Skip to main content
Antwoord

Constante Ping spikes met FTTH zowel met eigen router als KPN modem

• September 3, 2025
  • 2 reacties
  • 66 keer bekeken

Beste community, 

Recent ben ik overgestapt van het Odido netwerk naar KPN netwerk, nu blijkt dat ik constante ping spikes heb op het netwerk wat kan oplopen tot een verschil van 350 MS. 

Het verschil dan wel dat ik alleen internet had bij Odido en nu Internet + TV bij KPN. Voor beide gebruik ik een eigen router (AX11000 TP Link) die de configuratie met gemak heeft overgenomen (inclusief IPTV). Al heb ik dit probleem ook gehad op dag 1, wanneer ik de Experia Box aangesloten had, met de hoop dat eigen router het probleem zou tackelen. 

Had al geprobeerd de Experia box terug te zetten, zonder positief resultaat en QoS aan te zetten met gelimiteerd budget (85% van 1 Gbit), maar ook dat heeft niet geholpen

Hier een aantal screenshots, een paar minuten laten draaien (bekabeld uiteraard): 
Static.kpn.net 21ms worst, 141.101.65.14, 74ms worst 

Een spike richting 1.1.1.1 van 38ms​​​​​​​

Spike van 325 MS, waarbij dit ook regelmatig gebeurt op loaded active upload en download.
Dit was voorheen geen probleem. 

Ik hoop dat dit opgelost kan worden, dit is m’n 3e dag met KPN Internet en tot zo ver niet tevreden, erg voelbaar met het spelen van games.​​​​​​​

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Paladjin. Welkom op de KPN Community! Leuk dat je bent overgestapt naar KPN, alleen jammer dat je tegen deze hickups oploopt. Ik zelf kan je niet echt van een degelijk antwoord voorzien, want hebt er te weinig kaas van gegeten. Wel heeft ​@Vulpen in een ander topic uitgelegd waar het mis kan gaan met hoge pings af en toe en dat er helaas weinig aan te doen is. Weet jij al of deze vertraging lokaal ontstaat of ergens elders in het netwerk? 

2 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 4, 2025

Hier nog met KPN Modem, (KPN.com 2x gedraaid) en ik ervaarde ik stutter (freeze) met videobellen vanochtend (tussen 9:30 en 10:00, vorige post rond uur of 11 in de avond). 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 8, 2025

Hoi ​@Paladjin. Welkom op de KPN Community! Leuk dat je bent overgestapt naar KPN, alleen jammer dat je tegen deze hickups oploopt. Ik zelf kan je niet echt van een degelijk antwoord voorzien, want hebt er te weinig kaas van gegeten. Wel heeft ​@Vulpen in een ander topic uitgelegd waar het mis kan gaan met hoge pings af en toe en dat er helaas weinig aan te doen is. Weet jij al of deze vertraging lokaal ontstaat of ergens elders in het netwerk?