Skip to main content
Beantwoord

WiFi thuis leeft eigen leven

• March 17, 2025
  • 9 reacties
  • 209 keer bekeken

Een kleine 110 euro per maand aan KPN voor internet en tv thuis. 

Het bedrag is aan de hoge kant, al heb ik het ervoor over mits de kwaliteit op en top is. Dit is niet echt meer het geval. De SuperWifi punten waren prijzig maar doen meer slechts aan het netwerk dan goed. Laten we beginnen met het verbinden. Sinds de KPN box 12 werkt de KPN thuis app niet meer. Je moet ze nu verbinden via de Mijn KPN app via wifi beheren. Als je dan een extender wilt aansluiten kom je via de KPN app op een abonnementswijziging pagina (super vreemd) eenmaal verder klikken kom je wel op de juiste pagina. Echter de controle zoals in de KPN thuis app is weg. Het is nu vragen of ze goed geconnect zijn. Via mijnmodem ingelogd die blijft continu een fout aangeven, opnieuw verbinden. Uiteindelijk voor elkaar gekregen en de extenders verbonden. De Punten leven hen eigen leven. zetten zelf een extra 5 ghz verbinding op. Als ik inlog op mijn modem staat die verbinding uit maar als ik zoek naar netwerken op mijn telefoon blijft deze regelmatig tevoorschijn komen. In het verleden was dit ook het geval met de KPN box 10. Deze bleef na factory reset oude wifi namen ophalen. 

Daarnaast de Ring camera’s die de wifi naam niet kunnen vinden. Kanaal 12 en 13 worden niet ondersteunt voor Ring apparaten echter andere kanalen geprobeerd, rechten aangepast voor de Ring app het is wisselend dan wel dan niet. De camera die verder weg hangt in de tuin heeft beter bereik dan de camera dichterbij in de tuin, dat is wel opvallend. De kanalen vast zetten werkt voor eventjes maar 1 dag later weer hetzelfde. Wifi kanaal op 13 gezet en toch worden er Ring apparaten gevonden, dus tot hoever klopt de informatie?  Het probleem lijkt herhaaldelijk aan de SuperWifi punten te liggen. Zolang je die niet aansluit is er niks aan de hand, maar ik heb ze juist aangeschaft zodat ze door de dikke betonnen wanden het signaal versterken.

Inmiddels zo vaak gebeld maar je krijgt de standaard oplossingen zoals stroomloos maken, resetten maar het is hopeloos. 110 euro voor een klant die al jaren trouw is, maar als je een nieuwe klant bent krijg je een gratis PS5 of korting op je abbo. Ik vind de manier van klantenbinding bijzonder.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Vervelend dat je naar de winkel werd gestuurd terwijl zij niks voor je konden betekenen. Dan ben je helaas verkeerd geïnformeerd over een mogelijke omruil. Excuses daarvoor. 

Je hebt natuurlijk al heel lang aan de telefoon gezet en van alles geprobeerd, maar wat ik nog niet uit je verhaal kan halen is of je alles al een keer gereset hebt tezamen. Dat noemen we een schone installatie. Dit wil heel vaak helpen om de SuperWifi 1 punten weer goed te laten functioneren. Hoe je zo'n schone installatie doet lees je hieronder. 

Na de schone installatie hebben de Wifi versterkers 30 minuten aan de kabel gezeten en daarna kun je ergens draadloos neerzetten. Dan ben ik benieuwd, wanneer je de SuperWifi vlakbij de Experia Box zet, of het lampje dan groen of rood wordt (uiteindelijk). Hopelijk kun je dat mij vertellen. 

En na zo'n schone installatie kan het nog steeds nodig zijn om de tips van Dave hierboven uit te voeren. Daarom heb ik ze nog even kort hieronder op een rijtje gezet en ik heb er nog één aan toegevoegd.

• Bij de wifi instellingen (in de browser naar 192.168.2.254 inloggen en dan naar Wifinetwerk → Wifisignaal) om bij de Wifistandaard van zowel 2.4Ghz en 5Ghz de ax weg te halen (dus enkel b,g,n). Dit omdat SuperWifi v1 ax niet ondersteunen en last lijken te hebben om goed met ‘t modem te verbinden (vreemd genoeg).
  • Bij de wifi instellingen (in de browser naar 192.168.2.254 inloggen en dan naar Wifinetwerk) het beveiligingsniveau van WPA3-WPA2-Personal omzetten naar WPA2-Personal
  • Een Extra Wifi-netwerk aanmaken voor 2.4Ghz (Wifinetwerk → Extra wifinetwerk). Noem deze dan bijvoorbeeld {Jouw wifinaam} Ring zodat je geen vergissing kan maken met de naam.
  • Zit er een switch tussen ‘t modem en een SuperWifi punt, zet dan even STP aan (Thuisnetwerk → Ethernetpoorten).

Voor de eerste 2 punten kun je hieronder nog klikken voor screenshots en meer uitleg. 

Laat maar weten of je hiermee bent verder gekomen en wat de lampjes doen vlakbij het modem. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 17, 2025

Beste ​@Marki88 wat voor opties heb je allemaal wel niet dat je €110 voor een thuisinternet-abo betaalt?

Gemiddeld betaalt een klant voor een basisabo+TV+vaste telefoon rond de €60

Je betaalt voor een internetaansluiting bekabeld op 1 pc met een afgesproken snelheid.

Wifi betaal je niet voor en is, plat gezegd, je eigen pakkie an.

Desondanks doet KPN er alles aan om klanten te helpen om een goede wifi te krijgen, maar er kan helaas geen algemene richtlijn gegeven worden door de vele soorten bebouwing, zowel zakelijk als privé, de wifidrukte in de omgeving enzovoort.

Zie onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

Succes.

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

@Marki88 er zijn wat nieuwe firmware updates geweest waardoor de SuperWifi punten soms wat gek gaan doen. Ook werkt de KPN Thuis app niet meer en zit deze intergratie om het eea te checken en aan de passen in de mijnKPN app zoals zelf ervaren.

Echter, waarbij je hiervoor via de app een punt moest toevoegen is dit tegenwoordig anders. Als een SuperWifi punt wordt gereset en deze ± 20min (gezien eventuele updates die nog binnenkomen) bekabeld aan wordt gesloten op het modem dan stelt deze zichzelf automatisch in. Er is wel een klein verschil tussen de SuperWifi v1 (wit) of de SuperWifi v2 (zwart). De SuperWifi v1 kan soms nog wat moeite hebben, waar ik helaas zelf al wat varianten van heb moeten op te lossen. Wat is jouw opstelling precies? Mogelijk dat na de juiste stappen het weer een stabiele verbinding kan krijgen en behouden.

• Auteur
  • Topper
  • March 17, 2025

@Dave van Toer 

Mijn opzet:

1x KPN Box 12 met 1x superwifi in de keuken en 1x superwifi in de gang op de 1ste etage. 

De KPN Box 12 bevind zich bij het voor raam in de woonkamer waar het glasvezel netwerk de woning inkomt, dus niet in de meterkast. Naast het modem heb ik een non managed switch hangen die met kabel verbonden is met mijn Denon AVR, Tado bridge, Philips Hue bridge, KpnTV, samsung TV en google TV streamer. 1 superwifi punt is in de keuken achter en 1 superwifi punt boven op de 1ste etage in de woning. Afgelopen jaar heb ik de KPN Box 12 ontvangen aangezien de vorige KPN box V10a aardig problemen gaf. De V10A bleef mijn oude wifinaam en nieuwe wifi naam weergeven waardoor ik niet meer in mijn modem kon inloggen dan alleen lokaal via netwerk kabel van mijn laptop rechtstreeks op mijn modem. Het leek er sterk op een caching probleem. uiteindelijk opgelost met een nieuwe KPN Box 12. Dit is inmiddels bijna een jaar goed gegaan echter na de laatste upgrade van KPN opnieuw problemen met mijn netwerk. Ineens vinden de Ring camera’s het netwerk niet meer, echter wel alle andere KPN netwerken in de buurt. een 2de 2.4 GHZ wifi opgezet en vastgezet op kanaal 1 aangezien 12 en 13 waarschijnlijk niet ondersteunt worden. dit heeft inmiddels 2 weken gewerkt en nu weer problemen dat ik geen wifi meer had dan alleen bekabeld. alles gereset maar geen succes. Zodra ik de Superwifi punten uitzet dan doet de WiFi het weer. Vervolgens heb ik de wifi punten gereset opnieuw geconnect via het modem en na enige moeite doen de Wifi punten het weer. Via het modem ingelogd en die geeft aan dat er geen apparaten verbonden zijn met het wifi punt. via de kpn app zijn er weer degelijk apparaten verbonden. Tevens is er ineens een 2de 5.0 ghz wifi beschikbaar via het scannen van netwerken. Opvallend genoeg staat deze uit als ik op het modem inlog. Ook geven de Ring cameras in de achtertuin opnieuw proberen. Degene die het verst hangt heeft beter bereik dan degene die dichtbij hangt. Zet ik de Superwifi punten uit dan lijkt er geen storing meer te zijn echter is het signaal zwak in de achtertuin terwijl ik 3 streepjes heb via de kpn van mijn achterburen. 

