Skip to main content
Vraag

Wat is een goede manier om radio te luisteren via mijn Stereo installatie?

• April 11, 2026
  • 14 reacties
  • 94 keer bekeken

ik wil graag radio kunnen luisteren op de geluidsboxen van mijn stereo-installatie (KPN+)

Een medewerker van de KPN klantenservice raadde mijn aan om een Audizio Livorno DAB+ tuner aan te schaffen. En die te verbinden met de router.

In de community staat onderstaande (goedkopere)  oplossing.

Welke oplossing raadt u mij aan en waarom?

14 reacties

rvk01
Slimmerik
  • April 11, 2026

Welke versterker heb je en welke ingangen heeft deze? 

Heb je ook een tv mediabox en welke uitgangen heeft die? 

Waar wil je naast luisteren? De gewone standaard radio zenders (live) of zijn de 100000 internetradio zenders ook goed? Als je n.l. alle internet zenders wilt (via TuneIn radio of myTuner service) moet je een apparaat hebben dat verbindt met netwerk/internet en natuurlijk een uitgang heeft voor je versterker. DAB zijn de standaard zenders 'uit de lucht' (lees: opvolger van FM) en via de mediabox zijn de zenders die KPN doorgeeft (beperkt).

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 11, 2026

Dank je. Ik wil  naar de standaard zenders luisteren.

ik heb een NAD versterker van 25 jaar oud. Geen optische kabel ingang of ingang voor netwerk kabel. Enkel aansluitingen voor tulp audiokabels

rvk01
Slimmerik
  • April 11, 2026

Het mooiste is dan natuurlijk een NAD receiver 😉

Maar als het goedkoop niet, dan valt dit optie wel af denk ik 😁

Je kunt, zoals in dat andere topic, gaan voor een s/pdif converter. Die sluit je dan aan op je mediabox (kijk even of die inderdaad een s/pdif uitgang heeft zoals in dat topic).

Kijk eerst even rond in de zenderlijst op de mediabox of je tevreden bent over die radiozenders die aangeboden worden. De mediabox en versterker moeten uiteraard niet teveel uit elkaar staan. Het is dan even freubelen om de tv uit te kunnen laten en de bediening is dan misschien wat lastiger (met kiezen van zender) maar het is wel de goedkoopste oplossing.

Wil je de mediabox gewoon op tv laten staan (of afstand is te groot e.d.) dan kun je naar een DAB+ receiver kijken. De genoemde receiver had volgens mij wel RCA uitgang (tulp) voor externe aansluiting op de versterker. Ik heb verder geen ervaring met de DAB+ zenders die uit de lucht geplukt worden maar het apparaat heeft ook de mogelijkheid voor internet zenders. Dus aansluiten op netwerkkabel of wifi en je hebt de keuze uit 32.000 radiozenders (volgens mij via de Skyline service). Voordeel van zo'n apart apparaat is dat je deze apart kunt bedienen van de mediabox. Ik weet alleen niet of en hoe makkelijk een smartphone app hiermee koppelt. Maar je zou alles met de afstandsbediening moeten kunnen doen.

Ik neem aan dat het om deze gaat (daar zeggen ze dat er zelfs een rca/tulp kabel meegeleverd wordt maar ik weet niet of dat altijd of nog steeds zo is). Er zitten geen boxen op (wat bij veel internetstreamers wel is) dus deze is echt bedoeld als uitbreiding op een versterker.

https://youtu.be/3RRZAV9tTQo

Zenders: https://www.skytune.net/

Ik heb hier dus geen ervaring mee (ik gebruik zelf een Sonos setup) maar het lijkt me wel een mooie oplossing voor op een bestaande versterker met goede boxen.

Uiteraard heb je ook de mogelijkheid om voor een geïntegreerde oplossing te gaan (Sonos, Bose, etc) maar dat zal vaak wel duurder uitpakken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 11, 2026

Er zitten gewoon radiozenders in het KPN TV+ aanbod. 

Als je versterker geen optische audio ingang heeft, dan heb je deze omvormer van optische audio naar analoge audio (tulp ⚪🔴) nodig. Kan dan op bijvoorbeeld AUX IN, TAPE IN, TUNER IN.

rvk01
Slimmerik
  • April 11, 2026

Er zitten gewoon radiozenders in het KPN TV+ aanbod. 

Ja, dat besproken we hierboven ook.

Heeft de mediabox van KPN misschien een app waar je makkelijk een andere radiozender kunt kiezen? Of niet je dat doen via het kleine display op de voorkant? Of moet je altijd de tv eerst aanzetten, radiozender kiezen, en dan tv weer uit?

De vraag is dus eigenlijk... hoe makkelijk gaat dat in de praktijk (als mediabox misschien nog op een tv zender staat van gisteravond)?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 11, 2026

Er zit helemaal geen display op de ontvanger. Al sinds de Arris VIP5202 niet meer. ​@rvk01 

Bedienen apps via tv scherm. 

Zelf heb ik óók de app RADIO FM erop voor zenders die kpn niet heeft. JOE, Radio 10 60's & 70's, Candlelight Radio. 

