Skip to main content
Vraag

Dubbel NAT probleem met KPN Box 12 en Google Nest Wifi Pro router

Ik heb exact hetzelfde probleem als ​@RenePennings. Dubbel NAT-probleem inderdaad. Ik ben benieuwd wat ik überhaupt nog kan proberen. Mijn situatie is als volgt:

• NTU, met daarop aangesloten de KPN Box 12b (in de WAN-poort)
  • Een Google Nest Wifi Pro-router aangesloten op de gele ethernet-poort 1
  • Nog twee Google Nest access points, bedraad gekoppeld voor een mesh-netwerk
  • Op de LAN-poorten van de Nest access points mijn devices, servertje etc.

Ik heb de oplossing geprobeerd, zoals hier en hier beschreven, waarbij je een switch tussen de NTU en de Google-router zet, maar ik krijg vervolgens van geen enkele poort op de switch een internetverbinding. De instellingen staan voor zover ik weet wel goed, zie screenshots onderaan dit bericht. Ik heb een Netgear GS308E-100PES.

Verder heb ik ook IPv6 aangezet op de Google Wifi’s, wat natuurlijk niets veranderde, en ook heb ik de Google-router in DMZ gezet op de KPN Box, maar ook dit hielp niet (ook niet na een power cycle!).

Enorm frustrerende situatie. Inmiddels meerdere middagen en avonden, opnieuw getrokken ethernetkabels en een carriereswitch naar netwerkbeheerder verder en ik ben nog geen stap verder. Ik lees op dit forum/internet ook dat het plaatsen van de Google-router achter die van KPN prima moet werken, maar dat is dus echt niet zo. Tijdens calls met MS Teams hoor ik dat mijn beeldkwaliteit met schermdelen onleesbaar is, meerdere malen per dag een melding van de Apple Homepod dat het netwerk down is, en mijn home server die met intervals het ping command uitvoert rapporteert precies hetzelfde. Precies de symptomen van Double NAT.

Nu hoor ik via-via dat in de volgende firmwareversie voor de KPN Box 12b dit heeft: "DHCP optie toegevoegd aan WAN, dit maakt het mogelijk om een Box12 achter een andere router te plaatsen". Klinkt als een mooi iets om nog te proberen naast alle andere opties die ik al geprobeerd heb, maar dan lees ik hier weer dat ik maar geduldig dien te wachten tot die update uitrolt. Fijn.

Wat zijn mijn opties nog? Ik heb al de hoofdprijs betaald voor die Google Wifi “Pro” dingen, en een KPN glasvezelabo, dus het liefst schaf ik niet nóg een device aan. Waarom kan ik de KPN router niet gewoon in bridge modus zetten? Die Google-troep terugsturen (als dat nog gaat na al die tijd) zou ik nog wel willen doen, aangezien ik me daar ook vreselijk in heb vergist. Maar ik heb het gevoel dat ik daar niet heel veel mee oplos.

Admin: Reacties afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

13 reacties

wjb
Superuser
  • 74523 reacties
  • 15 maart 2025

@dvissers, Wat wil je bereiken?

Wil je jouw Google WiFi de V12 laten vervangen of wil je deze achter jouw V12 gebruiken?

Het je televisie van KPN?

• 3215 reacties
  • 15 maart 2025
dvissers schreef:

Ik heb exact hetzelfde probleem als ​@RenePennings. Dubbel NAT-probleem inderdaad.

Welk probleem heb jij precies met dubbel NAT dan? Ik heb al jaren een 2de router achter de router van KPN en dat levert geen enkel probleem op.

dvissers schreef:

Waarom kan ik de KPN router niet gewoon in bridge modus zetten?

Omdat da zinloos zou zijn. Dan kan je hem er net zo goed tussenuit halen. Als jouw Google router rechtstreeks op het glasvezelkastje niet werkt, dan zou die ook niet werken achter een KPN router in bridge modus. Want daar zou precies hetzelfde signaal uitkomen dan dat er uit het glasvezelkastje komt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 16 maart 2025
wjb schreef:

@dvissers, Wat wil je bereiken?

