Skip to main content

Ik heb een vraag.

 

Ik heb een calex smart video deurbel geïnstalleerd buiten, en wil hem verbinden met het wifi, modem V10a, maar op 1 of andere manier lukt het niet en kan de app van de deurbel, (calex smart) mijn deurbel niet vinden wanneer ik de wifi heb verbonden met de deurbel, wanneer ik de wifi aan tik in de app en het wachtwoord ingevoerd heb, gaat hij op zoek naar apparaten maar vind deze helaas niet..  

Wel zegt de app dat ik de 2.4 ghz moet hebben ipv 5.0 ghz..iemand een idee hoe ik mijn deurbel werkend kan krijgen? 


Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid + topic verplaatst naar juiste board

Hoi @S.Kanninga . Welkom op het forum.

De v10a maakt gebruik van bandsteering en we zien helaas wel vaker dat sommige apparatuur daar niet zo goed mee werkt.

Er is wel een workaround maar die is vrij bewerkelijk.  Een tweede mogelijkheid is om zelf een (goedkoop) accespoint te kopen waarvan je 2,4 en 5Ghz kunt scheiden. 

Ik zet het stappenplan voor de workaround hieronder. Garanties zijn er niet maar mocht je willen experimenteren:

Benodigdheden

  • SSID en WPA van bestaande wifi netwerk
  • Smartphone1 om een hotspot op aan te maken
  • Smartphone2 of tablet met de app om de zonnepanelen/camera/sfeerhaard/Ring/etc te koppelen
  • Uiteraard het apparaat dat aangesloten moet worden

Stappenplan

  1. Maak op de smartphone1 een hotspot aan en wijzig de netwerknaam in de SSID van het normale wifi netwerk dat door de modem wordt uitgezonden. Vul ook als wachtwoord de WPA van het normale wifi netwerk in.
  2. Haal modem en eventuele versterkers van de stroom
  3. Maak met de smartphone2 of tablet waar de app op staat verbinding met de hotspot
  4. Doorloop de installatieprocedure in de app en koppel het apparaat dat je wil verbinden
  5. Zet de modem en versterkers weer aan.
  6. Zet de hotspot uit
  7. Kijk of alles werkt.

Het is niet netjes om het scheiden van 2,4 en 5 Ghz bij een aantal modellen weg te laten. Niet alleen goedkope wifi lampen geeft je problemen, maar ook steeds vaker de nieuwste apparatuur waar veel geld voor betaald wordt. Waarom de optie op elke router niet gewoon toegankelijk maken?


Beste Jeroen,

Ik ben het helemaal met je eens, sterker nog, het is voor mij totaal onbegrijpelijk dat KPN acht maanden na jouw bericht, nog steeds niet met een update voor de Experiabox V10A is gekomen om de scheiding tussen 2.4. Ghz en 5.0 Ghz (apart uitzetten) weer mogelijk te maken, maar voorrang te geven aan de Experiabox V12 (waarvan ik me afvraag of de scheiding op die box nu wel mogelijk is) . 

Daarnaast vind ik het bijzonder klantonvriendelijk van KPN, dat men niet de mogelijkheid biedt, om een V12 thuisgestuurd te krijgen, aangezien de oorzaak bij KPN ligt. I

Ik wil daar wel als nuancering aan toevoegen, dat ik het van de kant van al die fabrikanten van smart home devices als robotstofzuigers, airco's, video-deurbellen,  baby phones, lampen, etcetera, zoals LG, EZVIZ, Philips, zeer merkwaardig vindt dat ze hun producten niet geschikt hebben gemaakt voor beide frequenties, maar nog steeds alleen maar voor de 2.4 Ghz uit de Wi-Fi begintijd. 

En ondertussen wachten op de update voor de V10A...of bovenstaande hotspot-truc gebruiken, maar helaas heeft de heer / mevrouw Kanninga niet laten weten, of die workaround werkt.


Hallo @Freddy2000SP 

Experiabox V12 (waarvan ik me afvraag of de scheiding op die box nu wel mogelijk is) . 

Die scheiding is mogelijk als je de 'extra wifi' activeert binnen de KPN Box12

Ik wil daar wel als nuancering aan toevoegen, dat ik het van de kant van al die fabrikanten van smart home devices als robotstofzuigers, airco's, video-deurbellen,  baby phones, lampen, etcetera, zoals LG, EZVIZ, Philips, zeer merkwaardig vindt dat ze hun producten niet geschikt hebben gemaakt voor beide frequenties, maar nog steeds alleen maar voor de 2.4 Ghz uit de Wi-Fi begintijd. 

Dat die apparaten alleen op de 2.4-band werken is nog tot daar aan toe, maar dat ze geen verbinding c.q. onderscheid  kunnen maken met een modem die alleen gecombineert 2,4/5.0 ondersteunt heeft te maken met de afkomst en de kwaliteit van die spullen, B/C-kwaliteit.

Dat ze alleen voor de 2,4-band kiezen heeft volgens mij te maken met de grotere reikwijdte van de 2.4-band t.o.v. de 5.0-band.

Producten met naam en faam kennen die problemen zo goed als niet, is mijn ervaring.

 

 


@JanD weet jij toevallig merken die wel moeiteloos aan te sluiten zijn?

Ik zoek een deurbel met camera voor mijn moeder van 74. 
Hebben de Calex Smart Video deurbel teruggestuurd naar de verkoper door dit issue.

 

Alvast bedankt!

 

Monique 


@Monique Zw dit is al een oud topic. Tegenwoordig is er "Extra WiFi". Hiermee is het mogelijk om een apart 2,4 Ghz netwerk aan te maken. Hiermee zou gewoon alle apparatuur verbinding mee moeten kunnen maken.


@Nick83 aha… geloof dat ik daar een instructie voor heb gevonden. 
Ga ik dat eerst proberen ipv een andere deurbel kopen. Thanks!