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

@Dave van Toer 

Mijn opzet:

1x KPN Box 12 met 1x superwifi in de keuken en 1x superwifi in de gang op de 1ste etage. 

De KPN Box 12 bevind zich bij het voor raam in de woonkamer waar het glasvezel netwerk de woning inkomt, dus niet in de meterkast. Naast het modem heb ik een non managed switch hangen die met kabel verbonden is met mijn Denon AVR, Tado bridge, Philips Hue bridge, KpnTV, samsung TV en google TV streamer. 1 superwifi punt is in de keuken achter en 1 superwifi punt boven op de 1ste etage in de woning. Afgelopen jaar heb ik de KPN Box 12 ontvangen aangezien de vorige KPN box V10a aardig problemen gaf. De V10A bleef mijn oude wifinaam en nieuwe wifi naam weergeven waardoor ik niet meer in mijn modem kon inloggen dan alleen lokaal via netwerk kabel van mijn laptop rechtstreeks op mijn modem. Het leek er sterk op een caching probleem. uiteindelijk opgelost met een nieuwe KPN Box 12. Dit is inmiddels bijna een jaar goed gegaan echter na de laatste upgrade van KPN opnieuw problemen met mijn netwerk. Ineens vinden de Ring camera’s het netwerk niet meer, echter wel alle andere KPN netwerken in de buurt. een 2de 2.4 GHZ wifi opgezet en vastgezet op kanaal 1 aangezien 12 en 13 waarschijnlijk niet ondersteunt worden. dit heeft inmiddels 2 weken gewerkt en nu weer problemen dat ik geen wifi meer had dan alleen bekabeld. alles gereset maar geen succes. Zodra ik de Superwifi punten uitzet dan doet de WiFi het weer. Vervolgens heb ik de wifi punten gereset opnieuw geconnect via het modem en na enige moeite doen de Wifi punten het weer. Via het modem ingelogd en die geeft aan dat er geen apparaten verbonden zijn met het wifi punt. via de kpn app zijn er weer degelijk apparaten verbonden. Tevens is er ineens een 2de 5.0 ghz wifi beschikbaar via het scannen van netwerken. Opvallend genoeg staat deze uit als ik op het modem inlog. Ook geven de Ring cameras in de achtertuin opnieuw proberen. Degene die het verst hangt heeft beter bereik dan degene die dichtbij hangt. Zet ik de Superwifi punten uit dan lijkt er geen storing meer te zijn echter is het signaal zwak in de achtertuin terwijl ik 3 streepjes heb via de kpn van mijn achterburen. 

En nog voor de zekerheid (gezien dat best een verschil maakt) zijn het de SuperWifi v1 (wit) of de SuperWifi v2 (zwart)?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Marki88. Vervelend dat je zoveel problemen hebt met je Wifi netwerk. Je hebt zelf al veel geprobeerd en ook heb je goed inzichtelijk gemaakt hoe je netwerk in elkaar zit. Dat is alvast positief. 

Allereerst zal ik puntsgewijs ingaan op een aantal zaken die je noemt in je berichten:

• @Dave van Toer benoemde dit al goed, maar je hoeft een SuperWifi punt niet meer met behulp van de KPN Thuis of de MijnKPN app toe te voegen aan je netwerk. Dat gaat gewoon automatisch als je 'm 30 minuten bekabeld aan je Experia Box laat zitten na installatie of een reset. 
  • Ik wil je aanraden om niet kanalen vast te zetten, maar deze instelling op AUTO te laten staan. Dan kan het modem zelf het meest geschikte kanaal kiezen afhankelijk waar de minste ruis is. Anders heb je het risico dat zodra de Wifi-apparatuur van een buur switcht van kanaal dat jouw Wifi-signaal belemmerd wordt. 
  • Het kan zijn dat je de backhaul via 5GHz ziet als je scant op netwerken. Dit lijkt dan een dubbel netwerk, maar dit is een essentiële draadloze verbinding tussen de SuperWifi versterkers voor het onderlinge contact. 

