Skip to main content
Beantwoord

Box 12 met UniFi switch en UniFi AP, hoe sluit ik dit het beste aan?

• 2 april 2025
  • 17 reacties
  • 126 keer bekeken

Ik heb een samengevoegd huis met twee meterkasten. Het glasvezelpunt zit in de meterkast begane grond en nu heb ik vanuit daar een cat 6 utp kabel getrokken naar meterkast 2 op 1 hoog. Daar heb de KPN modem (Experia V12) hangen, samen met een UniFi switch. Op de begane grond heb ik in de woonkamer 1 UniFi AP (op een cat 6 utp kabel vanuit de switch) en op twee hoog heb ik een UniFi AP (op een cat 5e utp kabel). Voordat ik de beide AP's had aangesloten had ik een prima WiFi snelheid op de verdieping waar de modem stond. Nu haal ik veel lagere snelheden, terwijl ik dichterbij het AP zit.

Ik vroeg mij af of het wellicht beter zou zijn om het KPN modem dichtbij het glasvezelpunt te plaatsen (dus meterkast begane grond) en vanaf het KPN modem de verbinding met de switch te maken op de 1e verdieping? Zien jullie nog mogelijk andere oorzaken waarom de WiFi zo traag is. WiFi op het KPN modem staat uit. Ik heb een 1GB glasvezel abonnement. Hoor graag jullie gedachten.

Beste antwoord door Maikel Drost

Het zou gewoon moeten werken zonder heel veel configuratie werk. Blijft vreemd.

mocht je laatste aanpassing niet werken kan ik eventueel nog even met je mee kijken dmv een teamviewertje mocht je daar belang bij hebben.

Bekijk origineel

17 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 189 reacties
  • 2 april 2025

Setup is prima. Maar hoe is je wifi ingericht. Is kpn wifi uit en doe je alles via unifi. Of doet kpn nog mee. Mocht dit wel zo zijn mag kpn en unifi niet de zelfde ssid (netwerknaam) hebben dit omdat het 2 verschillende systemen betreft. Wordt unifi ook beheerd door de unifi controller.

en hoe staat je uAP ingesteld welke band 40/80/160 enzo

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 3 april 2025

KPN WiFi is uit.

UniFi AP’s nog enkel ingesteld via de app op mijn mobiel.

Alles staat op “auto”. 
zendsterkte staat op hoog

2.4 Ghz op kanaal 6

5 Ghz op kanaal 40

6 Ghz op kanaal 37 (dit is enkel voor de AP in de woonkamer, de andere heeft geen 6 Ghz zender).

nog meer info nodig?

• 3628 reacties
  • 3 april 2025

Je hebt dus op de eerste verdieping waar de KPN Box staat geen Unifi accespoint? Staat WiFi op de KPN Box uit?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 3 april 2025

Klopt, geen AP op eerste verdieping. Ik vermoed dat die er nog wel moet komen. Had gehoopt dat die niet nodig zou zijn..

wifi op de KPN box staat uit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 3 april 2025

Excuses Maikel, ik had niet door dat ik via het vinkje moest reageren. Zie mijn reactie direct onder jouw post.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 189 reacties
  • 3 april 2025
HeinS-Adam schreef:

KPN WiFi is uit.

UniFi AP’s nog enkel ingesteld via de app op mijn mobiel.

Alles staat op “auto”. 
zendsterkte staat op hoog

2.4 Ghz op kanaal 6

5 Ghz op kanaal 40

6 Ghz op kanaal 37 (dit is enkel voor de AP in de woonkamer, de andere heeft geen 6 Ghz zender).

nog meer info nodig?

Hoe staat je kanaal breedte.
2,4ghz op 20Mhz

5Ghz op 80Mhz of hoger

tevens het vermogen op 2,4ghz terug zetten naar middel. En 5ghz op hoog.

ook bandsturing aanzetten (voorkeur 5ghz) dit zorgt ervoor dat het device sneller naar de 5ghz schakelt.

ook het advies om op de tussenliggende verdieping een UAP te plaatsen om zo betere deking te krijgen  ook voor meer controle zou ik een cloudkey toe voegen. Dit is een software controller die je beheer makkelijk maakt in configuratie updates enz. Ook verzorgt het de roaming tussen de uap zender. Hierdoor schakelt het devices sneller naar een sterker signaal.   

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1202 reacties
  • 4 april 2025

Hoi ​@HeinS-Adam. Een relatief groot huis, vraagt ook om een degelijk Wifi plan wat betreft plaatsing van accesspoints. Logisch dat je hier dan even te rade gaat. 

