Skip to main content
Vraag

Kan de KPN TV+ box Disney+ in 4K streamen?

• August 4, 2026
  • 11 reacties
  • 85 keer bekeken

Ik heb sinds een jaar of 3 een 4K UHD TV van Sony, en een abonnement op de Disney+ app. Ik was altijd gewend om - voor de films/series die dit ondersteunen - de content in 4K (UHD) te kijken. Dit ging altijd goed. Ik kreeg vandaag echter een email van Disney+ dat door een update voor sommige (niet helemaal duidelijke) apparaten het niet langer mogelijk is om 4K UHD te kijken. Ik zie nu inderdaad voor films waarvan ik zeker dacht te weten dat ze in 4K beschikbaar waren ('Echo', 'Endgame', 'Brave New World') in de beschrijving niet langer '4K' staan (en neem aan dat het nu HD is).

Als ik op de website van Disney+ in de lijst van ondersteunde apparaten [1] kijk, zie ik mijn TV ('Sony Bravia KD-43X85KP', Google TV) er inderdaad niet letterlijk tussen staan. Ik weet niet of die er vroeger wel tussen stond. Wat mij echter opviel was dat de 'KPN+ Box' wel in die lijst staat. Wat mij nu leuk had geleken, was als ik met de Disney+ app op de KPN+ Box wel nog in 4K UHD had kunnen kijken. Maar na de app daarop in gebruik te hebben genomen, zie ik bij dezelfde series/films nog steeds geen 4K UHD staan.

Nu vroeg ik mij af of het in principe mogelijk zou moeten zijn om met Disney+ op de KPN+ Box in 4K UHD te streamen ? Herinner ik mij verkeerd dat de bovengenoemde content in principe in 4K beschikbaar zou moeten zijn? Misschien doe ik iets verkeerd, of zie ik nog iets over het hoofd ? Ik kijk er niet echt naar uit om na 3 jaar alweer een nieuwe TV te moeten kopen.

[1]
https://help.disneyplus.com/nl-NL/category/supported-devices

11 reacties

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

Je schrijft: 'na de app in gebruik genomen te hebben, zie ik er nog steeds geen 4K / UHD bij staan'. Maar...zie je dat dan niet aan de beeldkwaliteit? Zo niet dan maakt het ook helemaal niks uit toch, ​@KweenieWeenie?

Je schrijft: 'na de app in gebruik genomen te hebben, zie ik er nog steeds geen 4K / UHD bij staan'. Maar...zie je dat dan niet aan de beeldkwaliteit? Zo niet dan maakt het ook helemaal niks uit toch, ​@KweenieWeenie?

Ja, ik zie het inderdaad ook aan de beeldkwaliteit. Sorry dat ik dat stukje niet meegenomen heb in mijn post.

Ik bedoelde met het stukje ”en neem aan dat het nu HD is” eigenlijk dat het er nu uitziet als HD.

• August 4, 2026

Bedankt voor de link! Nu ik de email van Disney ook nog eens beter na zit te lezen, word er inderdaad gesproken over: 

"The updates mentioned in this notice reflect a recent court ruling affecting the technology we use to deliver 4K UHD, so we have adopted an alternative technology for delivery of 4K UHD content."

Maar nu weet ik dan wat meer details, en heeft het (waarschijnlijk) dus ook helemaal geen zin om een nieuwe TV te kopen.

Maar dat nieuwsbericht van Tweakers spreekt specifiek over "Disney+ biedt weer 4k-beelden op Android TV-apparaten", wat de KPN TV+ Box volgens mij is ? Dus dan zou het - theoretisch - weer mogelijk moeten zijn om 4K te kijken via die box ? Wat zie ik hier over het hoofd ?

• August 4, 2026

Daar lijkt het  wel op.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

4K of 8K zegt alleen iets over het aantal beeldpunten.

Om het te kunnen zien moet je op een 55”toestel bij 4K op 2 meter afstand zitten en bij 8K op ongeveer 1 meter.

HDR (HDR10 of Dolby Vision) die meestal samen met 4K worden uitgezonden zijn echte beeldverbeteraars en dat verschil kan je heel erg goed zien.