Wil je jouw Google WiFi de V12 laten vervangen of wil je deze achter jouw V12 gebruiken?

Het je televisie van KPN?

Wat ik simpelweg wil bereiken is dat ik van de wegvallende verbinding af ben. Met of zonder V12. Ik heb geen televisie van KPN.

Marlon92 schreef:
dvissers schreef:

Ik heb exact hetzelfde probleem als ​@RenePennings. Dubbel NAT-probleem inderdaad.

Welk probleem heb jij precies met dubbel NAT dan? Ik heb al jaren een 2de router achter de router van KPN en dat levert geen enkel probleem op.

Welk probleem ik heb met dubbel NAT staat in mijn post. Ik kopieer het even voor je: 

Ik lees op dit forum/internet ook dat het plaatsen van de Google-router achter die van KPN prima moet werken, maar dat is dus echt niet zo. Tijdens calls met MS Teams hoor ik dat mijn beeldkwaliteit met schermdelen onleesbaar is, meerdere malen per dag een melding van de Apple Homepod dat het netwerk down is, en mijn home server die met intervals het ping command uitvoert rapporteert precies hetzelfde. Precies de symptomen van Double NAT.

Marlon92 schreef:
dvissers schreef:

Waarom kan ik de KPN router niet gewoon in bridge modus zetten?

Omdat da zinloos zou zijn. Dan kan je hem er net zo goed tussenuit halen. Als jouw Google router rechtstreeks op het glasvezelkastje niet werkt, dan zou die ook niet werken achter een KPN router in bridge modus. Want daar zou precies hetzelfde signaal uitkomen dan dat er uit het glasvezelkastje komt.

Oké, dat klinkt logisch inderdaad. Al lees ik wel weer op andere plekken (bijvoorbeeld hier, kopje “(Recommended) Remove ISP-provided router from your network”) dat een bridge mode de NAT-functionaliteit van de router uit zet en dus het probleem oplost. Ik begreep ook dat die update die eraan zit te komen ook niet per se zou helpen bij mijn probleem.

• 3215 reacties
  • 16 maart 2025
dvissers schreef:

Ik lees op dit forum/internet ook dat het plaatsen van de Google-router achter die van KPN prima moet werken, maar dat is dus echt niet zo. Tijdens calls met MS Teams hoor ik dat mijn beeldkwaliteit met schermdelen onleesbaar is, meerdere malen per dag een melding van de Apple Homepod dat het netwerk down is, en mijn home server die met intervals het ping command uitvoert rapporteert precies hetzelfde. Precies de symptomen van Double NAT.

Dat zijn niet de symptomen van dubbel NAT. Dubbel NAT heeft hier niets mee te maken. Ik heb al jaren dubbel NAT. Tijdens de corona kwam hier bij mij in huis iemand bijna iedere maand online een cursus geven aan 10talen studenten via Teams. Ging prima van achter dubbel NAT. Nooit klachten over gehoord. 

Bedenk je dat dubbel NAT heel normaal is. Als je op de hotspot van je mobiele telefoon werkt heb je ook dubbel NAT.

En bij Delta hebben alle klanten dubbel NAT.

https://tweakers.net/nieuws/209394/provider-delta-bevestigt-cgnat-toe-te-passen-op-netwerk-voor-gedeeld-ipv4-adres.html

Als je daarbij een eigen router achter de router van Delta zet heb je zelfs 3 dubbel NAT. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 16 maart 2025
Marlon92 schreef:
dvissers schreef:

Dat zijn niet de symptomen van dubbel NAT. Dubbel NAT heeft hier niets mee te maken. Ik heb al jaren dubbel NAT. Tijdens de corona kwam hier bij mij in huis iemand bijna iedere maand online een cursus geven aan 10talen studenten via Teams. Ging prima van achter dubbel NAT. Nooit klachten over gehoord. 