Verder is het van belang om te weten of je witte of zwarte ronde SuperWifi-punten gebruikt zoals Dave benoemt. De ondersteuning hangt af van welke van de twee je gebruikt, omdat ze anders kunnen reageren na een update. Dus hopelijk kun je dat verduidelijken. 

Misschien kun je ook vertellen welke firmwareversie op je Experia Box draait en op de SuperWifi versterkers. Dan weten we ook al meer over de mogelijkheden (en beperkingen) die deze versies bieden. Laat het allemaal maar weten als het lukt :)

• Auteur
  • Topper
  • March 18, 2025

@Arjan van KPN 

Het zijn de witte superwifi punten. Ik heb geen idee welke versie de wifipunten zijn. Ik heb ze verwijderd uit mijn netwerk en ontkoppeld inmiddels. Gisteren 1.5 uur aan de telefoon gezeten met de helpdesk en die kwamen er ook niet meer uit. Vervolgens was er belooft dat ik ze kon inwisselen voor zwarte nieuwe wifipunten in de winkel maar daar stond ik vandaag voor joker want die wisten natuurlijk van niks en konden niks voor mij betekenen. Uiteindelijk weer de helpdesk gebeld en die gaven aan dat de witte superwifi punten enorm veel problemen hebben met de KPN Box12. als ik het kanaal van 2.4 ghz verbinding niet vast zet dan kan ik de Ring apparaten niet meer koppelen. Vreemd genoeg werken er 4 van de 6 goed zonder enige problemen. De andere 2 werken vaker niet als wel. Hiervoor ook met Ring 1 uur aan de telefoon gezeten die mij een Ring versterker kosteloos aanbied om te proberen. Vreemd genoeg heeft degene die het dichtst bij het modem zit het slechtste bereik en degene die verderop in de tuin zit beter bereik. 

V12.C.24.05.08 dit is de versie van de KPN box 12. 

dit al goed, maar je hoeft een SuperWifi punt niet meer met behulp van de KPN Thuis of de MijnKPN app toe te voegen aan je netwerk. Dat gaat gewoon automatisch als je 'm 30 minuten bekabeld aan je Experia Box laat zitten na installatie of een reset. 

Hier hoor ik wisselende verhalen over die 30 minuten aan het modem dit hebben we geprobeerd met de helpdesk maar geen resultaat. Met de MijnKPN app die verwijst je naar een abonnementswijziging pagina, als je daar een willekeurige wijziging klikt kom je wel op de juiste pagina. Via de Kpn thuis app werkte het tot een week geleden. Ik moet zeggen via de Thuis app werkte het prima en ineens werkt niks meer goed

Dave van Toer
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

@Marki88 zoals eerder aangegeven is de v1 wit en v2 zwart, hier horende dat ze wit zijn kunnen we daar dus vanuit gaan dat je de v1 hebt. Of deze zomaar kunnen worden gewisseld weet ik niet, mogelijk heeft die medewerker hier een fout in gemaakt wat niet handig is. 

Wisselende verhalen mbt toevoegen mag je, lijkt mij, als onwetendheid beschouwen. Zodra ze binnen de router ontkoppeld zijn en de factory reset aan de achterzijde is ingedrukt voor minimaal 10 seconden dan is het enige wat nodig is om deze weer aan het modem te koppelen het bedraad aansluiten en wachten. De 30min komen voort uit een 20min waarin firmware kan worden geüpgrade (hoeft niet te gebeuren maar soms gebeurd dit toch, vooral na een factory reset) en 10min voor het herkennen/automatisch afstemmen met het netwerk. Hierna kan deze worden ontkoppeld en elders worden gezet.

Gezien de SuperWifi v1 nu ipv 2.4Ghz (40Mhz) over is gegaan op wat lijkt 5Ghz (80Mhz) voor z’n meshing communicatie onderling is de snelheid verhoogt maar het bereik verminderd. Als de lampjes niet groen maar oranje zijn moeten deze dus (ook al was het voor de firmware upgrade nog okay) worden verplaatst.

De MijnKPN app heeft een nieuw onderdeel gekregen (midden bovenin) genaamd Wifi Beheren. Hierachter zit een pagina met vergelijkbare functionaliteit ten opzichte van KPN Thuis. 

