Skip to main content
Vraag

TV+ Box start regelmatig in beperkte modus met foutmelding KBX-APK-9050

• 4 maart 2025
  • 8 reacties
  • 69 keer bekeken

• Helper
  • 31 reacties

Goede morgen beste KPN-ers,
Vermoed dat KPN service niet op de hoogte is van steeds terugkerende server problemen met oa TV gids.
TV Android box start al dagen lang op in beperkte modus. Zelf fix ik deze beperkte modus error door de box even stroomloos te maken, opnieuw te verbinden en het Android kastje opnieuw te laten booten.
Daarna is de beperkte modus fout verdwenen. Krijg ook een code in het bericht, misschien helpt dat de technici.. KBX-APK-9050 is een code aanduiding.
Er is meerdere keren melding gemaakt van deze beperkte modus fout.
Het lijkt me dat KPN in staat moet zijn om deze fout te tackelen of in ieder geval te communicren wat de reden van deze beperkte modus fout is, het kan niet zo zijn dat anno 2025 server capaciteit het probleem veroorzaakt.
Hopende op een snelle oplossing.
mvg,
Geros

8 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27438 reacties
  • 6 maart 2025

Hoi ​@GeOs . Welkom bij de KPN Community.

Om eerlijk te zijn lees ik zelden of nooit dat de TV+ box in beperkte modus draait. Daar is dus iets volledig niet in orde.

Heb je een screenshot van wat je ziet?  En heb je het kastje ook al eens helemaal gereset? 

(kun je me ook vertellen hoe je kastje is aangesloten? Is dat op een KPN router? Of gebruik je een eigen modem?)

• Auteur
  • Helper
  • 31 reacties
  • 6 maart 2025

Hoi Erwin,
Die beperkte modus fout lijkt wel repeterend, meerdere keren is dat gepost op het forum.
Heb een KPN V10 modem. Zoals ik aangaf, fix ik de error door de stroom van het Android kastje te halen en daarna te laten rebooten, dit heeft tot op heden een gunstig effect op die beperkte modus.
Het lijkt dat die  KBX-APK-9050 een server naam is, typische aanduiding, maar zeker weten doe ik dat niet. Vermoed ook dat een aantal pakketjes blijven hangen, die met een reset/reboot verdwijnen.
Het Android kastje is bekabeld aangesloten. Kastje blijft ‘s nachts in “stand-by”.
Hoef het modem of het NT kastje niet te resetten, internet is okay.
Zal het in de gaten houden wanneer ik de fout opnieuw waarneem, en dan een foto shooten.
Maar binnen ons gezinnetje heb ik de fix uitgelegd, dus ik kan te laat zijn voor de foto.
mvg,
Gerrit

• Auteur
  • Helper
  • 31 reacties
  • 9 maart 2025

Voor Erwin,
Een aantal dagen is de beperkte modus weggeweest, maar is toch weer teruggekeerd.
Heb 2 foto’s gemaakt, één van een beperkte, één van een normale opstartscherm, welke na het stroomloos/rebooten ontstaat, zoals eerder omschreven. Het beperkte opstart scherm treedt al een tijdje op, vermoed na de laatste werkzaamheden in de server lokaal in onze regio.
Snap niet wat de reden is, dat zo’n error niet eerder getackeld kan worden.

mvg,
GeOs

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27438 reacties
  • 12 maart 2025

Ik zou de v10 en de ontvanger nog een echte reset geven. Als dit dan blijft terugkomen en alles is verder bekabeld aangesloten deugt er echt iets niet aan die ontvanger.

Dan zou ik een terugbel afspraak inplannen en dit probleem daar voorleggen. Desnoods verwijs je naar dit topic.

