Skip to main content
Beantwoord

Hoe komt het dat er spam wordt ontvangen op een verder onbekend e-mailadres?

• May 22, 2026
  • 5 reacties
  • 107 keer bekeken

Ik gebruik voor alles en nog meer unieke e-mailadressen, wat het dan interessant maakt als daar ineens ‘minder gewenste’-email op binnen komt.

Voor de aanleg van glasvezel door KPN Netwerk, heb ik gebruik gemaakt van zo'n uniek e-mailadres. Gisteren kwam op dat adres in ongewenste email van “contact@sends.pulsiq.online” met naam “Pulsiq” en onderwerp "Ontmoet je nieuwe must-have” binnen. Spamfilters maakte daar overigens snel werk 😉, het is spam!

Mijn vraag is dan: Hoe komt Pulsiq aan dat e-mailadres? Is dat gecoördineerd met KPN of zijn hier gegevens gelekt?

Inmiddels is de kpnnetwerk.nl website allang verdwenen, dus bij deze gaat dat e-mailadres gewoon uit de lucht. Ik ben desondanks wel benieuwd hoe dat zit!

Beste antwoord door TDN

Het is veel waarschijnlijker dat het e-mail adres via Experian verkocht was. Vanaf 2024 heeft KPN afspraak met Experian om de klantgegevens niet meer door te verkopen. Toevallig is ook sinds medio 2024 de website kpnnetwerk.nl omgeleid naar kpn.com. Volgens ​@Groentjuh heeft hij dus voor medio 2024 bij kpnnetwerk.nl voor glasvezel aangemeld, dus 1+1=2

5 reacties

• May 22, 2026

Beste ​@Groentjuh test dat emailaccoount eens via onderstaande link:

https://haveibeenpwned.com/

Succes

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 22, 2026

test dat emailaccoount eens via onderstaande link:

@Groentjuh gebruikt een uniek email-adres voor KPN netwerk, ik heb nog geen bericht gelezen dat KPN netwerk gehackt was 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 24, 2026

@Groentjuh 

Spammers zijn heel creatief. Stel je heb xxxx@DomeinA. Dan proberen zij bijv. h.jansen@DomeinA, j.jansen@DomeinA, g.jansen@DomeinA, enzovoort. En dan kijken zij welke emaildressen wel of niet bestaan / “gebounced” worden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • May 24, 2026

Het is veel waarschijnlijker dat het e-mail adres via Experian verkocht was. Vanaf 2024 heeft KPN afspraak met Experian om de klantgegevens niet meer door te verkopen. Toevallig is ook sinds medio 2024 de website kpnnetwerk.nl omgeleid naar kpn.com. Volgens ​@Groentjuh heeft hij dus voor medio 2024 bij kpnnetwerk.nl voor glasvezel aangemeld, dus 1+1=2

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 26, 2026

Beste ​@Groentjuh test dat emailaccoount eens via onderstaande link:

Succes

Komt die niet in voor.

@Groentjuh 

Spammers zijn heel creatief. Stel je heb xxxx@DomeinA. Dan proberen zij bijv. h.jansen@DomeinA, j.jansen@DomeinA, g.jansen@DomeinA, enzovoort. En dan kijken zij welke emaildressen wel of niet bestaan / “gebounced” worden.

Spammers zijn heel creatief, maar letterlijk mailadressen brute-forcen doen ze niet. Dat zou het gebruikte IP of regelmatig volledige ASN vrij hard in blacklists krijgen! En eenmaal in zo'n blacklist zeggen mailservers (in ieder geval de mijne wel): Je staat op een zwarte lijst, GA WEG en worden alle mails op die manier gebounced. Daarnaast is het overigens ook geen doen, want we praten hier over een eigen domain.

Ik denk dat dit inderdaad de meest logisch verklaring is. Laat wel zien hoe goed KPN omging/omgaat met de privacy van hun klanten. Dat wetende gaat de mail op dat adres direct de spamlists en blacklists in.