Skip to main content
Vraag

Problemen met streamingsdiensten sinds overstap naar KPN

• December 6, 2025
  • 3 reacties
  • 26 keer bekeken

Sinds de overstap van Ziggo naar KPN hebben we vaak problemen met starten met afspelen van media op Netflix, HBO Max en Prime van Amazon. Bij Ziggo nooit last van gehad.

Eenmaal ingelogd in de betreffende dienst en starten blijft het wieltje [zandloper] constant ronddraaien en start de film of serie niet, wel geluid maar geen beeld.

Door enkele keren 2of 3 keer de Back toets met pijltje te drukken en dan weer opnieuw de media te starten lukt het meestal wel, maar zou uiteraard niet nodig moeten zijn.

Gegevens ; TVBox DIW 7022, LG 55’’ Smart tv, alles met Cat 6 aangesloten, Tv en KPN Box, 1 GB Abbo.

3 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Tean . Welkom hier.

Dank voor je duidelijke toelichting. Je hebt alles netjes bekabeld aangesloten, dus het is inderdaad vreemd dat je dan toch dit soort haperingen krijgt bij het starten van Netflix, HBO Max en Prime. Zeker omdat je bij Ziggo geen enkel probleem had en nu telkens zo’n eindeloos draaiend wieltje krijgt voordat beeld eindelijk opstart.

Eén ding wil ik nog even checken. Staat er ergens tussen de TV Box, de LG TV en de KPN Box misschien een switch die het verkeer verdeelt? Als dat het geval is en die switch ondersteunt geen IGMP, dan ontstaat precies dit soort gedrag bij het starten van streams. Geluid dat wel begint maar beeld dat achterblijft past daar ook bij.

Mocht er inderdaad een switch tussen zitten, dan helpt het vaak om die tijdelijk te omzeilen of te vervangen door een exemplaar dat wel IGMP snooping ondersteunt. Daarmee krijg je een veel stabieler startgedrag van de apps.

Ik ben benieuwd of het daar aan ligt en zo niet, gaan we verder op onderzoek!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 9, 2025

Hallo Erwin,

bedankt voor je reactie.

Ik zal even de installatie omschrijven zoals die hier is: glasvezel komt binnen in de meterkast, vanaf het glasvezelkastje met bij geleverde ethernetkabeltje naar het modem KPN Box12, daar vanaf twee cat 6 kabels via kruipruimte naar TVBox DIW 7022 en een rechtstreeks naar LG smart tv.

Blijft misschien als enige ( imo ) de HDMI kabel als bottleneck, maar daarmee nooit last mee gehad.

met vriendelijke groet,

Twan

Erwin van KPN
Moderator

Dat klinkt als de droom van een helpdesk medewerker want je hebt alles zo aangesloten dat de kans op narigheid nihil is.  Wat er dan wel speelt is voor mij nog een raadsel. 

Heb je jouw box12 ook al eens gereset?  Want als ik moet gokken zou ik het daar als eerste zoeken.