Contact en klantenservice | KPN

• Auteur
  • Helper
  • 31 reacties
  • 12 maart 2025

Hey Erwin,
Ben niet zo van die “harde”resets. Kun je daarna weer al je aangepaste instellingen gaan instellen, bv het beste Wifi channel. Bovendien merk ik feitelijk niets van een slecht presterende v10.
De TV box wordt feitelijk goed gereset met een stroomloos maken, zie geen gaatje in de box van een harde reset knop, zoals bv op het modem wel te vinden is.
Heb je eerder gehoord van de foutmelding, zoals gerapporteerd is.
Vind jouw antwoord onvoldoende, te cliché matig. Als je de message goed leest, dan staat er dat er een SERVER probleem is, en die staat niet bij/aan de ontvangst zijde, staat in een wijk lokaal/server ruimte, misschien heeft die een zwak poortje/connector, whatever. Zou het daar eerder zoeken. Mogelijk een server uitwisselen? Patch kabel?
mvg,
GeOs

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27438 reacties
  • 13 maart 2025

Hoi ​@GeOs . Ik maak deel uit van de voorhoede om problemen te analyseren en zaken uit te sluiten. Het is bij zulke analyses stelregel om klantdomein uit te sluiten.  Een reset van de apparatuur hoort hier bij.

Als het daarna nog steeds niet goed werkt is dat een reden om verder te kijken.

Ik denk dat een terugbel afspraak met een collega het meest effectief is, Die kan de lijn doormeten en zal ook om die reset gaan vragen. Vervolgens kan hij./zij eventueel een ticket aanmaken en kunnen we het KPN domein verder onderzoeken. 

• Auteur
  • Helper
  • 31 reacties
  • 13 maart 2025

Hey Erwin,
Het bericht in de Messagebox is voor mij leidend. Elke software engineer die zo iets heeft geprogrammeerd weet wat er in principe aan de hand is. Zo’n messagebox verschijnt alleen, mits goed geprogrammeerd/engineered, wanneer/waar een fout optreedt, waar jij naar verwijst is een first line troubleshooting oplossing, zeg een protocol. Mijn systeem draait al een hele tijd stabiel, heb geen aanpassingen gedaan, behalve steeds updaten naar de jongste software uitgave. Het is alleen TV gerelateerd, en ik kan het vrij gemakkelijk managen. Weet alleen niet of er meerdere endusers zijn met hetzelfde probleem, daarom heb ik mijn fix gerapporteerd, om anderen te helpen.
Als ik de enige ben met die foutmelding, dan is er voor mij nog een simpeler methode, dat is gewoon de stand-by funktie overslaan en éénmaal/dag een reboot doen van het Android kastje. Tot op heden zie ik de fout alleen ‘ochtends bij opstarten, later op de dag niet meer. Geeft/gaf mij de indruk, er zijn wat data blijven hangen tijdens de nachtperiode. Komt vaker voor bij netwerken!
mvg,
GeOs

• Auteur
  • Helper
  • 31 reacties
  • 14 maart 2025

Mogge Erwin,
Heb mogelijk nog een proces variabele over het hoofd gezien, weet niet of het relevant is.
In Q3/Q4 2024 besloot Liander de netwerkbeheerder (Van Gelder infra voerde de werkzaamheden uit)een nieuwe elektra kabel te leggen in een deel van onze woonplaats. Je moet bedenken dat die kabel in een ca. 60 cm diepe uitgegraven sleuf geplaatst wordt, dus het troittoir eruit etc. Ook in dat zelfde troittoir liggen op ca. 20 cm diepte de fibers, en men gaat met een graafmachine langs de glasfibers.  Van Gelder personeel zal hopelijk voorzichtig te werk gaan, maar een graafmachine versus een haardikke fiber, dat is niet altijd makkelijk sturen. In ieder geval hebben de glasvezel kabels wekenlang gebungeld in de lucht, geen idee of er een beschadiging is opgetreden aan de fiberkabels. Hebben in ieder geval strak gestaan.
Daarom is het interessant om te weten of meer KPN klanten last hebben van de server melding/beperkte modus.  Voor onze woning in het troittoir ligt ook een kunststof box ingegraven waar ca. 45 woning- aansluitingen gekoppeld/gelast zijn, dus in deze wijk zijn minimaal 45 KPN klanten te verwachten.
In Q1 2025 is opnieuw alles open gegraven vanwege het maken van een aftakking op de nieuwe El. kabel.
Kans op breukrisico is altijd aanwezig. Heb geen piekspanning in huis gekregen omdat alles in de meterkast was uitgezet, ik weet natuurlijk niet of iedere belanghebbende hetzelfde heeft gedaan.
Nogmaals weet niet of het relevant is, had liever een storing die permanent was, want dan kun je meten!
mvg,
GeOs

Reageer