Wat je zou kunnen doen, wat lijkt enige stabiliteit te geven, is dat er bij de wifi instellingen (in de browser naar 192.168.2.254 inloggen en dan naar Wifinetwerk → Wifisignaal) om bij de Wifistandaard van zowel 2.4Ghz en 5Ghz de ax weg te halen (dus enkel b,g,n). Dit omdat SuperWifi v1 ax niet ondersteunen en last lijken te hebben om goed met ‘t modem te verbinden (vreemd genoeg).

Ring apparatuur zou zowel 2.4Ghz als 5Ghz moeten ondersteunen. Dit zou dus geen probleem mogen geven. Is dit niet zo, kun je een Extra Wifi uitzenden op 2.4Ghz (Wifinetwerk → Extra wifinetwerk) Noem deze dan bijvoorbeeld {Jouw wifinaam} Ring zodat je geen vergissing kan maken met de naam.

Zit er een switch tussen ‘t modem en een SuperWifi punt, zet dan even STP aan (Thuisnetwerk → Ethernetpoorten).

• Auteur
  • Topper
  • March 19, 2025

Het zijn dan inderdaad de V1 superwifi punten. Bekabeld aansluiten heb ik meerdere malen gedaan ook met de helpdesk aan de telefoon en die kregen het ook niet voor elkaar. In eerste instantie lijken ze te verbinden worden ze groen en via het modem worden ze ook groen. Echter na een paar minuten worden ze rood en geeft het modem aan dat ze niet correct zijn aangesloten. Proces herhaalt met verschillende nieuwe cat6 kabels maar er veranderd weinig. Een extra 2.4 ghz opgezet, dit leek te helpen maar uiteindelijk loopt het in de soep. Het wifinetwerk wordt niet meer gevonden door de ring camera's. Uiteindelijk als ik de stekkers eruit trek van de superwifis en thuis netwerk herstart dan uiteindelijk lukt het weer om te verbinden. Echter het signaal is dan niet sterk genoeg in de achtertuin terwijl het een tuin is van 4/5m diep. Voorheen heeft het goed gewerkt en met die upgrade ineens drama. De ax weghalen zou nog een optie kunnen wezen.. dit heb ik nog niet geprobeerd.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 20, 2025

Vervelend dat je naar de winkel werd gestuurd terwijl zij niks voor je konden betekenen. Dan ben je helaas verkeerd geïnformeerd over een mogelijke omruil. Excuses daarvoor. 

Je hebt natuurlijk al heel lang aan de telefoon gezet en van alles geprobeerd, maar wat ik nog niet uit je verhaal kan halen is of je alles al een keer gereset hebt tezamen. Dat noemen we een schone installatie. Dit wil heel vaak helpen om de SuperWifi 1 punten weer goed te laten functioneren. Hoe je zo'n schone installatie doet lees je hieronder. 

Na de schone installatie hebben de Wifi versterkers 30 minuten aan de kabel gezeten en daarna kun je ergens draadloos neerzetten. Dan ben ik benieuwd, wanneer je de SuperWifi vlakbij de Experia Box zet, of het lampje dan groen of rood wordt (uiteindelijk). Hopelijk kun je dat mij vertellen. 

En na zo'n schone installatie kan het nog steeds nodig zijn om de tips van Dave hierboven uit te voeren. Daarom heb ik ze nog even kort hieronder op een rijtje gezet en ik heb er nog één aan toegevoegd.

• Bij de wifi instellingen (in de browser naar 192.168.2.254 inloggen en dan naar Wifinetwerk → Wifisignaal) om bij de Wifistandaard van zowel 2.4Ghz en 5Ghz de ax weg te halen (dus enkel b,g,n). Dit omdat SuperWifi v1 ax niet ondersteunen en last lijken te hebben om goed met ‘t modem te verbinden (vreemd genoeg).
  • Bij de wifi instellingen (in de browser naar 192.168.2.254 inloggen en dan naar Wifinetwerk) het beveiligingsniveau van WPA3-WPA2-Personal omzetten naar WPA2-Personal
  • Een Extra Wifi-netwerk aanmaken voor 2.4Ghz (Wifinetwerk → Extra wifinetwerk). Noem deze dan bijvoorbeeld {Jouw wifinaam} Ring zodat je geen vergissing kan maken met de naam.
  • Zit er een switch tussen ‘t modem en een SuperWifi punt, zet dan even STP aan (Thuisnetwerk → Ethernetpoorten).

Voor de eerste 2 punten kun je hieronder nog klikken voor screenshots en meer uitleg. 

Laat maar weten of je hiermee bent verder gekomen en wat de lampjes doen vlakbij het modem.