Skip to main content
Vraag

Google Pixel 11 Pro koppelen met AUX in Kia Picanto

• October 1, 2026
  • 22 reacties
  • 244 keer bekeken

Hallo, 

Ik heb sinds 1 week google pixel 11pro, voorheen had ik een sony xperia 5III .

Via de sony xperia 5III kon ik via de headjack aansluiting koppelen met kabel op de aux aansluiting in onze kia picanto(2013).

Alleen de google pixel 11pro heeft geen headjack, wel usb -c aansluiting. De picanto heeft ook een aux, usb aansluiting, alleen het geluid komt niet uit de auto boxen, maar blijft via de telefoon gaan.

Opladen doet hij wel, maar kort daarna geeft hij usb leesfout aan, geen idee wat dat kan zijn.

Iemand tips/links met juiste kabels voor aux/usb naar usb-c zodat geluid wel gewoon lan koppelen, of dat ik nog iets met installeren op mijn telefoon idk.

22 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 1, 2026

Werkt het niet gewoon via Bluetooth???😊

Zoiets misschien?

Helaas geen bleutooth functie op de radio zitten:-(.

Ik lees vooral veel dat sommige kabels alleen een laad functie hebben, en geen data overdracht. Wellicht dat ik dus naar zo'n kabel op zoek moet gaan

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 1, 2026

Kabels met een jack plug hebben sowieso geen laadfunctie. Dat kan alleen maar audio overdracht zijn.

En

Heeft jouw telefoon of tablet geen jack-aansluiting meer? Met een USB C naar jack adapter sluit je gewoon je oortjes of speakers met een jack 3.5 mm plug aan.

Helaas niet nee, was me ook niet echt opgevallen bij aanschaf moet ik zeggen, tot ik in de auto zat🤣.

Ik ga dank denk ik proberen om een usb-c naar jack te kopen en kijken of dat gewoon werkt, weet het anders ook niet hoe of wat. 

Blietooth adapter heb ik ooit gekocht, maar kwamen via dropshippers binnen, maar deden precies helemaal niks

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 2, 2026

Tja. Of dan toch maar weer switchen naar een compatibele telefoon😁. 

Ik kom dat vaak tegen. Men koopt eerst iets en dan is het niet compatibel met wat je al hebt.

Dat zou met zo'n snoertje / adapter wel op te lossen moeten zijn.

• Topper
  • October 2, 2026

Helaas niet nee, was me ook niet echt opgevallen bij aanschaf moet ik zeggen, tot ik in de auto zat🤣.

Ik ga dank denk ik proberen om een usb-c naar jack te kopen en kijken of dat gewoon werkt, weet het anders ook niet hoe of wat. 

Blietooth adapter heb ik ooit gekocht, maar kwamen via dropshippers binnen, maar deden precies helemaal niks

je auto usb c aansluiting is waarschijnlijk enkel om auto op te laden, geen data overdracht. Een goede! usb c naar aux voor jouw tel zou moeten werken. Let op dat je een goede merk kabel koopt. Ik heb in verleden enkele goedkope kabels via bol gekocht die maar een paar minuten deden.

​@Genna Heb je toevallig een link naar een goede kabel? 

​@PeterG Helaas ben ik na 20+ jaar van sony af moeten stappen, omdat mijn insuline pomp niet ondersteund wordt icm sony. En fabrikant wilt hier ook niet in tegemoet komen.

Keuze was iphone, samsung, of google.

Google kreeg goeie reviews, en iphone kan ik niet overweg 🤣

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 2, 2026

Het koppelstukje wat bij deze oortjes zit werkt prima, 4 euro bij de Action: https://www.action.com/nl-nl/p/3226355/philips-oortjes-met-jack-aansluiting-usb-c/

Daar kun je vervolgens het AUX kabeltje op aansluiten.

De USB poort in de Picanto is bedoeld voor een Ipod of USB stick met MP3, niet om het geluid van je telefoon af te spelen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 2, 2026

Ik ben een reuze Samsung fan. En die hebben nog wel zo'n aansluiting. Je hebt dus van je 3 keuzes nét de verkeerde gekozen met betrekking tot je aansluitingen. 

