Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 branden zonder kabel oranje

• 23 maart 2025
  • 6 reacties
  • 60 keer bekeken

• Deelnemer
  • 4 reacties

Beste,

Ik ben sinds kort overgestapt naar het glasvezelnetwerk van KPN.
Hier heb ik mijn modem met 2 SuperWifi  2.0punten bij gekregen. 
1e dag aangesloten en alles werkte perfect, maar de 2e dag gingen mijn superwifi punten ineens oranje branden. Ik dus de punten op verschillende plekken in huis neergezet, maar helaas wil het lampje niet groen worden.

Toen nog even het superwifi punt langs het modem gehangen.. een betere verbinding is er niet (op UTP na dan), maar helaas nog steeds een oranje lampje. Dus de punten weer aan de kabel gehangen om hem te configureren, gereset en alles, maar zodra de punten van de kabel af gaat geeft hij aan dat ik slecht bereik heb. 

Helaas heb ik geen mogelijkheid om UTP zomaar ergens naartoe te trekken, maar ik werk op zolder dus stabiel internet zou wel fijn zijn daar.

De bedoeling is dat de punten straks recht boven elkaar komen te hangen, op elke verdieping 1 in het trapgat, hierdoor is de afstand max. 3m en hoeft het signaal niet door betonnen vloeren en muren heen.
Ik zou zeggen dat dit mogelijk moet zijn, bij mijn oude provider, (die ene die niet aan glasvezel doet) werkte alles perfect en had ik ze niet eens zo goed boven elkaar geplaatst.

Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen om dit probleem op te lossen, anders ga ik de superwifi punten terugsturen en ga ik over op een mesh pakket van TP-link.

6 reacties

Dennis Overbeek
Superuser
Forum|alt.badge.img+22

Beste ​@JVE7,

Vervelend dat je problemen ervaart met de SuperWifi punten, hieronder geef ik je een pagina om het evt op te lossen:

Op die pagina hierboven kun je alle informatie vinden over jou SuperWifi. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 24 maart 2025

Beste ​@Dennis Overbeek 

Bedankt voor je reactie.
Helaas zie ik hier geen oplossing voor mijn probleem.
Ik heb de installatie gewoon volgens het boekje gedaan,
De punten aan de V12 box gehangen, een half uur laten zitten en vervolgens op een andere locatie neergezet.

In eerste instantie geeft hij ook gewoon een groen lampje maar naar een paar uur wordt hij dan weer oranje en gaan mijn snelheid van ± 200mb/s (wat ik al weinig vind bij een 1gb/s abbo) naar 10mb/s en werkt het dus beter als ik de punten uitzet.

Ik heb in mijn PC een Wifi module ingebouwd die Wi-Fi 5/6 kan ontvangen met een snelheid van 2,4gb/s (volgens de fabrikant) met 2 antennes, dus gelukkig kan ik de router beneden wel aan, maar dan is er toch een behoorlijk gegevensverlies. Daarom wil ik graag de versterkers gebruiken.

Hij ontvangt nu 80mb/s vanuit de V12 modem, dus dat is prima voor normaal internetgebruik, maar ik wil ook af en toe kunnen gamen en vooral met renderen in de cloud is een upload van 200-300+mb/s toch wel fijn.
Inmiddels al 2x alle systemen gereset in de hoop dat het werkt, maar na een paar uur snappen de wifi punten het ineens niet meer.

Ik ga vanavond een belletje naar de klantenservice wagen in de hoop dat zij iets voor mij kunnen betekenen, maar als het geen makkelijke fix is en de snelheid niet boven de 200mb/s komt ga ik toch overstappen naar een mesh systeem in eigen beheer. 