Helder, maar heb je daar een bron of uitleg voor? Ik probeer te achterhalen wat er fout gaat in mijn netwerk en het lijkt er sterk op dat dat het probleem is. Slechte kabels en dergelijke al uitgesloten. Ik kan er op gokken dat mijn Google devices het probleem zijn, een nieuw mesh-systeem aanschaffen en als dat niet werkt die retourneren, maar dat vind ik ook nogal een ingreep. Ik wil graag begrijpen wat de oorzaak is en hoe ik dat kan oplossen.

• 3215 reacties
  • 16 maart 2025

Heb je ipv6 al uitgezet op het KPN modem? Want met de nieuwe firmware is ipv6 bij KPN volgens mij een drama.

Welke snelheid haal je bij een speedtest? 

Heb je bij een bekabeld aangesloten systeem achter de Google WiFi ook problemen? 

En zijn die problemen weg als je het bekabeld aangesloten systeem rechtstreeks aan de KPN router koppelt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 16 maart 2025
Marlon92 schreef:

Heb je ipv6 al uitgezet op het KPN modem? Want met de nieuwe firmware is ipv6 bij KPN volgens mij een drama.

Welke snelheid haal je bij een speedtest? 

Heb je bij een bekabeld aangesloten systeem achter de Google WiFi ook problemen? 

En zijn die problemen weg als je het bekabeld aangesloten systeem rechtstreeks aan de KPN router koppelt?

• IPv6 heb ik nog niet uitgezet op de Box12 (wel juist aangezet op de Google-router), dat ga ik proberen. Dank! 
  • Bij speedtests haal ik de verwachte snelheden, bekabeld zo’n 900/900+, via een switch op een Google access point en via de KPN box net ietsjes meer. Die rapporteert in de GUI volgens mij iets van 950/950+.
  • Bekabelde devices achter Google WiFi ook problemen inderdaad. Alle devices achter Google dus, bedraad of WiFi maakt niet uit. Maar laat ik mijn laptop met ‘ping’ een middagje draaien, die direct bedraad aan de Box12 zit, dan zie ik geen enkele drop.

@Marlon92 Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat je zegt dat dubbel NAT helemaal geen probleem hoeft te zijn. Hierboven zegt ​@Alexandra van KPN “meerdere routers (of apparaten met router-functie) in een netwerk kan voor communicatieproblemen zorgen”, en ​@wjb schreef eerder een instructie voor het weghalen van de Box 12b in ruil voor een managed switch. Waar zijn dat dan oplossingen voor? En, als dubbel NAT in mijn netwerk helemaal geen probleem hoeft te zijn, waar kan ik dan beter gaan zoeken? Alsnog aan de hardware kant? De rest is namelijk allemaal “stock” aangesloten op het moment, alle devices staan in hun fabrieksinstellingen momenteel.

wjb
Superuser
  • 74523 reacties
  • 16 maart 2025

Aangezien jij geen TV van KPN hebt zou het geen enkel probleem mogen zijn om jouw Google Nest WiFi Pro router via die switch op jouw NTU aan te sluiten.

Je moet de NTU op poort 1 van de switch aansluiten en de WAN poort van jouw Google router op poort 2 van de switch.

Als je de LAN poort van jouw Google router dan op poort 3 van de switch aansluit dan kan je de poorten 4 t/m 8 gebruiken voor jouw thuisnetwerk.

Je moet op de Google router uiteraard wel een pppoe verbinding configureren.

• 3215 reacties
  • 16 maart 2025
dvissers schreef:
  •  

​​​​​Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat je zegt dat dubbel NAT helemaal geen probleem hoeft te zijn. Hierboven zegt ​@Alexandra van KPN “meerdere routers (of apparaten met router-functie) in een netwerk kan voor communicatieproblemen zorgen”,

Dat kan. Als je een router op de verkeerde manier installeert, dan kan dat voor problemen zorgen. Bijvoorbeeld via de LAN poort aansluit op de router van KPN ofzo. Ik neem aan dat jij dat niet gedaan hebt. Bij juiste manier van installatie hoort het gewoon prima te werken.

dvissers schreef:

en ​@wjb schreef eerder een instructie voor het weghalen van de Box 12b in ruil voor een managed switch. Waar zijn dat dan oplossingen voor?

