Skip to main content

Ik kom van Ziggo TV af. De Ziggo Nextbox heeft een HDMI ARC poort.

Die box liep dus direct mijn Soundbar (Samsung 930) in op HDMI ARC poort. En andere HDMI port liep richting mijn Samsung TV 65QN95.

Dit werkt prima. Helaas heeft de KPN VIP5202 geen ARC ondersteuning (toch?)?

Wat is dan de beste manier om dit aan te sluiten en het liefst maar 1 afstandbediening te gebruiken?

KPN afstandbediening is al gekoppeld aan TV.

Als jij de televisie aan zet terwijl de STB niet met de soundbar verbonden is, gaat de soundbar dan wel aan?


Als jij de televisie aan zet terwijl de STB niet met de soundbar verbonden is, gaat de soundbar dan wel aan?

Nee. Wel zodra ik dat bolletje 3 selecteer (zie eerdere post)


Ik weet niet of en hoe dat bij Samsung werkt maar bij Sony heb je Bravia-Sync, wat eigenlijk gewoon hdmi-CEC is, en ervoor zorgt dat mijn Sony home cinema set automatisch aangezet wordt als de Sony televisie aangezet wordt.


Ik weet niet of en hoe dat bij Samsung werkt maar bij Sony heb je Bravia-Sync, wat eigenlijk gewoon hdmi-CEC is, en ervoor zorgt dat mijn Sony home cinema set automatisch aangezet wordt als de Sony televisie aangezet wordt.

Als ik STB (wanneer die aangesloten is via hdmi aan soundbar) via KPN afstandsbediening aanzet dan gaat alles wel tegelijk aan. En dat is ook eigenlijk hoe het hoort toch? Voorheen gebruikte ik ook de Ziggo Afstandsbediening.


Als ik STB (wanneer die aangesloten is via hdmi aan soundbar) via KPN afstandsbediening aanzet dan gaat alles wel tegelijk aan. En dat is ook eigenlijk hoe het hoort toch?

Dat wil ik juist niet want als ik radio wil luisteren dan moet alleen de STB en de home cinema set aan en niet de televisie.

Zet ik echter de televisie aan dan moet de home cinema set sowieso aan en dus laat ik die dan automatisch aangaan.

Ik heb het dus precies andersom ingesteld staan.


Een bekende naam van de Ziggo Community.

Bij Samsung is de naam voor CeC Anynet. 

Dat moet op bijna elke Samsung aan staan anders kan niet voor een externe geluidsbron worden gekozen.

 

Ik heb hier de opstelling zoals beschreven dus vip5202 naar soundbar HW q60b van soundbar naar TV.

De TV en de soundbar moeten beiden via de Arc poort zijn verbonden. In mijn TV is Arc altijd aan dit kan niet worden ingesteld. CEC/Anynet kan wel uit, alleen heb je dan geen geluid uit de geluidsbalk.

 

Het probleem wat WJB noemt heb ik opgelost door een Logitech afstandsbediening daarin kan ik precies aangeven wat wel en niet aan mag. En welke in en uitgang bronnen. Wat dat betreft is HDMI CeC een uitkomst en een ramp.

 

Ik zal de voorgaande berichten nog eens rustig doorlezen het lijkt er in eerste instantie op dat ergens een instelling niet correct staat.

 

Via een optische kabel wordt normaliter geen signaal mee gestuurd voor de volume of aan en uitzetten. En bepaalde audio formaten worden zo niet doorgestuurd.

 


"STB (HDMI) => (HDMI) Soundbar (ARC HDMI, die poort staat ook TV bij) => (ARC HDMI, poort 3) TV

De Soundbar heeft een HDMI en optical en HDMI ARC waar dus duidelijk TV bij staat."

 

Ik heb alles nog eens gelezen deze opstelling is in principe correct. De HDMI arc op de geluidsbalk is altijd video uit dus beeld en geluid naar de TV door op uw Samsung poort 3. (ARC) te gebruiken kan er ook audio vanuit de TV naar de soundbar. Dat is eigenlijk niks meer dan een of twee pinnetjes waar wel of geen signaal op staat. 

 

De andere HDMI is wezenlijk enkel een ingang dus voor de STB ( vip 5202) 

 

Om te te kunnen kijken vanaf de Stb kiest u op de soundbar de HDMI ingang en op de TV HDMI 3 daar zal de naam van de soundbar bij staan., Wat ik zo lees werkt uw Samsung niet anders dan de mijne en moet wat ik eerder al schreef Anynet aan staan om audio op een extern apparaat af te spelen.

 

Nu komt het, kijkt u een app op de TV zelf zult u op de soundbar de HDMI arc poort moeten kiezen als ingang dat gaat vreemd genoeg niet automatisch en op de TV uiteraard poort3 doorgaans althans op mijn TV start de tv op met de laatst gekozen ingangsbron.

 

Door uw opstelling zal mogelijk altijd de TV aangaan als u de soundbar aanzet. Ook als u alleen radio wil luisteren.

Sony gaat net iets anders om met de CeC implementatie dan Samsung of LG dat is jammer.

 

Vanwege die technische noemt het belemmering heb ik dus de universele programmeerbare afstandsbediening, helaas maakt Logitech deze niet meer.


@wjb , om hier nog even op terug te komen nu de TV het ongeveer doet 🙂 De TV is gekoppeld aan afstandbediening van KPN, dus STB en TV gaan netjes aan. Alleen....STB loopt via Soundbar en Soundbar moet nu dus apart aan gedaan worden.

Toevallig daar een oplossing voor? Je dan moeten de HDMI kabels anders maar wat lijkt jou de beste optie?


"STB (HDMI) => (HDMI) Soundbar (ARC HDMI, die poort staat ook TV bij) => (ARC HDMI, poort 3) TV

De Soundbar heeft een HDMI en optical en HDMI ARC waar dus duidelijk TV bij staat."

 

Ik heb alles nog eens gelezen deze opstelling is in principe correct. De HDMI arc op de geluidsbalk is altijd video uit dus beeld en geluid naar de TV door op uw Samsung poort 3. (ARC) te gebruiken kan er ook audio vanuit de TV naar de soundbar. Dat is eigenlijk niks meer dan een of twee pinnetjes waar wel of geen signaal op staat. 

 

De andere HDMI is wezenlijk enkel een ingang dus voor de STB ( vip 5202) 

 

Om te te kunnen kijken vanaf de Stb kiest u op de soundbar de HDMI ingang en op de TV HDMI 3 daar zal de naam van de soundbar bij staan., Wat ik zo lees werkt uw Samsung niet anders dan de mijne en moet wat ik eerder al schreef Anynet aan staan om audio op een extern apparaat af te spelen.

 

Nu komt het, kijkt u een app op de TV zelf zult u op de soundbar de HDMI arc poort moeten kiezen als ingang dat gaat vreemd genoeg niet automatisch en op de TV uiteraard poort3 doorgaans althans op mijn TV start de tv op met de laatst gekozen ingangsbron.

 

Door uw opstelling zal mogelijk altijd de TV aangaan als u de soundbar aanzet. Ook als u alleen radio wil luisteren.

Sony gaat net iets anders om met de CeC implementatie dan Samsung of LG dat is jammer.

 

Vanwege die technische noemt het belemmering heb ik dus de universele programmeerbare afstandsbediening, helaas maakt Logitech deze niet meer.

Harmony was mooi he. Gebruik er boven ook een.


Ik zie dat erin het menu een optie is om Soundbar met KPN afstandsbediening te bedienen. Is kijken hoever ik daarmee kom.


Hier even op voortbordurend, ik heb ook nog een media kastje Vero4K+. Die moet ook via soundbar naar de TV, maar dat kan niet omdat die Soundbar maar 1 input. Nu kan ik die Vero uiteraard in een TV HDMI maar dan heb ik geen geluid via soundbar.

Is de enige manier dan een HDMI Switch (bijvoorbeeld die van Marmitek of Startech), voor de Soundbar te zetten?


Heeft jouw televisie dan geen HDMI (e)ARC poort?

Want in die situatie zou je alle apparaten op jouw televisie aan kunnen sluiten en het geluid via die HDMI (e)ARC poort door kunnen zetten naar de soundbar.


Ik ben buiten dat weet ik zo gauw niet. Is een Samsung Neo QLED 65QN95B.

Maar geluid moet toch BRON => SOUNDBAR => TV?

Nu wordt het BRON => TV => SOUNDBAR

 

Dan moet ik waarschijnlijk sowieso de soundbar met de hand aanzetten en sound output op HDMI NR met (e)ARC toch?


Maar geluid moet toch BRON => SOUNDBAR => TV?

Nee hoor, dat is niet nodig.

ARC staat voor Audio Return Channel En is speciaal bedoeld om geluid weer door te leiden of terug te leiden naar een home cinema set, of soundbar.

Met HDMI CEC zou je jouw soundbar gewoon aan en uit moeten kunnen laten gaan als je de televisie aan of uit zet.


