Skip to main content

Ik ben al langere tijd abonnee bij KPN. Ik heb een Experiabox V9, een aantal managed Netgear switches , bekabelde outlets in de meeste kamers en een FritzBox (niet van KPN - ik had er zelf al een) als dect centrale en wifi access point. De glasvezel komt binnen in de kelder dus ik heb weinig aan het wifisignaal van de Experiabox, dat staat dus ook uit.

Sinds enige tijd merk ik dat de internet snelheid achter de switches veel te laag is en dat het wifi signaal van de FritzBox te pas en te onpas uitvalt. De internetsnelheid direct bij de Experiabox is wat het hoort te zijn of zelfs beter. Ik heb een 100/100 Mbits abonnement en ik meet meestal meer (120/150)

In mijn thuisnetwerk heb ik sinds enige tijd een bekabelde Chromecast 4k gekoppeld aan de TV. Nu las ik laatst, zonder dat daar verdere uitleg bijstond, dat deze apparaatjes netwerk problemen kunnen veroorzaken. Ik heb deze dus afgekoppeld en inderdaad vloog de internetsnelheid bij de andere apparaten in mijn netwerk omhoog en bleef het wifi signaal in de lucht en ook weer op de “oude” snelheid. 

Ik heb de Chromecast inmiddels weer aangezet (daar heb ik hem tenslotte voor) en alles blijft normaal werken. Het lijkt er op dat ik dit apparaatje dus regelmatig moet rebooten om problemen voor te blijven.

Ik heb mijn probleem dus opgelost maar ik snap niet hoe. Kan iemand mij uitleggen wat hier nou precies aan de hand is?

Bij voorbaat dank.

 

Sjoerd van Staveren

 

Het glasvezel komt binnen in de kelder, maar dat betekent niet dat de Experiabox daar ook moet staan. Je kunt de Experiabox ook naar boven halen. Tussen de Experiabox en het glasvezelmodem zit standaard een rode kabel van 1,5 meter ofzo. Dit is gewoon een utp kabel. Je kunt deze rode kabel vervangen door een utp kabel van 5 of 10 meter ofzo. Cat 6, liefst shielded en 100 % koper.

Mogelijk kun je de Experiabox er zelfs tussenuit laten en de kabel rechtstreeks op de fritzbox aansluiten. Maar dat ligt er een beetje aan welk model het is. En of de software up-to-date is.

Het heeft niets met je probleem te maken. Maar ik dacht ik vermeld het even.


Het glasvezel komt binnen in de kelder, maar dat betekent niet dat de Experiabox daar ook moet staan. Je kunt de Experiabox ook naar boven halen. Tussen de Experiabox en het glasvezelmodem zit standaard een rode kabel van 1,5 meter ofzo. Dit is gewoon een utp kabel. Je kunt deze rode kabel vervangen door een utp kabel van 5 of 10 meter ofzo. Cat 6, liefst shielded en 100 % koper.

Mogelijk kun je de Experiabox er zelfs tussenuit laten en de kabel rechtstreeks op de fritzbox aansluiten. Maar dat ligt er een beetje aan welk model het is. En of de software up-to-date is.

Het heeft niets met je probleem te maken. Maar ik dacht ik vermeld het even.

Hoi Nick83,

Bedankt voor je reactie. Ik weet het maar er hangt iets meer dan alleen de Experiabox in de kelder :wink:

 


@Sjoerd1953 Welkom op het forum. 

Wat vreemd dat je verbinding minder wordt op het moment dat je je Chromecast aangesloten hebt. Ik durf niet direct te zeggen waar dit aan ligt, maar heb op internet wel wat dingetjes gevonden. 

Bijvoorbeeld een probleem met de Chromecast i.c.m. Bluetooth, waarbij ook de verbinding een stuk trager was omdat er een apparaat verbonden met bluetooth direct naast de Chromecast zat. Zou dit bij jou ook het geval kunnen zijn? 

Mocht dat niet het geval zijn dan zou het ook kunnen dat 1 van de andere apparaten in het netwerk reageert op de Chromecast, welke dit dan zou moeten zijn weet ik helaas niet. Dat zal dan getest moeten worden.


Er kan van alles aan de hand zijn.
Met die bij elkaar gebundelde netwerkkabeltjes, als het geen afgeschermde kabel is, kunnen de data-signalen die daar doorheen lopen interferentie op elkaar geven.

