Skip to main content
Vraag

App van Eva Power thuisbatterij wil niet verbinden met FritzBox 7590

• 29 januari 2025
  • 17 reacties
  • 186 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een Fritzbox 7590. Ik heb een Eva power thuisbattery aangeschaft en deze weigert de app die hiervoor nodig is te connecten. Ik zie de Eva power wel in mijn thuisnetwerk staan.

alle overige apparaten in huis geen probleem.

al geprobeerd met Android en iphone apparaten om daar de app op te koppelen maar hij wil niet verbinden.

zou een beveiligingsinstellling in de Fritzbox iets tegenhouden?

17 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8165 reacties
  • 29 januari 2025

Beste ​@MMeule heb je tijdens het verbinden van de app, wel je mobiel op je thuisnetwerk staan, dus op wifi???

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 29 januari 2025
JanD schreef:

Beste ​@MMeule heb je tijdens het verbinden van de app, wel je mobiel op je thuisnetwerk staan, dus op wifi???

uiteraard want anders kom je niet verder in de app.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8165 reacties
  • 29 januari 2025
MMeule schreef:
JanD schreef:

Beste ​@MMeule voor jou en mij misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor iedereen, vandaar de vraag.

Wat voor (fout)melding krijg je te zien als je wilt verbinden?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 29 januari 2025
JanD schreef:
MMeule schreef:
JanD schreef:

Beste ​@MMeule voor jou en mij misschien vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor iedereen, vandaar de vraag.

Wat voor (fout)melding krijg je te zien als je wilt verbinden?

Er staat “offline” dus de app krijgt geen verbinding met het apparaat 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3383 reacties
  • 29 januari 2025
MMeule schreef:

Er staat “offline” dus de app krijgt geen verbinding met het apparaat 

Deactiveer even 5Ghz wifi van Fritzbox, kan je dan op een 2,4Ghz wifi verbinden? Waarschijnlijk is een beperking tussen apparaten verbonden met 5Ghz en 2,4Ghz band. Anders maak een reset en stel de eva power opnieuw, vanaf de punt verbinden met Eva Power Wifi ALGxxxxxxxx en stel aparte namen voor 2,4Ghz en 5Ghz wifi voor de fritzbox en laten dan de Eva Power met de 2,4Ghz wifi verbinden. Wanneer je anders wil doen, maak verbinding van jouw telefoon met 5Ghz wifi, en wanneer je toegang tot Eva Power wil, maak verbinding met 2,4Ghz wifi

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6846 reacties
  • 31 januari 2025

@MMeule Is het inmiddels gelukt? Anders zou ik het advies van ​@TDN eens volgen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 31 januari 2025

Sorry voor de late reactie maar is inmiddels werkend door een aanpassing bij Eva in de backend

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 31 januari 2025

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met die EvaPower thuisbatterij.

Hoeveel vermogen heb je staan?

Waar ik heel benieuwd naar ben is of de poweroutlets op de EvaPower ook stroom leveren als de EvaPower gewoon op het lichtnet aangesloten is en niet alleen als deze "off-grid" is.

De reden waarom ik overweeg om een EvaPower aan te schaffen is om deze als noodstroom voorziening te gaan gebruiken voor een server waarbij er ook nog een APC UPS tussen zit die de servers alsnog netjes zal laten afsluiten mocht onverhoopt tijdens een stroomstoring de batterij van de EvaPower (en EvaMate) leeg gegaan zijn. Ik vrees dat wij in de nabije toekomst meer problemen zullen gaan ervaren op het lichtnet en dat (kortdurende) stroomstoringen vaker zullen gaan optreden. Een goede noodstroom voorziening voor hardware die moet blijven draaien wordt daarmee belangrijker.

Een thuisbatterij moet bij mij voldoen aan vier eisen

1. Moet kunnen dienen als noodstroomvoorziening.
  2. De poweroutlets moeten ook stroom leveren als de thuisbatterij on-grid is.
  3. Het moet ingesteld kunnen worden dat het opladen van de thuisbatterij alleen plaatsvindt als er een overschot van stroomopwekking is van de zonnepanelen.
  4. De thuisbatterij moet voorzien zijn van LFP accu's.

De EvaPower lijkt als één van de weinige thuisbatterijen aan punt één te kunnen voldoen echter de vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden is of deze ook voldoet aan het tweede punt.

Als jij een lamp aansluit op jouw EvaPower, doet die het dan ook als de EvaPower op het lichtnet aangesloten is?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6846 reacties
  • 31 januari 2025
MMeule schreef:

Sorry voor de late reactie maar is inmiddels werkend door een aanpassing bij Eva in de backend

Wat fijn dat het allemaal gelukt is! Is dit een aanpassing die je kan delen? Wellicht is dat voor toekomstige meelezers nog handig.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 31 januari 2025
Remco van KPN schreef:
MMeule schreef:

Wat fijn dat het allemaal gelukt is! Is dit een aanpassing die je kan delen? Wellicht is dat voor toekomstige meelezers nog handig.

Nee helaas want ze hebben niet gezegd wat ze hebben aangepast

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 31 januari 2025
wjb schreef:

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met die EvaPower thuisbatterij.

Hoeveel vermogen heb je staan?

Waar ik heel benieuwd naar ben is of de poweroutlets op de EvaPower ook stroom leveren als de EvaPower gewoon op het lichtnet aangesloten is en niet alleen als deze "off-grid" is.