Er zijn meerdere opties. Meerdere wegen naar Rome. Je moet zelf de keuze maken wat je wil. een managed switch gebruiken is ook een optie voor jou. Heb je dat al geprobeerd? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 16 maart 2025
wjb schreef:

Aangezien jij geen TV van KPN hebt zou het geen enkel probleem mogen zijn om jouw Google Nest WiFi Pro router via die switch op jouw NTU aan te sluiten.

Je moet de NTU op poort 1 van de switch aansluiten en de WAN poort van jouw Goigle router op poort 2 van de switch.

Als je de LAN poort van jouw Google router dan op poort 3 van de switch aansluit dan kan je de poorten 4 t/m 8 gebruiken voor jouw thuisnetwerk.

Je moet op de Google router uiteraard wel een pppoe verbinding configureren.

Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp is de opzet dan als de afbeelding hieronder die ik vlug getekend heb. Ik wist niet dat je een PPPOE-verbinding nog moest configureren aan de Google-kant, vandaar dat probeersel met m’n switch niet werkte dan. Ga het nogmaals proberen!

@Marlon92  Check. Ik geloof ook best dat een dubbele NAT setup prima kan werken, echter lees ik op internet wel meer negatieve dingen dan positieve, een simpele zoekopdracht naar “double NAT problems” levert meer dan genoeg resultaten op.

Een switch gebruiken heb ik inderdaad geprobeerd, maar ga ik met de nieuwe informatie van ​@wjb nog een kans geven. Niet vervelend bedoeld, maar heb je mijn initiële bericht volledig gelezen? Een hoop dingen die je post, heb ik daar al in benoemd. Bedankt voor het meedenken!

wjb
Superuser
  • 74523 reacties
  • 16 maart 2025

dvissers schreef:

Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp is de opzet dan als de afbeelding hieronder die ik vlug getekend heb. Ik wist niet dat je een PPPOE-verbinding nog moest configureren aan de Google-kant, vandaar dat probeersel met m’n switch niet werkte dan. Ga het nogmaals proberen!

Dan moet het vast gaan lukken.

De aansluiting van die switch is correct.

De username en het password voor de pppoe verbinding mogen vanalles zijn.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6915 reacties
  • 18 maart 2025

@dvissers Welkom op de KPN Community, is het nog een beetje gelukt met de tips die ​@wjb gegeven heeft? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 20 maart 2025
Remco van KPN schreef:

@dvissers Welkom op de KPN Community, is het nog een beetje gelukt met de tips die ​@wjb gegeven heeft? 

Helaas niet. Maar ik denk niet dat dat komt omdat de tip van ​@wjb niet werkt. Als ik de PPPoE-settings in de Google Home-app probeerde te wijzigen werd er simpelweg niets opgeslagen. Uiteindelijk geprobeerd de Nest Wifi’s een keer te factory resetten. Dat was geen goed idee, want het de setup doorlopen ging daarna helemaal fout. Verschillende vreemde foutmeldingen (heb screenshots nog), netwerk werd aangemaakt zonder SSID of wachtwoord, alleen maar vage dingen. Ook na nóg een reset. Nu ben ik er echt van overtuigd dat die Nest Wifi’s gewoon broken zijn, dus heb Coolblue gecontacteerd over garantie (reparatie zou mogelijk zijn). Inmiddels die dingen uit mijn netwerk gehaald en alles lijkt nu een stuk stabieler. Dus voor nu is het maar even roeien met de riemen die ik heb, dus bedraad+KPN router (die nog verrassend goed bereik heeft in mijn huis! Of ik heb gewoon dunne muren)

Reageer