En meer, alle, Duitse radiozenders? Dan de app ARD Sounds (vh Audiothek).

rvk01
Slimmerik
  • April 11, 2026

Ok. Het is dus een prima (budget) optie met genoeg radiozenders (anders wel via apps). Maar je levert wel iets aan gemak in omdat je de tv aan moet zetten, van huidige tv zender naar radio zender gaan (ik neem aan via favorieten of via app) en dan tv weer uit. Maar goed, dat is dus een keuze.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 11, 2026

De drie cijfers voor een radiozender kun je gewoon intoetsen zonder de tv aan te zetten. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 12, 2026

Hallo ​@Nieuwste klant ,

Ik raad jou (net als de klantenservice) aan om radio te luisteren via een speciale Internet/DAB+-tuner. 

Maar persoonlijk zou ik dan kiezen voor een 43 centimeter model wat je kunt plaatsen in jouw stereo-installatie. Dat staat toch wat mooier in jouw huiskamer. 

Er zijn voldoende mogelijkheden te koop. Een idee vind je hier: 

https://www.radiowinkel.com/c-4407107/hifi-43-cm-radio-tuners/

Je hebt dan de mogelijkheid om zowel via DAB+ als via internetradio te kunnen luisteren. Via DAB+ heb je alle landelijke zenders, via internetradio kun je werkelijk elke radiozender van de hele wereld ontvangen.  

Ik heb nooit begrepen dat sommige mensen via de KPN-ontvanger naar radio willen luisteren. Je bent dan afhankelijk van het door KPN bepaalde aanbod en dat is beperkt. Ik zal je die optie daarom ook zeker niet adviseren. Je hebt ten slotte niet voor niets zo’n stereo-installatie in jouw huiskamer staan.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 12, 2026

Ik heb nooit begrepen dat sommige mensen via de KPN-ontvanger naar radio willen luisteren. 

Ik gebruikte KPN ontvanger alleen voor betaalde zenders (Stingray), nu ze niet meer in KPN aanbod zijn, is geen reden voor om hem nog voor radio te gebruiken. Bijna alle radio stations zijn via web stream te beluisteren, een goede internet radio laat URL toevoegen, software player sowieso.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 12, 2026

Ik heb nooit begrepen dat sommige mensen via de KPN-ontvanger naar radio willen luisteren. Je bent dan afhankelijk van het door KPN bepaalde aanbod

De reden is, hier, simpel. ​@Noordzee 

Dié zenders kun je op die manier heel eenvoudig luisteren. 

Voor andere zenders gebruik ik apps die ik op die ontvanger heb gezet.

Ik luister maandag - vrijdag ook vaak Joe. Via FM en ook app.

's Avonds laat om 23:05 naar radio 10 60's & 70's. Leuk programma Johan Derksen. Via app.

Ik begrijp niet dat sommige mensen de zenders bij kpn via apps enzo gaan luisteren. Als NPO Radio 1 via TuneIn. Omslachtig als het niet omslachtig hoeft.

DAB+ heb ik hier ook, maar gebruik het zelden. Dat is een portable. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 12, 2026

Beste ​@Nieuwste klant welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen?

Als het de 5202 of de 7022 is kun je met een toslinkkabel de decoder verbinden met je eigen installatie en radio luisteren zonder de tv aan te hebben.

Daarbij heb je onderstaand hulpmiddel nodig, een DAC:

Te koop in de KPN-winkel, KPN-shop of iedere radiozaak of onderdelenhuis

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 12, 2026

M’n zus luisterde destijds ook via de DIW7022 radio. Dat vond ze verre van ideaal. Het beperkte zenderaanbod kon weliswaar ondervangen worden door op de DIW7022 apps te installeren. Maar, om naar die apps te navigeren en vervolgens te bedienen, moet éérst de televisie worden aangezet. Wanneer ze vervolgens de televisie uitzette, ging ook de DIW7022 uit. Dat is weliswaar te ondervangen door in het instellingen menu van de DIW7022 de HDMI CEC instellingen aan te passen. Al met al: erg omslachtig om makkelijk radio te luisteren en al helemaal om van zenders te wisselen die via apps beluisterd worden.

Ik heb voor mijn zus deze aangeschaft:

https://www.audizio.com/product/livorno-internet-radio-adapter-with-dab-and-wifi/

Aansluiten is appeltje eitje. Deze ‘radio adapter’ is met de bijgeleverde afstandsbediening (met cijfertoetsen) heel makkelijk te bedienen. Héél handig is ook de mogelijkheid om op een computer, zenderlijsten te maken en te beheren. Superhandig!

Al met al kan ik die aanraden ​@Nieuwste klant ! De gedkoopste oplossing is verre van ideaal.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 12, 2026

Ik heb nooit begrepen dat sommige mensen via de KPN-ontvanger naar radio willen luisteren. Je bent dan afhankelijk van het door KPN bepaalde aanbod

De reden is, hier, simpel. ​@Noordzee 

Dié zenders kun je op die manier heel eenvoudig luisteren. 

Voor andere zenders gebruik ik apps die ik op die ontvanger heb gezet.

Ik luister maandag - vrijdag ook vaak Joe. Via FM en ook app.

's Avonds laat om 23:05 naar radio 10 60's & 70's. Leuk programma Johan Derksen. Via app.

Ik begrijp niet dat sommige mensen de zenders bij kpn via apps enzo gaan luisteren. Als NPO Radio 1 via TuneIn. Omslachtig als het niet omslachtig hoeft.

? Je begrijpt niet dat mensen via apps radio luisteren terwijl je dat zelf ook doet? Je gebruikt dus de ontvanger om radio te luisteren, maar om zenders te beluisteren die kpn niet in het aanbod heeft, doe je dat via apps op die ontvanger? Over omslachtig gesproken…