Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel aansluiting op de verkeerde plek, 10 meter buiten onze woning

• 5 maart 2025
  • 15 reacties
  • 225 keer bekeken

DiederikHj
Nieuwkomer

Hi!

Wij hebben zojuist onze modem ontvangen en die ben ik nu aan het aansluiten.
We begrepen dat de aansluiting van KPN in de woning zit in een hoekje, echter blijkt bij installatie dat de KPN-box op de gemeenschappelijke gang zo’n 10 meter verderop buiten onze woning zit. In de meterkast zit geen stopcontact.

Is de installatie wel helemaal goed gegaan?
Bijgevoegd de foto’s van de meterkast, afstand van de meterkast naar de voordeur en de  ‘KPN-aansluiting’ in de hoek van mijn woonkamer. Volgens mij is er wel een kabelgoot vanaf daar naar de meterkast.

Wat is volgens KPN’s manier van werken hier de aanpak?

Beste antwoord door Wifilosoof

Goedemorgen ​@DiederikHj 

Aan de hand van de foto's die ik kan zien wil ik je graag adviseren. De aansluiting is prima gemaakt, buiten het feit dat er veel overlengte is in de meterkast aan glasvezel(oranje kabel) zit de FTU en het NT(glasvezelkastje) op de plek waar die vaak zit bij appartementen.

Jou groepenkast is voorzien van een hoofdschakelaar en B16 groepen en hieraan mag een KPN monteur gewoon werken. Dit betekent dat een KPN monteur voor jou een stopcontact kan maken in jou meterkast en zodoende ook de NT kan voorzien van spanning.

De kabel die van jou meterkast naar jou woning loopt is een telefoonkabel. Deze zal vervangen moeten worden voor een UTP kabel. Aan de UTP kabel in je woonkamer kan dan de modem worden aangesloten zodat je modem netjes in je woning staat. Ook dit kan de KPN monteur voor je doen. Mijn advies is dus om te bellen met de KPN en een monteur in te laten plannen, geef daarin aan dat er geen stopcontact bij je NT is en dat je hulp nodig hebt bij installatie omdat je dit zelf niet kan.

Ik hoor graag van je hoe het is gegaan!

Mvg!

Bekijk origineel

15 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22051 reacties
  • 5 maart 2025

Dag ​@DiederikHj dat is inderdaad een lastige. Ik roep ​@Ik_Combineer er even bij. Hij is monteur bij kpn en kan je er vast iets meer over vertellen. 

• 3346 reacties
  • 5 maart 2025

Die hele bos oranje kabel moet ook niet natuurlijk. Die moet weg. Dat kan zo niet blijven.

Of is de bos misschien voor de buren bedoeld ofzo?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 5 maart 2025

Kan je ook de bovenkant van de meterkast/groepenkast en het plafond een foto delen?

• 5897 reacties
  • 6 maart 2025

Dat wou ik al vragen, er gaan zeker leidingen van die kast naar je huis, ik mag hopen dat men een extra buisje heeft voorzien.
De kabel van je laatste foto zou best het andere eind in je meterkast kunnen hebben.

DiederikHj schreef:

In de meterkast zit geen stopcontact.

Dat is vaak het geval, vreemde bezuiniging nmi, bij aanleg gelijk meenemen kost bijna niets extra.
Achteraf er bij maken is ook niet moeilijk.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 6 maart 2025

Ik denk dus hetzelfde als KeesYagi, vandaar de vraag om extra foto's van het plafond vd meterkast en een foto van de groepenkast. Dan kunnen we beoordelen of het maken van een wandcontactdoos en het trekken van een kabel goed te doen is.

DiederikHj
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 6 maart 2025

Hi!

Dank voor jullie reacties. Hier de fotos van jullie verzoek. Wat denken jullie dat de beste aanpak is?

Met vriendelijke groet,

Diederik

• 5897 reacties
  • 6 maart 2025

Verkeerde camera ingeschakeld ?

DiederikHj
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 6 maart 2025

Ho, excuus!

dit was foto nummer 3 van de 3. Dit zijn de andere twee:

• 5897 reacties
  • 6 maart 2025

Dat dunne kabeltje uit de rechter buis dat kan ’m wel zijn.
Dan moet daar een stekkertje aan worden gezet voor in de glasvezel kast.
en in huis ook zoiets.

Staat er een tekst op de kabel(s) ?

Dat kastje links is het oude DSL overname punt ( koper / telefoonlijn )
Met 2 uitgaand kabels . . .?

Wifilosoof
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+4
  • KPN Monteur
  • 44 reacties
  • Antwoord
  • 7 maart 2025

Goedemorgen ​@DiederikHj 

Aan de hand van de foto's die ik kan zien wil ik je graag adviseren. De aansluiting is prima gemaakt, buiten het feit dat er veel overlengte is in de meterkast aan glasvezel(oranje kabel) zit de FTU en het NT(glasvezelkastje) op de plek waar die vaak zit bij appartementen.

Jou groepenkast is voorzien van een hoofdschakelaar en B16 groepen en hieraan mag een KPN monteur gewoon werken. Dit betekent dat een KPN monteur voor jou een stopcontact kan maken in jou meterkast en zodoende ook de NT kan voorzien van spanning.

De kabel die van jou meterkast naar jou woning loopt is een telefoonkabel. Deze zal vervangen moeten worden voor een UTP kabel. Aan de UTP kabel in je woonkamer kan dan de modem worden aangesloten zodat je modem netjes in je woning staat. Ook dit kan de KPN monteur voor je doen. Mijn advies is dus om te bellen met de KPN en een monteur in te laten plannen, geef daarin aan dat er geen stopcontact bij je NT is en dat je hulp nodig hebt bij installatie omdat je dit zelf niet kan.

Ik hoor graag van je hoe het is gegaan!

Mvg!

DiederikHj
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 7 maart 2025

Hi wifilosoof (mooie username) en de rest,

dank voor jullie nuttige reacties. Ik denk nu dat het wel zal lukken. Ik zal een afspraak met een monteur inplannen om het aan te pakken.

met vriendelijke groet,

Diederik

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 7 maart 2025
DiederikHj schreef:

Ho, excuus!

dit was foto nummer 3 van de 3. Dit zijn de andere twee:

Geen probleem, abb kast maken we een wandcontactdoos kosteloos en je originele ISRA zit hier ook. Dus die kunnen wij intern gewoon vervangen voor een cat6 kabel. 

• 5897 reacties
  • 7 maart 2025

Nu ik wat nader op deze foto kijk :
( uit de openings vraag )

zie ik pas hoe dat zit, een bescherming over de blanke draad.

Maar waarom komen er 2 kabels uit het overname punt links in de meterkast ?
Maar goed, maakt ook niet uit.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 7 maart 2025
KeesYagi schreef:

Nu ik wat nader op deze foto kijk :
( uit de openings vraag )

zie ik pas hoe dat zit, een bescherming over de blanke draad.

DA1, DA2 en een aarde draad. Dit is de binnen geleiding van de meterkast naar woonkamer (of slaapkamer)

• 5897 reacties
  • 7 maart 2025
Ik_Combineer schreef:
KeesYagi schreef:

DA1, DA2 en een aarde draad.

“aarde” draad voor de tikker  ( die helaas zonder veel vooraankondiging werd weggemoderniseerd )

Ik_Combineer schreef:

Dit is de binnen geleiding van de meterkast naar woonkamer (of slaapkamer)

Dat was mij bekend :→
Maar dat was niet mijn vraag . .
( maar, niet belangrijk )

Reageer