Ik zou dat Philips setje bij Action proberen. Daar kan je geen buil aan vallen. 

Al doe ik alles met Bluetooth. Ook in de auto tegenwoordig. 

Zou een bluetooth adapter het probleem kunnen oplossen?

Ik ga kijken bij action, en anders ook opzoek naar een goed merk op internet.

Qua merk telefoons laten we in het midden of het goed of fout is. Ook omdat ik afhankelijk ben van de pomp kreeg deze betere resultaten. 

​@Robin_vz Dankjewel voor je reactie, dat verklaard wel waarom hij leesfout aangeeft .

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 2, 2026

Met een Samsung had het allebei gewerkt. Pomp en auto. Maar dat is water naar de zee. We moeten nu kijken voor een oplossing. 

Een adapter dus. Usb-c naar aux of

Bluetooth naar aux

Ondersteunt niet handsfree bellen indien de radio van de Kia dat wel doet.

NB koop beter geen Ali Baba of Temu spul.

​@PeterG er zit nog zo'n originele radio in van kia, die ondersteund denk ik alleen bedraad dat geluid wordt overgedragen.

Weet niet of ik het anders goed begrijp wat je bedoelt.

Qua ali kwaliteit inderdaad liever niet! 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 2, 2026

Belangrijk is in ieder geval dat de USB-C naar 3.5mm adapter een ingebouwde DAC heeft. Die Philips heeft dat maar bijvoorbeeld die van Samsung ook.

Ik zou gewoon daarvoor gaan en niet voor een Bluetooth-receiver. Heeft mijn inziens niet echt een voordeel.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 2, 2026

Loop eens een Coolblue, Expert, Mediamarkt in de omgeving binnen. En je loopt met een geschikte verloopkabel de deur uit.

Een complete kabel kan ook. Scheelt verloop ertussen. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik gebruik zelf een bluetooth adapter met aan de ene kant een usb aansluiting en een 3,5mm jack aan de andere kant.

Ik denk dat een goede usb kabel misschien ook audio kan doorgeven, je kunt m altijd ruilen als het niet werkt. Bij android kun je instellen wat je telefoon doet als er een usb apparaat wordt aangesloten, daar kun je dan kiezen voor iets als mediadoorgave of iets.

Kleine update: heb de bovenstaande link kabel gekocht ibuddi. Krijg geluid eruit met bellen en navigatie en muziek , super fijn!

Alleen de andere kant kan mij dus niet horen praten, is dit iets in instellingen wat ik moet aanpassen? Ben echt een dummy hiermee.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 7, 2026

Klopt, de telefoon denkt nu dat er een externe microfoon is aangesloten.. wat dus niet zo is.

Dit kun je niet aanpassen in de instellingen helaas. Enige oplossing wat ik kan bedenken is een externe microfoon aansluiten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2026

Als het goed is is zou je moeten kunnen instellen dat het alleen voor audio is.

Als dat voor een bluetooth verbinding kan dan mijns inziens ook voor bekabelde verbinding. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2026

Met deze moet het toch werken als je auto radio handsfree bellen niet ondersteunt. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 7, 2026

​@PeterG Dat is dezelfde helaas... 

Heb zelf die Philips, dus heb het even daarmee geprobeerd. Helaas gaat ook daarmee de microfoon in de telefoon uit. Als ik Reddit mag geloven doet de USB-C naar 3.5mm adapter van Apple dit niet, mits je een TRS 3.5mm kabel aansluit (TRS= zonder microfoonmogelijkheid). Zoals deze dus: https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/1075883/jack-kabel.html

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2026

Ach. Bellen in de auto leidt voor de chauffeur enorm af. En handsfree ook weet ik uit eigen ervaring!

Als de auto wel handsfree ondersteunt zou deze moeten werken. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • October 7, 2026

Koop een Android Auto/Car Play scherm, deze is beetje duurder dan een adapter maar onder 100€ krijgt men al heel goede. Dit verandert je ouderwetse autoradio in moderne multimediasysteem zonder verbindingsprobleem, kan via USB-C of Bluetooth.