouden zijn, ook de abo prijzen konden dalen. Laatst was er een discussiepunt van uit de 2de kamer, dat in eerste instantie voor de minima, een internetabo(TV)  van 16 euri/maand mogelijk moet zijn.
Zou het toejuichen om een korting op het abonnement te krijgen, indien KPN  minder hardware zou moeten ondersteunen. Belangrijk dat beeld /geluid synchroon lopen, geen latency.
“Time will tell” is een gevleugelde uitspraak.
mvg,
Geros

PeterG
Superuser
  • 60955 reacties
  • 1 februari 2025

Hier op de Chromecast Google-TV 4k versie 08.62.03 

De uitrol van de update 08.62.02 is gestart.

Let op: Deze update wordt geleidelijk uitgerold en zal niet direct voor iedereen beschikbaar zijn. De komende tijd zal de update voor iedereen beschikbaar worden, we verwachten dat de app medio februari voor alle apparaten beschikbaar is. Met het geleidelijk uitrollen verandert het versienummer tot 08.62.05, inhoudelijk zijn die versies gelijk.

wjb
Superuser
  • 74441 reacties
  • 1 februari 2025

DaveR schreef:

... waarom is de kwaliteit op de TV+ Box dan zoveel hoger? Daarvoor zou dan toch hetzelfde moeten gelden?

Omdat een multicast stream voor de Nederlandse publieke en commerciële zenders en de sportzenders een bitrate van 14,2Mbps heeft terwijl een unicast stream voor die zenders via de TV+ Box een bitrate van 7,2Mbps heeft en via de smart-TV+ app ergens tussen 2,5Mbps en 7Mbps afhankelijk van de beschikbare netwerk/routing capaciteit (adaptive bitrate).

Waarom is de bitrate bij unicast distributie dan zoveel lager?

Wel nu, je zou voor de grap eens moeten uitrekenen hoeveel data er bij unicast distributie vanaf het centrale TV platform naar de abonnees verzonden zou moeten worden als er op 1 miljoen televisies naar een bepaalde uitzending van 14,2Mbps op NPO 1 gekeken wordt. Bij multicast distributie is dat 1 x 14,2Mbps terwijl dat bij unicast distributie zo'n 14T(erra)bps zal zijn (1 miljoen x 14,2Mbps). Dat is meer dan het grootste Internet knooppunt van Nederland in piektijden voor z'n kiezen krijgt. Door een lagere bitrate te gebruiken bespaar je dus heel veel data en er hangt toch echt een prijskaartje aan het verzenden van data.

Vaak zien mensen alleen de voorkant van functionaliteit maar belangrijk is om ook eens stil te staan bij de achterkant ofwel dat stuk wat we niet direct zien.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7469 reacties
  • 1 februari 2025

En met die heldere uitleg:

Sanne van KPN schreef:

In dit topic verzamelen we feedback en meldingen over de update, dus bij verdere vragen over de beeldkwaliteit e.d. van de SmartTV+ app zelf graag een eigen topic aanmaken. Dan houden we het hier overzichtelijk. 🙂

Graag weer on topic nu. 

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 3 februari 2025

is er al bekend wanneer de app voor iedereen beschikbaar is? want hij is helaas nog steeds niet beschikbaar voor mijn Google TV Streamer 4K….

Reageer