Kan lang goed gaan, maar net een verkeerde “balans” in het een en ander, en je krijgt onberekenbare en moeilijk thuis te brengen problemen.
Meer info zie eerste twee hyperlinks in volgende reactie < HIER >  (+vervolg links).


@Sjoerd1953 Welkom op het forum. 

Wat vreemd dat je verbinding minder wordt op het moment dat je je Chromecast aangesloten hebt. Ik durf niet direct te zeggen waar dit aan ligt, maar heb op internet wel wat dingetjes gevonden. 

Bijvoorbeeld een probleem met de Chromecast i.c.m. Bluetooth, waarbij ook de verbinding een stuk trager was omdat er een apparaat verbonden met bluetooth direct naast de Chromecast zat. Zou dit bij jou ook het geval kunnen zijn? 

Mocht dat niet het geval zijn dan zou het ook kunnen dat 1 van de andere apparaten in het netwerk reageert op de Chromecast, welke dit dan zou moeten zijn weet ik helaas niet. Dat zal dan getest moeten worden.

Hallo Rutger,

Bedankt voor je reactie. Ik heb geen Bluetooth apparaten in de buurt van de Chromecast staan. Ik heb in feite in het hele huis geen Bluetooth met uitzondering van de omvormer van de zonnepanelen.

Ik heb het een tijdje aangekeken  - vandaar dat ik nu pas reageer - maar ik heb geen problemen meer ondervonden. Ik heb ook geen recente artikelen meer gevonden over dit probleem, alleen nog wat oude:

https://www.engadget.com/2018-01-16-google-chromecast-messing-wifi-connections.html

http://www.vexperienced.co.uk/2015/07/02/chromecast-causing-wifi-interference-resolved/

https://www.cnet.com/home/smart-home/how-to-keep-google-home-chromecast-from-killing-your-wi-fi/

maar dit zou allemaal opgelost moeten zijn.

Ik zal bij voorkomende problemen vanaf als eerste de Chromecast herstarten.

 

Groeten,

Sjoerd


Er kan van alles aan de hand zijn.
Met die bij elkaar gebundelde netwerkkabeltjes, als het geen afgeschermde kabel is, kunnen de data-signalen die daar doorheen lopen interferentie op elkaar geven.

Kan lang goed gaan, maar net een verkeerde “balans” in het een en ander, en je krijgt onberekenbare en moeilijk thuis te brengen problemen.
Meer info zie eerste twee hyperlinks in volgende reactie < HIER >  (+vervolg links).

Hallo Babylonia,

Bedankt voor je antwoord. Ik denk niet dat 4 of 5 gebundelde UTP kabels voor problemen kunnen zorgen. Ik heb in mijn actieve carrière heel wat patchkasten helpen inrichten en daarbij zijn bundels van 25 of meer UTP kabels over aanzienlijk grotere lengte geen uitzondering. Het wordt pas oppassen als je UTP kabels in kabelgoten legt waar ook draaistroomkabels lopen. Ook dat heb ik gezien, ik heb in de technische automatisering gewerkt, en dat kan inderdaad tot problemen leiden.  

Groeten,

Sjoerd


Nou ja, ik heb het zelf meegemaakt in het netwerkbeheer van een organisatie, ondergebracht in een voormalig schoolgebouw. Een installatiebedrijf had de bestaande structuur gemoderniseerd.

Netjes aangelegd, en gebruik van “bestaande” niet afgeschermde kabels naar patchkast.
(Vervangen van kabels voor afgeschermde types zou een berg extra geld hebben gekost).

Heb eens een extra kabel erbij gelegd m.b.t aanleg draadloze verbinding tussen twee gebouwen.
De “klittenband” kabelbinder even los, en die ene kabel met het bestaande bundeltje kabels erbij gebonden.

Alleen door een klein beetje onderling “schuiven” van die kabels, gaf kennelijk een zodanige onbalans / storing in het signaal door interferentie, dat een aangesloten Access Point over zijn nek ging en vast liep. Heb die moeten herstarten. Had verder niets met contacten of iets te maken had. (Die zaten daar nog iets van 75 cm vanaf).

“Niet meer aan die kabels komen”. Geen onbalans meer gehad.

Zo ken ik nog wel andere voorbeelden. Netwerkproblemen kunnen gewoon in kleine dingetjes zitten maar is bij diepere bestudering meestal wel te verklaren (of op te meten).