Ik heb exact hetzelfde probleem als
- NTU, met daarop aangesloten de KPN Box 12b (in de WAN-poort)
- Een Google Nest Wifi Pro-router aangesloten op de gele ethernet-poort 1
- Nog twee Google Nest access points, bedraad gekoppeld voor een mesh-netwerk
- Op de LAN-poorten van de Nest access points mijn devices, servertje etc.
Ik heb de oplossing geprobeerd, zoals hier en hier beschreven, waarbij je een switch tussen de NTU en de Google-router zet, maar ik krijg vervolgens van geen enkele poort op de switch een internetverbinding. De instellingen staan voor zover ik weet wel goed, zie screenshots onderaan dit bericht. Ik heb een Netgear GS308E-100PES.
Verder heb ik ook IPv6 aangezet op de Google Wifi’s, wat natuurlijk niets veranderde, en ook heb ik de Google-router in DMZ gezet op de KPN Box, maar ook dit hielp niet (ook niet na een power cycle!).
Enorm frustrerende situatie. Inmiddels meerdere middagen en avonden, opnieuw getrokken ethernetkabels en een carriereswitch naar netwerkbeheerder verder en ik ben nog geen stap verder. Ik lees op dit forum/internet ook dat het plaatsen van de Google-router achter die van KPN prima moet werken, maar dat is dus echt niet zo. Tijdens calls met MS Teams hoor ik dat mijn beeldkwaliteit met schermdelen onleesbaar is, meerdere malen per dag een melding van de Apple Homepod dat het netwerk down is, en mijn home server die met intervals het ping command uitvoert rapporteert precies hetzelfde. Precies de symptomen van Double NAT.
Nu hoor ik via-via dat in de volgende firmwareversie voor de KPN Box 12b dit heeft: "DHCP optie toegevoegd aan WAN, dit maakt het mogelijk om een Box12 achter een andere router te plaatsen". Klinkt als een mooi iets om nog te proberen naast alle andere opties die ik al geprobeerd heb, maar dan lees ik hier weer dat ik maar geduldig dien te wachten tot die update uitrolt. Fijn.
Wat zijn mijn opties nog? Ik heb al de hoofdprijs betaald voor die Google Wifi “Pro” dingen, en een KPN glasvezelabo, dus het liefst schaf ik niet nóg een device aan. Waarom kan ik de KPN router niet gewoon in bridge modus zetten? Die Google-troep terugsturen (als dat nog gaat na al die tijd) zou ik nog wel willen doen, aangezien ik me daar ook vreselijk in heb vergist. Maar ik heb het gevoel dat ik daar niet heel veel mee oplos.

Admin: Reacties afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt