Skip to main content

Hallo,

Ik heb al meer dan een jaar via mijn raspberry openvpn geinstalleerd, met mijn vorige modem een V10 waren er geen problemen ik kon, op mijn mobiel, de vpn opstarten en daarna gewoon naar internet.

Nu heb ik een V12 modem van KPN, poort 1194 geforward echter na opstarten openvpn kan ik niet meer naar internet, wat gaat hier mis en hoe kan ik dit oplossen?

 

Ik neem aan dat “geen internet meer” betekent dat de internet verbinding via de Pi thuis niet werkt. Ik zie eigenlijk weinig redenen waarom wisselen van modem OpenVPN niet meer laat werken. Het is een enkele verbinding van de telefoon naar (standaard) UDP poort 1194, dus als de verbinding gemaakt wordt zou internet moeten werken. Wordt de OpenVPN verbinding aantoonbaar gemaakt? Eventueel kan op de Pi “tcpdump” geinstalleerd worden en met “tcpdump -i interfacename port 1194” gekeken worden of er wat binnenkomt en de port forwarding in orde is. Heeft de Pi zelf volledige internet toegang, dus route en DNS in orde? Kun je bijv.  update checken op de Pi ?

 


de openvpn verbinding wordt aantoonbaar gemaakt, zowel via het thuisnetwerk als extern.

de PI heeft volledig internet getest met ping naar google.com en 8.8.8.8

heb ook nog een update gedaan

 


Dat wordt lastig. Het standaard router/DNS adres was (?) en is 192.168.2.254, dus dat is hetzelfde, het enige dat veranderd is is het MAC adres en het IPv6 link-local adres, het lijkt me sterk dat dat in de OpenVPN configuratie file staat.  Tenzij buitenissigheden als MTU en MSS een rol spelen. Ik heb geen Pi, logt OpenVPN ergens? Of met “ps ax” kijken hoe openvpn gestart  wordt, openvpn stoppen en hetzelfde commando in een terminal geven, mogelijk is dan te zien of er iets fout gaat.

 


ben weer een stapje verder, heb een nieuwe installatie gedaan van mijn raspberry, vervolgens de openvpn software geinstalleerd en een client aangemaakt.

ik kan nu na het opstarten van de openvpn wel naar internet zolang ik op mijn eigen netwerk zit.

echter indien ik buiten mijn netwerk de openvpn opstart krijg ik geen verbindig

ik heb enkel poort 1194 geforward in de v12 router


heb het antwoordt inmiddels gevonden, bij externe host een * plaatsen, het werkt nu.


heb het antwoordt inmiddels gevonden, bij externe host een * plaatsen, het werkt nu.

 

Ah, ja dat verklaart het wel, @petercil. Als je bij de Box 12 een port forward instelt is het belangrijk dat je de external host leeglaat. Of een asterisk werkt ook. 

Als je namelijk wel wat invult bij External Host dan geef je aan dat er alleen vanaf dat adres verbonden mag worden met de poort die je aan het forwarden bent.