Maar geluid moet toch BRON => SOUNDBAR => TV?

Nee hoor, dat is niet nodig.

ARC staat voor Audio Return Channel En is speciaal bedoeld om geluid weer door te leiden of terug te leiden naar een home cinema set, of soundbar.

Met HDMI CEC zou je jouw soundbar gewoon aan en uit moeten kunnen laten gaan als je de televisie aan of uit zet.

Ik heb de KPN STB nu direct in de TV zitten, helaas kent de TV de Arris 5202 niet (wel de 5262). Dus bedienen met AB van Samsung TV dat gaat niet? 

Dan krijg ik nu toch dat ik 2 AB's moet gaan gebruiken?


Operations8 schreef:

Ik heb de KPN STB nu direct in de TV zitten, helaas kent de TV de Arris 5202 niet (wel de 5262). Dus bedienen met AB van Samsung TV dat gaat niet? 

Dan krijg ik nu toch dat ik 2 AB's moet gaan gebruiken?

Moest je ook twee afstandbedieningen gebruiken toen de 5202 rechtstreeks op de soundbar aangesloten was?

Zelf gebruik ik alleen de afstandsbediening van KPN om televisie te kijken.

Als ik mijn Sony televisie aanzet dan gaat automatisch mijn Sony home cinema set ook aan.

Zet ik mij televisie uut dan gaat de home cinema set ook automatisch uit.

Volume van de televisie is gewoon met de afstandsbediening van KPN te regelen en via HDMI-CEC wordt die volume rege,ING ook doorgevoerd op de home cinema set.


Operations8 schreef:

Ik heb de KPN STB nu direct in de TV zitten, helaas kent de TV de Arris 5202 niet (wel de 5262). Dus bedienen met AB van Samsung TV dat gaat niet? 

Dan krijg ik nu toch dat ik 2 AB's moet gaan gebruiken?

Moest je ook twee afstandbedieningen gebruiken toen de 5202 rechtstreeks op de soundbar aangesloten was?

Zelf gebruik ik alleen de afstandsbediening van KPN om televisie te kijken.

Als ik mijn Sony televisie aanzet dan gaat automatisch mijn Sony home cinema set ook aan.

Zet ik mij televisie uut dan gaat de home cinema set ook automatisch uit.

Volume van de televisie is gewoon met de afstandsbediening van KPN te regelen en via HDMI-CEC wordt die volume rege,ING ook doorgevoerd op de home cinema set.

Nee voorheen gebruikte ik de KPN afstandsbediening, harder/zachter liep netjes via soundbar en aan/uit ging ook prima.


Operations8 schreef:

Nee voorheen gebruikte ik de KPN afstandsbediening, harder/zachter liep netjes via soundbar en aan/uit ging ook prima.

Dan zal dat niet anders hoeven zijn als je de TV ontvanger rechtstreeks op de televisie aansluit en het geluid via HDMI (e)ARC naar de soundbar laat lopen.


Operations8 schreef:

Nee voorheen gebruikte ik de KPN afstandsbediening, harder/zachter liep netjes via soundbar en aan/uit ging ook prima.

Dan zal dat niet anders hoeven zijn als je de TV ontvanger rechtstreeks op de televisie aansluit en het geluid via HDMI (e)ARC naar de soundbar laat lopen.

Zal het even testen. Is er geen manier om die Arris 5202 bekend te krijgen binnen de Samsung TV? Dan kan alles via Samsung remote.

Beetje vreemd toch dat in zo een recente TV de nieuwste KPN STB niet bekend is.


Operations8 schreef:

Nee voorheen gebruikte ik de KPN afstandsbediening, harder/zachter liep netjes via soundbar en aan/uit ging ook prima.

Dan zal dat niet anders hoeven zijn als je de TV ontvanger rechtstreeks op de televisie aansluit en het geluid via HDMI (e)ARC naar de soundbar laat lopen.

@wjb , dit gaat nu best goed aldus mijn vriendin. Alleen nu zit ze met Voice (Bixby) op de TV te spelen. Dus aan uit/aan open netflix enzo. Gaat allemaal goed.. alleen en daar gaat het weer over de soundbar 🙂 hij stuurt dan niet de audio over de soundbar. Terwijl als je de tv met de AB aandoet hij 1 seconde later de sound output zelf overzet richting soundbar. 

Is dit ook voor elkaar te krijgen via voice? Ik heb al even wat dingen geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Soundbar zit in HDMI 3, als je harder zachter doet (na aan doen met AB) staat er ook HDMI 3 eARC.