Overigens heb ik het idee dat mijn modem ook nog niet op de juiste capaciteit draait.
Ik ben nog niet boven de 450mb/s gekomen op apparaten die dat wel aan moeten kunnen.
Niet bekabeld, maar op minder dan 1m afstand. Ik zou zeggen dat er dan nog steeds een snelheid van zo'n 750mb/s gehaald zou moeten worden.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@JVE7. Welkom op de KPN Community en welkom überhaupt bij KPN :) 

Het kan natuurlijk zijn dat als de SuperWifi 2 punten op een afstand van het modem worden geplaatst, dat ze dan oranje gaan branden. Maar als je ze dan op 1 meter van het modem zet, zou het lampje wel groen moeten gaan branden. Dus er gaat wel iets mis. Ik zou je dan willen aanraden om een schone installatie te doen, dus dat betekent naast de SuperWifi punten resetten ook de Experia Box resetten. Het kan ook zijn dat het modem dit probleem veroorzaakt. Zou je dat eens willen proberen? Zie hieronder. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 25 maart 2025

Beste ​@Arjan van KPN 

Bedankt voor je bericht.

Dit heb ik gisterenavond voor de 2e keer gedaan.
Nu blijven de lampjes wel groen branden, maar komt mijn internetsnelheid niet boven de 30mb/s download en 90mb/s upload. Sowieso al raar dat de upload hier telkens hoger is dan de download, maar goed. 

Het is op dit moment dus nog steeds gunstiger om de Superwifi punten uit te schakelen aangezien mijn PC dan overgaat op de modem en ik dan snelheden van 90mb/s up/download haal.

Nog steeds is dit niet wat ik wil natuurlijk.

Ik ga vanavond nog 1x alles resetten en anders gaan deze waardeloze Wifipunten gewoon terug en haal ik andere punten in huis die ik in eigen beheer heb.

Erg jammer, aangezien ik op de modem gewoon de beoogde snelheden haal en had gehoopt dat het glasvezelnetwerk mijn internetsnelheden omhoog zou krikken, maar helaas zijn de snelheden nu lager dan op het ouderwetse coax i.c.m. de meegeleverde punten van de desbetreffende provider. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 26 maart 2025

Ik heb nu alles gereset, 1 Superwifi punt bekabeld aan de modem en 1 Superwifi op ± 4m recht erboven in het trapgat, dus er zit geen zware constructie tussen de punten. 

Hierdoor is het wel iets verbeterd, op de zolder hal ik nu snelheden van ± 120mb/s up- en download.
Toch vind ik dit wel nog steeds erg matig aangezien ik eerst vanuit een coax aansluiting draadloos 250+mb/s download haalde. Omdat ik het nog niet op wil geven laat ik het nu even een hele dag rusten, in de hoop dat dat iets doet, maar als ik morgen niet minimaal op die 250mb/s up- en downloadsnelheid zit, dan geef ik het wel op.

Op de verdieping van de modem haal ik overigens wel gewoon de snelheden van 850mb/s up- en download. Dat was gisteren voor de reset ook ineens afgezakt naar 50mb/s, maar gelukkig was dat na de reset weer terug op de goede snelheid.

De klantenservice van KPN zegt ook niet te weten waar het aan ligt en willen een monteur langs sturen, maar als die iets moet doen, komen er al snel kosten bij en die kosten wegen niet op tegen de aanschaf van een eigen mesh-pakket.
Dan zou het gratis moeten zijn als het echt een fout van KPN is, maar ik ben bang dat ze altijd wel iets vinden waar ze kosten op gaan rekenen.

Of heeft iemand hier nog een goed idee wat ik nog kan proberen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 27 maart 2025

Na een beetje geduld heb ik nu internetsnelheden van 340mb/s.
Dit vind ik voldoende, dus zolang het stabiel blijft vind ik dit prima, wel ga ik nog een keer mijn wifipunt op zolder proberen te verplaatsen, zodat ik hier een kabel aan kan hangen naar mijn PC. 
In de hoop dat ik een betere ping krijg.
​@Dennis Overbeek â€‹@Arjan van KPN Bedankt voor jullie input.

Reageer