Zie ook dit artikel van Totaal tv:

Disney+ zend momenteel helemaal niet uit in 4K

4K komt wel weer terug, maar helaas zonder HDR (voorlopig)

Dat kan wel eens de oorzaak zijn dat je geen verschil ziet of zag.

4K of 8K zegt alleen iets over het aantal beeldpunten.

Om het te kunnen zien moet je op een 55”toestel bij 4K op 2 meter afstand zitten en bij 8K op ongeveer 1 meter.

HDR (HDR10 of Dolby Vision) die meestal samen met 4K worden uitgezonden zijn echte beeldverbeteraars en dat verschil kan je heel erg goed zien.

Zie ook dit artikel van Totaal tv:

Disney+ zend momenteel helemaal niet uit in 4K

4K komt wel weer terug, maar helaas zonder HDR (voorlopig)

Dat kan wel eens de oorzaak zijn dat je geen verschil ziet of zag.

Bedankt voor de link naar het artikel. Ik zie het verschil inderdaad wel. 

Maar ook het artikel waar jij naar linkt stelt dat 'Android TV' (wat voor zover ik weet de KPN+ Box is) weer 4K UHD biedt, ondanks dat dit voor mij op dit moment niet zo is.

Sorry, maar ik had toch echt gehoopt dat dit topic niet zou uitdraaien op een discussie over: "maar je ziet het verschil tussen HD en 4K helemaal niet, dus waar maak je je eigenlijk druk over ?". Want ik zie het verschil dus wel.

• August 4, 2026

De Disney+ app is heel vervelend als op een apparaat HDR wordt uitgeschakeld krijg je vaak niet eens de content in 4k resolutie aangeboden. Daar zijn in het verleden een paar topics over gestart. 

@KweenieWeenie maak je ook gebruik van andere streamdiensten doen die het wel goed via de KPN box?

De Disney+ app is heel vervelend als op een apparaat HDR wordt uitgeschakeld krijg je vaak niet eens de content in 4k resolutie aangeboden. Daar zijn in het verleden een paar topics over gestart.

@KweenieWeenie maak je ook gebruik van andere streamdiensten doen die het wel goed via de KPN box?

De enige andere 'streamingdienst' die ik gebruik is 'YouTube'. Voor de opnames/channels die dit ondersteunen, krijg ik wel 4K (zowel via de apps op de tv alswel de app op de KPN+ Box).

PS: Tot vandaag (maar het kan eerder zijn, ik gebruik Disney+ niet iedere dag), werkte de app wel in 4K via de app op mijn TV.

• August 4, 2026

Dan kunnen we box de bekabeling en instellingen uitsluiten.  Dus blijft de app zelf over, de box is wel gebaseerd op AndroidTV maar of dat automatisch betekent dat  Disneyplus de content hierop ook weer in 4K resolutie aanbied durf ik niks over te schrijven. 

Dat het weer werkt zal meer de niet provider boxen betreffen. Misschien dat een andere klant hier iets over kan schrijven.

Ik gebruik per definitie mijn Diw7022 niet voor apps en heb vanwege de prijs mijn Disneyplus abonnement terug gezet naar Standaard zonder reclame.

4K en HDR resolutie schijnt per 24 juli al uitgezet te zijn vanwege die rechtzaak.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 4, 2026

Tja. Disney heeft problemen met de licentie voor 4k. En HDR.

29-7

https://tweakers.net/nieuws/250488/disney+-lijkt-na-hdr-ook-geen-4k-streaming-meer-aan-te-bieden.html

31-7

https://tweakers.net/nieuws/250560/disney-bevestigt-dat-4k-streaming-tijdelijk-niet-kan-op-disney+-door-patentzaak.html

4-8

https://tweakers.net/nieuws/250666/disney+-zet-4k-weer-aan-op-android-tv-fire-tv-en-recente-lg-tvs.html

Disney is duidelijk de KPN DIW7022 vergeten. En waarschijnlijk ook de VSB3918. Door de eigen launcher van kpn is deze box niet geheel standaard. Dat heet een Tier versie.