Mooi om te zien dat je de hulp die je zoekt al krijgt van ​@Maikel Drost. Laat maar weten of het met het laatste advies is verbeterd en wat je besluit zal zijn wat betreft een extra accesspoint!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 4 april 2025

Ik duik hier dit weekend of volgend weekend verder in. In ieder geval heeft de aanpassing van de instellingen al gezorgd voor een veel hogere WiFi snelheid via de AP’s. Tot zover al dank en ik hou jullie op de hoogte. Fijn deze hulp!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 6 april 2025

Hoi allen,

De WiFi snelheden zijn nu op orde. Ik heb nu op mijn laptop ook de UniFi serversoftware geinstalleerd. Het was nog een redelijk gedoe om de beide AP's daarin werkbaar te krijgen, maar ook dat is gelukt. Op den duur moet er nog een 3e AP bij voor de eerste verdieping, zodat ik nog beter bereik heb, maar daarvoor moet ik kabels trekken. Dat is een klusje voor een paar vrije dagen.

Nu zit ik nog wel met een ander probleem. Ik kan niet meer TV kijken via mijn KPN+ TV kastje (DIW7022). Het beeld en geluid doet het ongeveer 20 sec en dan stopt het (bevriest). Uiteraard eerst gezocht. In de switch IGMP snooping aangezet. Werkte nog steeds niet. Toen direct op een ethernet kabel aangesloten (die ook vanuit de switch komt) en toen werkte het. Mijn andere Unifi AP in de huiskamer aangesloten (op dezelfde kabel als waarop standaard AP zit), toen werkte TV kijken ook gewoon. Dus ik snap het niet.

De U7 Pro Wall hangt in de woonkamer, daar geen werkende TV mee;

Wanneer ik de U7 In Wall aansluit op dezelfde kabel, het ik wel werkende TV.

Iemand die daar de oplossing voor weet? Ik las al iets over een eigen Vlan voor de KPN TV+ box?

Weer veel dank!

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 189 reacties
  • 6 april 2025

mooi om te horen dat het gelukt is 😀
het beste wat je had kunnen doen is alle hardware verwijderen van als je unifi app. zo verliezen de apparaten de configuratie. en kan je met de windows controller ze zo adopteren.

hangt deze switch ook in je Unifi omgeving. het is idd belangrijk dat IGMP Snooping aanstaat op het Vlan/subnet. heb je ook een andere switch poort geprobeerd.

zolang je de Experiabox als router gebruikt heb je niks aan een IPTV Vlan deze kan de Experiabox niet aanmaken. en ook niet nodig als IGMP actief staat op alle switches binnen het thuis netwerk

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 6 april 2025

Dank voor de tip, daar ben ik ook achter gekomen :)

De Switch is ook van Unifi en hangt ook in de omgeving. IGMP Snooping staat aan.

Forward Unknow Multicast Traffic en Fast Leave staan uit.

Ik heb maar 1 switch.

Opstelling is als volgt: Exepria Box, met 1 verbinding (in port 1) op de switch. Vanuit de switch 2 kabels naar een Unifi AP. Verder zit nog een kastje voor de zonnepanelen in de Switch.

Het gekke is dus dat de ene AP wel goed werkt met de KPN TV box en de ander dus niet. Helaas omwisselen gaat niet, want ze zijn ingebouwd.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Het blijft een raar fenomeen 😅

zie je in je unifi portal ook dat je iptv kastje verbindt op dat UAP.

heb je ook getest met enkel dit UAP niet dat hij blijft hangen op je andere UAP.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 7 april 2025

Hoi Maikel,

op beide vragen van jou is het antwoord; ja.

ik ga nog eens kijken of ik iets met multicast en unicast kan doen. En anders ga ik kijken of ik de tv box via de wifi van de experia kan laten draaien (apart eigen wifi netwerk voor de tv box). 
Toch jammer dat het best ingewikkeld is om dit goed te krijgen.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 189 reacties
  • Antwoord
  • 7 april 2025

Het zou gewoon moeten werken zonder heel veel configuratie werk. Blijft vreemd.

mocht je laatste aanpassing niet werken kan ik eventueel nog even met je mee kijken dmv een teamviewertje mocht je daar belang bij hebben.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 7 april 2025

Dank voor je aanbod. Die hou ik in gedachten.

Ik zag net wel dat “meshing” aanstond op beide AP's. Dat heb ik uitgezet. Wellicht wil dat nog helpen.

Daarnaast, “fast leave”, aan of uit bij IGMP Snooping?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Meshing kan je gebruiken als je een extra uap wilt aansluiten deze geef je alleen PoE en zal verbinden met 1 van de 2 andere UAP zenders. Zodat de uplink van het 3e UAP via mesh verloopt. 
maar kabel is altijd beter 🫣

Andere vraag wat gebeurt er als je igmp snooping uitzet. Forward en fast kun je proberen maar ik heb het zelf nooit toegepast bij Iptv 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 9 reacties
  • 8 april 2025

Multicast heb ik omgezet naar Unicast op de KPN TV box en nu werkt TV kijken weer. Het blijft bijzonder.

Ik las ook ergens dat wellicht de Sonos boxen (die op dezelfde AP zitten) voor problemen kunnen zorgen. Daar moet ik ook nog verder induiken.

We blijven nog wel even prutsen 😆

Reageer