Skip to main content

Ik zou graag in de TV+ app ook de radiozenders terugvinden, zodat ik die kan streamen via de Chromecast op mijn tweede televisie.

Daar is wel vaker om gevraagd ook bij de andere providers. Al snap ik de vraag prima zijn daar vrijveel andere opties voor. Veel omroepen of kanalen hebben een eigen app met dergelijke mogelijkheden 

Eerlijk gezegd ontgaat mij hier het nut, als je had geschreven casten naar een soundbar zou ik nog denken je hebt een punt. Heb je een specifieke reden om alleen de luidsprekers van je TV te willen gebruiken?

Je hebt gelijk, er is een alternatief, namelijk vanuit de NPO Luister app kan ik wel casten naar die Chromecast. Die had ik nog niet gevonden, maar nu dus wel. Mijn televisie zit weer via een audiokabel aan een Tivoli-wekkerradio aangesloten, dus ik gebruik de speakers van mijn TV zelf helemaal niet. Het is een misschine een poor man's internetradio, maar het werkt wel en geeft prima slaapkamerkwaliteit geluid.

Helder, maar je schrijft wekker radio, ontvangt deze specifieke radiokanalen niet?

Ik zie dat enkele Tivoli modellen Bluetooth ondersteunen dan zou je mogelijk ook direct naar je radio kunnen streamen via Bluetooth dan hoeft de TV niet onnodig stroom te verbruiken.

Nee die Tivoli heeft geen BT aan boord. Dank voor het meedenken. 

Ik zie nergens het cast knopje in npo luister

Overigens is jouw oplossing niet energie zuinig. TV ook aan om het via een 'brak’ Tivoli speakertje te beluisteren.

Ik heb voor TV in de slaapkamer ook de app. Voor radio gebruik ik daar een DAB+ (die ook als BT speaker kan dienen voor zenders die niet via DAB+ beschikbaar zijn). Alle NPO radiozenders zitten op DAB+.

Als je nog even op de onderste balk klikt, waar  bij jou “Sanna van der Hoeven staat”, krijg je een nieuw schermpje met de controls waaronder ook linksonder een apparaten-knopje.

Ik realiseer me dat ik met nieuwe spullen makkelijker mijn doel bereik. En die Tivoli is niet brak hoor.

Ah, bedankt. Nog niet op dat balkje geklikt. Behalve dan rechts de ▶️ dan wel ◾️. Of dus bovenin de app.

En dat tekentje… had ik nooit geassocieerd met casten naar chromecast. 👍

Dit is inderdaad niet het standaard gebruikte Chromecast symbool. Het is mogelijk meer algemeen ook voor Bluetooth speakers of Airplay.

De NPO zenders zitten ook via de FM en dat heeft in het algemeen toch betere ontvangst dan DAB+ uiteraard weet ik dat enkele thema kanalen niet via de FM worden doorgegeven.

Vandaar mijn vraag welke specifieke kanalen die wekkerradio nu niet ontvangt.

NPO klassiek (of voorheen radio 4) op FM via de ether is altijd heel slecht geweest bij ons in Amsterdam. DAB+ weet ik niet, dat heeft mijn radio niet, maar ik zou er niet op gokken.

Nou. NPO is heel goed te ontvangen via DAB+. Zeker in Amsterdam. Bij mij in Haarlem zuid is NPO Klassiek via FM heel erg slecht. Zeg maar niks. Maar via DAB+, nota bene zelfde zendmast, fantastisch te krijgen. Bovendien digitaal veel mooier dan analoog. Want zelfs bij goede ontvangst heeft FM een beetje ruis. Dat heeft DAB+ ook niet. Spat mooi ruisvrij. 

NPO klassiek (of voorheen radio 4) op FM via de ether is altijd heel slecht geweest bij ons in Amsterdam. DAB+ weet ik niet, dat heeft mijn radio niet, maar ik zou er niet op gokken.

DAB+ heeft veel meer zenders dan FM. NPO Klassiek is landelijk prima te ontvangen via DAB+. Op dit moment ontvang ik in huis 77 zenders via DAB+ en dat worden er binnenkort nog meer. Op de FM-band hooguit twintig en een aantal daarvan met een hoop ruis. 

. Voor radio gebruik ik daar een DAB+ (die ook als BT speaker kan dienen voor zenders die niet via DAB+ beschikbaar zijn). Alle NPO radiozenders zitten op DAB+.

Los van lokale piratenzenders zitten alle zenders die op FM zitten inmiddels ook op DAB+. Op dit moment worden de lokale zenders ook uitgerold via DAB+. 

Reageer