De reden waarom ik overweeg om een EvaPower aan te schaffen is om deze als noodstroom voorziening te gaan gebruiken voor een server waarbij er ook nog een APC UPS tussen zit die de servers alsnog netjes zal laten afsluiten mocht onverhoopt tijdens een stroomstoring de batterij van de EvaPower (en EvaMate) leeg gegaan zijn. Ik vrees dat wij in de nabije toekomst meer problemen zullen gaan ervaren op het lichtnet en dat (kortdurende) stroomstoringen vaker zullen gaan optreden. Een goede noodstroom voorziening voor hardware die moet blijven draaien wordt daarmee belangrijker.

Een thuisbatterij moet bij mij voldoen aan vier eisen

1. Moet kunnen dienen als noodstroomvoorziening.
  2. De poweroutlets moeten ook stroom leveren als de thuisbatterij on-grid is.
  3. Het moet ingesteld kunnen worden dat het opladen van de thuisbatterij alleen plaatsvindt als er een overschot van stroomopwekking is van de zonnepanelen.
  4. De thuisbatterij moet voorzien zijn van LFP accu's.

De EvaPower lijkt als één van de weinige thuisbatterijen aan punt één te kunnen voldoen echter de vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden is of deze ook voldoet aan het tweede punt.

Als jij een lamp aansluit op jouw EvaPower, doet die het dan ook als de EvaPower op het lichtnet aangesloten is?

1 ja

2nee

3 ja

4 ja

De Eva schakelt niet over op noodstroom als hij op het net is aangesloten. De 3 aanwezige 230v uitgangen werken pas als hij van het net is losgekoppeld.

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 31 januari 2025

MMeule schreef:

De 3 aanwezige 230v uitgangen werken pas als hij van het net is losgekoppeld.

Dank voor je snelle antwoord.

Helaas, maar dan zal dit hem dus ook niet gaan worden.

• 3061 reacties
  • 31 januari 2025
wjb schreef:

MMeule schreef:

De 3 aanwezige 230v uitgangen werken pas als hij van het net is losgekoppeld.

Dank voor je snelle antwoord.

Helaas, maar dan zal dit hem dus ook niet gaan worden.

Er zit dus gewoon een soort losse omvormer op zoals je die kunt kopen voor je auto, caravan of boot? En dit is dan wat men de "noodstroomvoorziening" noemt?

Het is niet zo dat als de stroom weg valt, dat je hele huis gewoon door blijft draaien?

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 31 januari 2025

Marlon92 schreef:

En dit is dan wat men de "noodstroomvoorziening" noemt?

Ze noemen het dan ook geen "noodstroomvoorziening", dat is wel waar ik het voor in zou willen zetten.

Twee vliegen in één klap, zowel een maatregel tegen het vervallen van de salderingsregeling als een noodstroomvoorziening voor mijn server en NAS. Los is de businesscase voor geen van beide sluitend maar gecombineerd lijkt het kosten-baten plaatje onder de streep wel een positief getal te tonen.

Marlon92 schreef:

Het is niet zo dat als de stroom weg valt, dat je hele huis gewoon door blijft draaien?

Daar vraag ik ook niet om, het enige wat nodig is, is dat een server en een NAS door blijven draaien.

Daar zit nu sowieso al een APC smart-UPS voor van 1500VA maar die kan maar een beperkte tijdsduur overbruggen en zorgt ervoor dat de server netjes afgesloten wordt als een stroomstoring te lang duurt.

Dat is in de vele jaren dat dat ding operationeel gelukkig (afkloppen) pas één keer gebeurt maar ik verwacht dat we in de komende jaren frequenter last zullen gaan krijgen van stroomstoringen gezien de overbelasting van het net.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3383 reacties
  • 1 februari 2025

@wjb Voor jouw wensen kan je de Anker F3800 kopen, heeft 3840Wh en 3 AC uitgangen, de aangemerkt als UPS, dus altijd aan. De anderen uitgangen zijn uit als de batterij on-grid is, het is overigens verboden om deze uitgangen via kabel op een WCD stekkerdoos aan te sluiten om jouw hele huis met stroom te verzorgen bij stroomuitval.

Het is wel duurder, 3000,-€ maar heeft meer dan 2x vermogen dan de Eva Power

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_anker-f3800-3840-wh-6000-w-verlengbatterij-139655238.html

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 1 februari 2025
TDN schreef:

​Voor jouw wensen kan je de Anker F3800 kopen, ...

Ik heb inderdaad twee randvoorwaarden niet genoemd.

1. Geen aparte groep in de meterkast benodigd.
  2. Met een normale stekker op het lichtnet aan te sluiten.

Overigens heb ik wel schakelaars gevonden die automatisch tussen twee spanningsbronnen kunnen wisselen als op één van de bronnen geen spanning meer staat. Dat is een mogelijke oplossing.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3383 reacties
  • 1 februari 2025
wjb schreef:

Overigens heb ik wel schakelaars gevonden die automatisch tussen twee spanningsbronnen kunnen wisselen als één op van de bronnen geen spanning meer staat. Dat is een mogelijke oplossing.

Ik heb al voor 10 jaren zoiets zelfs gemaakt, 4 zonnepanelen 100W. Als stroom zou uitvallen, gaat een schakelaar aan getriggerd door een Relais en de zonnepanelen gaan een Auto-accu opladen als deze onder een bepaalde spanning zou vallen, deze weer op een DC-AC converter de een aparte stekkerdoos met een kleine hoeveelheden van apparaten verzorgt, de 12 V DC verzorgen tegelijk routers, switch, NAS en een auto radio. Toen wegens wisselen van slimmeter een monteur van Enexis kwam en zijn ogen vielen toen uit, als hij de hoofschakelaar  uitzette en mijn auto radio sprong aan.

Reageer