Skip to main content
Vraag

Geen of slechte audio bij Netflix en Prime

• July 26, 2026
  • 9 reacties
  • 76 keer bekeken

RoekiePers
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Ik kijk s'avonds regelmatig Netflix en Prime. Dat houdt in dat ik ook met dezelfde regelmaat moet opstarten via 'opnieuw opstarten' van KPN. Wat er gebeurt na start Netflix: niets, geen audio of verminkte audio.

Dit betreft geen incidenten maar iets wat (te) vaak voorkomt.

Bij Prime ontbreekt vaak audio. Na nieuwe KPN opstart werkt e.e.a. weer normaal. Ik ervaar dit fenomeen als bijzonder hinderlijk. Ik heb een nieuwe Philips OLED TV. Dat is niet het euvel, met mijn vorige Philips gebeurde precies hetzelfde. Ik maak gebruik van de snelste KPN verbinding. Dat betekent maandelijks een behoorlijk abbo bedrag, plus betaling voor Netflix en Prime. 

9 reacties

JanD
Wijsgeer
  • July 26, 2026

Beste ​@RoekiePers overkomt je dat ook als je rechtstreeks kijkt via je TV, of alleen als je kijkt via de tv-decoder van KPN?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 26, 2026

Je hebt de Arris VIP 5202 zie ik.

Misschien abonnement omzetten naar KPN tv+, dan krijg je de Sagemcom DIW7022 (Android mediabox).  Meestal ben je dan ook goedkoper uit.

Ik zie dat je een Oled tv hebt van Philips hebt, als daar Android op zit, kan je de streamingdiensten misschien beter kijken via de app van de Smart tv.

RoekiePers
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 26, 2026

Dank voor je reactie Jan, ik kijk alleen via het KPN kastje. Het euvel doet zich niet altijd voor, maar 4 tot 5 x per week.

RoekiePers
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 26, 2026

Mijn kastje van KPN is TV+. Ik wil niet dat ik allerlei trucen moet uithalen om een kast probleem te tackelen, het moet gewoon goed functioneren, zeker voor bijna € 90 per maand! Ik heb lang bij Ziggo gezeten, die had ook problemen, maar niet dit soort.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • July 26, 2026

Mijn kastje van KPN is TV+. Ik wil niet dat ik allerlei trucen moet uithalen om een kast probleem te tackelen, het moet gewoon goed functioneren, zeker voor bijna € 90 per maand! Ik heb lang bij Ziggo gezeten, die had ook problemen, maar niet dit soort.

In je account staat nog Arris VIP 5202

€ 90,-- per maand?

Wat zit er dan allemaal in het abonnement?

Wij betalen € 62,50 per maand en hebben 2 stuks Sagemcom  DIW7022 (KPN tv+ box)

Hoe is de DIW7022 verbonden met de KPN modem (router)

Of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 27, 2026

Bij deze twee streamingdiensten kan het inderdaad voorkomen dat er geen geluid of heel erg sputterent geluid uit de optische uitgang komt. 

Dit komt omdat deze diensten Dolby Digital Plus geluid hebben wat niet (DDP 5.1) danwel slecht (DDP 2.0) verwerkt wordt via optical. 

Optical kan hooguit Dolby Digital aan, zonder Plus. 

Hierom laat ik bij Netflix het geluid via m'n tv naar m'n installatie lopen. Dié maakt er via de optische uitgang wel netjes Dolby Digital 5.1 van bij Netflix. Prime heb ik niet. 

Ook via de tv luidsprekers zul je wel goed geluid moeten hebben.  

RoekiePers
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 27, 2026

PeterG dank voor uw reactie. Merkwaardig blijft, dat na een nieuwe start alles wel goed verloopt en er geen enkel probleem meer is. Je moet wel KPN+ steeds opnieuw opstarten en dat blijft hinderlijk en irritant. Ik neem aan dat KPN meeleest, helaas komt er geen enkele reactie. Er worden allerlei aanpassingen gedaan aan het kastje, maar dit issue kan niet worden opgelost?

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@RoekiePers . Ik begrijp heel goed dat dit frustrerend is. Als je meerdere keren per week de TV+ Box opnieuw moet opstarten om Netflix of Prime Video goed te laten werken, dan is dat natuurlijk niet de bedoeling. Dat je na een herstart weer gewoon beeld en geluid hebt, maakt het extra vervelend, want daarmee is het probleem niet echt opgelost.

Bedankt ook voor de aanvullende informatie. Dat helpt om een beter beeld te krijgen van wat er speelt. Peter geeft een mogelijke verklaring als het specifiek om Dolby Digital Plus en een optische audioverbinding gaat. Tegelijkertijd is het goed om uit te zoeken waarom een herstart het probleem telkens tijdelijk verhelpt.

Ik kijk daarom graag met je mee. Zou je kunnen aangeven hoe het geluid is aangesloten? Gebruik je de luidsprekers van de tv, een soundbar of een receiver? En is die aangesloten via HDMI eARC/ARC of via een optische kabel? Daarnaast hoor ik graag of de TV+ Box rechtstreeks met een netwerkkabel op het modem is aangesloten of via wifi.

Met die informatie kunnen we gerichter kijken of dit een bekende oorzaak heeft of dat we verder onderzoek moeten doen.

RoekiePers
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 31, 2026

Goedemiddag Erwin,

Bedankt voor je reactie! Onderstaand de antwoorden op je vragen:

Alles is bekabeld aangesloten, ik werk niet via Wi-Fi. De Yamaha versterker is aangesloten via de eARC aansluiting op mijn Philips OLED TV. Ik maak alleen gebruik van de versterker bij het kijken naar films, met audio via mijn (dure) 5.1 installatie. Voor de rest gewoon via de TV.

Wat ik ook zaak zie is dat m.n. bij Netflix starten, de start blijft hangen op 25% en soms op 85%.

Soms lukt het om uit de loop te komen door het aankiezen van 4 achtereenvolgende TV zenders, maar meestal is de oplossing het KPN+ kastje opnieuw opstarten.